Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
fw71 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Maa 2006 Viestejä: 1270 Paikkakunta: pohjanmaa
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
masiina Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Jou 2005 Viestejä: 1579
|
Lähetetty: 14.01.2011 16:00 Viestin aihe: |
|
|
Ihan kuin suomessa langetettavissa rangaistuksissa olisi enää tinkimisen varaa, ehkä päinvastoin. _________________ "...olen enemmän kuin valmis, vaaran varpaille astumaan." |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Huh 2004 Viestejä: 3295
|
Lähetetty: 14.01.2011 16:25 Viestin aihe: |
|
|
Ei tämä tosiaan oikein hyvältä tunnu. Ei oikeusministeri ole pelkästään antamasta alennusta. Hän haluaa kiristää mm. naisiin, ympäristöön ja eläimiin kohdistuvien rikoten rangaistuksia. Oma mielipide ja arvomaailma pyrkii ohjaamaan oikeuskäytäntöä ja resurssien kohdentamista. Kyllä politiikka ja oikeuskäytäntö pitäisi pystyä sulkemaan politikoinnin ulkopuolelle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Säilä Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Elo 2008 Viestejä: 483
|
Lähetetty: 14.01.2011 20:03 Viestin aihe: |
|
|
Ehdotus on erittäin ongelmallinen. Mikä on niiden asianomistajien oikeuturva, joiden osalta arvioidun "vähäisyyden" vuoksi tutkintaa ei suoriteta. Tuntuu ettei kuulu oikeusvaltion periaatteisiin Ainahan tietysti voi itse tehdä tutkimuspyynnön, mutta torppautuuko se tähän vähäisyysarvioon ja tutkimatta jättämiseen. No haaste sitten - vaan eipä jutut ja käytetty aika vähene. Taas yksi hyysäämisehdotus. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
FnMag Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Huh 2010 Viestejä: 811
|
Lähetetty: 15.01.2011 15:39 Viestin aihe: |
|
|
Minusta tällainen kaksihaarainen rangaistuskäytäntö tekee oikeudenkäyntiä entistä monimutkikkaammaksi. Asianajajat tulevat tarttumaan hanakasti tähän "armolakipykälään" silloin kun he puolustavat syytettyä. Tulee valtava määrä uusia ennakkopäätöksiä lievennyskäytännöistä ja asiat mutkistuvat.
Tällä lakiesityksellä haetaan tietysti sitä oikeudenkäyntien nopeuttamista. Kuvitellaan, että tällaisilla pilkunviilauksilla voidaan purkaa ihmisoikeuksia rikkovaa ruuhkaa käsittelyaikojen osalta. Ikävä totuus on se, että ruuhkat ja vuosien käsittelyajat ovat syntyneet vain resurssipulan takia. Vaikka istuntoja on joka arkipäivä joka salissa ja istutaan pitkään niin ei auta. Vähennetty henkilökunta ja käräjäoikeuksien yhdistäminen on tehnyt tilat ahtaaksi ja henkilökunnan ylikuormitetuksi. Nytkin tänä vuonna pitäisi käräjäoikeuksien säästää 5% menoistaan. Joka vuosi vedetään vyötä kireämmälle kuten poliisinkin puolella jossa asiat taitaa olla vielä pahemmin.
Päättäjät eivät halua enää panostaa riittävästi yhteiskunnan ydinalueisiin kuten oikeusturvaan ja lakien valvontaan. Punakynät viuhuu ministeriöissä kun ei ole rahaa. Maahanmuuttoon taas ei ole mitään kattoa budjetissa ilmeisesti? Asiat tärkeysjärjestykseen? Samat puolueet ja politiikot ajavat valtion ydinaluetta alas vuosi vuodelta. Muutosta ei tapahdu ellei puolueita vaihdeta. Kataislaiset ovat kyntensä näyttäneet. Nyt on aika muuttaa asioita ja äänestää toisin. _________________ Sokeiden valtakunnassa yksisilmäinen on Kuningas. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekusti Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Syy 2008 Viestejä: 1334
|
Lähetetty: 16.01.2011 22:33 Viestin aihe: |
|
|
Minä olen varman yksi suurimmista Braxin kritisoijista, mutta tässä kohtaa hän on oikeilla jäljillä. Eikä varmaankaan tätä avausta ole tekemässä omasta tahdosta, koska ns. syytetinki ei istu ihmisoikeusihmisten ajatusmaailmaan.
Ensinnäkin kyseinen uutinen on tehty harhaanjohtavasti. Kyse ei ole pelkästään tunnustamisesta. Oman rikoksen selvittäminen on jo nykyisellään tuomiota mitattaessa lieventävä seikka. Nyt kyseessä on ns. plea bargain-järjestelmä, jossa syyttäjä ja syytetty voivat tehdä sopimuksen. Sopimus voisi olla esim. niin että syytetty tunnustaa teot y,x ja v ja tätä vastaan syyttäjä jättää syyttämättä teot z ja f.
Sopimusten käyttö soveltuisi kuitenkin vain tekoihin, joilla ei ole asianomistajaa, esim. talousrikokset tai huumausainerikokset. Muihinkin sitä on mahdollista laajentaa, mutta silloin neuvottelu osapuoleksi tulee myös ao. Jäsjestelmällä on varsinkin prosessiekonomisia hyötyjä. Oikeudenkäynnit ei pitkity, esitutkinta helpottuu ja tuomiosta valittaminen vähenee. Toisaalta järjestelmän käyttöönotto vaatii hieman pidempiä tuomiota, joita ilmeisesti on ainakin talousjuttuihin tulossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sasu Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Lok 2006 Viestejä: 3487
|
Lähetetty: 16.01.2011 22:46 Viestin aihe: |
|
|
Autoverolain voisi ainakin yksinkertaistaa niin vapautuisi oikeudenkäynnin ammattilaisia tukuittain oikeasti tarpeellisiin töihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
fw71 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Maa 2006 Viestejä: 1270 Paikkakunta: pohjanmaa
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tupella Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Tou 2007 Viestejä: 5313
|
Lähetetty: 27.01.2011 12:28 Viestin aihe: |
|
|
Eiköhän olisi johdonmukaisuuden nimissä Karhuryhmällä asiaa komissaari Packalénin kämppään viemään potentiaaliselta viharikolliselta kaikki kättä pitemmät. Virkaglocki veks ja tutti suuhun kuten muillekin kansalaisille tunnutaan tehtävän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 27.01.2011 12:35 Viestin aihe: |
|
|
Tuo ehdoton seksinostamiskielto ilman myymisen kriminalisointia on aivan yhtä järkevää kuin huumausaineiden ostamisen ehdoton kieltäminen ja niiden myynnin salliminen. Packalenin logiikka siis pelaa, toisin kuin Braxin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|