Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
M.Jussila Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.12.2004 00:28 Viestin aihe: |
|
|
Suuri hatunnosto ja kumarrus jousimetsästäjille, olette sen ansainneet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 04.12.2004 01:07 Viestin aihe: |
|
|
Voiko jousimetsästystä muuten harrastaa muutenkin kuin jaloin? Saako esimerkiksi ajoneuvosta jousimetsästää? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 04.12.2004 11:22 Viestin aihe: |
|
|
Anonymous kirjoitti: | Voiko jousimetsästystä muuten harrastaa muutenkin kuin jaloin? Saako esimerkiksi ajoneuvosta jousimetsästää? |
Voi,mutta ei saa jäädä kinni laitonta.Mulle metsätyskauden kohokohtia on pyyn ampuminen jousella käsilläseisoen...!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RovaniemiHunter Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.12.2004 11:37 Viestin aihe: |
|
|
Saako jousen kanssa käydä metsällä yksin alle 15-vuotias? Ampuma-aselupaahan ei tarvitse eikä kait aseenkantolupaa vai olenko väärässä? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 04.12.2004 12:24 Viestin aihe: |
|
|
RovaniemiHunter kirjoitti: | Saako jousen kanssa käydä metsällä yksin alle 15-vuotias? Ampuma-aselupaahan ei tarvitse eikä kait aseenkantolupaa vai olenko väärässä? |
Metsällä käymiseen, siis metsästämiseen ei ole mitään ikärajaa, mutta metsästyskortti vaaditaan tietysti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Andy Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.12.2004 12:25 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä saa, kunhan metästyskortti ja -oikeus on kunnossa. Ongelmaksi voi tosin tulla laillisen jäykän jousen jännittäminen, jos metsästäjä on kovin nuori. _________________ Joka päivä voi tiiliskivi pudota päähäsi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RovaniemiHunter Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 04.12.2004 12:31 Viestin aihe: |
|
|
40 paunaa on n. 18 kiloa? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
onnenoikku Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 07.04.2005 14:50 Viestin aihe: Jousimetsästyksen puolesta |
|
|
Internetistä löytyy juttuja jousimetsästäjistä ja kävin itsekkin kattelemassa mitä sinne on kirjoitettu, vaikka itse olen "ruutiukkoja" niin kumminkin olen varma että jousella metsästäjä varmaan on vähintääkin yhtä pätevä metsästäjä ja usein enemmänkin kuin ruutiaseella pyytävä
Jousi mies ei aiheuta kovin paljon meteliä ja saadakseen jotain joutuu olemaan aika "hissukseen" metsässä, (tietysti ohi menneen laukauksen jäkeen pieni kiroilu on varmaan jousella pyytäjällekkin sallittu ).
Hieno harrastus tuo jousella pyynti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mirage Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.04.2005 23:15 Viestin aihe: |
|
|
omalta kohdaltani olen päätynyt metsästämään myös jousella siitä syystä että :
jotenkin tuntuu että jousen kanssa liikuessa joutuu jättämään kiireen kotiin. Jousi kädessä tulee tehtyä enemmän havaintoja ympäröivästä maastosta eli koska saalista on päästävä kohtuullisen lähelle on oltava koko ajan hieman "varpaillaan". Haulikko (tai kivääri) kädessä ei sellaista tunnetta saa: lintu hyppää karkuun niin pam tai pampampam karkasi tai tippui..jippii. Jousella ei noihin hyppyihin ole oikein mahdollisuuksia. Saalis on havaittava tai houkuteltava riitävän lähelle jos mielii saada saalista tai nätimmin sanottuna onnistumisia
Jossain kirjoituksessa oli joskus jollonnii jotenkiin näin "kaikkihan linnun kiväärillä sataan metriin ampuu- vaan hiivippä jousen kanssa 10 metriin ja ammu sitten!" Tossa kiteytyy mun mielestä aika olennainen eli harvinaisemmat oonitumiset antavat enemmä tyydytystä kuin se että aina kotiin tultaessa on repussa saalista. Itselle ei ole saalista jousella kovinkaan merkittävästi tullut, mutta noi vähemmät onnistumiset tuntuvat paljon makeammille kuin ruutiaseilla saadut.
Tulevana viikonloppuna lähden ensimmäistä kertaa jousella majava jahtiin enkä edes harkitse ruutiaseen mukaan ottamista.
Ja riistalaukaukset joita harvoin jousella tulee, ovat taatusti harkitumpia kuin ruutivälineillä: on nuo "panokset" sen verran arvokkaita ettei viitsi joka reissu montaa hävittää.
Ja jottei nyt jäisi sellaista kuvaa että hurskastelisin, niin KYLLÄ- metsästän myös haulikolla ja kiväärillä. Nykyään ei toi saaliin saaminen ole mitenkään olennaista. Joskus nuorena miesnä ollessa oli aika noloa jos kotiin tullessa ei ollut saalista.
Sellaisten joille saaliin saaminen on tärkeää ei mun mielestä kannata kokeilla jousimetsästystä ennenkuin "ajatusmaailma muuttuu" .[/u] |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juego Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Jou 2004 Viestejä: 2598 Paikkakunta: Kuikkapanta
|
Lähetetty: 16.07.2005 15:40 Viestin aihe: |
|
|
Tulipa tässä mieleen, että eikö se nuoli ole aina hukassa kun ammutaan esim vaikka pyytä oksalle tai teertä vaikkapa kuvilta latvaan??
Onko joitain keinoja tämän ehkäisyyn...? No, syksyllä se sitten nähdään
Ootteko ampuneet puunuolia taljajousilla,soveltuuko puiset vasamat paremminkin perinteisemmille jousille,vai kuinka? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ainaosunut Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.07.2005 15:55 Viestin aihe: |
|
|
tämän voi poistaa
Viimeinen muokkaaja, ainaosunut pvm 15.04.2006 21:58, muokattu 2 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mestmi Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 16.07.2005 16:42 Viestin aihe: |
|
|
Puunuoli kestää jos paunat ei ole aivan julmetut.
Itse olen ampunut 50# ja hyvin on tähän mennessä kestäny.
Katkeamis riski on kyllä suuri ja sitä kautta myös loukkaantuminen,
myös välinen rikot on huomioitava.Ei puunuoli ole pois heitetty vaihtoehto. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
A.H Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 16.07.2005 20:49 Viestin aihe: |
|
|
Ja miksei se puu kestäisi. Keskiajan sotajouset ovat olleet jopa 180lb eikä silloin ollut hiilikuitua.
Eri asia on että voiko sitä reilua sentin paksuista tankoa enää ampua taljalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Totzer
|
Lähetetty: 16.07.2005 22:17 Viestin aihe: |
|
|
Olen ampunut ainoastaan puunuolia taljalla, säädetty johonkin 60 paunaan ja hyvin kestää viimeks ostin mukkanuolesta nuolia ja ne on mäntyä hyvin näkyy kestävän
Aiemmin ostin merrysportilta aihioita jotka oli seetripuuta ja hyvin kesti nekin _________________ Harrastukset on väärät jos kaikki rahat ei mene |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ainaosunut Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.07.2005 12:48 Viestin aihe: |
|
|
tämän voi poistaa
Viimeinen muokkaaja, ainaosunut pvm 15.04.2006 21:28, muokattu 1 kertaa |
|