Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Tiger Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2012 07:32 Viestin aihe: Kanalintujen suolinkaiset. |
|
|
Viikonloppuna olin Kärsämäellä teerijahdissa ja sain kaks kukkoteertä ja yhen poikateeren, joilla oli kaikilla suolinkaisia. Onko suolinkaisia muualla suomessa yhtä tiuhaan kanalinnuilla? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2012 09:04 Viestin aihe: |
|
|
Kainuun puolessa ei ollut linnuissa loisia, Savossa olen vasta muutaman saanut (1 metso ja 2 teertä), mutta niissäkään ei ole loisia. Jospa siellä on kohta kannat romahtamassa, kun loiset ovat noinkin tiheässä. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Murkulat0r Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2012 09:19 Viestin aihe: |
|
|
Nyt sitten tyhmä kysymys, mutta olisiko kuvaa laittaa, miltä nämä näyttävät? Tietäisi itsekin, mitä etsiä. Onko näistä jotain haittaa ihmiselle, jos linnun syö? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2012 09:24 Viestin aihe: |
|
|
Pituus about 4-8cm (arviolta kun itse joskus olen niitä katsellut). Näkyvät suolen sisällä, kuultavat suolesta läpi, jos niitä on paljon. Itse olen käyttänyt linnut ravinnoksi, kunhan vaan huolehtii läpikotaisin kypsentämisestä.
Koiralle en ole antanut sisuskaluja tällaisista linnuista (siis sydäntä, maksaa, keuhkoja), sen takia, että suoli on voinut rikkoontua vain vähän ja sisäelinten pinnalle on voinut päätyä madon munia. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-hunttaaja Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 24.09.2012 17:12 Viestin aihe: |
|
|
Itse sain läheltä Tigerin paikkoja teeren, joka oli huomattavan alikehittynyt ja syyksi paljastui suolikaiset. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
PepeK Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2012 17:20 Viestin aihe: |
|
|
Tälle syksylle ei vielä ole sattunut yhtään loisten kansoittamaa kanalintua. Viime vuonna oli järkiään jokaisessa nuoressa linnussa ja joissakin vanhemmissakin matoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-J.M.H- Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2012 17:53 Viestin aihe: |
|
|
Parina viime vuotena on ollut teerissä noita matoja, sekä nuorissa että vanhoissa. No tänä vuonna ei olekaan sitten enää teeriä läheskään entiseen malliin.
Viime vuonnakin oli jo selvästi vähemmän kuin edellisenä. Onneksi tuo kato tuntuu olevan aika pienellä alueella, naapuriseuran mailla on vielä kuulemma teeriä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kalinka
|
Lähetetty: 24.09.2012 17:58 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä olen tavannut suolikaisia kainuun katajamäen linnuissa.Täällä Iisalmen ja Vieremän linnuissa ei ole ollut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MARCOLIN Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Jou 2010 Viestejä: 1912 Paikkakunta: Pohjois-Karjala
|
Lähetetty: 24.09.2012 18:33 Viestin aihe: |
|
|
Missä alkaa olla loistartunnan saaneita kanalintuja niin kanta romahtaa vaikka ei ammuttais yhtään laukausta.V 2006 oli omilla seuran mailla lähes jokaisessa teeressä noita loismatoja, vaikka jäi metsästys ajan jälkeen runsaasti teeriä niin seuraavaan syksyyn mennessä ei ollut kuin muisto noista edellissyksyn runsaista teerikannoista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-J.M.H- Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2012 18:49 Viestin aihe: |
|
|
MARCOLIN kirjoitti: | Missä alkaa olla loistartunnan saaneita kanalintuja niin kanta romahtaa vaikka ei ammuttais yhtään laukausta.V 2006 oli omilla seuran mailla lähes jokaisessa teeressä noita loismatoja, vaikka jäi metsästys ajan jälkeen runsaasti teeriä niin seuraavaan syksyyn mennessä ei ollut kuin muisto noista edellissyksyn runsaista teerikannoista. |
Samat kokemukset täällä, 2009 oli vielä reilu 50 teertä karjassa kun kausi loppui. Tänä vuonna kymmenkunta kappaletta nähny samalla suolla yhteensä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Torgoth Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Elo 2004 Viestejä: 2668 Paikkakunta: P-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.09.2012 18:56 Viestin aihe: |
|
|
MtJ kirjoitti: | Koiralle en ole antanut sisuskaluja tällaisista linnuista (siis sydäntä, maksaa, keuhkoja), sen takia, että suoli on voinut rikkoontua vain vähän ja sisäelinten pinnalle on voinut päätyä madon munia.
|
Meinasinkin kysyä, että onko noista koiralle haittaa, koska koirattomat metsästäjät paiskovat monesti suolet vain metsään ja koirat löytäessään suolet nauttivat ne hyvällä ruokahalulla. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
jussijänismies Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Elo 2005 Viestejä: 2606 Paikkakunta: Hallan Aroilla...
|
Lähetetty: 24.09.2012 19:53 Viestin aihe: |
|
|
Viimesyksynä oli osalla linnuista matoja, vaan talven ainakin selvisivät kun keväällä näkyi lintua paljon. Kesällähän on ravintoa niin, että matonenkin lintu selviää, talvi sitten tappaa. Ilmeisesti matoja ei kuitenkaan siten ole laajalti ollut.. _________________ Jussa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fraga Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.09.2012 20:21 Viestin aihe: |
|
|
Ei niille sais syötettyä mitään löishäätöä nevaruokinnalla vai onko linnut menny jo kun lunta tulee?
Ei vaanes, itte en huomannu vanhaa kukkoteertä tutkia sen kummempin kun hämärässä sen plokkasin. Yhden metton poimin tienvarresta kun oli autonalle jäänyt ja revennyt, mutta sitäkään sen kummemmin tutkinut kun meni syöteiksi. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
peelo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.10.2012 19:06 Viestin aihe: |
|
|
MtJ kirjoitti: |
Pituus about 4-8cm (arviolta kun itse joskus olen niitä katsellut). Näkyvät suolen sisällä, kuultavat suolesta läpi, jos niitä on paljon. |
tämmösiä valkoisia luikeroita löytyi viikonloppuna teeren sisuskalujen seasta. Nuo eivät olleet suolien sisällä vaan kiertyneinä suolien ulkopinnoille.
Yritin härnätä noita liikkumaan, mutta vaikuttivat olevan elottomia kun eivät mihinkään reagoineet.
Samoja suolinkaisiako?
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
matlinssi Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 02.10.2012 20:31 Viestin aihe: |
|
|
puolangalla viikko sitte puotin poikueesta kaks poikateertä ja molemmissa oli just nuita matoja... metossa ja aikusissa linnuissa ei ollu... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|