Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Kaappo Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2006 11:51 Viestin aihe: Mangaanifosfatointi? |
|
|
Kuka suorittaa laadukasta piippujen ja aseen muiden osien (esim. kiikarin jalat) käsittelyä fosfatoimalla ts. karkeaa ja heijastamatonta pintaa?
Mitä käsittely maksaa ja mitä siinä tapahtuu? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jerkko Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 12.01.2006 15:34 Viestin aihe: |
|
|
MS-Pintatyö tekee, Tampereella.
En tiedä miten homma menee mutta maksoi minimi 35€ tai kilohinta. Tuolla 35 ekulla saisi muistaakseni jotain 50 kiloa rautaa pinnoitettua.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
76253r Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.01.2006 18:42 Viestin aihe: |
|
|
No mä olen kanssa sitä MS-pintatyötä josjus harkinnut ja on edelleekin syynissä-.Minkä laatuinen pinta tuli.Hinta ei onneks ole hirveä.
Tehtiinkö mitään pintatöitä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jerkko Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 13.01.2006 10:28 Viestin aihe: |
|
|
Pinnoitettiin suujarruja sekä niihin kuuluvia ruuveja. Niin ja kiikarin jalat. Kaikki osat oli itse lasikuulapuhallettuja. Itse en pinnasta moitetta löytänyt, yhdessä jarrussa taisi olla pinnoite ikäänkuin "valunut" tosi vähän kuitenkin.
Yhden kokemuksen perusteella voin kyllä suositella. Periaatteessa pinnan voi kyllä tilaus vaiheessa speksata jollekin tasolle ja jos pinnoituksessa tulee fiba, tulisi voida vaatia uudelleenkäsittelyä. Näin toimitaan teollisuudessa esim. hopeapinnoituksessa. Toki jos tavallisia kipsilevyruuveja pinnoitetaan niin pinnan visuaaliselle laadulle on aivan sama.....pitää osata vaatia ja sopia asia etukäteen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 18.01.2006 20:42 Viestin aihe: |
|
|
Hmm....onko kellään tietoa kuinka tämä eroaa tuolla aiemmin esillä olleesta mustanitrauksesta?
Ihan tässä lähiaikoina olisi vihdoinkin tarkoitus saada sen verran taas hommaa eteenpäin että saisin raudat matkaan.
Siis menetelmä ja aineet tietysti hieman eroavat, mutta entä lopputuloksen kestävyys, pinnoitteen paksuus yms...? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vt ***
|
Lähetetty: 19.01.2006 03:12 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Hmm....onko kellään tietoa kuinka tämä eroaa tuolla aiemmin esillä olleesta mustanitrauksesta? |
Minun käsittääkseni ero on aika iso. Tuo fosfatointi on pintakäsittely ja mustanitraus taas on lämpökäsittely, jonka seurauksena muodostuu tietty pinta. Fosfatointi ei juurikaan suojaa korroosiolta, mutta öljy pysyy siinä hyvin. Sen takia se suojaa siltä ruosteeltakin. Mustanitrauksessa taas teräksen pinta on jo passivoitu (yleensäkin kaikki typellä tehdyt pinnat ovat huonoja reagoimaan hapen kanssa...), joten se ei ruostu vaikka öljykalvo puuttuisikin. Lisäksi mustanitraus on KOVA.
Itselläni ei ole ole ollut vaihtoehtonakaan fosfatointi, mutta mustanitraus on minulla toteutettuna parissa kiväärissä. Kokemukset siitä hyviä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sulkijalihas-mölö-7 Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 377 Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa
|
Lähetetty: 19.01.2006 10:00 Viestin aihe: |
|
|
vt kirjoitti: | RiUDE kirjoitti: | Hmm....onko kellään tietoa kuinka tämä eroaa tuolla aiemmin esillä olleesta mustanitrauksesta? |
Minun käsittääkseni ero on aika iso. Tuo fosfatointi on pintakäsittely ja mustanitraus taas on lämpökäsittely, jonka seurauksena muodostuu tietty pinta. Fosfatointi ei juurikaan suojaa korroosiolta, mutta öljy pysyy siinä hyvin. Sen takia se suojaa siltä ruosteeltakin. Mustanitrauksessa taas teräksen pinta on jo passivoitu (yleensäkin kaikki typellä tehdyt pinnat ovat huonoja reagoimaan hapen kanssa...), joten se ei ruostu vaikka öljykalvo puuttuisikin. Lisäksi mustanitraus on KOVA.
Itselläni ei ole ole ollut vaihtoehtonakaan fosfatointi, mutta mustanitraus on minulla toteutettuna parissa kiväärissä. Kokemukset siitä hyviä. |
Just näin.
MS -pintatyö teki mulle pinnan yhteen pyssyyn, priimaa tuli.
