OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

KARUMIESTEN MARTTAKERHO - KOTA
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 462
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 28.08.2024 11:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kotasängyksi voin suositella Novan matalaa sänkyä, saa lähemmäs reunoja.
Tämä kyllä erilaisten jalkojen vuoksi hieman rantumpi maaperästä.

https://www.erikoistukku.fi/product/8281/nova-outdoor-ultrakevyt-retkisanky-matala
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35345

LähetäLähetetty: 28.08.2024 13:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:
heiluri kirjoitti:
Värkkäilin eilen tuon piipun läpiviennin kanssa, ei saanut millään ilveellä kiinni kankaaseen niin pitää viedä ompelijalle.
Ihmettelenkin miksen ajatellut sitä heti ensimmäiseksi.
Viikonlopun jahtireissulle lupailee sadetta niin tarvitsee kuivan ja lämpöisen majoitteen.
Pitää hommata vielä kaminalle ja kotavaatteelle kuljetus/säilytyslaatikot.

Laughing Mutta eikös tosies vaan tee ja ilman ohjeita tietty?

Minulla tässä taannoin koiranvaljaat hajos ja kaivoin ompelukoneen esille. Hommatoimi siihen asti kunnes ylälanka loppu, sen sain uudestaan puolattua ku aikani pähkäilin. Itse ylälangan laitto oli sitten mahdoton homma. Pakko oli Youtubesta kattoa mallia miten ylälanka asetetaan Laughing

Rankisena tai sääskisuojana minulla kesällä on tommonen, Ikeasta tosin
https://www.puuilo.fi/vuodekatos-hyttysverkko-230cm?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwlbu2BhA3EiwA3yXyu4umZ283ln4Rgww9y1muImLdMDyg22RbBCTyPICj0J6JLS47MJ46FxoCj5IQAvD_BwE
Menee pieneen tilaan ja on halpa


Siihen mitään ohjeita ole.

Minulla on jossain samanlainen pikkurankinen mutta harvoin tulee käytettyä, kevyt kyllä ja menee vaikka taskuun.
Tuo lekasta hankittu ranskanrankinen on kätevä, menee tarpin alla ja on tukeva ja tilava.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2821
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 28.08.2024 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minkälainen läpivienti?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35345

LähetäLähetetty: 28.08.2024 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sellanen silikoniläpyskä, tarrat molemmin puolin.
On minulla siihen metallirinkula niin ei piippu kosketa mihinkään kytevää/palavaan.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2821
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 28.08.2024 13:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko linkkiä samanlaiseen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35345

LähetäLähetetty: 28.08.2024 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhtään muista mistä olen sen hankkinut, ollut vuosia hyllyssä.

Mutta aika tarkkaan tuollainen.
https://www.erikoistukku.fi/product/6060/nova--mega-horn-piipun-lapivientikangas-velcrolla
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2821
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 28.08.2024 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Yhtään muista mistä olen sen hankkinut, ollut vuosia hyllyssä.

Mutta aika tarkkaan tuollainen.
https://www.erikoistukku.fi/product/6060/nova--mega-horn-piipun-lapivientikangas-velcrolla


Liimapintaista velcronauhaa on myytävänä, mutta hyvä siihen olisi ommel laittaa lisäksi. Mutta helpottaa asennusta kun pysyy kankaassa kiinni.

Tämän tyyliset olis helppoja kun sais niitillä laittaa.

https://www.erikoistukku.fi/product/7505/kamiinan-piipun-lapivientipelti-v2-rst-ovaali
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35345

LähetäLähetetty: 28.08.2024 14:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, on minulla Velcroa joku 20 metriä, ei tarttunut kovin vakuuttavasti kankaaseen joten pitää vielä ompeluttaa että pysyy varmasti.

Minulla on lisäksi nuo metallirinkulat, pyoreät, jotka vielä niittaan reikään, tuo mielenrauhaa kun piippu ei nojaa mihinkään kankaisiin, olkoonkin että kuumuuden kestäväksi väittettyyn.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 9038

LähetäLähetetty: 28.08.2024 15:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa Erikoistukun kuvassa näkyy, miten telttakangas on " tukevasti" piipun ympärillä. Huitaistu läpivienti paikoilleen ja kuvaamaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 352

LähetäLähetetty: 28.08.2024 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Yhtään muista mistä olen sen hankkinut, ollut vuosia hyllyssä.

Mutta aika tarkkaan tuollainen.
https://www.erikoistukku.fi/product/6060/nova--mega-horn-piipun-lapivientikangas-velcrolla

Minä nappasin vaan ovaaliläpiviennin poppareilla tohon kiinni ja hyvä tuli. Vähä sitte ku piipun läpi pistin niin skeptiseltä näytti että onkohan hyvä homma. Reissussa kuitenkin ei mitään moitteensijaa ollut tarrakiinnitteisessä läpiviennissä, hyvä systeemi.

Jos itse meinaa telttaan kiinnitellä noita tarranauhoja niin ehdottomasti ompelemalla. Niissähän on nukka ja koukkunauhat. Helppoja ommella, tosin koukkunauha vaatii vähä enemmän huolellisuutta ompelussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35345

LähetäLähetetty: 29.08.2024 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laittelin pellikaulukset paikalleen ja vehje koekäytetty, eiköhän tuolla syksyn vähät reissut pärjää.
Se harmaa silikoniläpykkä näkyy haurastuvan lämmössä joten peltirinkula on todella tarpeen.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 352

LähetäLähetetty: 30.08.2024 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Laittelin pellikaulukset paikalleen ja vehje koekäytetty, eiköhän tuolla syksyn vähät reissut pärjää.
Se harmaa silikoniläpykkä näkyy haurastuvan lämmössä joten peltirinkula on todella tarpeen.

