OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

FAL:in piipun lyhennys ja kaasureiän avarrus

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ripeekun



Liittynyt: 09 Syy 2004
Viestejä: 5
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 30.01.2007 15:38    Viestin aihe: FAL:in piipun lyhennys ja kaasureiän avarrus Vastaa lainaamalla viestiä

Tervehdys kaikille!

Käsiini eksyi ruma intialainen FAL:in kuvatus (tai ennemminkin L1A1), ja minulle tuli hirveä vimma raiskata se täysin tunnistamattomaan kuntoon.

Ideana on laittaa siihen uusi tukkisarja ja sekä lyhentää piippua ja lyödä jokin lyhyt liekinsammutin päähän, sekä tietenkin laittaa punapiste päälle ja 30 patruunan lipas alle.

Aseen purkaminen eteni hyvin siihen asti, kunnes yritin irrottaa kaasublokkia, eli sitä osaa mikä tulee piippuun kiinni. Kaasublokin haluaisin irrottaa jotta voin suurentaa kaasureikää kokoluokkaan 3-4mm jotta ase toimisi luotettavasti katkaistulla (rautasahalla!) 40cm piipulla. Blokki on ilmeisesti vain tapilla kiinni (?), mutta tuo tappi ei tunnu lähtevän kovinkaan vapaaehtoisesti. Olen nähnyt suomessakin lyhyitä falleja ja haluaisin kuulla kokemuksia miten olette irroittaneet kyseisen osan.

Sitten vielä kysyisin miten piipun saisi irti. Se on kyllä äärettömän tiukassa mutta onko jollain kokemuksia miten se lähtisi? Olisi paljon siistimpää tehdä uudet kierteet sorvissa.

Kiitoksia vihjeistä ja kommenteista jo etukäteen! Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korruptio
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Mar 2004
Viestejä: 105
Paikkakunta: Etelä

LähetäLähetetty: 30.01.2007 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos kyseessä on L1A1, kaasureijän voi porata suuremmaksi noin 45-asteen kulmassa irroittamatta kaasublokkia. Kokeile vaikka jollain pienellä poranterällä työntää ensin käsipelissä että meneekö se piippuun asti. Jos menee niin siitä sitten vaan suurentamaan. Se kaasureikä ei oo suorassa siihen piipunreikään nähden vaan tuommoisessa noin-kulmassa.

Lyhennä sitä piippua ensin ja katso sitten tarviitko isompaa kaasureikää vai riittääkö pelkkä portin säätö, tuossa vehkeessä jos missä se on yksilökohtaista.

Miten saadaan piippu irti? Vääntämällä. Se on jengoilla kiinni. Toki helpompaa on etsiä riittävän iso sorvi ja hurauttaa kierteet siinä.

http://www.falfiles.com on varmaan tuttu osoite? Etenkin forumit?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
uziman
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Maa 2004
Viestejä: 32

LähetäLähetetty: 02.02.2007 14:28    Viestin aihe: Intialainen FAL Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkistappa ensiksi aseesta sulkuväli ja patruunapesän mitat ,ettei tule
yllätystä. Intialaisissa Faleissa on ollut näitä ongelmia(teräslaatu on liian
pehmeä)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jatok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 284

LähetäLähetetty: 02.02.2007 18:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omassa aussiLYkkösessä on 16" piippu, komppi ja reikä avarrettu 3 milliseksi. Muista laittaa piippuun vaikka messinkipuikko alle, ettet räväytä piipun toiseen seinämään.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
macke
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Tam 2007
Viestejä: 52

LähetäLähetetty: 02.02.2007 20:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jatok kirjoitti:
Omassa aussiLYkkösessä on 16" piippu, komppi ja reikä avarrettu 3 milliseksi.


Hieno L1, löytyykö enemmän kuvia?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jatok
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Huh 2004
Viestejä: 284

LähetäLähetetty: 02.02.2007 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

macke kirjoitti:
jatok kirjoitti:
Omassa aussiLYkkösessä on 16" piippu, komppi ja reikä avarrettu 3 milliseksi.


Hieno L1, löytyykö enemmän kuvia?


