Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Pulkka Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 41 Paikkakunta: eteläisessä Etelä-Suomessa
|
Lähetetty: 15.06.2009 17:11 Viestin aihe: Supikoiran ja ketun rautapyynti |
|
|
Heräsi ajatus miten rautapyynnin voisi toteuttaa mahdollisimman turvallisesti?
Passiivisena pyyntimuotona voisi olla tehokas etenkin supille.
Minkkibunkkerin tapainen ja 12 cm "supistaja" putken suulle. _________________ -Pulkka- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RacingLada Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.06.2009 19:01 Viestin aihe: |
|
|
Kehottaisin kyllä jättämään supiraudat kotiin. Tuon kokoluokan raudoissa on aina koiran mahdollisuus mennä rautoihin. Näit'ä käytetään lähinnä luolan suulla ja silloinkin muut reiät umpeen ettei koira eksy väärään paikkaan. Eikä se tappotehokaan kummoinen ole. _________________ Pienpetopyytäjä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vivalem Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.06.2009 23:07 Viestin aihe: |
|
|
ei kannata alkaa koiria raudottamaa _________________ marjanpoimija |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pulkka Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 41 Paikkakunta: eteläisessä Etelä-Suomessa
|
Lähetetty: 16.06.2009 12:23 Viestin aihe: |
|
|
Lisää vettä myllyyn. Ei tässä nyt ole tarkoitus koiria alkaa raudoittamaan.
JA sitten muistetaan että tämä on vain pohdiskelua mahdollisuuksista.
Suurin ongelma on siinä miten sen estät ettei rautoihin mene mitään ei- toivottua.
Koirien kiinnipito aika on 1.3-19.8. Tehokasta metsästysaikaa on melkein 3 kk(maalis-,huhti- ja elokuu 19. pvään asti) jolloin koirien ei pitäisi metsässä juosta miten sattuu.
Metsästyskoirista näihin putkiin mahtuisi mäyräkoirat ja terrierit.
Luolakoiramiehille voi asettaa loukun suulle varoituskyltit.
Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa kuitenkaan pitää muulloinkaan irti toisen alueella eli koira saa olla vapaana ainoastaan luvallisena aikana ja luvallisessa tarkoituksessa.
Eli omille maille ei ole vierailla koirilla asiaa.
Mikä voisi olla sopiva kulkuaukon halkaisia? Supikoiran poikaset voisi saada menemään alle 10 cm reiästä. _________________ -Pulkka- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
OLVIA Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.06.2009 16:58 Viestin aihe: |
|
|
ei taida pulkalla olla pientä koiraa. mitenköhän on jos saat yhden supin ja seuraavax onkin koira raudoissa onko sen väärtti.,oli kiinnipitoaika tai ei ja harvempi koira ainakaan meilläpäin osaa lukea. PS. hanki luolakoira ja lopeta pohdiskelu |
|
Takaisin alkuun |
|
|
6mm br rem Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Syy 2006 Viestejä: 1634 Paikkakunta: Hämeen reunalla
|
Lähetetty: 16.06.2009 17:44 Viestin aihe: |
|
|
Oletko muuten kuullut loukkupyynnistä? Noilla ns hetitappavilla raudoilla kun on sellainen taipumus että eläin on XXXX vielä xxxx aikaa rautoihin mentyä.
Saisi kieltää minun mielestäni koko vehkeet supin ja ketun pyynnissä.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kytösavu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.06.2009 20:22 Viestin aihe: |
|
|
Esim maaliskuun näädän ja supin pyyntiin saa metsästysasetuksen mukaan käyttää siihen soveltuvaa koiraa. Toivottavasti kukaan ei virittele koiran mentäviä rautoja näille. Narttu pystykorva mahtuu helposti samasta aukosta, mikä on supille tarkoitettu, ja vielä paremmin monet terrierit.
Metsästysasetuksen mukaan koira voi poiketa alueella(0,5h), jolle sen omistajalla ei ole metsästysoikeutta. Näin voi käydä useinkin näädän ja supin jäljityksessä esim pystykorvalla. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekkis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.06.2009 07:32 Viestin aihe: |
|
|
Joo se on nolompi homma kun joku sesse on siellä raudoissa. Hyvin pian pääsee lööppeihin.