Hommasikko jostain Temusta sen. Ainakin tuo Megahornin mukana tullut läpyskä ihan hyvin pärjäs viikon lämmittämisen.

Oleellisinhan noissa on metallin muotoilu. Joskus olen ommellu taffetaa(laavukangasta) kaksinkerroin läpivientikohtaan ja jättänyt noin kahden sentin varovälin kankaan ja piipun väliin. Ihan hyvin käyttöä kestänyt. Metalli ei tosin ollut näitä nykyisin suosittuja pelleistä tehtyjä vaan paksuhkoa pianolankaa eli varoväli oli käytännössä ilmaa melkein kokonaan.

Ihan hyvä kotahan tuo Megahorn oli, tosin ei toista kertaa lähde minun mukaan hanhenpyyntiin. Oviaukko tahtoo ärsyttää kun aika matala on käynti siitä, kovalla tuulella todella työläs pystyttää, menee aikaa ja hermot.

Ovien ympärillä ei ole kiinnityspisteitä myrskynaruille. Jää kohtalainen alue siten ettei naruilla saa jännitystä niin sopivasta kohasta ku puhaltaa niin tuuli painaa lommolle seinän. Lisäksi nykyinen telttasänky ei mahdu sisälle. Se on aika luxusta pitemmällä reissulla ku on sänky joka vastaa samaa korkeutta kuin normaalisängyissä ruukaa olla. samanlaista luxusta pitemmillä reissuilla olisi se että asumuksen sisällä mahtuisi keskisalon vieressä olemaan kunnolla suorana, megahorn oli jotain viitisen senttiä liian matala siihen.

Juu mutta eipä muuta huonoa. Pitää pistää hyllylle ja käyttää reissuissa joissa ei ole tarvetta retkisängyn käyttöön. Onhan tuolle aikansa ja paikkansa varmasti. Tuossa Megahornissa oli sekin hyvä puoli että ku aikani virittelin niin ikuna ollu hanhenpyynnissä tuollaista asumusta jossa alahelman alta puhaltamisen sai noin hyvin kontrolliin. Käytännössä sisälle ei alahelman kautta tullut ollenkaan viimaa. Sitä en ruvennut testaamaan kuinka iso merkitys ylimääräisellä camoseinällä puolentoista metrin päässä kodasta oli tai kodan ulkopuolelle viritetyllä camokankaalla alahelman puhaltamisen suhteen. Yläosaan puhaltamisella camoverkoilla oli kyllä iso merkitys.

Gstove oli ihan huippu. Raskas ja iso kuljetuskoko huonoja puolia mutta muuten paras. Ikinä noin hyvää kaminaa minulla ollut. Erikseen hommattavat jatkojalat kylläkin on vähä kuin sudet koska niitä ei saa taitettua alle, käytännössä jalat pitää irroittaa kuljetuksessa.

Kaminan mukana tulevat kiilat on hyvä vakiovaruste. En laittanut piippuun narua niin kiilat kieltämättä olivat hyödylliset ku tuuli riepotteli.

Hommasin ekan piipunpalan jossa säätöläppä. Alkureissusta sitä innoissaan säätelin ja ku hokasin normaalin vedonsäädön todella hyväksi niin jäi piippusäädön raplaaminen kokonaan pois. Sitä ei vaan tarvinnut ku normaalilla säädöllä sai tarpeeksi säädettyä. Iltasella pimeässä ku näki piipun värin niin vedon säädin siten että alaputki oli punasena noin 10 sentin matkalta niin oli sopivat oltavat.
Ainakin näin lämpösillä keleillä piippusäätö ei tuntunut tarpeelliselta, luultavammin säädön merkitys ja tarpeellisuus korostuu ku kelit kylmemmät.

Häkämittari oli mukana, vaikka Gstovesta väänsi vedon nollalle ja piipusta myös niin digitaalinäytön nolla ei muuttunut mihinkään. Ilmeisesti jatkopalan säädössä on niin paljon ilmatilaa josta kaasut poistua niin häkäjutuista ei ole vaaraa.

Pitää varmaankin kaivaa motonetin kota esille ja kopioida siihen osa Megahornin rakenneratkaisuista. Sehän ei ole uutena kuin satasen hintainen niin sitä voi surutta modifoida kun siinä ei ole paljoa rahaa kiinni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35345

LähetäLähetetty: 31.08.2024 08:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan kotimaasta ostettu läpyskä, meni ihan paperiksi kohdasta missä piippu kosketti kankaaseen.
Ei tullutkaan jahtireissua, päiväkausien valvominen ja sen aiheuttama päänsärky ja voimattomuus matkaansaattoivat simahtamisen ja oli pakko jäädä kotiin, sen verran lujasti kuuluu satelevan ettei nyt sitten enää harmitakkaan, ja hirvikärpäsiäkin prkleesti, joten odotellaanpa parempia ja viileämpiä kelejä.
Piippuun täytyy ostaa seuraavalla kärkkäisressulla ainakin yksi jatkopätkä ja värkätä kipinäsuoja.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
Sivu 15 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com