Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
KaatoPera Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2010 Viestejä: 957
|
Lähetetty: 29.04.2012 19:45 Viestin aihe: |
|
|
Voisihan tuon a boltin petauksen pistää harkintaan, ihan vaikka harrastus mielessä . Sitä minä lähinnä mietin että vaikuttaako tuo lukkorungon ympäriltä ja takaa petaaminen juurikaan käyntiin, verrattuna tehdaspetiin vain patruunapesän ja rekyylitopparin kohdalta? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JJR Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2006 Viestejä: 291
|
Lähetetty: 21.05.2012 11:52 Viestin aihe: |
|
|
T3 + GRS:
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15027
|
Lähetetty: 21.05.2012 23:31 Viestin aihe: |
|
|
Hienosti pedattu ja kuvattu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jusacross Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2008 Viestejä: 507 Paikkakunta: P-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 23.10.2012 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Potkastaanpa tätä vanhaa aihetta hieman henkiin, näin kun lintujahtikausi alkaa olemaan kohta tältä vuodelta taputeltu ja on aikaa siirtyä erämaista takaisin virittelypuuhiin.
Nyt on kahlattu tämä keskustelu läpi ja varsinkin muutamasta viimeisestä kuvasarjasta rohkaistuneena päätös vanhan sakolaisen petaamisesta talven aikana on tehty. Kyseessä siis sako L46 (malli 4) 222Rem, joka on tehty vuonna 1955, ja jossa ei ole alkupeärinen tukki, mutta pähkinää se kuitenkin taitaa olla(kuvia otan kunhan ehdin). Sormitestin perusteella siinä on pieni pinne havaittavissa, kun etummaisen petiruuvin kiristää loppuun. Oireina on ollut osumien vaeltelu ja kärpäset.
Ajattelin petauksen tehdä Acraglas geelillä(jos ei ole sopivaa niin saa ehdottaa muutakin) ja siinä mukana tulevalla irrotusmönjälle(jos sillä piippu kohtuudella irtoaa). Ja parista viimeisimmästä kuvasarjasta innostuneena ajattelin tehdä ensin ohjauspetauksen... ja tämänkin samalla Acraglas geelillä(onko tämä ok?). Tämän lisäksi olen haaveillut myös tekeväni edelleen kuvasarjoista tutut holkit petausruuveille.
Muutamia asioita vielä mietiskelen eli:
- Kannattaako pedata myös piipun juurta palanmatkaa, vaikka kyseessä onkin ohkainen piippu(esim 2cm)?
- Onko mitään syytä pedata muita alueita kuin vain rekyylinvasteen alue(ml. mahdollinen piipun juuri) ja peräpää?
- Onko noita petausruuveille tarkoitettuja holkkeja jossain myynnissä vai pitääkö/kannattaako ne tehdä itse sopivasta alumiini putkesta?
- Miten määrittelen noiden holkkien tarkat pituudet, niin että alakerrankin petaus onnistuun suoraan holkkien varaan(vai tehdäänkö se näin)?
- Miten alakerran petaaminen kannattaa tehdä tämän suunnitelman puitteissa... eli voiko/kannattaako se tehdä samaan aikaan varsinaisen petaamisen kanssa vai jälkikäteen? Ja miten se tapauksessa yhtäaikaa parhaiten onnistuu? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hemppo Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hel 2011 Viestejä: 723 Paikkakunta: Satakunta
|
Lähetetty: 24.10.2012 00:05 Viestin aihe: |
|
|
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Kemikaalit/Epoksiliima/Epoksi-erittain-vahva-362421/
Sopiiko aseen petaamis tarkoitukseen alkuunkaan? Jossain näytti tuota joku käyttäneen. Hinta olis oikeisiin petaumassoihin verrattuna paljon miellyttävämpi.
Milläs aineella olette raudat suojanneet ettei ne liimaannu kiinni? Jotain rasvaa jossain oli käytetty.
Kannattaako petaus tehdä vasta kun on käynyt jo radalla koittamassa että onko tarvetta vai ei?
Uuden tukin olen siis tekemässä 222 remiin ja tää on tällästä alku virittelyä, kun ei ole vielä edes tukki puuta olemassa, mutta ettei sitten kun oikeesti olis tarve aineille niin tarvitse vasta alkaa kyselemään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
savonmies Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Kes 2010 Viestejä: 465
|
Lähetetty: 24.10.2012 00:06 Viestin aihe: |
|
|
Acraglaksesta on hyviä kokemuksia ja mukana tuleva irroitusaine toimiii ihan hyvin ja ajaa asiansa.
ei se oikea massa nyt niin mahdottomia maksa....
petauksesta on myös se hyöty,etta osumapiste ei muutu vaikka raudat irrotetaan tukista ja laitetaan taksin.
pienoiskivääri on tullut pedattua bilteman kemiallisella metallilla.. muuten hyvä mutta ei kestä oikein aseöljyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hemppo Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hel 2011 Viestejä: 723 Paikkakunta: Satakunta
|
Lähetetty: 24.10.2012 00:46 Viestin aihe: |
|
|
50€ hujakoilla näytti olevan hinta.
Kai se parempi on maksaa kunnollisesta aineesta enemmän, eipä pitäis harmittaa jälkeen päin.
Riittääkö tuommoisesta useampaan aseeseen vai onko ns. paketti asetta kohden? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
moka Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 01 Lok 2007 Viestejä: 19
|
Lähetetty: 24.10.2012 01:21 Viestin aihe: |
|
|
Itse tuolla Acraglaksella ensimmäisen, ja toistaiseksi viimeisen, petauksen tein. Lopputulokseen olen tyytyväinen ja mukana tullut irrotusaine pelasi oikein mallikkaasti. Ihan kohtuhinnalla voisi löytyä http://asetarvike.com/index.php/996679 .
