Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
lintumies Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 17.04.2004 19:36 Viestin aihe: Minkälaista puukkoa käytät? |
|
|
Minkälaista puukkoa/puukkoja porukka käyttää. Entä mitä ominaisuuksia vaaditte puukoltanne? Itellä on semmonen pikkunen Marttiinin Lapin leuku.
Ainahan siitä saa kuittia ettei tuommoista tartte. Itse oon sitä mieltä, että sopii juuri omaan käyttöön nimittäin: saa hyvin vuoltua/tehtyä nuotionaluksia isommastakin puusta/kannosta. Saa linnun helposti auki ja on hyvä kalanperkkauksessa.
Ja eihän sitä koskaan tiiä vaikka se karhu hyökkäis päälle, niin on jonkin verran sitä terää jolla iskeä ennen kuin taju menee _________________ Vähän tulee kirjoitettua tälle foorumille, mutta paljon luettua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vonkamies Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.04.2004 19:57 Viestin aihe: |
|
|
Ussein roikkuu leuku vyöllä ja repussa on näppärämpi pienempiteränen puukko. Leukulla saa hyvin nuotiopuut ja muut ronskimmat hommat tehtyä, pienempiteräsellä suolistaa linnut ym. _________________ Sako Finnlight aito Suomalainen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jbear Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.04.2004 22:36 Viestin aihe: |
|
|
Tupla Tommi.
Sopii hyvin käteen, kelvolliset raaka-aineet(puu ja rauta), tyylikkään näkönen, Tubla puukko ja hyvän muotonen terä. Siinä muutama plussa.
Miinuksia. Kallis (vaikka en itse maksanutkaan). _________________ The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Retonkimies Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 1407 Paikkakunta: Riekkomailla
|
Lähetetty: 19.04.2004 12:07 Viestin aihe: |
|
|
Ostinpa aikoinaan Sinetänsalmen kyläsepältä käsintehdyn pikkupuukon. Eipä ole tarvinnut katua. Valto takoo myös terät itse ja viimeistely on hyvää.
Iso leuku heilui ennen myös vyöllä, mutta sen hajottua ei ole uutta tullut hommattua. Paljon leukua haukutaan mutta itse kyllä tykkäsin siitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hessu Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Huh 2004 Viestejä: 213 Paikkakunta: Murheen laakso
|
Lähetetty: 22.04.2004 01:27 Viestin aihe: |
|
|
Ostin joskus hetken mielijohteesta Kuopion erämessuilta terän ja tein siihen koivusta kahvan. Sitten hommasin suutarilta parkkinahkaa ja tein koivupuisen lestin avulla puukon ympärille tupen. Terällä on mittaa suurinpiirtein kämmenen leveden verran. Tämä viritelmä on tähän mennessä käynyt lintujen ja kalojen siivoamiseen ja nuotiotarpeiden tekoon loistavasti. Toivottavasti se kestää vielä vuosikausia. Voin lämpimästi suositella oman puukon tekoa jokaiselle asiasta kiinnostuneelle... _________________ Welcome to the worst nightmare of all: reality |
|
Takaisin alkuun |
|
|
keklu Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 23.04.2004 09:47 Viestin aihe: |
|
|
Mettällä Marttiinin "jätkänvuolu" ja taskunpohjalla Victorinoxin "Soldier"-linkkari. Patikalla ja muulloin kun saattaa tarvita puukkoa mutta ei viitsi pitää sitä vyöllä killumassa mukana on Buckin 112 taittoveitsi. Puukossa /veitsessä on meikäläiselle pääasia se, että pystyy vuolemaan sytykkeet tervaskannosta. Lisäksi pidän noista halvoista - Marttiineista ja Morista - koska itse saan tehtyä niillä ihan samat asiat kuin monin kerroin kalliimmallakin. Eikä tartte olla niin huolissaan _________________ Jaa mää vai? Emmää vaan tiärä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
moi Vieras
|
Lähetetty: 23.04.2004 11:16 Viestin aihe: |
|
|
Marttiinin jätkänvuolu ja Isakki Järvenpään joku vuolupuukko. Kummatkin hyviä puukkoja, jätkänvuolua vähän itse korjailin, pyöristin kahvan muotoja, kun ne oli kovin kulmikkaita |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vonkamies Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.04.2004 15:49 Viestin aihe: |
|
|
Näköjään nykyajan erämiehet eivät kanna kovin yleisesti puukkoa mukana, tämäkin aihe on luettu yli 200 kertaa ja 6 vastausta... _________________ Sako Finnlight aito Suomalainen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Fox Camper Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 1379 Paikkakunta: Koillis-Savo
|
Lähetetty: 23.04.2004 16:18 Viestin aihe: |
|
|
Noita puukkoja löytyy kyllä niin monta että mukaan yleensä sattuu se mikä on lähimpänä. _________________ Teoriaan uskotaan vain käytännössä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ap Vieras
|
Lähetetty: 23.04.2004 17:19 Viestin aihe: |
|
|
Niin no kun kerran kysytään..
