Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7323
|
Lähetetty: 23.08.2024 23:58 Viestin aihe: |
|
|
Jokunen kilometri on takana ja muutamia autojakin. Nyt varmaan lähestymme 2,5 miljoonaa.
Kaksi autoa on yllättäneet; Citroen AX 1,4. Sitä ei saanu syömään viittäkään, bensaa. Yberhyvä mettäauto oli. Sisko vei sen minulta.
Toinen, Passat 1,9 pwd, valmistettu marraskuussa 2001. Jonka ostin autokauppiaalta, hänen oman auton, ei liikkeestä. Katsastusmiehen kanssa ihmeteltiin ku tuollaista ei pitäny olla olemassa. Mutta oli. Tulevan Audi A6 keula ja siinä oli kaikkea muutakin erikoista. Joku testiversio ? Pakkasella ei lämmennyt ollenkaan ja kulutus oli siltikin naurettavan pieni. 1200 km siivu 60 litran tankilla oli maantiellä normi ilman keltaista valoa. Mahtoi olla pisin veto 1300 km tankilla ilman keltaista valoa ? Serkkupoika silloin ratissa.
Olis varmaan vieläki mutta synty se 4. lapsi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3895
|
Lähetetty: 24.08.2024 00:02 Viestin aihe: |
|
|
JaaA taas. Ajelin tavallisella RAV4 hybridillä 27 000 km, eli reilun vuoden ympäri kulutuksella 5,3 L/100 km auton näyttössä ja tuo testattuna piti jopa paikkansa, kun sen useamman kerran tarkistin. Land cruiserin näyttö taas ei ole niin tarkka ja näyttää hieman vähemmän, kuin todellinen.Saa sitten nähdä, mitä Land cruiser väittää syövänsä ja ehkä jaksan mitakin mitä syö 800 km matkalla jarrullinen teli kuomukärry mukana. Täytyyhän se nyt jo tässä kohtaa kattoa. Rohjake se kyllä on vaikka vasta reilut 20 vuotta ajeltu. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7323
|
Lähetetty: 24.08.2024 00:23 Viestin aihe: |
|
|
Ite resetoin pitkän aikavälin kulutusnäytön öljynvaihdon yhteydessä (25 tkm). Siellä on sitkeästi 6,5. Kesä tai talvi. Toinen näyttö, se mikä nollaantuu vuorokausittain tai 4 tunnin välein ja kesäisin, näyttää työpäivän jälkeen 5,1 - 5,6 kulutusta. Pidemmällä reisulla jopa 5,1. Ja tuo auto kuiten kuluttaa päivittäin, kesäisin ja "vuositasolla" ja aina 6,5. Se vain on niin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3895
|
Lähetetty: 24.08.2024 14:49 Viestin aihe: |
|
|
Näitä joidenkin diesel ajamisia, kun kattoo, niin kulutuksissa on vähän liikaa heittoa mun mielestä. Omalla kohdalla tiedän esim DPF polttojen ja filtterin muutenkin olevan kunnossa ja ajaessa pystyn helposti kulutusta seuraamalla sanomaan, että koska se on polttopäällä. MY diesel pitää puhtaana paikat luonnostaan ja tankkaamalla noita Diesellaatuja, jotka sisältävät FAMEa, ne taas tukkivat EGR ja DPF järjestelmiä myös ihan luonnostaan. Aika reilun lisän saa kulutukseen, jos DPF suutin pukkaa polttoainetta lähes jatkuvasti, kun anturit vaatii. FAME liettynyttä öljyä löytyi aikanaan esim just Hiluxien öljypohjan verkkosuodattimesta, eli moottorin sisältä ja olivat vähän ihmeissään, että mistä on kysymys. Lietettä imuroitiinkin noissa ja alkuperästä ei ole täydellistä tutkimusta tehty. Tankkeihin kertyvä FAMEn aiheuttama limakin tuli esiin vasta veneilyn ja maatalouskoneiden kautta ja sen osalta täysi varmuus tuli tutkimuksestakin esille. Omalla kohdalla limalöydöt olivat V8 LC polttoainesuodattimen pohjalta löytyneet hyytelöt, kun käsittämättömät ”Limp mode” ilmoitukset alkoi vaivata ja suodattimen vaihdoilla aina eteenpäin. Eli kun antoi joskus ns kenkää V8:lle saattoi seurauksena