Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 05.04.2008 00:34 Viestin aihe: Ammattimiehen ohje aseen tukin öljykäsittelyyn |
|
|
Tässä ohje kaikille niille jotka haluavat tehdä tukkinsa öljykäsittelyn perusteellisesti ja huolella. Ja ohessa muutama selittävä tarkennus helpottamaan oikeiden aineiden hankintaa:
"Marine varnish" = voidaan käyttää joko DANISH OILia tai vaihtoehtoisesti Pellavansiemenöljy-vernissaa
"Daly's BenMatte tung oil" = normaali puhdas Kiinanpuuöljy jota saa hyvin varustetuista maalikaupoista
Rottenstone = mineraalipitoinen hiomajauhe, joka tarkoitettu puun kiillotukseen. Tuotetta voi olla hankala löytää meiltä joten kannattaa kokeilla josko jokin kotitalouskäyttöön tarkoitettu kiillotusjauhe toimisi.[/i]
"Stock Finishing :
by Bill Soverns of Soverns Custom GunStocks
Stock finishing This is by no means an all inclusive procedure. This method works for me and by no means is the only way to finish a gunstock. A list of supplies is first followed by stepped procedures.
Supplies
Wet/dry 320, 600, 1200, and 1800 grit paper
1 pint of marine varnish(McCloskey's)
Several hard felt pads
1 quart of Daly's BenMatte tung oil
0000 steel wool
Mineral spirits
lots of clean rags or paper towels
Rotten stone
Patience
Lets assume that the stock has been thoroughly block sanded from 100 grit up to 320 grit. Never sand a stock with out a hard backing surface! The next step is whiskering. Wet the stock thoroughly and use a hair dryer or other no flame heat source to quickly dry the wood. This will raise the fine whiskers on the stock. Rub the stock cross grain with the 0000 steel wool to cut the whiskers off. Repeat this process until no more whiskers will stand up. Usually takes about 6 times.
Sealing the wood
Get your can of marine varnish and mix equal portions of the varnish and mineral spirits in glass jar. Take a rag or brush and slop this mixture over the entire stock. This includes the inletting, barrel channel, under the grip cap, recoil pad. Let stand for an hour and wipe off the excess if there is any. Let is dry good and hard for about 4 or 5 days. Repeat the procedure and this time let dry for at least a week. The wood should be thoroughly sealed at this point.
Filling the pores
Get your mix of varnish and mineral spirits out again and pour some onto a plate. Get a piece of that hard felt and some 320 grit wet/dry paper. Dip the paper in the mixture and block sand the surface with the grain. This process creates a mixture of wood dust and finish. It should look like mud. Be sure to change your paper every so often so you are cutting well. Once the stock has been completely wet sanded take your clean paper towel and very gently wipe the surface cross grain. Wipe as though you were dusting a fine piece of porcelain. This will push the mud you created into the pores. Let dry a couple of days. Repeat this procedure until all the pores have been filled. Different stocks will take require more wet sanding than others. It will depend on how porous the wood is. The stocks I work with usually take 6 wet sandings to fill the pores. The final time you do this wipe off the stock completely with the grain. Leave no mud on the stock. Let dry for at least a week.
Building the finish
Grab that can of Daly's Ben Matte tung oil, your hard felt pads, and your 320 grit paper. Pour some tung oil on a plate and wet sand the entire stock. Wipe completely off with the grain. Repeat process with 320. Continue wet sanding and wiping off completely with 600, 1200, 1800 grit paper. Do each stage twice.
The Rub Out
This part can be difficult and frustrating so take your time. Get your rotten stone, the tung oil, and your hard felt pad. Pour some tung oil on a plate and dip the hard felt pad in the finish.pick up some rotten stone with the wet pad. Rub with the grain VERY gently. Work a small area then move on to another. Keep dipping in the tung oil and then the rotten stone. The more stone you have on the pad the faster it cuts so watch it. This usually takes me a couple of hours so don't rush it. When the stock has been completed rubbed out take a clean paper towel and soak it with the tung oil. Wipe the stock down with the rag to remove all the stone. Then take a dry paper towel and wipe the stock dry. Let this sit around for 2 weeks.
