Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Olli V. Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.07.2007 18:02 Viestin aihe: Miksi kettu haukkuu/ulvoo/rääkyy? |
|
|
Pari kertaa sorsa-alotuksen aikoihin olen kuullut tuota ketun "ulvomista" ja hyytävää "rääkymistä".
Eilen illalla kun hiirtä matkin pellolla ja yritin poikakettuja houkutella aikani ladon suojassa ja sitten ajattelin vaihtaa paikkaa ja kävelin keskelle peltoa. Noin 30 metriä kerkesin ladolta kävellä kun huomasin äkikseltään miten tärkeä on toimiva sulkijalihas siellä juuri. Kettu alko yllättäen haukkumaan noin 60-70metrissä siinä metsän ja pellon laidassa, kettua en nähnyt. Vähä tuo säikäytti.
Sitten se hissun kissun katosi eli ääni loittoni mutta tosi verkkaisesti. Ääntelyä kesti pitkän tovin. Nyt kun yritin houkutella sitä lähemmäs niin se haukku mielestäni innostui vaan mutta lopen se lopetti venyvän haukkumisensa.
Olikos tuo joku varotuskommentti vai mikä? Keli oli erittäin tyyni ja kolea sää ja mielestäni ainakaan kettua kohti ei tuullu vaan se huomas liikkeen ja äänet eikä hajua. Se äänen loittoneminen tapahtu siis verkkaalleen, ikäänkuin ketulla ei olisi ollut mitään kiirettä.
Juu tuttuahan tuo ketun ääntely monelle on mutta MIKSI se ääntelee ja millainen ääntely sitten merkitsee mitäkin? Vaaraa? Kiima-ajan ulinat yms?
Ei tunnu kovin järkevältä, että kettu pitää tuommosta metakkaa ainakaan huvikseen. Siinähän joutuu repokin vielä ateriaksi tai sitten kadottaa omat ateriansa...ei siinä, mukavampaa kuultavaa tuo on kuin hyttysten ininä. Tai penskojen. Tai eukon. _________________ Menestys on ku pieru, muu ku oma ee hyvälle haese. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
supilakki Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.07.2007 12:26 Viestin aihe: |
|
|
luulen että se liitttyy jotenki ketun kiimaan
en ole varma |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antti Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.07.2007 13:36 Viestin aihe: |
|
|
Olli V. kirjoitti: | Pari kertaa sorsa-alotuksen aikoihin olen kuullut tuota ketun "ulvomista" ja hyytävää "rääkymistä". |
supilakki kirjoitti: | luulen että se liitttyy jotenki ketun kiimaan
en ole varma |
Hyvä, että myönnät suoraan, ettet ole varma, koska ketun kiima ja sorsa-aloitus on hieman eriäviä ajankohtia kalenterivuodessa.
En tosin itsekään osaa sanoa tarkkaa vastausta kysymykseen |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-= JH =- Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.07.2007 13:39 Viestin aihe: |
|
|
Itse veikkaisin, että tolla ketulla oli pennut jossain lähistöllä. Luultavasti olit päässyt "yllättämään" ja pennut painuneet koloon tai ladon alle. Emä räyhää yleensä jonkin aikaa lähistöllä ja voi tulla vaikka kiväärihollille. Tietysti jos toi kettu ei tiennyt sinusta, niin sitten se voi muuten vain kutsua noita pentujaan. Toi ajankohta viittais kuitenkin noihin pentuihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
iso Koo Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Tam 2007 Viestejä: 501 Paikkakunta: eteläinen-savo
|
Lähetetty: 23.07.2007 14:15 Viestin aihe: |
|
|
Oma havaintoni on kevät ja alku kesä , jolloin monena vuonna samasta suunnasta kotiini nähden eli samasta paikasta, on kuulunut ketun "ulvonta" .
Olen mieltänyt sen reviiri/poikasliitännäiseksi. Onko se ulvonta sitten kutsu toisille ketuille vai varoitus, niin olisi kiva tietää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tapmar Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
-= JH =- Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Olli V. Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.07.2007 18:49 Viestin aihe: |
|
|
No luontoillan sedät ne ehkä tietäs.
Mielenkiintosia ääninäytteitä, täytyy tosin kuunnella loppuun saakka nuo kaikki.
No kiima-aikaanhan tämä ei todellakaan liity tähän aikaan vuodesta.
-= JH =-: Tuo sun selitys kuulostaa aika järkevältä olettamukselta. _________________ Menestys on ku pieru, muu ku oma ee hyvälle haese. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
bonus ***
|
Lähetetty: 25.07.2007 13:39 Viestin aihe: |
|
|
Ohan tuo kettu välillä tuossa takana haukkunu, viimeksi kuullu viime syksynä ku oli reippaasti pimeetä.
Välillä se liikkuu ja haukkuu siinä.. Itse olen tullut siihen tulokseen, että tämä kyseinen haukkuminen olisi pentuketun haukkumista joka on eksyny emostaan ja haukkuu sitte ikään kuin merkiksi, että täällä ollaan..
parin syksyn ajan tuota on tuossa kuulunut, joskus elo syyskuun vaihteessa, jotenkin tuo vois passa ta tuohon vieroitus hommaan.. _________________ Suuret rinnat lupaavat paljon, mutta antavat vähän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Olli V. Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.07.2007 23:08 Viestin aihe: |
|
|
Vieroitusoireensa ite kullakin _________________ Menestys on ku pieru, muu ku oma ee hyvälle haese. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Koukkupolovi Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 6824 Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa
|
Lähetetty: 29.07.2007 15:22 Viestin aihe: |
|
|
Oletko koskaan kuullut metsäkaurisuroon ääntelyä??? _________________ Hoc iam omni varietate caret. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-= JH =- Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.07.2007 18:20 Viestin aihe: |
|
|
Taitaa toi urho välillä haukahdella kuin koira ... ainakin säikähdettyään jotain |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ansalanka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.10.2007 16:23 Viestin aihe: |
|
|
Ketun pojat räksyttävät säihkähtäessään tai haistaessaan/kuullessaan jotain pelottavaa. Viime syksynä ammuin ajosta ketun joka haukku koko ajan tullessaan. Iltasesta meinasi ihan hymyilyttää, kettuja on tullut ammuttua julmettu määrä vaan ei ole ennen kettu räksyttäen passiin tullut. Piti ihan aidosti katsoa että onko se kyläläisten pystykorva tutkapanta kaulassa tulossa kun räksytys ja julmettu koiran ajo taustalla läheni. _________________ - ketunhäntä kainalossa - |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Penari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.10.2007 17:58 Viestin aihe: |
|
|
Ansalanka kirjoitti: | Ketun pojat räksyttävät säihkähtäessään tai haistaessaan/kuullessaan jotain pelottavaa. Viime syksynä ammuin ajosta ketun joka haukku koko ajan tullessaan. Iltasesta meinasi ihan hymyilyttää, kettuja on tullut ammuttua julmettu määrä vaan ei ole ennen kettu räksyttäen passiin tullut. Piti ihan aidosti katsoa että onko se kyläläisten pystykorva tutkapanta kaulassa tulossa kun räksytys ja julmettu koiran ajo taustalla läheni. |
Ei ole ketut ehtinyt räksyttää kun koiran olen löysännyt. Meno on niin kovaa. _________________ |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ansalanka Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.10.2007 17:49 Viestin aihe: |
|
|
minuutti tuossa tapauksessa koira jäljessä. _________________ - ketunhäntä kainalossa - |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|