Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
tilikku Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Elo 2010 Viestejä: 442 Paikkakunta: Pohjois-Savo
|
Lähetetty: 04.01.2012 18:00 Viestin aihe: Kokemuksia Suzuki Jimnystä? |
|
|
Onko? Vai onko jo aiemmin ollut juttua? _________________ Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sako_92 Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Tam 2006 Viestejä: 1425 Paikkakunta: rovaniemi
|
Lähetetty: 04.01.2012 18:40 Viestin aihe: |
|
|
kulkee max 100km/h ja ei voi ajaa yli 80km/h.
ahdas miehen mittaiselle.
hyvä menemään maastossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 04.01.2012 19:26 Viestin aihe: |
|
|
Ja pskan latvat.
Tuo pätee vanhempaan sj410 malliin.
Ei jimny toki mikään mieltäylentävä maantieautona ole, mutta kyllä satasen pystyy mukavana matkanopeutena pitämään helposti.
Itselläni kun on isommat renkaat ja 2" korotus, tahtoo nopeus huomaamatta hiipua siihen 8-90 km/h vaikka olisi 100 rajoitus.
Jos kyseessä on ainoa auto, ja yhtään useammin tulee matka-ajoa, en itse ostaisi.
Mutta jos on niin onnellinen asema kuin itselläni, että taloudessa on pakko olla kaksi autoa, joista toisella ei tarvitse juuri matka-ajoa ajella, on se loistava ratkaisu.
Oikea maasturi, ei kompromisseja sen suhteen, halpa ja pomminvarmaa tekniikkaa.
Mie mahdun sillä ajamaan auttavasti (siis ei matka-ajoja!), vaikka kokoa on 193/115.
Toki penkki on taka-asennossa ja kallistettu vielä melko takaviistoon, mutta menettelee.
Kaksi henkeä, koira, pyssyt ja päiväreput mahtuu nippanappa ilman että koiraa vielä vtuttaa. Mutta tällöin takapenkit on käännetty nurin.
Jos kolme henkeä haluaa istumaan, ei romppeita juuri mahdu kyytiin.
Bensa maistuu. Oma 2002:nen em. varusteilla vie lähemmäs 9L kesäkelilläkin, nelikolla talvikelissä varmasti sen 10L. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tilikku Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Elo 2010 Viestejä: 442 Paikkakunta: Pohjois-Savo
|
Lähetetty: 04.01.2012 20:43 Viestin aihe: |
|
|
Jaa...No kovin vaikuttaa sitten samalaiselle kuin tuo oma Nivaska. Nuo kulutuslukemat on kyllä aika korkeat. _________________ Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 04.01.2012 21:13 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä Jimny on aivan eri aikakaudelta Nivaan nähden.
Kävin kokeilemassa olikohan 2006 uutta nivaa.
Ei kai siinä muuta eroa ollut kuin uudempi kone, laatikkokin huusi vanhaan malliin .
Mutta ei kai fysiikan laeille mitään voi.
Korkea, lyhyt ja kapea auto ei voi olla ajo-ominaisuuksiltaan henkilöauton korvike.
Mutta kulutus on korkea, siitä ei pääse mihinkään. 7-8 litraa taitaa olla spekseissä uudelle vakio jimnylle? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 04.01.2012 21:21 Viestin aihe: |
|
|
Tekniikka ehkä voi olla vähän luotettavempi kuin Nivassa. Itsellä on myös "2 korotus ja kesäkumeina karkeammat sekä isommat renkaat. Talvirenkaina vakiokoon renkaat. Nyt kun vaihtoi taas talvirenkaat alle niin kulutus laski 8 litran pintaan. Kesärenkailla menee aina melkeinpä se 9 litraa. Tuon oman kärryn vuosimalli on 2008 ja ruiskutekniikassa on kait pientä muutosta vanhempiin malleihin. Sen pitäisi pienentää vähän kulutusta mutta ei tuolla isoa vaikutusta ole.
