Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
wire fox Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.11.2018 17:41 Viestin aihe: Jäniksen ampuminen luvatta |
|
|
Vähä tollee raflaavasti otsikoitu... Mut mikä on täällä mielipide: saako toisen koiran ajoon ampua jäniksen kysymättä lupaa?
Vahinkoja tietysti sattuu, mutta jos ihan tarkoituksella.
Omasta mielestäni se ei kuulu hyviin tapoihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.11.2018 17:54 Viestin aihe: |
|
|
Ei, itte olen kerran räpännyt, meni ajot ristiin. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 07.11.2018 18:14 Viestin aihe: |
|
|
moraalisesti ei, mutta legaalisti lienee täysin sallittua.
sitten homma on taas eri jos jänis on hyvän matkaa koiraa edellä, ja vaikka lintumies kuvittelee ampuvansa pomppupupun? _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
wire fox Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.11.2018 18:22 Viestin aihe: |
|
|
Mut toihan lasketaan vahingoksi, jos luulee ampuvansa karkon.
Joku facebookin puolella väläytti sitäkin, että voisko olla laillisen metsästyksen häirintää, jos ihan tahallisesti näin tekee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
9.3x622 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.11.2018 18:30 Viestin aihe: |
|
|
Itse en ammu, jos ajo on lähistöllä käynnissä. Minun koiran ajoon on ammuttu muutamia kertoja. No, en ollut pahoillani.
Kerran oli sellainen tilanne, että ammuin oman koiran ajoon jäniksen. Jossain vaiheessa kaksi vanhempaa miestä tuli vaatimaan jänistä itselleen, kun väittivät sen olleen heidän koiran ajossa. Ampumapaikalle tuli minun koira ensimmäisena ja vieras vasta paljon myöhemmin. Veivät jäniksen minulta, vaikka kerroin, että miten homma meni. Olin silloin siinä 16 ikäinen. _________________ Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17039 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 07.11.2018 19:25 Viestin aihe: |
|
|
Jos ampujalla on lisenssit alueelle ja muuten kausi päällä niin eipä siinä mitää laitonta ole. Hirviä ammutaan näin kymmenittäin joka vuosi vieraan/naapurin koiran haukkuun.
-Se että ammutaan vaikka peura harmaallekoiralle onkin eri juttu koiranomistajan ja ehkäpä jo lainkin puolesta....
-Jos joku jänis/rusakko niin en kovin kummosena asiana osaa ajatella, ajokkeja nyt ollu 35v meilläkin mitä tiedän ja joku aina välii paukauttanu nuri ajosta. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.11.2018 19:35 Viestin aihe: |
|
|
9.3x622 kirjoitti: | ... Veivät jäniksen minulta, vaikka kerroin, että miten homma meni. Olin silloin siinä 16 ikäinen. |
On siinä keijoilla ollu ylpeys kohillaan ja pupunraato pirtuakin arvokkaampaa... Itse nyt sattumoisin vaan hyvillään olen jos seudulla metsäävä omalle sesselle kaataa, ku niin huono ehtimään itse eteen... ja saa pitää pupun/ketun/muun. Toisaalta en toisen ajoon edes harkitse ellei ole ollut puheena selvästi, niin kuin kuitenkin joskus on ollut puheena/sopimuksena... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RaakaRane Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.11.2018 20:03 Viestin aihe: |
|
|
No ei tietenkään ole hyvien tapojen mukaista ampua toisen koiran ajoon luvatta. Itse olen auliisti lupia kyllä tutuille ja saman seuran miehille antanut.