Tosiasia kuitenkin on se, että vaikka koiria ei saa pitää irti kesällä niin kuitenkin kaiken maailman pirkot ajaa kesäiltoina mettäautotien varteen ja päästää piskinsä irti. Jos meet jotain sanomaan niin vingutaan et "kyllä minä koirani hallitsen". Haukutaan vielä koiranvihaajaksi... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Navarone Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.06.2009 12:36 Viestin aihe: |
|
|
Itte pidän vanhempaa koiraa irti kun luolille menen kun ei lähde minkää 50 metriä pidemmälle.. _________________ naturalis messor |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuhola Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2004 Viestejä: 21364 Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa
|
Lähetetty: 17.06.2009 13:07 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen raudoilla pyytänyt aika paljonkin. Monesti mietin juuri tätä koirien kiinnipitoaikaa ja tein erilaisia temppuja jotta voisin raudoilla syötin kanssa pyytää. Monta supikoiraa sainkin mutta aina kun raudat oli viritettynä niin pieni epäluulo oli että mitä sittenkin jos! Nykyään en ajanpuutteen vuoksi pyydä raudoilla ollenkaan ja jos pyydän niin teen sen luolan suulta siten että sinne ei kertakaikkiaan voi kenenkään ennalta irtilaskema luolakoira päästä. Tämmöiset suojaukset on helppo tehdä.
Yksi mikä ärsyttää on se miten täällä koiramiehet monesti arvostelevat rautojen tappotehoa. 220#:set oikein viritettynä tappaa supin ja ketun riittävän nopeasti. On kokemusta melkoisen monesta raudoilla saadusta otuksesta, kuten on kokemusta myös otuksen ottamisesta luolasta koiralla ja ketun ampumisesta ajosta.. Ei rautapyynti ainakaan yhtään tipantippaa epäinhimillisempää ole kuin koiralla pyynti tai ketun ampuminen haulikolla. Mielenkiintoinen ja tehokas pyyntimuoto ja erittäin turvallinen jos tietää mitä tekee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vivalem Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.06.2009 14:48 Viestin aihe: |
|
|
pekkis kirjoitti: | Tosiasia kuitenkin on se, että vaikka koiria ei saa pitää irti kesällä | Pentukoiraa saa. _________________ marjanpoimija |
|
Takaisin alkuun |
|
|
GWP Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Tam 2006 Viestejä: 1442 Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia
|
Lähetetty: 17.06.2009 16:20 Viestin aihe: |
|
|
tuhola kirjoitti: | Itse olen raudoilla pyytänyt aika paljonkin. Monesti mietin juuri tätä koirien kiinnipitoaikaa ja tein erilaisia temppuja jotta voisin raudoilla syötin kanssa pyytää. |
Siitä mitä koirien pitämisestä on säädetty, kannattaa muistaa muutakin kuin se 1.3 - 19.8 välinen aika. Laki sanoo mm. että muulla kuin ajavalla koiralla saadaan metsästää myös muuna aikana rauhoitettua riistaa sen lisääntymisaikana häiritsemättä.
Toisin sanoen kun supikoiraa ei voi koiraa apuna käyttäen metsästää, on se mahdotonta myös raudoilla (naaras jolla on penikat..). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pastrana Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tou 2006 Viestejä: 230 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Lähetetty: 11.08.2009 11:56 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä mua terrierin ja mäykyn omistajana pikkusen hirvittää tämmöset kyselyt. _________________ Juujuu... mitämittäää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 11.08.2009 13:39 Viestin aihe: |
|
|
GWP kirjoitti: | tuhola kirjoitti: | Itse olen raudoilla pyytänyt aika paljonkin. Monesti mietin juuri tätä koirien kiinnipitoaikaa ja tein erilaisia temppuja jotta voisin raudoilla syötin kanssa pyytää. |
Siitä mitä koirien pitämisestä on säädetty, kannattaa muistaa muutakin kuin se 1.3 - 19.8 välinen aika. Laki sanoo mm. että muulla kuin ajavalla koiralla saadaan metsästää myös muuna aikana rauhoitettua riistaa sen lisääntymisaikana häiritsemättä.
Toisin sanoen kun supikoiraa ei voi koiraa apuna käyttäen metsästää, on se mahdotonta myös raudoilla (naaras jolla on penikat..). |
Aivan.
Esim. itse käyn heti 1.8. alkaen seisojalla supijahtiin.
Ja ainakin tuo oma koira on oikein erikoistunut tunkemaan itsensä niin syvälle pesiin kuin vain mahtuu.
Henk. koht. epäilen että jos koira menisi jonkun rautoihin, edessä olisi käräjäreissu, jossa ei setvittäisi koiran korvaamista. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juse Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 11.08.2009 18:03 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: |
Aivan.
Esim. itse käyn heti 1.8. alkaen seisojalla supijahtiin.
Ja ainakin tuo oma koira on oikein erikoistunut tunkemaan itsensä niin syvälle pesiin kuin vain mahtuu.
Henk. koht. epäilen että jos koira menisi jonkun rautoihin, edessä olisi käräjäreissu, jossa ei setvittäisi koiran korvaamista. |
sinulla se on aina sama uho... apina _________________ Hatun noston kruunaa roston, suussa palaa sippiboston |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|