Omasta autosta takapenkit on otettu pois Nyt kyytiin menee tuo edellä mainittu 2 miestä varusteineen ja koira. Kuskille ja vänkärille tuossa minusta on ihan riittävästi tilaa. Tietenkin jos pituutta on reilusti yli 190 niin penkin säätö käy vajaaksi.
Itsellä tulee 40-50km päivässä ajoa ja se melkein alkaa tuolla olla maksimi. Kyllähän tulla ajaa vaikka 130kmh mutta ei se enää kivaa ole Satasta ajelee vielä ihan ok. Tuo korotus ei sinänsä minusta vaikuttanut ajo-ominaisuuksiin ainakaan negatiivisesti. Pidemmät työajot tulee itselläkin ajeltua emännän kärryllä.
Suurin puute autossa on minusta liian pieni (40L) tankki joka rajoittaa varsinkin lapissa. Tilaa saisi olla myös hieman enemmän niin silloin auto olisi juuri passelin kokoinen. Syksyllä käytiin 3 päivän reissu lapissa kokoonpanolla 2 miestä ja koira. Se meni jo hiukan ahtaaksi varusteiden kanssa.
Jonkin aika sitten suunnittelin isompaa uudehkoa maastoautoa maasto-ominaisuuksista kuitenkaan liikoja tinkimättä. Kuitenkin kun hintoja katselin niin tulin järkiini. Lopullinen niitti tuli viime viikolla kun kaivoin kaverin Land cruiserin kahdesti hangesta (tai tietähän se oli mutta auto ei enää kulkenut) Silloin päätin ettei tule itselle risukeulavehjettä. Niin herkästi tuo keula alkoi lumella kantamaan. Parin tonnin painoista autoa saa hetken kaivaa. Saisihan siitäkin toki maastokelpoisen mutta se on jo toinen tarina.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9501
|
Lähetetty: 05.01.2012 09:31 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä Jimppa kulkee yli valmistajan lupaaman 140kmh (GPS nopeutena) ja pitää helposti marssivauhtina sen 120kmh mutta kovalla puuskatuulella se tosin muuttuu tuossa vauhdissa "ajajan autoksi".
Kulutus pyörii meillä vakiona karvan päälle seitsämässä litrassa seka ajoa (hörppää muuten sitten iloisemmin motari nopeuksilla...) ja 2" noston jälkeen vajaata kasia. Rengastuksen en ole huomannut vaikuttavan kulutukseen mutta se selittynee sillä että maasto kumien suuremman halkaisian takia kierrokset matka-ajossa laskee aika paljon. Tullut merkattua ylös joka tankkaus ensimmäisestä lähtien. Mikä kyllä sylettää kun muija laski kuinka paljon koneen läpi menovettä on virrannut...
Tuosta ahtaudesta: Sehän ei ole auton vika jos pienen päätyy ostamaan. Itsellä vartta 185cm eikä ole penkkiä tarvinnut siirtää. Parit pidemmät reissut emännän ja koiran kanssa (pariskuntahan tunnetusti vaatii enemmän tilaa kuin kaverukset! ) tullut heitettyä ja kaikki tarpeellinen on mukana kulkenut. Koiruus penkillä, roinat rontissa ja takajalkatilassa.
Maantielle mukavampia ja tilavampia vaihtoehtoja ei tarvitse tosiaankaan etsiä, mutta niissä sitten tinkastu jostain muusta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tilikku Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Elo 2010 Viestejä: 442 Paikkakunta: Pohjois-Savo
|
Lähetetty: 05.01.2012 19:44 Viestin aihe: |
|
|
Tuo luotettavuus ja kestävyys nimenomaan kiinnostaakin. Ts. onko ollut minkä verran ns. ylimääräsitä remppaa? Nivassa on ainakin pakoputki paperia. _________________ Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
1hunter Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Hel 2005 Viestejä: 1142 Paikkakunta: Pohojanmaa
|
Lähetetty: 05.01.2012 20:05 Viestin aihe: juu |
|
|
Nivassahan kaikki liikkuvat osat pitää jonkinlaista ääntä _________________ Ampuminen on sitte herkkä laji |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 05.01.2012 20:10 Viestin aihe: |
|
|
Mitään muuta "tyyppivikaa" en tiedä kuin olkatappien laakerit.
