Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 14.06.2016 14:56 Viestin aihe: Sahti – Aito ja alkuperäinen Suomalainen tuote |
|
|
Sahti – Aito ja alkuperäinen Suomalainen tuote
Näinä monikulttuurisuuden ja kansainvälistymisen aikoina havahduin siihen, että ainakin omalla kohdalla prosenttijuomien rintamalla tuo sahti on jäänyt melkoisen vieraaksi tuttavuudeksi. Toki joskus on tullut ”kanisterisahtia” maistettua ja näissä oluttapahtumissa menty joskus kavereiden kanssa sillä, että ”jos et tiedä mitä otat, hae sahtia”.
Jonkunmoisen kipinän asiaan sain, kun vaimon lähipiiristä tuli kommenttia, ettei kyseinen herra ole viinimiehiä, vaan juo itse asiassa mieluiten sahtia.
Itse kun olen kiinnostunut tuollaisesta lähiruoka- ja kotimaisuusaatteesta, saman ulottuessa tuonne juomarintamallekin... . Tuota taustaa vasten huomasin järkytyksekseni, että sahtirintama on lähes kääntämätön lehti omalla kohdalla. Ylläoleva teos valoittaa sahtimaailmaan varsin mielenkiintoisella tavalla.
Varsin useallahan on sahdista erittäin vankat mielipiteet. Löytyykö tältä foorumilta muuten ”sahdin asiantuntijoita”. Sikäli varmaan sopii tämän foorumin alle, että ainakin joillain paikkakunnilla sahti on varsin perinteinen ”peijaisjuoma”. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10303 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 14.06.2016 15:22 Viestin aihe: |
|
|
Käsittääkseni ajelet ainakin silloin tällöin Tampere-Pori väliä... Poikkeappas Putajan kohdilla
reitiltä ja pistäydy Finlandia Sahdin baarissa. Myyvät myös mukaan kahta vahvuutta
muistaakseni 0,75 l pulloissa.
Sieltä saa myös vierrettä omaan astiaan, jos omat panohalut yltyvät maistellessa.. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nuuska Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2016 15:34 Viestin aihe: |
|
|
Työkaveri toi joku vuosi sitten sahtia sieltä missä sitä tehdään. Ei ollut meikäläisen "juttu", meni samaan kasaan rönttösten ja rössypotun kanssa, kiitos mutta ei kiitos _________________ Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21367 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 14.06.2016 15:47 Viestin aihe: |
|
|
Isojoella on maailman ainut sahtiopisto..
Itse olen lätrännyt sahdin kanssa pikkupojasta saakka. Kylän miehet sitä aina valmisti tuossa kotopaikalla ja siinä sitä sitten seurailtiin terävänä ja apunakin oltiin. Vähä ku tuli ikää niin 30litran kannuista oli helppo pikkusen aina ottaa "perjantaievästä" kylille isäukon huomaamatta. Taisin sitä juoda sen verrankin että enää en ole oikein perso sille ollut. Monet kaverit edelleen sitä valmistaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21367 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 14.06.2016 15:50 Viestin aihe: |
|
|
Sahtihan on siitä erikoinen juoma että alkoholi ei siinä juuri maistu ja silti voltteja saattaa olla toistakymmentä.. Silti sitä juodaan samaa tahtia kuin keskiolutta.. Eli erittäin petollinen aine. Täällä sahtia on aina hirvipeijaisissa ja häissä jne. Festareilla meillä oli aina iso kannu mukana. Todella yleinen juoma siis. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.06.2016 15:53 Viestin aihe: |
|
|
Aivan kauheaa kuraa. Toisaalta allekirjoittaneella on niin kehittymätön maku, ettei kotimaista peruslageria (aivan sama mikä valtamerkeistä) parempaa ole. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Iso-Jaska Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tam 2007 Viestejä: 2376 Paikkakunta: Lapland Finland
|
Lähetetty: 14.06.2016 19:05 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä sahti on hyvää ja huono huonoa. Ottaa aikaa valmistuakseen, ja kunnollisella käymisellä ei ilmavaivojakaan juuri aiheuta.
