Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
juhnuu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.05.2022 06:40 Viestin aihe: Virolaisen aseen myyminen suomessa |
|
|
Elikkäs työkaveri asuu Suomessa haluaisi myydä viron aserekisterissä olevan puoliautomaattikiväärin Suomessa. Miten tulisi toimia lupien suhteen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaaleb Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 07.05.2022 07:20 Viestin aihe: |
|
|
Virolainen ottaa yhteyttä Viron viranomaisiin saadakseen ohjeet ja suomalainen ostaja Suomen poliisiin hankkien aseluvan ja mahdolliset muut tuontiluvat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.05.2022 13:54 Viestin aihe: |
|
|
Kaaleb kirjoitti: | mahdolliset muut tuontiluvat. |
Tuo kannattanee oikeasti selvittää hyvin, ettei tule kiusallisia ylläreitä. EU sitä ja tätä, mutta silti... _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.05.2022 17:54 Viestin aihe: |
|
|
Asiaa sivuten Viro ei kuulu CIP:iin joten turha haikailla CIP-leimoja aseesta.
Jos yksityishenkilö myy aseen Suomeen yksityishenkilölle niin ei pitäisi CIP-leimojen puuttumisesta tulla ongelmaa, aseliikkeelle tulisi myyntivaiheessa. Suomalainen aseliiike ei tuohon väliin tämän vuoksi varmaankaan halua edes joutua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
BlueMarlin Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.05.2022 21:02 Viestin aihe: |
|
|
Miten menee aseen maahantuonti Eestiläisen henkilön toimesta? Voiko Eestiläinen henkilö itse kuljettaa aseen tänne myytäväksi papereiden ollessa kunnossa vai pitääkö käyttää jotain yritystä aseen kuljettamiseen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhnuu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.05.2022 21:19 Viestin aihe: |
|
|
Ase on Suomessa käytössä jahdissa virolaisella henkilöllä eu-asepassilla, mutta ei se suoraan taida ostoluvalla mennä täällä.
Virolaiselle on myös suomalainen ase omistuksessa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
BlueMarlin Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.05.2022 21:30 Viestin aihe: |
|
|
Juuri tätä ajoin takaa. Ase on tuotu maahan asepassilla tiettyä tapahtumaa varten, tässä tapauksessa metsästystä varten. Ja aseen pitäisi käsittääkseni myös poistua maasta, kun tuo tapahtuma päättyy.
Itse en ottaisi pienintäkään riskiä moisessa kaupanteossa vaan kysyisin Pohasta asiaa ja sieltä vielä vastaus kirjallisena. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.05.2022 06:28 Viestin aihe: |
|
|
Olennainen juttu "tavallisessa" aseiden tai osien myymisessä EU-maiden välillä on siirtolupa (hakemus löytyy Poliisien lomakkeista, Ase 12 fi), virallinen termi vissiin "ennakkosuostumus". Ilmeisesti Suomen päässä pitäisi ensin hankkia aselupa, sitten siirtolupa, ja myyjä hankkisi kotimaastaan siirtoon tarvittavat luvat, tai sitten kirjauttaisi aseen myydyksi Suomeen. Olen koeponnistanut tätä vain aseen osien osalta (jotka eivät vaadi Suomessa uutta lupaa), aika riittävän monimutkaista tuntui olevan esim. Saksan päässä että pystyivät lähettämään Suomeen. Byrokratia tuskin juurikaan poikkeaa vaikka myyjä pystyisi aseen muiluttamaan itse Suomeen.
Kaalebin ja muidenkin ohjeet siitä että asia kannattaa selvittää perinpohjin kummassakin maassa on aika järkevä. Vaikka aseen saa tuoduksi Suomeen EU-asepassilla se tuskin riittää kaupankäyntiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.05.2022 09:21 Viestin aihe: |
|
|
Latelta tuli oleelliset. Minä olen yhden aseen ostanut saksasta ja ei se sen ihmeelisempää ollut, tuontilupa piti tietysti itse hankkia suomesta ja saksassa on liikkeitä joilla on vientilupa jo valmiina. Jos myyjä on yksityishenkilö, hän joutuu tämän hankkimaan itse.
Ostajana tarvitset siis ensin ostoluvan, ja sitten voit hakea tuontiluvan.
MUOKS, myyjämaan vientiluvasta ei täällä oltu kiinnostuneita, se lienee vaan paperi jolla myyjä saa sen pois nimiltään. Tuonti- ja ostoluvat tsekattiin kun käytin näytillä. _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.05.2022 12:16 Viestin aihe: |
|
|
Mulla tuli aseen osan mukana kopio myyjän hakemasta "vientiluvasta", hyvin saman näköinen myyjän täyttämä lomake mitä tuolla Poliisin sivuilla on, joskin saksankielinen. Kun noissa molemmissa on EU:n liput niin voisi olettaa että tuo on yleis-EU-mainen käytäntö, ts. että myyjä joutuu hakemaan myös "vientiluvan". Tosin arvailua. Sekä Suomen päässä että Saksassa noiden lupien saaminen kesti kauan, täällä n. 2 kk ja Saksassa vissiin saman verran. Olin jo maksanut osan, hankalasti löydettävä, rahteineen reilusti yli 500 euroa, kävi jo mielessä että taisi mennä rahat mustaan aukkoon. Myyjä oli aseliike, käytäntö voi vaihdella myyjän laadun ja maan perusteella, eli Viron lainsäädännön faktat kannattaa myyjän tarkastaa Viron viranomaisilta.
Ja kun nopeasti katselen arkistoa niin mulla on tuo vientiluvan kopio vielä tallessa mutta osan esityksessä taidettiin napata pois mun tuontilupa. Eli siitä oltiin kiinnostuneita täällä Suomessa kun osaa esittelin laitoksella. Isot pojat on puhuneet että jonnekin, esim. jenkkilään, tuontiluvasta pitäisi olla virallinen käännös. Mun tapauksessa ei vaadittu, ehkä nuo EU:n lipukuvat ja viittaukset johinkin direktiiveihin vakuuttivat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.05.2022 15:43 Viestin aihe: |
|
|
EU:n sisällä liikuttelu: Siirtolupa
EU:n ulkopuolelle tai ulkopuolelta EU:iin = vientil/tuontilupa
Kyllä tuo varmasti tehtävissä on mutta selvittäkään sekä Viron päänn että Suomen pään käytännöt jotta ei häkki heilahda turhan takia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sigamees Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.05.2022 11:18 Viestin aihe: |
|
|
toihan on: aseen osien tai ampumatarvikkeiden.....
Muta joo, mulleki tuli ohjeet hyvin nopeesti kun laitoin s.postilla kysymykset lupapalveluihin. Ja todellakin kannattaa näissä asioiss asioida kirjallisesti eikä soittaa. _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.05.2022 11:50 Viestin aihe: |
|
|
Onhan tuossa aseetkin mainittu otsikossa.
Mutta tosiaan tuo siirtolupa on se oikea. Aika huonot ohjeet on netissä, eikä tuollainen "ennakkosuostumus" heti kuulosta oikealta. Menin ensin laitokselle täytetty tuontilupahakemus mukana, "aivan väärin". Hassun paljon tuossa kysellään tietoja, esim. myyjästä, passin numeroa myöten. Oma passi oli tietysti mukana mutta vähän piti kysellä lisätietoja myyjältä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|