Sama ongelmahan oli jo sj410:ssä.
Tai siis että niihin vaan tahtoo vettä mennä ja ne ajastaan alkavat ravistaa ohjausta 60-80km/h vauhdissa.
Itselläni on -02, joskin ajettu vain vajaa 80t.
Viime kesänä vaihdoin nuo, 150€ kustantaa osat englannista tilaamalla.
300€ Suomesta. Aikaa menee reilu tunti per kulma kun tietää suunnilleen mitä tekee.
Tästä löytyy paljonkin juttua netistä, erittäin monella sama ongelma. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21364 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 05.01.2012 20:10 Viestin aihe: |
|
|
Taidan kans vaihtaa Hiacen tuollaiseen Jimnyyn.. Perkule mulle piisais aivan hyvin tollanen pikkunäppärä. Takapenkit vaan helevekkoon, pikkusen lisää korkeutta ja kunnon rengasta.. Valoa vielä kattotelineet täyteen niin avot.
Käyttökustannukset Jimnyssä reilusti alemmat mitä hissussa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 398 Paikkakunta: Pori
|
Lähetetty: 05.01.2012 20:30 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: |
Viime kesänä vaihdoin nuo, 150€ kustantaa osat englannista tilaamalla.
300€ Suomesta. |
Eikö pelkkiä laakereita pysty vaihtamaan? Pitää sisällään käsittääkseni noin 15 eken laakerin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkoiv Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Kes 2007 Viestejä: 1013
|
Lähetetty: 05.01.2012 20:53 Viestin aihe: |
|
|
Itellä on ollut tuo vm 2008 kärry uudesta asti ja tähän asti ei mitään vikaa. Kilometrejä on kertynyt vähän alle 50 tuhatta. Nuo olkatappien laakerit on minullakin ainoa tiedossa oleva tyyppivika. Toki rankemmassa offi käytössä ("31 renkaat + hitaammat välitykset + lukot) tulevat voimansiirron rajat vastaan. Nuo 215/75/15 renkaat ovat kyllä siinä mielessä juuri sopivat metsäkärryyn ettei välityksiin tarvitse vielä koskea.
Alusta autossa on minusta hyvä. Tuo emun 2" korotussarjan kanssa joustot ovat metsäkärryyn riittävät. Vielä kun edessä ja takana on jäykät akselit niin asennus on nopea homma. Hyvä puoli tuokin että autoon löytyy off-road käyttöön osia joka lähtöön. ARB:in vinssipuskuri on osoittautunut hyväksi hankinnaksi. Ei tarvi metsässä turhia varoa ja vinssin asennus oli helppoa. Eikä isotkaan lisävalot tärise kuten muovipuskureissa tapaavat tehdä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 05.01.2012 23:53 Viestin aihe: |
|
|
emppu kirjoitti: | RiUDE kirjoitti: |
Viime kesänä vaihdoin nuo, 150€ kustantaa osat englannista tilaamalla.
300€ Suomesta. |
Eikö pelkkiä laakereita pysty vaihtamaan? Pitää sisällään käsittääkseni noin 15 eken laakerin. |
Taitaa ne olla vähän kalliimmat laakerikaupastakin jos en väärin muista.
Kuitenkin, ihan normi kartiolaakerit ne on.
Tuohon hintaan sisältyi myös vetarin stefat (ei nekään montaa euroa ole) ja nivelen huullostiiviste+pelti jolla se kiinnitetään.
Noita jälkimmäisiä ei saa kuin suzukina.
Ja kaikki edellä mainitut kannattaa vaihtaa samalla. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
emppu Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 398 Paikkakunta: Pori
|
Lähetetty: 06.01.2012 14:17 Viestin aihe: |
|
|
Juu ohjehinta on karvanpäälle 39 euroo. Ei sitä kummonenkaan tinkaaja tarvi olla kun saa sen alta kahteenkymppiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|