Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 25.11.2015 18:24 Viestin aihe: hakajaloista kääntöjalkaan. eli drillingin päivitys. |
|
|
vesi virtaa...
...pitkin lasin pintaa, tuuli taivuttelee alastomia puidenrunkoja ja sade rummuttaa kattoa... synkkä päivä pimenee iltaan. takassa humisee tuli, välillä kuusipuu räiskähtää ja sinkoaa kipunaa... pohjanpystykorva huokailee tyytyväisenä matolla, välillä silmä raottaa varmistaakseen isännän sijainnin...
ajatukset isännällä ovat viime syksyssä, lintujahdissa, kirkkaassa koiran haukuissa pakkasaamuina... teeri haukussa, matka maltillinen, ase kohdistettu ja kaikki hyvin. laukauksen jälkeen verkkokalvoilla piirtyvä kuva lentoon lähtevästä ukkoteerestä, teerestä jonka koira on haukullaan lumonnut ja johon sen oli määrä upottaa hampaansa kunhan laukaus kajahtaa.
ei, ei tipu ei. koira laukkoo palanmatkaa kukon perään ja sitten toteaa tilanteen olleen siinä... palaa takaisin ja jos katse voisi vahingoittaa niin se sen tekisi... tarkistus radalla, 10cm alle käy ase...
uusi päivä, uusi tilanne, uusi teeripummi... ei saakeli, taika on rikkunut, luottoaseesta tullut epäluotettava, pelkkä tehoton kanki... kiikari reppuun, paluumatkalla sinkoaa pyy edestä, heitto haulipiipulla ja poikapyy kuin naula alas... vaistolla, herkällä otteella ase sulautuu käden ja mielen jatkeeksi....
sitten kohdistamaan radalle, nyt mennään 15cm ylös.. säätö kohdalle, radalta palatessa kettu pellolla, 100m matkaa ja paalinpäältä herkistettynä laukaus, miten maailman ihanin tilanne päästä ampumaan tuuheahäntäistä kettua kuuraiselle pellolle... pummi, kirkas pummi ja kettu heitti häntäänsä... silloin kypsyi päätös, kallis päätös.
uudet jalat on saatava, hakaset eivät toimi nyt lainkaan ja onko tuo omastä päästä väsätty jalkakaan niin kovin tukeva kuitenkaan... alumiinia rakenteessa ja liikaa liikkuvia osia... aika aikaansa sanoi alumiini kiikarinjalassa, painava kiikari oli ollut liikaa ja alumiini oli tyssääntynyt ja teräsjalusta ei enää ollut kunnolla kiinni lohenpyrstössä. eli homma seis ja ase sepälle kääntöjalkaa päälle.
seppiä on suomessa muutama joka näitä tekee, itse sain vinkin monen mutkan kautta ja löytyi mies joka tekee aikansa kuluksi asennuksia. nimeä tai paikkakuntaa en sano, eläkeläinen kun on.
-puhelimessa meni parikin tuntia, pistä kaksi metsämiestä linjoille niin tietäähän sen. asennus käytiin työmenetelmineen läpi hyvin tarkasti ja niinpä ase lähti matkaan.
tilanne eli hieman ja päädyin yhden kiikarin sijaan laittamaan kaksi, pienen leupoldin VX3 2.5-8x36 ja schmith&benderin 8x56 valoristikolla aseen päälle nyt kertarysäyksellä. mäyräkoirajahtiin ja linnulle pieni leupoldi on osoittautunut mainioksi ja benderi taas peura/majava/kettu-kytiksellä vertaansa vailla oleva hämäräkiikari. vaihtoehtona olisi ollut kamuttaa nuo pois ja ostaa yksi 2-5-10x50 kiikari tilalle mutta näin tälläkertaa päädyin sekä äitiin että tyttäreen. onhan se nyt vähän niinkuin miähellä henkselit sekä vyö, kaiken varulta.
parisen viikkoa meni kunnes tänään pätkähti tekstari matkahuollon järjestelmästä. loppupäivä olikin töissä enempivähempi pitkänsorttinen mutta loppuu se aikanaan. boxi kantoon ja sitten....
pakkasin huolella...
setti...