Pinnasta ei vaan saa ihan mustaa, vaan tummanharmaan.
Vedin mattamustaa päälle, tarttuu hyvin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MVe Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 19.01.2006 20:50 Viestin aihe: |
|
|
MS-pintatyön fosfatoinneista on kertynyt kokemusta useamman vuoden ajalta erilaisten asemateriaalien osalta, enkä koskaan ole löytänyt moitittavaa työn laadusta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MR69 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.02.2007 11:46 Viestin aihe: |
|
|
Palaan vielä tähän vanhaan aiheeseen.
Tarviiko aseen pinnoille siis vielä tehdä jotain fosfatoinnin jälkeen, vai onko se riittävän kestävä pinta.
Entäs miten hyvin se toistaa esim. piipussa olevat kaiverrukset ja merkinnät? meneekö ne "tukkoon".
Toi tummanharmaa pintakäsittely kiinnostaisi kovastio, toinen vaihtoehto lienee mustanitraus.
t.mr |
|
Takaisin alkuun |
|
|
balaven Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 08.02.2007 23:42 Viestin aihe: |
|
|
MR69 kirjoitti: | Palaan vielä tähän vanhaan aiheeseen.
Tarviiko aseen pinnoille siis vielä tehdä jotain fosfatoinnin jälkeen, vai onko se riittävän kestävä pinta.
t.mr |
Kyllä,tukeva öljyäminen.Vetää öljyä kuin pesusieni.Pinta on huokoinen ja öljy tarttuu siihen hyvin ja suojaa näin ruosteelta.
Mustanitraus on kova,sen jälkeen ei halukkaita vaimenninkierteen sorvaajia oikein löydy.Miten ruostesuojaus aseraudassa,siitä kertokoot joku jolla on kokemusta ko. menetelmästä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hukka99 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.02.2007 08:54 Viestin aihe: |
|
|
Tietäisikö joku viisas miten tuo fosfatointi prosessi menee, olisi mukava kuulla homman vaiheet??
Mitenkäs lukkorungon ja piipun suojaaminen pitänee tehdä jos halutaan vermeet fosfatoida. Piippu, pitääkö päät tulpata ym vai voidaanko fosfatointi tehdä ilman suojausta ym. Sama koskee lukkorunkoa, sisältä tuota ei fosfatoida kuitenkaan, mitenkäs tuon suojaaminen?? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vt ***
|
Lähetetty: 09.02.2007 22:13 Viestin aihe: |
|
|
balaven kirjoitti: |
Mustanitraus on kova,sen jälkeen ei halukkaita vaimenninkierteen sorvaajia oikein löydy.Miten ruostesuojaus aseraudassa,siitä kertokoot joku jolla on kokemusta ko. menetelmästä? |
Kuten tuossa aiemmin sanottu, niin minulla on parissa kiväärissä mustanitratut raudat. Toinen on ollut kuuden syksyn aikana reilusti toistasataa päivää ja varmaan tuhat kilometriä olalla hirvimetällä taapertaessani. Jokainen varmaan arvaa, että tuohon mahtuu märkiäkin kelejä...
Samassa aseessa on kiikarinjalat, lukonkampi ja -peräkappale, tukin sidepultit ja hihnalenkit sinistettyjä. Näitä öljytessä aika usein rättiin tarttuu ruostetta ja joskus näkyykin ruostetäpliä. Mustanitratuissa tällaista ei ole esiintynyt, joten kai se aika hyvin suojaa ruosteelta pyssyrautaakin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jatok Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 10.02.2007 20:30 Viestin aihe: |
|
|
hukka99 kirjoitti: | Tietäisikö joku viisas miten tuo fosfatointi prosessi menee, olisi mukava kuulla homman vaiheet??
Mitenkäs lukkorungon ja piipun suojaaminen pitänee tehdä jos halutaan vermeet fosfatoida. Piippu, pitääkö päät tulpata ym vai voidaanko fosfatointi tehdä ilman suojausta ym. Sama koskee lukkorunkoa, sisältä tuota ei fosfatoida kuitenkaan, mitenkäs tuon suojaaminen?? |
Itse suojasin kromaamattoman piipun puusta veistetyillä tulpilla. Kromattu pinta ei tarvitse suojausta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mäksäs Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 12.02.2007 18:01 Viestin aihe: |
|
|
mitenkäs tuo rosteripiipun mustanitraus, onko miten hankala toteuttaa ja pysyykö miten??? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Raccoon Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.02.2007 23:46 Viestin aihe: |
|
|
Offtopiikkia.
Onko kukaan käyttänyt tussareidensa osia pulverimaalauksessa? Kestääkö? Tuleeko järkevännäköinen pinta?
Vois olla mattamustana ihan säpäkkä runkkuhaulikon piipussa ja lukkorungossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|