olla ”Limp mode” ja matelua kotiin, tai yleensä se hetken päästä taas päästi ajamaan, kunhan ei polkenut kovemmin. No olivat jopa Toyotalla huomanneet ja suodattimen harvennusta vähän yrittivät, ettei niin tiukkaa siivilää olisi ja limasta ei alkuun osattu edes aavistella mitään. Ensimmäisen MY aseman ilmestymisen myötä alkoi ittelle valkenemaan asia ja lopetin FAMEn tankkaamisen kokonaan ja aloittelin pikkuhiljaa siirtymisen puhtaaseen MY tankkaamiseen. Joku voisi sanoa, että kulutuksessa ei säästä mitään ja kalliimpaa, mutta ”omasta mielestä” moottori kyllä tykkää ja pitkässä juoksssa saattaa kyllä osoittautua, että kuluttaa vähemmän, kuin FAME kuralla tankatut. Ja halvempaa ajella. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsahenkilo Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Tam 2024 Viestejä: 569
|
Lähetetty: 24.08.2024 16:06 Viestin aihe: |
|
|
Auttaako se jos ei pysähdy liikennevaloihin vaan ennakoi hyvissä ajoin ne ja moottorijarruttelee reilusti ennen jo liikennevaloja? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5547
|
Lähetetty: 25.08.2024 09:43 Viestin aihe: |
|
|
Metsahenkilo kirjoitti: | Auttaako se jos ei pysähdy liikennevaloihin vaan ennakoi hyvissä ajoin ne ja moottorijarruttelee reilusti ennen jo liikennevaloja? |
Se kun mielikuvat muodostuu nopeammin mitä lukee. " Auttaako jos ei pysähdy liikennevaloihin..... " _________________ The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3895
|
Lähetetty: 25.08.2024 10:43 Viestin aihe: |
|
|
On mulla kyllä sellainenkin koeajon pätkä tullut saavutettua, että ajelin 46,8 km pätkän Verkkokauppa. com myymälästä Hki kotiin Läntiselle Uudellemaalle jarruttamatta kertaakaan koko matkalla. Su iltana hiljaista liikennettä ja ensimmäiset valot päästi sopivasti läpi, niin jäi ajatus päälle. Matkalla ei ole kuin 4 liikenneympyrää, niin helposti niistäkin läpi. Jarrua painoin vasta kotona autotallin oven edessä. Eikä tuo nyt muutenkaan paljon poikennut omasta normaali ajamisesta. Land cruiserilla siis ajelin tuon. Jokainen jarrunpolkaisuhan on virhe ja seurausta ennakoimattomasta ajotavasta. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Viimeinen muokkaaja, euroshopperi pvm 25.08.2024 13:01, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15900
|
Lähetetty: 25.08.2024 11:23 Viestin aihe: |
|
|
EIlen ajelin yhden audin perässä joitakin kymmeniä kilometrejä. Alkuun ihmettelin kun jarrutti lähes jokaisessa alamäessä, tiellä jossa ei oikeasti tarvinnut jarruttaa. Sitten tuli mieleen että jos tuossa on sähkötoimintaa, yrittää kerätä akkuun lisävarausta jarruttamalla. Onko jossain autossa (audissa) tuollainen toiminta että lataa akkua jarruttaessa muttei "moottorijarrutuksessa" ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Spede ***
Liittynyt: 16 Syy 2004 Viestejä: 2681
|
Lähetetty: 25.08.2024 11:56 Viestin aihe: |
|
|
late2 kirjoitti: | EIlen ajelin yhden audin perässä joitakin kymmeniä kilometrejä. Alkuun ihmettelin kun jarrutti lähes jokaisessa alamäessä, tiellä jossa ei oikeasti tarvinnut jarruttaa. Sitten tuli mieleen että jos tuossa on sähkötoimintaa, yrittää kerätä akkuun lisävarausta jarruttamalla. Onko jossain autossa (audissa) tuollainen toiminta että lataa akkua jarruttaessa muttei "moottorijarrutuksessa" ? |