eli palikat vaihtuneet ja takakisko kiinnitetty myös ruuvilla juotoksen lisäksi. etuvasemmalla dogtersight 3 kiinnityslevy.
leupoldi istuu nätisti, poski saa tuen peränharjasta ja asento luonteva.
ja benderi samoin, vinkkelijalkaa vaati että on silmäetäisyys viimesenpäällä kunnossa.
tähänasti tilanne tämä, hinnasta senverran että kalleimmat jalat ovat mitä minulla on koskaan ollut, tosin opptilockkeja ovatkin. asennus oli todella kohtuullinen eli hinta koostui jaloista tälläkertaa. eräs palstalla monasti mainittu seppä ottaa 850e yksillä renkailla hommasta... tämän kuultuani olen edelleen tyytyväinen minulle tulleisiin kokonaiskustannuksiin todellakin. luojan kiitos olen tunnollinen veronmaksaja joten jopa valtio kaikessa vaikeuksissaan muistaa minua palautusten muodossa ja 4.12 tullee todennäköisesti jalat maksuun.
PS. oli sitten hakasjalan sokkeli ollut irti jo sepän tutkaillessa asetta ennen muita toimenpiteitä, eli syynsä oli myös tuolla käynnin heittelyyn.
radalle tässä häätyy lähtiä huomenna, kirjoittelen kokemuksia sitten lisää. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26665
|
Lähetetty: 25.11.2015 19:32 Viestin aihe: |
|
|
heitä tuota penteriä sentti eteenpäin,,,jo ennen kokeilua radalla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 25.11.2015 21:05 Viestin aihe: |
|
|
Meinaat että nojaa torniin?? _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26665
|
Lähetetty: 25.11.2015 21:14 Viestin aihe: |
|
|
ei vaan jotta pää ei ota putkeen,,,, etenki jos lasahtaa väärä piippu.
mutta siltikki,,,mielummin pikkusen liian edessä kuin takana, aavistus kurotusta ennen kuin yhtään takasin vetoa päällä
mutta tietty riippuu omista mittasuhteista,,,jotenki vaan jääny käsitys ettet ole ihan pienimmästä päästä, joten kestäs olla okulaari edempänä,,,jossain kaulan puolenvälin huitteilla |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 25.11.2015 21:51 Viestin aihe: |
|
|
Pitää huomenna sihtailla päivänvalossa etäisyyksiä. Ja juu, voi siirtää tosiaan eteen, ei mitta lopu ukosta. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kepu Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2005 Viestejä: 806 Paikkakunta: Pieksämäki
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26665
|
Lähetetty: 26.11.2015 20:17 Viestin aihe: |
|
|
sinänsä hakasissa itessään ei pahempaa ongelmaa.
tietysti vanhemmissa alkaa löytyä kulahtaneita kun on mitä ilmeisemmin vanhempaa ja aikoinaan enemmän tätä hakasta ollu ku kääntöä.
nyt tais olla kyse hakasiin rakennetusta muutoksesta missä ongelma.
toki hakasiin kiikarin päivitys on hankalampaa kuin kääntöihin, etenki kun kiikarin malli/ koko muuttuu ratkaisevasti.
varmaan hakasten muuttaminen kääntöihin liittyy paljon tätä kiikari päivitystä, kun perus kiinteää 4x tai 6x halutaan isoon säädettävään.
mutta kun on aikoinaan laitettu vaikka 8x56 penkki ja pienen peruskiikarin peti, niin kyllä niillä mukavasti pärjää vaikka kohta minkä putken laittaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 26.11.2015 20:55 Viestin aihe: |
|
|
No niin radalla käyty ja ammuttu.
-eipä mennyt putkeen kerrasta, benderin korosäätö riitti juuri ja juuri, leupoldista loppui sekä sivu että koro. Sivunsäädön saa jaloista kyllä ei ongelmaa mutta korkeudelle pitää tehdä jotain. Eli molemmat kiikarit säädetty nyt niin alas kuin menee eli yli tähtäyspisteen mennään ja raakasti. Benderin sivusäätö oli täysin kohdallaan ja kiikarin osoitinviisari on keskellä asteikkoa.
-sepän kanssa puhelin, eiköhän asia saada kuntoon ilman sen kummempaa, tietysti virheitä sattuu ja millin kymmenyksistä kuitenkin vain kyse...