The Final Finish
All of your hard work now comes down to this. This is the finish that everyone will see so take your time. Pour a little (like a teaspoon) of tung oil into a small dish( I use an ashtray). Pick up a single drop of tung oil with your finger and rub it in thoroughly. Work a small area and use only one drop at a time. You are applying very thin coats of finish here that will dry quickly and should not allow lint to collect on the surface. If your finish is very thin it should dry over night. Wait another day just to be sure. Apply another coat. You are done when the stock looks like you want it too. I usually do five hand rubbed coats but you may like the way it looks after just one or two. Its up to you. If you make a mistake, or have a run in the finish you can always rub the stock out again with your rotten stone and start the hand rubbed process over.
I usually let the stock hang around for about a month before I checker it or subject it to any kind of weather. Well I hope this has been informative. Good luck and you know where to find me if you need help.
Bill Soverns of Soverns Custom GunStocks" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TIP Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Kes 2005 Viestejä: 679 Paikkakunta: Pohjola
|
Lähetetty: 05.04.2008 18:59 Viestin aihe: |
|
|
Tuonko joku viitsisi vielä kääntää suomeksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 06.04.2008 02:30 Viestin aihe: |
|
|
Mitäs sitä on oikein harrastettu koulun Englannin tunneilla...? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
VKK Kanta-asiakas
Liittynyt: 18 Tou 2004 Viestejä: 3306 Paikkakunta: "Mauser-maa"
|
Lähetetty: 06.04.2008 10:37 Viestin aihe: |
|
|
Paperitolleroiden pureskelua, nenänkaivuuta, pulpettiin kirjoittelua ja kaikkea muuta oheistoimintaa joka asiaan kuuluu... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
karju Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2006 Viestejä: 711 Paikkakunta: rovaniemi
|
Lähetetty: 06.04.2008 11:30 Viestin aihe: |
|
|
igorrock kirjoitti: | Mitäs sitä on oikein harrastettu koulun Englannin tunneilla...? |
Niinpä:Ei joudettu käymään koulua,öljyttiin aseenperiä ja käytiin
metillä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
TIP Kanta-asiakas
Liittynyt: 03 Kes 2005 Viestejä: 679 Paikkakunta: Pohjola
|
Lähetetty: 06.04.2008 14:06 Viestin aihe: |
|
|
karju kirjoitti: | igorrock kirjoitti: | Mitäs sitä on oikein harrastettu koulun Englannin tunneilla...? |
Niinpä:Ei joudettu käymään koulua,öljyttiin aseenperiä ja käytiin
metillä. |
Juuri näin, nuo tunnit tuli pääosin lintsattua ja tietysti metsästyksen kustannuksella |
|
Takaisin alkuun |
|
|
janne_84 Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 17 Lok 2005 Viestejä: 71
|
Lähetetty: 07.04.2008 19:03 Viestin aihe: |
|
|
No johan helpotti Vielä kun löytäisi sivun joka kääntää saksasta/kiinasta/koreasta suomeksi. Tuo kun ei suomenkieltä tuntenut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 07.04.2008 19:15 Viestin aihe: |
|
|
Anteeksi muistamattomuuteni . Huomasin itsekin että linkistäni ei teidän kieliongelmiinne apua juurikaan ole.
No, loppujen lopuksihan on niin että teidän Englannin kielen taidottomuuteenne on syyllinen vain ja yksinomaan täkäläinen koululaitos; mitäs on palkannut niin huonosti motivoivia kielenopettajia . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hillitön kurvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tam 2007 Viestejä: 458 Paikkakunta: Tampere
|
Lähetetty: 07.04.2008 19:18 Viestin aihe: |
|
|
Pääsee vähän lähemmäksi suomen kieltä kun kääntää ensin vaikka portugaliksi ...