Ja omassa petaussuorituksessani huomasin, että olisi kaikki mahdolliset, petausmassaa tarvitsemattomat paikat pitänyt peittää maalarinteipillä. Ikävä rapsutella kuivanutta massaa pois esim. tukista . Sen huomasin myös, että edellispäivänä vaimolta lahjaksi saatua Peakin hupparia ei kannata pitää petausmassahommissa päällä, voi jäädä joitakin ikäviä tahroja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Jou 2007 Viestejä: 8742 Paikkakunta: Turku
|
Lähetetty: 24.10.2012 08:13 Viestin aihe: |
|
|
Oon muutamia petauksia tehny ja kaikki tavallisella epoksilla. Mulla se on ainakin toiminu hyvin. Vaikka väitetään et se kutistuu paljon, mut ainakin omat tuntuu aika tiukoilta. Irrotusaineena kokeilin ensin autovahaa mut se ei oikeen toiminu, tosin irtos lämmittämällä. Sittemmin olen käyttäny armeijan mustaa kenkärasvaa Se on toiminnu erinomaisesti.
Ite en oo piipun alusta pedannu. Tai oon kerran, mut se ratkaisu ei toiminu dremelöisin sen pois. Eli oon pedannu vaan rekyylivastikkeen ja sen molemmat puolet (pari senttii). Ja sit sen jälkeen kehyksen takaosan. Ja sit varmistanu et muut osat ei ota kii. Ei varmaan mitenkään ammattimaisesti ja oikeaoppisesti toimittu mut tulokset on ollu omast mielest hyviä (ongelmat on poistunu).
Mut ehdottomasti kannattaa ostaa kunnon aineet, ne on varmaan parempia kun on just tuohon suunniteltu. Ite vaan tulee aina säädettyä markettitavaralla... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.10.2012 12:46 Viestin aihe: |
|
|
Omien kokemusteni perusteella väitän Devconia paremmaksi kuin Acraglassia. Teräsjauhot on jo massassa mukana ja tulos on paljon jykevämpi. Acraglassin irrotusaine on erittäin hyvä jos sen levittää useana kerroksena pehmeällä sudilla. Lasten vesiväripensselit ovat hyviä. Viimeprojektiin käytin irrotusaineena jotakin väritöntä kenkäkiilloketta ja sehän piru ruostutti raudat. Mustat pilkut jäi rosteriin iäksi. Onneksi ovat piilossa tukin sisässä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jusacross Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2008 Viestejä: 507 Paikkakunta: P-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.10.2012 13:19 Viestin aihe: |
|
|
Mistä Devcon:a saa... ja saako sitä järkimäärää(seuraavaa petausprojektia ei ainakaan ole vielä tiedossa... toki tämä ensimmäinen saattaa vaatia pari kierrosta harjoottelua ) Jos hanki Devconia, niin tuleeko siinä tuo irrotusmöjä mukana ja jos tulee, niin onko se käyttökelposita ja jos ei, niin mitä kannattaa siihen hommaan hankkia? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jusacross Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2008 Viestejä: 507 Paikkakunta: P-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.10.2012 13:36 Viestin aihe: |
|
|
Ja ensimmäinen kuva projektista... raapasin raudat irti ja katoin sisään se näytti tältä:
ja lähemmin vanha petaus:
Ja heti heräili kysymyksiä:
1. tarvitteeko 222Rem rekyylin vasteeseen vahvennusta... tällä hetkellä se on pedattua puuta
2. Piipun juuresta oli pedattu pari senttiä... kannattaako tuo pedata uudestaan noin vai vain tuosta rekyylinvasteen ympäriltä piipun juureen ja kehyksen takaosan?
3. Alakerran raudat olivat "mielenkiintoiset"... noin kaaret ovat niin "syvät", että se jää niistä kantamaan... tahton sanoa sitä, että jos kiristää petausruuveilla tuota alarautaa niin kireelle, että se istuu sekä niin etupäästä kuin takapäästäkin tuohon lipasrunoon, niin se alarauta jännittyy melkoisesti , joka ei oikein minun mieleen ole hyvä asia!? Lipas toki menee paikoillee, jos sen jättää "löyhästi" kantamaan vain tuosta kaaren kohdata(ja näin pähkäilinkin, että olisi alakerta paras pedata)... olenko kärräyillä?
kuva noista alaraudoista:
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.10.2012 13:39 Viestin aihe: |
|
|
http://www.mrasupply.com/tuotteet.html?id=19/
Tuossa. Irrotusainetta ei tule mukana. Joku täällä osannee kertoa hyvän aineen. Tuo purkki on minulla ollut nyt puolitoista vuotta avattuna ja ainakin viimeksi loppukesästä toimi vielä oikein hyvin kun jotakin sillä korjasin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Viper Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Mar 2005 Viestejä: 546
|
Lähetetty: 24.10.2012 14:11 Viestin aihe: |
|
|
^ Kiwi Neutral Shoe Polish |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jusacross Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2008 Viestejä: 507 Paikkakunta: P-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.10.2012 14:30 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa kuitenkin mennä tuolla Acraglas:lla tämä projekti... se vaikuttaa ainakin suurimman osan mielestä olevan ihan käypää tavaraa, vaikkein kenties Devcon:n veroista mutta kuitenkin. Sen hinta irrotusaineineen on 27€ ja tuo Devcon+rahti+irrotusaine ei taida alle 70€ tulla. Ja kun en mitä luultavimmin tarvi massaa tämän projektin jälkeen pitkähköön aikaan, niin sitä ei kannata varastoonkaan ostaa.
Mistä kannattaa hakea holkit petausruuveille? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|