Ei löytynyt, kuin yksi hyvä kuva:



Täällä seassa pari lisää:

http://home-and-garden.webshots.com/album/104971411DkkKcy?start=12
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ripeekun



Liittynyt: 09 Syy 2004
Viestejä: 5
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 03.02.2007 18:04    Viestin aihe: Re: Intialainen FAL Vastaa lainaamalla viestiä

Korruptio kirjoitti:
Jos kyseessä on L1A1, kaasureijän voi porata suuremmaksi noin 45-asteen kulmassa irroittamatta kaasublokkia. Kokeile vaikka jollain pienellä poranterällä työntää ensin käsipelissä että meneekö se piippuun asti. Jos menee niin siitä sitten vaan suurentamaan. Se kaasureikä ei oo suorassa siihen piipunreikään nähden vaan tuommoisessa noin-kulmassa.


Kiitos neuvosta. Pöljä olin kun en sitä ite hoksannut. Onnistuu varmasti paljon helpommin kuin kaasublokin poisto. Pitänee alkaa porailemaan.

Korruptio kirjoitti:
Lyhennä sitä piippua ensin ja katso sitten tarviitko isompaa kaasureikää vai riittääkö pelkkä portin säätö, tuossa vehkeessä jos missä se on yksilökohtaista.


Lyhensin sen heti 41cm mittaan. Ei enää toiminut luotettavasti ainakaan kotimaisilla .308win paukuilla vaikka kaasusäätö oli kokonaan kiinni.

Korruptio kirjoitti:
Miten saadaan piippu irti? Vääntämällä. Se on jengoilla kiinni. Toki helpompaa on etsiä riittävän iso sorvi ja hurauttaa kierteet siinä.


Raa'assa vääntämisessä on se huono puoli, että saa pelätä että lukkorunko vääntyy. Pitäneen kokeilla vaikka vähän kuumentaa lukkorunkoa.

uziman kirjoitti:
Tarkistappa ensiksi aseesta sulkuväli ja patruunapesän mitat ,ettei tule
yllätystä. Intialaisissa Faleissa on ollut näitä ongelmia(teräslaatu on liian
pehmeä)


Kiitos tiedosta. Olen paukuttanut kokeeksi aseella jonkin verran sekä NATO että .308win patruunoja, eivätkä hylsyt näyttäneet mitenkään huolestuttavilta. NATO-pateja olen ampunut, ja melkein väittäisin että intialaisetkin aseet ovat niille suunniteltuja. Tarkkuutta aseelta löytyi jotain 10-15cm/100m mikä oli ihan odotettua. Pitänee kuitenkin mitata koko patruunapesä ja sulkuväli. Se kai tapahtunee helpoiten kotioloissa "valamalla" patruunapesä täyteen jotain massaa ja mittaamalla siitä mitat?

jatok kirjoitti:
Omassa aussiLYkkösessä on 16" piippu, komppi ja reikä avarrettu 3 milliseksi. Muista laittaa piippuun vaikka messinkipuikko alle, ettet räväytä piipun toiseen seinämään.


Kiitos vihjeestä! Teitkö avarruksen kuten Korruptio ohjeisti? Missä teetätit kierteet piippuun, ja onko tietoa miten piippu mahdollisesti irrotettiin?

Millä olet maalannut aseen? Miten maali on pysynyt?

Maalaaminen voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, koska se peittäisi intialaisen karun viimestelyn.

On nätti pyssy sinulla. Oman projektini visio vähän samanlainen, mutta ehkä yritän päästä vielä vähän häijympään ulkonäköön.

Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korruptio
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Mar 2004
Viestejä: 105
Paikkakunta: Etelä

LähetäLähetetty: 03.02.2007 18:35    Viestin aihe: Re: Intialainen FAL Vastaa lainaamalla viestiä

ripeekun kirjoitti:
Lyhensin sen heti 41cm mittaan. Ei enää toiminut luotettavasti ainakaan kotimaisilla .308win paukuilla vaikka kaasusäätö oli kokonaan kiinni.