Veikko Hakkaraisen tekemä tuohipäinen on vyöllä.
Repussa nylkyhommia varten on F. DICK avausveitti (jossa se terä väärällä puolen).
Tuota avausveitten teränpää molikkaa olen muotoillu paremmaksi, joten sillä sujuu tuo avaaminen kuin muukin nylky hyvin(tarvittee hyvinvähän tuota oikiaa puukkoa?).
Kaverienkin keskuuessa on kyselty mistä tuommosia saa, mutta kun olen aikoinani palkisen kautta tuon hommannu, niin en tiijä mistä löytyy(jos joku tietää niin voisko heittää vähän osoitetta?). |
|
Takaisin alkuun |
|
|
korvenkoluaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.04.2004 18:16 Viestin aihe: |
|
|
Kirveellä hoidan nuotiopuut ja siviilissä vyöremmissä roikkuu Leatherman Wave. Erällä on puukkona Marttiinin "lohenpääpuukko" , jota on hyvä käyttää pappina ja tainnuttaa pienemmät kalat ja isoimmat kolkataan airolla. _________________ korvenkoluaja ja ylpeä siitä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Arnold Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Maa 2004 Viestejä: 234 Paikkakunta: Kennelpiiri numero 11
|
Lähetetty: 24.04.2004 12:01 Viestin aihe: |
|
|
Aiemmin olin hiiliteräksen vankkumaton kannattaja. Johtui ehkä siitä, kaikki että puukkoni olivat hiiliterästä. Kun hankin Pellon S.A.-puukosta rosteri puukon lyhyellä terällä, kohdalleni sattui hyvä teräinen yksilö. Jostain syystä olen mieltynyt lyhyt teräisiin puukkoihin, mielestäni jokainen sentti yli yhdeksän sentin terässä on liikaa ja vaikeuttaa puukon käsittelyä.
Itse teroitan puukkoni Dianovan timanttiliipalla, melko nopeaa ja hienommalla puolella sujuu viimeistely ja "kierteiden" poisto. Nyt kiinnostaisi tietää (aiemman kysymyksen ohella) miten te pidätte puukkonne terävinä ja mitä laitteita ja menetelmiä käytätte.
Viimeinen muokkaaja, Arnold pvm 26.04.2004 07:40, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Manaaja Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 25.04.2004 02:05 Viestin aihe: |
|
|
Vanha kunnon puukahvainen mora on kulkenut mukana jo 15 vuotta, ellei jopa kauemmin. Tosin tässä yksilössä on hieman modifioitu kahva, pito-otteen parantamiseksi märkänä ja limaisena. _________________ Manaaja |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kaju Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2004 19:34 Viestin aihe: |
|
|
..minulla on ollut jo useamman vuoden Markku Vilppolan käsin tehty Puukko. Terä on hopea terästä ja on hyvin pitänyt teränsä. Puukko istuu hyvin käteen. Suosittelen.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
762-39 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.04.2004 20:26 Viestin aihe: |
|
|
Rosellin eräpuukko. (kulunut...)
Marttiini nylkypuukko, teflonpinnoitteella. |
|