Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Rihlawa Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 09 Kes 2004 Viestejä: 101 Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 11.12.2004 20:02 Viestin aihe: Perän värierojen korjaus |
|
|
Menin tyhmyyksissäni tuossa ennen syksyä ostamaan haulikkoni perään tuollaisen kumisen perälevyn (joka vedetään perän päälle) ja nyt kun sen otin pois niin huomasin että puoli perää on erivärinen kuin toinen puoli. Millähän tuon värieron saisi korjattua, olisiko järkevintä hioa koko perä ja lakata uusiksi? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 14.12.2004 21:50 Viestin aihe: |
|
|
Jos on lakattu, niin maalinpoistoaineella lakka pois ja sitten hionta hiienolla hiomapaperilla (karkeammalla vesihiontapaerilla) ja puuöljyä niin maan perusteellisesti. Aina kuivuttuaa uusi kerros öljyä lopuksi tukkiöljyä ja välillä teräsvillalla hionta. Varo karhennuksia. Operaatio on sen verran työläs, että puuosat kannattaa irroittaa lukosta ja piipusta. Näin tulee aseen puuosista kuin uusi.
Jos tukki on öljytty, niin sitten hionta jne.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hharri Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 21 Maa 2004 Viestejä: 88 Paikkakunta: Pälkäne city
|
Lähetetty: 17.12.2004 21:47 Viestin aihe: |
|
|
Jos meinaat että menee tukkia hioon vesissä niin itse en ainakaan menis tekeen niin. hiomalla on minun mielestä järkevintä poistaa se vanha lakka siitä.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 19.12.2004 19:48 Viestin aihe: |
|
|
Lakanpoistossa voi (maalinpoistoainetta käytettäessä) tukin pestä aivan huoletta vedellä ( ja on käytännössä pakkokin). Lakan poisto hiomalla on erittäin hankala työ (esim. karhennuksissa lähes mahdoton) eikä sillä saavuteta mitään etuja. Tukin on tietysti annettava kuivua kunnolla ennen öljyämistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rihlawa Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 09 Kes 2004 Viestejä: 101 Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 19.12.2004 20:58 Viestin aihe: |
|
|
Joo kyllä mä nyt varmaan ainakin yritän tuon hioa, on kyllä sen verran ruma ilmestys. Jos pilalle menee niin jostakin saa varmaan uusia periä? Mitähän mahtavat maksaa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hharri Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 21 Maa 2004 Viestejä: 88 Paikkakunta: Pälkäne city
|
Lähetetty: 20.12.2004 19:57 Viestin aihe: |
|
|
Hiomalla saadaan se etu että pinnasta tulee tasainen jos on kyseessä vanha tukki jossa mitä ilmeisemmin on kolhuja. Mutta itse en menisi edelleenkään sotkemaan vettä tähän hommaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rihlawa Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 09 Kes 2004 Viestejä: 101 Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 20.12.2004 20:07 Viestin aihe: |
|
|
Joo sitä vettä mä kyllä kans vähän kummastelen, taitaa mennä ihan perinteisesti hiomalla vain. Ei kukaan muuten tiedä mistä niitä baikkalin periä sais ja mitä maksais? Tai onko jollain käytettyä myydä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veikka Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 882 Paikkakunta: Joensuu
|
Lähetetty: 20.12.2004 20:15 Viestin aihe: |
|
|
Tuota maalinpoistoainetta kannattaa kyllä ehdottomasti kokeilla, ei mene aika pelkkään "tylsään" hiomiseen. Lopuksi kun lakka on poistettu myrkyllä, niin sitten hienoilla hiekkapapereilla hiomista ja öljyä pintaan.
Näin minä tekisin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 13930
|
Lähetetty: 20.12.2004 21:35 Viestin aihe: |
|
|
Ihmettelen kovin miksi tunnutte niin kovin pelkäävän tuota vettä ? Tukkia ei ole tarkoitus uittaa vedessä tuntikausia vaan ainoastaan huuhdella pois maalinpoistoaineen "jämät" ja tämän jälkeen tukki tietysti kuivataan erittäin huolellisesti. Jos lakan poistaa pelkästään hiomalla (tai siklillä) jää puuhun imeytynyt lakka edelleen jäljelle ja vaikeuttaa uutta pintakäsittelyä. Hiomisen kanssa on myös se riski että lakkaa poistettaessa hiotaan karkealla paperilla tarpeettomasti pois myös puuainesta. Ylimääräisten hiomajälkien poisto vaatii lisähiontaa usealla eri hienommalla karkeudella. Ja taas poistuu puuta tarpeettomasti. Oikeasti homma tehdään siten että lakan poiston jälkeen (maalinpoistoaineen lisäksi voi apuna käyttää vaikkapa vanhaa tylsähköa ruokailuveistä ja karhennuksissa hammasharjaa) tukin mahdolliset painaumat poistetaan joko kuumalla vesihöyryllä tai pelkästään lämpimällä vesitilkalla turvottamalla. Tämä keino ei auta kovin syviin ja teräviin "vekkeihin" mutta kannattaa kuitenkin kokeilla. Seuraavassa vaiheessa tukki hiotaan aina välillä kevyesti kastellen eri karkeuksisilla vesihiomapapereilla mahdollisimman sileäksi. Välikastelulla parannetaan hiomatulosta sillä se nostaa puun syyt aina pystyyn, jolloin ne on tasoitettavissa hiomapaperilla. Jos vielä on tarve tasoittaa puussa esiintyviä pikkukoloja tai reikiä, otetaan parin viimeisenä käytettävän hiomapaperin nesteeksi tukkiöljy. Ennen tätä käsittelyä tukin pinnan on tietysti taas annetta kuivua kunnolla. Kun tukki on riittävän sileä, tehdään lopuksi kunnollinen öljykäsittely.
Tämä metodi ei ole itsekehittämäni vaan opittu alan ammattilaisilta. Hyvää lisätietoa löytyy englanniksi netistä (käyttäkää GOOGLE:a).
Muuten, kuinkas moni teistä tietää että aseen tukkia on mahdollisuus taivuttaa asettamalla se kuumaan öljykylpyyn tarpeeksi pitkäksi aikaa. Suomen ehkäpä taitavin tukkiseppä Markku Tervonen käyttää tätä metodia tehdessän haulikoiden vanhoista peristä asiakkaan mittojen mukaisia. Hänellä taitaa olla suomen ainoa tähän tarkoitukseen kehitetty kone. Seuraavat vastaavat löytynevätkin sitten ruotsin maalta.
Muuten, kyselkääpäs noita BAIKAL:in periä Erkki Lähdeniemeltä Tampereelta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rihlawa Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 09 Kes 2004 Viestejä: 101 Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 21.12.2004 11:23 Viestin aihe: |
|
|
Joo no eipä täs mitään menetettävääkään kyllä enää ole |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hharri Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 21 Maa 2004 Viestejä: 88 Paikkakunta: Pälkäne city
|
Lähetetty: 21.12.2004 20:33 Viestin aihe: |
|
|
Meinaan tolla hiomisella sitä ettei sitä lakkaa hiota siitä pois vaan mattataan ja tasoitetaan pinta.. mutta nämä on mun omia kommenteja jotka ehkä paremmin soveltuu auton maalaukseen.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|