Raa'assa vääntämisessä on se huono puoli, että saa pelätä että lukkorunko vääntyy. Pitäneen kokeilla vaikka vähän kuumentaa lukkorunkoa.


No niin, homma etenee. Smile Sitten vaan hyvän terän ostoon ja hyvä akkukone tai tavallinen pora kouraan, sillä suurenee reikä. Jos on 2 jamppaa niin toinen pitää asetta paikallaan ja toinen poraa (Akkukoneella on hyvä suurentaa jopa radalla, saa samalla testattua toimivuutta.) tai sitten penkkiin kiinni. Tuo poraaminenhan ei oo iso kalusto-ongelma koska siinä piipussa on jo valmiiksi reikä, sitä entistä vaan suurennetaan. "Tulkkaa" se reikä suunnilleen vaikka poranterillä niin tiedät mistä koosta suurinpiirtein lähdetään liikkeelle.

Siihen piipun irrotukseen on olemassa ihan työkalut jotka kaupasta ostettuna maksaa (mielestäni) maltaita. Ideana on saada siitä kierteen kohdalta kiinni niin ei ole pelkoa rungon mutkalle vääntämisestä. Jos et oo rekkautunu Falfilesiin niin et varmaan näe tuon linkin sisältöä. 7 & 8 viesti näyttää työkalut millä homma sujuu helposti, nuo on jonkun jenkin itse tekemiä, ei siis minun. En tiedä onko noita Suomessa kenelläkään. Ei nuo mitenkään rakettitiedettä ole, periaatteessa aika helppo tehdä itsekin. Ratkaisin oman kierteytysongelmani niin että vein tuon sepälle Helsingissä jolla on riittävän iso sorvi. Wink Joku koneistamo voinee myös auttaa asiassa kunhan vaan tiedät minkälaisen kierteen siihen haluat. (Laitatin itse AR15 vakiokierteen, 1/2 x 28 tpi, niin saa näppärästi hankittua jarruja ja muuta törkyä nokalle.).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ripeekun



Liittynyt: 09 Syy 2004
Viestejä: 5
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 03.02.2007 19:03    Viestin aihe: Re: Intialainen FAL Vastaa lainaamalla viestiä

Korruptio kirjoitti:

Siihen piipun irrotukseen on olemassa ihan työkalut jotka kaupasta ostettuna maksaa (mielestäni) maltaita. Ideana on saada siitä kierteen kohdalta kiinni niin ei ole pelkoa rungon mutkalle vääntämisestä. Jos et oo rekkautunu Falfilesiin niin et varmaan näe tuon linkin sisältöä. 7 & 8 viesti näyttää työkalut millä homma sujuu helposti, nuo on jonkun jenkin itse tekemiä, ei siis minun. En tiedä onko noita Suomessa kenelläkään. Ei nuo mitenkään rakettitiedettä ole, periaatteessa aika helppo tehdä itsekin. Ratkaisin oman kierteytysongelmani niin että vein tuon sepälle Helsingissä jolla on riittävän iso sorvi. Wink Joku koneistamo voinee myös auttaa asiassa kunhan vaan tiedät minkälaisen kierteen siihen haluat. (Laitatin itse AR15 vakiokierteen, 1/2 x 28 tpi, niin saa näppärästi hankittua jarruja ja muuta törkyä nokalle.).


Kiitos linkistä! Olen kyllä selaillut falfilesiä mutta tuota keskustelua en löytänyt.

Homma alkaa hahmottua: Ostan biltemasta ison jakarin kympillä ja jyrsin sen lukkorungolle sopivaksi. Nyt minulla on piipunirrotustyökalu. Jos ei toimi niin rakennan sellaisen niin kuin siinä kuvassa. Sitten vaan piippu ruuvipenkkiin, vähän lämpöä lukkorungolle. Sitten vaan väännetään pirusti ja toivon että intialainen rauta ei ole eurooppalaista kovin paljoa pehmeämpää. Smile

Sitten vaan kanki sorviin, ja kierteet päähän.