Ite oon parhaat sahdit nauttinut Ikaalisissa ja Kyröskoskella, huonoimmat Leivonmäellä/Joutsassa ja Pieksämäellä. Nämä jälkimmäiset olivat liian makeita, liekkö sitte jäänyt käyminen hieman kesken? Niin paljoa en näitä nauttinut, että olisi varpusparvia persiistä turahdellut.
Jotkin vehnäoluet ovat myös "sahtimaisia". |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 14.06.2016 19:28 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Käsittääkseni ajelet ainakin silloin tällöin Tampere-Pori väliä... Poikkeappas Putajan kohdilla
reitiltä ja pistäydy Finlandia Sahdin baarissa. Myyvät myös mukaan kahta vahvuutta
muistaakseni 0,75 l pulloissa.
Sieltä saa myös vierrettä omaan astiaan, jos omat panohalut yltyvät maistellessa.. |
Hyvä pointti. Pitää laittaa to do-listalle |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2016 20:32 Viestin aihe: |
|
|
Iso-Jaska kirjoitti: | Hyvä sahti on hyvää ja huono huonoa. Ottaa aikaa valmistuakseen, ja kunnollisella käymisellä ei ilmavaivojakaan juuri aiheuta.
Ite oon parhaat sahdit nauttinut Ikaalisissa ja Kyröskoskella, huonoimmat Leivonmäellä/Joutsassa ja Pieksämäellä. Nämä jälkimmäiset olivat liian makeita, liekkö sitte jäänyt käyminen hieman kesken? Niin paljoa en näitä nauttinut, että olisi varpusparvia persiistä turahdellut.
Jotkin vehnäoluet ovat myös "sahtimaisia". |
Oot väärässä sahdit on vaan erilaisia eripuolin maata. Itähämäläinen ja etelähämäläinen on jo erivärisiäkin, paremmit kisoissa on pärjänny eteläisemmät, mutta kun itse on tuolta joutsa/leivonmäki seudulta, niin onhan siellä Suomen paras sahti. _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haylone Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2016 20:44 Viestin aihe: |
|
|
Jep.
Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 20.11.2016 10:36, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2016 21:08 Viestin aihe: |
|
|
haylone kirjoitti: | Sahti = kilju. |
Tällaisen lausunnon antaja ei ole selvästikään sahtia edes maistanut, liekkö kiljuakaan..
Itse ehdin tulla sahdin ystäväksi ennen kuin keliakia diaknoosi pisti juomalistan uusiksi... _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
haylone Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2016 21:14 Viestin aihe: |
|
|
Jep.
Viimeinen muokkaaja, haylone pvm 20.11.2016 10:36, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2016 21:30 Viestin aihe: |
|
|
haylone kirjoitti: | ^ Sinä poika imit vielä äitin tissiä kun minä join viinaa. |
Niin sitähän en kysynyt, vaan että oletko juonut sahtia tahi kiljua? _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2016 21:30 Viestin aihe: |
|
|
Olen hämeestä kotoisin ja sahtia on juotu, ja juotettu, äidin suku on siitä Hauho-Pälkäne -akselilta. Aina on juotu ja juotettu, koskaan en ole maistanut hyvää. Makuasia, ei kuitenkaan mitään kiljua, kiljua tehdään vaikka pihlajanmarjoista. Pedon mahaongelmat voi johtua muustakin kuin keliakiasta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.06.2016 21:36 Viestin aihe: |
|
|
late2 kirjoitti: | Pedon mahaongelmat voi johtua muustakin kuin keliakiasta. |
No siitä mulla on kuitenki paperit pariltaki lääkäriltä. Saattaahan sitä olla muutakin vikaa, täältä netistäkö sen diagnoosinn saa? _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|