Ennen täälläkin seurassa oli pari luikuria jotka ampui toisten koirien ajoon ja painelivat sitten karkuun pitkin askelin. Törkein tapaus oli kun koiraa vielä lyötiin tai potkaistiin kaadolla ulinasta päätellen. Isäukon kanssa etsittiin tätä suurta metsämiestä muttei tavoitettu.. Itse olin vielä aloittelemassa touhua ja likellä kotipaikkaa kun tapaus sattui. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Henkka76 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2018 08:13 Viestin aihe: |
|
|
Hämmentävää, ei ole edes ajatustasolla koskaan käynyt mielessä että joku tarkoituksella menisi toisen koiran ajoon luvatta jäniksen ampumaan
Vahinkoja tietysti sattuu, itsekin olen yhden jäniksen ampunut väärälle koiralle kun omalla oli ajo päällä samalla alueella parinsadan metrin päässä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10297 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 08.11.2018 08:28 Viestin aihe: |
|
|
Eihän se hyvien tapojen mukaista ole, mutta kaikillahan ei ole hyviä tapoja.
Ei ollut ihan yhden kerran kun lähdettiin mummolan pihasta ajokoiran kanssa mettään,
niin ajon alkaessa naapurin ukko lähti pihastaan haulikon kanssa kyselemättä passiin.
Kun posaus kuului niin ajo loppui kohta ja ukko palaili jäniksen kanssa torppaansa. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2018 08:48 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä minä ammun omilla mailla naapuriseuran koiranajosta riistaa hyvillä mielin. Kummasti laittavat mäyräkoiran aina seurojen rajalta hakemaan ajettavaa. Usein mäykky sitten ajaa kauriita ja peuroja meidän puolella ja naapuriseuran ukot sitten rajamaastossa passissa. Nooh, siinähän touhuavat. Kiinnitin asiaan huomiota muutama vuosi sitten kun toisesta seurasta ottivat yhteyttä ja kertoivat kyseisen seuran toiminnasta heidän alueellaan. Onneksi on VHF-puhelimet, niin tietää mennä passiin oikeille paikoille |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2018 09:27 Viestin aihe: |
|
|
Larsen kirjoitti: | Kyllä minä ammun omilla mailla naapuriseuran koiranajosta riistaa hyvillä mielin. Kummasti laittavat mäyräkoiran aina seurojen rajalta hakemaan ajettavaa. Usein mäykky sitten ajaa kauriita ja peuroja meidän puolella ja naapuriseuran ukot sitten rajamaastossa passissa. Nooh, siinähän touhuavat. Kiinnitin asiaan huomiota muutama vuosi sitten kun toisesta seurasta ottivat yhteyttä ja kertoivat kyseisen seuran toiminnasta heidän alueellaan. Onneksi on VHF-puhelimet, niin tietää mennä passiin oikeille paikoille |
Tuollasentyyppisestä toiminnasta kuullu kyllä täälläkinpäin sirpalemailla. Ehkä toi silloin on ihan paikallaan. Toisaalta onhan se kiusan tekemistä kiusantekijälle eli vähän ku kostamista. Siitä vissiin päiväkodis koitettiin jotain opettaa, mitenhän se meni... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hellokitty Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2018 10:54 Viestin aihe: |
|
|
Tollaset "toisen koiran ajoon&haukkuun ampumiset" pitäisi krinalisoida mitä pikimmin. Mitä nopeemin ni sitä parempi. Ennenku jollekkin käy se huono tuuri koholleen.joko antavana tai vastaanottavana.. Kumpikin vaihtoehto kun on se pahin mahdoillinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jokuvain Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.11.2018 12:15 Viestin aihe: |
|
|
Vai että ihan kriminalisoida... Juu, ihankuin ei olisi jo tarpeeksi säädöksiä. Mitenkähän tämäkin "vakava" rikos toteennäytettäisiin...???
Päivän parhaat naurut sain tästä.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5425 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 08.11.2018 12:54 Viestin aihe: |
|
|
hellokitty kirjoitti: | Tollaset "toisen koiran ajoon&haukkuun ampumiset" pitäisi krinalisoida mitä pikimmin. Mitä nopeemin ni sitä parempi. Ennenku jollekkin käy se huono tuuri koholleen.joko antavana tai vastaanottavana.. Kumpikin vaihtoehto kun on se pahin mahdoillinen. |
Se nyt niin vakavaa ole. Pääasia, jotta koirille tulee onnistumisia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|