Jos tämä ei onnistu ja epäonnistumisen huomatessani aseesta on vielä edes jotain jäljellä, niin tiedustelisin, kuka tämä hesalainen seppä on ja paljonko kierteet kustansivat. Täällä Oulun puolessa ei kellään sepällä ole tarpeeksi isoa sorvia (soittelin).

Tämä on tietenki se viimeinen vaihtoehto. Tuli luvattua itselleni että aseen hintaa enempää en sitä tuunaa. Voihan kierteet yrittää vetää vaikka suoraan piippuun käsipelilläkin, mutta laatu "hiukan" kärsii. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
argonautti
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 8

LähetäLähetetty: 06.02.2007 11:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä niitä receiver wrenchejä on rantautunut Suomeenkin. Ilman sitä piipun vaihtaminen/irrottaminen on melkoisen riskialtista. Kehoittaisin ensin perehtymään Falfilesiin antaumuksella, hankkimaan oikean wrenchin jenkeistä tai tekemään sen vaikka riittävän vahvasta puupalasta kuten jotkut jenkeissä ovat tehneet. En ihan usko että isosta jakarista saa helpolla jyrsittyä sopivaa, koska runkotyökalussa on hyvin tarkkaa mistä kohdasta se puristaa runkoa. Ja jos se onnistut työstämään sen jakariin, onnistuu taatusti tekemään se mittojen mukaan kunnon teräsblokkiinkin tai alumiiniin, silloin on jo osaamista ja kunnon työstökoneet. Kotona viilaten yms. se ei hevillä onnistu...

Lainassa olleella receiver wrenchillä ja autotallin ruuvipenkillä homma oli yhden kerran kokemuksella liki naurettavan helppoa. Toki apuna oli metrin jatkovarsi jolla sai riittävästi voimaa kun laittoin itseni vääntämään toisesta päästä. Kertonee osaltaan millaisista voimista on kyse, eli rungon saa kyllä helpolla !&%¤# jos työkalut ei ole oikeat.

Itsellä oli toki tuuria kun uusi piippu "kellottui" täydellisesti ilman työstämisiä ja sulkuvälikin säilyi täysin samana.

Aiheesta (kaasureiät yms) löytyy hieman juttua toiminta-ampujienkin sivuilta mutta falfiles on toki ehdottomasti paras. Kyllä sillä search-toiminnolla tai FAQ-osiosta löytyy kun vaan malttaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ripeekun



Liittynyt: 09 Syy 2004
Viestejä: 5
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 06.02.2007 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

argonautti kirjoitti:
Kyllä niitä receiver wrenchejä on rantautunut Suomeenkin. Ilman sitä piipun vaihtaminen/irrottaminen on melkoisen riskialtista. Kehoittaisin ensin perehtymään Falfilesiin antaumuksella, hankkimaan oikean wrenchin jenkeistä tai tekemään sen vaikka riittävän vahvasta puupalasta kuten jotkut jenkeissä ovat tehneet. En ihan usko että isosta jakarista saa helpolla jyrsittyä sopivaa, koska runkotyökalussa on hyvin tarkkaa mistä kohdasta se puristaa runkoa. Ja jos se onnistut työstämään sen jakariin, onnistuu taatusti tekemään se mittojen mukaan kunnon teräsblokkiinkin tai alumiiniin, silloin on jo osaamista ja kunnon työstökoneet. Kotona viilaten yms. se ei hevillä onnistu...


Kiitos tiedoista!
Heitin tuon jakarijutun ihan tyhjästä. Kyllä tuollaisen irrotustyökalun voisi tehdä helpostikkin. Tilaaminen on liian kallista. Tosin nyt tuntuu että piippua ei tarvi irrottaa, kun ase on sinällään OK, ja 15mm kierteen vedän ihan suoraan piipun päähän. Siihen tulee G3:n liekinsammutin.

Jenkeistä olisi tulossa kohta FAL:in tukkisarja joka sopii muokkauksella aseeseen.

Aseen maalaaminen vaikuttaa hyvältä idealta. Toiminta-ampujien palstalla näkyy ihan siistejä maalattuja aseita. Pitänee sitten laittaa kuvia kun saan projektia vähän pidemmälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com