Sinänsä benderi kävi moitteetta kasaa, 25mm luokkaa/3lks kiikari irroittaen. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
massimo85 Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Elo 2006 Viestejä: 1540 Paikkakunta: Mikkeli
|
Lähetetty: 26.11.2015 22:34 Viestin aihe: |
|
|
Toi leupparihan on ihan nenällään jo kuvassa. Saa aika paljon korjata että saisi kohdistettua niin että ristikko olisi säätöalueen keskivaiheilla. Eikä ääripäähän säädetty. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26665
|
Lähetetty: 26.11.2015 23:55 Viestin aihe: |
|
|
noin pienellä jalkavälillä muutos ei tarvi olla paljoa,,, homman voi hoitaa monellaki tapaa. nuita hiluja on eri korkusia en muista millä erolla, mutta melko pieniä eroja löytyy, joskus kiikarin vaihdon yhteydessä niitä lotrattiin ja karkea säätö tehtiin.
ja keulaahan pystyy myös keinuttaa pituus suunnassa jo ruuveista.
sepällä ollenee jo selvä ajatus korjaamisesta..... eikö ollu käyttäny kollimaattoria? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 27.11.2015 10:35 Viestin aihe: |
|
|
Puretaanpa ajatuksia. Molemmat kiikarit ovat nokallaan. Takakisko ja etusokkeli yhdensuuntaiset eli periaatteessa senpuoleen ok asennus noin koneistusteknisesti.
-leupoldin säätövara on 63 moa molemmin päin eli 100m päässä 1800mm ts. 900mm keskipisteestä kaikkiin suuntiin. Eli säädön loppuessa on 900mm menty optimistä metsään.
-120mm jalkavälillä/900mm/100m tekee virheeksi 1.080mm tasan eli takakiskon tulisi mennä tuon alas tai etusokkelin ylös.
-kokeilin jo tuota etujalan säätöä mutta ei riitä koska takajalka pohjasi kiskoon ennen kuin tulisi edes kiikarin säätöalueelle. Benderissa saattaa olla isompi säätö tai karvan erilainen jalusta koska riitti niukinnaukin.
-kyseessä lienee inhimillinen virhe tai sitten on jokin jalan osa väärän korkuinen tullut.
-mutta asia selviää ja paketti lähtee takaisin tänään. Koeammuntaa ei itse seppä ole suorittanut ja kollimaattori oli rikkunut eikä uutta ostanut vielä tilalle. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nuuska Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2008 Viestejä: 1833
|
Lähetetty: 27.11.2015 10:44 Viestin aihe: |
|
|
valmet 412s kirjoitti: | -leupoldin säätövara on 63 moa molemmin päin eli 100m päässä 1800mm ts. 900mm keskipisteestä kaikkiin suuntiin. Eli säädön loppuessa on 900mm menty optimistä metsään.
-120mm jalkavälillä/900mm/100m tekee virheeksi 1.080mm tasan eli takakiskon tulisi mennä tuon alas tai etusokkelin ylös. |
Osaatko arvioida kuinka paljon Leupparin säätö jäi vajaaksi? Tarkoitan, että 1.08 ei siirrä säätöä puoliväliin, eli tarvitaan isompi korjaus (1.2 mm?). _________________ Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 27.11.2015 11:43 Viestin aihe: |
|
|
Siis noin arviolta 150mm jäi ylös eli 150+900mm ollaan metsässä. Elikkä 1.250mm on lähellä optimia, en tuota jäävää ottanut laskuihin. Mutta jos nyt pääsisi 100mm päähänkin optimista niin hyvä. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26665
|
Lähetetty: 27.11.2015 15:04 Viestin aihe: |
|
|
Jos petit on linjassa.. nimenomaan piippuun eikä vaan keskenään, on ilmeisesti seka osista kasailtu. Kuten sanoin hilippeitä on eri korkusia. Ja jos renkaiden kohilta muutos niin näyttäs keskinäinen väli melko lyhkäseltä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 26665
|
Lähetetty: 27.11.2015 15:06 Viestin aihe: |
|
|
Jos tarvetta eri korkuseen välipalaan voitas kattoa vaihtoa jos sattuu soppelia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|