Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Wicked-Willie Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 204 Paikkakunta: Ryttylä
|
Lähetetty: 21.04.2004 16:49 Viestin aihe: Väreilysuojat |
|
|
Millaisia väreilysuojia olette rakennelleet vaimentimien päälle? Itse olen kokeillut sekä turvavyöstä tehtyä että kiillotetusta ohuesta alumiinipellistä taivuteltua. Uudet ratkaisut kuitenkin kiinnostavat edelleen, ihan jo tekniikankin takia! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lippis Vieras
|
Lähetetty: 21.04.2004 19:45 Viestin aihe: |
|
|
Vielä ei ole näkynyt vesijäähdytystä vaimentimissa mutta voisi olla paikallaan jos enemmän ampuu. Maximista voi kopioida periaatteen Toinen tekninen vaihtoehto olisi hiilidioksidijäähdytys mutta maksaa eikä todellisuudessa tuo juurikaan etuja värelyhihnaan nähden.
Ilmeisesti kenttäkelpoisin olisi venäläisten ja amerikkalaisten harrastama "väreilypelti" joka on kiinnitetty vaimentimeen siten että pellin ja vaimentimen väliin jää ilmarako. Sattuneesta syystä näissä mil-spec malleissa harvemmin on kiilloitettua alumiinia näkynyt mutta mattaväreillä maalattu alumiini varmaan toimii siinä missä muutkin metallit.
Väreilyhihnoja paljon näkee mutta ne soveltuu lähinnä ratakäyttöön.
Omasta mielestä vaimentimen lämpöväreily on vaimentimen tapa ilmoittaa että tulinopeutta kannattaa hieman laskea ellei halua rasittaa piippua ja vaimenninta tarpeettomasti. Yleensä jos vaimennin väreilee niin myös piippu on aika kuumaksi päässyt ja silloin piipun kuluminen alkaa nopeutumaan laukaisumäärän kasvaessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koheltaja Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 5564
|
Lähetetty: 22.04.2004 09:19 Viestin aihe: |
|
|
Lippis kirjoitti: | Omasta mielestä vaimentimen lämpöväreily on vaimentimen tapa ilmoittaa että tulinopeutta kannattaa hieman laskea ellei halua rasittaa piippua ja vaimenninta tarpeettomasti. Yleensä jos vaimennin väreilee niin myös piippu on aika kuumaksi päässyt ja silloin piipun kuluminen alkaa nopeutumaan laukaisumäärän kasvaessa. |
Ase-Utran vaimentimella tämä väreily on arkipäivää jo kahden laukauksen jälkeen (338LM) tuulettomana päivänä, oli sitten talvi tai kesä. Itse olen käyttänyt väreilynauhaa vaihtelevalla menestyksellä enkä laiskuuttani (?) ole muuta siihen kehittänyt, pitänyt on kyllä... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Petteri_N Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 1180
|
Lähetetty: 22.04.2004 09:28 Viestin aihe: |
|
|
No mutta onhan meillä täällä kehittelijöitä, keksijöitä ja testaajia pilvin pimein.
Väreilynhän saa pois kun asentaa pienen sähkömoottorilla toimivan puhaltimen siihen vaimentimen päälle. Tämä puhallin puhkuu sitten hajalle nousevat pystysuorat lämpövirtaukset pois näkökenttää häiritsemästä.
Tuota väreilyä olen tosiaan itsekin hoksannut BR:n vaimentimessani. Liekkö utralaisen vakio-ominaisuus. _________________ Meidän äiti tekee parempia lapsia kuin teidän äiti! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jave Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 167
|
Lähetetty: 22.04.2004 10:58 Viestin aihe: |
|
|
Vaimentimen etureunaan voi laittaa ison akselilukkorenkaan ( virallisesti Pidätinrengas akselia varten DIN 471 ) ja siinä oleviin reikiin kierre johon saa taivutella teräslangasta pidikkeen väreilynauhalle joka syntyy esim. leveästä kuminauhasta (saa ompeluliikkeistä) ja takapään laittaa kiinni kiikarijalkaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wicked-Willie Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 204 Paikkakunta: Ryttylä
|
Lähetetty: 22.04.2004 11:28 Viestin aihe: |
|
|
Lippikselle: Oma peltinen viritelmäni on kirkas sisäpuolelta, ulkopuolelta maalattu kenttävihreällä (samoin kuin tukkikin). Kiinnityksen hoidin kahdella klemmarilla.
Petteri_N:lle: Olen ihan oikeasti miettinyt jotain tuollaista viritelmää, mutta se kun ei ole oikein kenttäkelpoinen.
Javelle: Oma turvavyöstä tehty väreilysuoja on kiinnitetty profiililtaan pyöreällä kuminauhalla suoraan vaimentimen ympäri, toinen pää on kiikarin jalan ympäri. En ammu TA-kiväärillä niin paljoa kerrallaan, että vaimennin alkaisi sulattaa kuminauhaa. Helppo tapa tehdä kiinnitys... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
d-light Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 21 Huh 2004 Viestejä: 9
|
Lähetetty: 23.04.2004 14:44 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on tavallinen letkulemari johon on hitsattu 2.5mm hitsipuikon langasta lenkki. (Alla kuva) Siitä sitten 50mm tekstiilikuminauha kiikarinjalkan tekstiilitarralla (velcro).
_______________
\ /
\ / |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 24.04.2004 00:02 Viestin aihe: |
|
|
Thermo-tec pakosarjateippiä ympärille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wicked-Willie Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 204 Paikkakunta: Ryttylä
|
Lähetetty: 24.04.2004 08:19 Viestin aihe: |
|
|
Anonymous kirjoitti: | Thermo-tec pakosarjateippiä ympärille. |
Onko tuo pelkkä heitto vai testattu juttu? Materiaali joka on kiinni vaimentimessa lämpenee myös ja väreily tulee vain ehkä hiukan myöhemmin kuin ilman suojaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lippis Vieras
|
Lähetetty: 25.04.2004 17:19 Viestin aihe: |
|
|
Anonymous kirjoitti: | Thermo-tec pakosarjateippiä ympärille. |
Kyllä tuo lämpöväreilyä vähentää mutta vastaavasti alkaa tapahtumaan "lämpöahtamisilmiö" joka nopeuttaa piipun kulumista ja altistaa vaimentimen jopa hajoamisille, sen lämpö kun ei pääse ulkooilmaan jolloin vaimennin vain kuumenee ja kuumenee. Jossain kohtaa voi materiaalit alkaa pettämään jos paljon ampuu lyhyessä ajassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|