Tä
Mut ei toi kauheesti auttanut, mut toi auttaa vähän enemmän vaik ei sekään oo kovin hyvä.
http://www.ilmainensanakirja.fi/trans?Q2=&Q=katt&F=sv&T=fi
Sellainen kuin Euroword Pro on aika hyvä käännösohjelma jos jostain netistä sellaisen löydätte. _________________ Jos ei voimalla niin väkisin! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 08.04.2008 09:14 Viestin aihe: |
|
|
igorrock kirjoitti: | No, loppujen lopuksihan on niin että teidän Englannin kielen taidottomuuteenne on syyllinen vain ja yksinomaan täkäläinen koululaitos; mitäs on palkannut niin huonosti motivoivia kielenopettajia . |
Joo-o! Ja se on yhteiskunnan vika kun kivääri ei käy, paukut on kalliita, naiset ei lähde baarista mukaan, liiasta juomisesta tulee krapula, ulkona sataa vettä, ruokaan meni liikaa suolaa ja kaiken tämän päälle vielä auto on rikki. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 08.04.2008 11:22 Viestin aihe: |
|
|
Jaa, ettei menisi ihan löykytykseksi niin vähän asiaakin:
Mitenköhän imeytynee vesipetsi tuo karkeudella 320 tehdyn hionnan jälkeen? Ohjeet kun taitavat yleisimmin kehottaa käyttämää karkeutta 180. Liekö väliä? Ehkäpä öljy- tai liuotinpetsi imeytyisi hienomman hionnan läpi paremmin?
Koivupöytäprojektin yhteydessä kokeillessani huomasin että ainakaan täysin ohjeen mukaan suoritettua Clou-vesipetsausta ei voi kovinkaan voimallisesti hioskella sillä värjääntynyt osa puusta on aika ohut ja siis hioutuu pois tai ainakin vaalenee ja laikuttuu merkittävästi. Olisi siis saatava pinta sileäksi ennen petsausta. Toisaalta voisi ajatella, että teräsvillalla levitelty öljy kyllä hartseineen siloittaa pinnan riittävän hyvin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 08.04.2008 14:58 Viestin aihe: |
|
|
Öljykäsittely on tehtävä jo valmiiksi sävytetylle puulle. Taikasana vesipetsin imeytymiselle on märkyys ts. petsattava kohde kannattaa kastella kauttaaltaan siten että se on märkä koko petsauksen ajan. Tällöin petsi imeytyy tasaisesti ja hyvin riippumatta siitä millä karkeudella viimeinen hionta on suoritettu. Itse olen hionut pintaa jopa 400:lla ennen petsausta mutta se on kyllä jo liioittelua . Tärkeää on muistaa kastella ja kuivata tukin pinta aina viimeisten hiomakertojen välillä että syy-tikut nousevat pystyyn ja ne saadaan poistetuksi.
Tämä ohje on mitä ilmeisemmin tarkoitettu valmiiksi sopivan väriselle puulle joten tuota huokosten täyttövaihetta varten pintakäsittelyainekerroksia täytyy olla tehtynä sen verran runsaasti että hiontavaiheessa ei enää hiota itse puuta vaan juuri tuota po. ainekerrosta. Koska meikäläinen pähkinäpuu on usein tiiviimpää kuin jenkkiläisten vastaavat, ei tuo huokosten täyttö ole mielestäni mitenkään välttämätöntä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 09.04.2008 10:34 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos taikasanoista! Täytyy muistaa pitää käsittelyn kohde märkänä sutimisen ajan... Kunhan saan tuon toimivan koivuproton ampumakuntoon ja testatuksi, voinkin alkaa tilailla eurooppalaista pähkinäpuuta varsinaiseen versioon. Laminaattihan se tietty olisi teknisesti parempi mutta kun ulkonäkö ei miellytä niin se ei miellytä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aatu Aave Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Syy 2006 Viestejä: 591 Paikkakunta: Vaeltava
|
Lähetetty: 03.05.2008 23:33 Viestin aihe: |
|
|
Tiiä häntä olenko ammattimies, tuli vaan mieleen puutukin eläminen verrattuna synteettiseen ja tästä johtuva osumapisteen vaihtelu vaikka ase olisi pedattukin. Minä olen ottanut raudat pois tukista ja öljynnyt rautojen sovituspinnatkin.
Asuinhuoneen ja syyssateisen metsän kosteusprosentissa on hienoinen ero joka aiheuttaa puutukin elämisen. Edellisen takia kuolleet linnut lentävät,- on nähty. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|