Säännösten mukaan aina kun hidastuvuus on riittävän voimakasta, pitää jarruvalojen syttyä. Ei merkitystä, että onko regenillä tai jarruilla tehty hidastuvuus. _________________ Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsahenkilo Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Tam 2024 Viestejä: 569
|
Lähetetty: 25.08.2024 12:18 Viestin aihe: |
|
|
Tuommonen pumppaaminenhan se on varmasti taloudellista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2005 Viestejä: 15062
|
Lähetetty: 25.08.2024 12:33 Viestin aihe: |
|
|
late2 kirjoitti: | EIlen ajelin yhden audin perässä joitakin kymmeniä kilometrejä. Alkuun ihmettelin kun jarrutti lähes jokaisessa alamäessä, tiellä jossa ei oikeasti tarvinnut jarruttaa. Sitten tuli mieleen että jos tuossa on sähkötoimintaa, yrittää kerätä akkuun lisävarausta jarruttamalla. Onko jossain autossa (audissa) tuollainen toiminta että lataa akkua jarruttaessa muttei "moottorijarrutuksessa" ? |
Jarruvalot syttyvät regenin aikana, jos auton hidastuvuus on riittävää. Ei syty silloin, jos esimerkiksi vakkari pitää nopeuden tasaisena, vaikka auto teknisesti jarruttaisikin moottorilla ja lataisi akkuja.
Veikkaan ihan sitä perinteistä, eli ajetaan jalka jarrulla nojaten... Pitäväthän jotkut manuaaliaskisillakin autoilla koko ajan jälkaa kytkimellä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hautaterva Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2012 Viestejä: 645
|
Lähetetty: 25.08.2024 13:39 Viestin aihe: |
|
|
Vakkarilla ajettaessa oma auto ainakin jarruttaa jos nopeus nousee reilummin yli asetetun alamäessä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7323
|
Lähetetty: 25.08.2024 14:45 Viestin aihe: |
|
|
late2 kirjoitti: | EIlen ajelin yhden audin perässä joitakin kymmeniä kilometrejä. Alkuun ihmettelin kun jarrutti lähes jokaisessa alamäessä, tiellä jossa ei oikeasti tarvinnut jarruttaa. Sitten tuli mieleen että jos tuossa on sähkötoimintaa, yrittää kerätä akkuun lisävarausta jarruttamalla. Onko jossain autossa (audissa) tuollainen toiminta että lataa akkua jarruttaessa muttei "moottorijarrutuksessa" ? |
Kyllä oma diesel jarruttaa alamäessä kun vakkarilla ajaa. Ja jos jarruttaa, palaa myös jarruvalot. Näin se taitaa olla kaikissa ei-sähköautoissa joissa on hyvät rullausominaisuudet ja pieni hystereesi vakkarille. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15900
|
Lähetetty: 25.08.2024 17:47 Viestin aihe: |
|
|
Tullut niin vähän ajettua vakkarin kanssa ettei tullut mieleen että voihan tuo olla polttiskin. Ja toisaalta tuota voi olla hankala itse nähdä. En ajanut niin lähelle että olisin nähnyt mitä perässä lukee, en tykkää ajella turhan lähellä autoa jossa palaa jarruvalot "oudoissa" paikoissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5488 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 25.08.2024 19:21 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Näitä joidenkin diesel ajamisia, kun kattoo, niin kulutuksissa on vähän liikaa heittoa mun mielestä. Omalla kohdalla tiedän esim DPF polttojen ja filtterin muutenkin olevan kunnossa ja ajaessa pystyn helposti kulutusta seuraamalla sanomaan, että koska se on polttopäällä. |
Kyllä minäkin tiedän, milloin polttelee DPF:ää.
Nykyinen Volvo vie n. 3l vähemmän sataselle dieseliä kuin vuoden verran käytössä ollut 3l D4D Cruiser. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|