Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jon
Liittynyt: 01 Elo 2012 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 01.08.2012 18:47 Viestin aihe: puoliautomaatin huolto inertia toiminen |
|
|
Ostin juuri ensimmäisen puoliautomaatti haulikkoni, jonka takia kiinnostaisikin tietää mitä nykyaikaisen puolarin käytön jälkeiseen huoltoon olisi hyvä sisällyttää? Vaatiiko esim. kauden jälkeen jokin kohta erityistä huomiota? Onko mitään merkitystä sisään ammunnalla? Toki 32g latauksia tuli valmistajalta ohjeeksi ampua 2-3 laatikko..
Aseena on Franci fast black 12/76 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Osmosaali Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2012 Viestejä: 1713 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Lähetetty: 01.08.2012 20:54 Viestin aihe: |
|
|
Onnea uuden aseen omistajalle!!
Ratakäynnin jälkeen kannattaa ottaa ase osiksi ja puhdistaa piippu sekä koneistosta roskat ja mahdolliset möhnät pois. Viimeiseksi sipaisu hyvää öljyä esim. CLP ja vain liikkuviin osiin. Ase rupeaa keräämään likaa jos öljyä on paljon. Tukki on myös herkkä aseöljyn vaikutuksille , joten kannattaa välttää öljyn joutumista tukille. Öljyä siis tarvitsee vain tipan.!! Jahdin jälkeen aseen annetaan lämmeetä säilytys lämpöiseksi, jottei ala hikoilemaan kosteutta ja muutenkin pyyhitään rätillä läpi. Tietysti jos on ammuttu niin samat toimenpiteet kuin ratakäynnin jälikeen. Parempi ottaa rutiiniksi niin säilyy ase paremmin uuden veroisena.
Kyllä se ase siitä ampumalla notkistuu ihan käytön myötä, joten varsinaista "sisäänajoa" ei mielestäni ole tarpeen tehdä.. makuasia. _________________ MIKÄ? MISSÄ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15808
|
Lähetetty: 01.08.2012 21:09 Viestin aihe: |
|
|
Ei inertiatoimista haulikkoa tarvitse jynssätä, itse putsaan omani korkeintaan pari kertaa vuodessa, lähempänä totuutta lienee 0-1 kertaa. Märän päivän jälkeen kannattaa pyyhkiä ulkopinnat ja kuivatella kunnolla, vaikka palasina jos on oikein märkää ollut. Kuivan päivän jälkeen, ratakäynninkään jälkeen, en tee yleensä mitään huoltotoimia, ehkä vähän öljyä, kuin ooppelin moottoriin, eli aina vaan lisää... Supparin kierteisiin ja muihinkin kierteisiin paksua asevaseliinia reilusti ettei vesi mene sisään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Osmosaali Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2012 Viestejä: 1713 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Lähetetty: 01.08.2012 21:51 Viestin aihe: |
|
|
Eihän mitään pakko ole putsata tai jynssätä , mutta pienellä jatkuvalla huolenpidolla ase säilyy parempana eikä siitä ainakaan haittaa ole. Supistimen kierteisiin olen itse käyttänyt notkeaa lämmön kestävää öljyä. Vaseliinia en käytä mihinkään asee osaan. Vaseliini kerää likaa ja palaa kiinni. Vanhat öljyt ja rasvat kannattaa välillä poistaa.. eli tehdä "öljynvaihto".
Tapoja on tietty kaikilla omansa ja ketä sen sitten tietää mikä on oikea. _________________ MIKÄ? MISSÄ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jon
Liittynyt: 01 Elo 2012 Viestejä: 6
|
Lähetetty: 01.08.2012 22:07 Viestin aihe: |
|
|
Osmosaali kirjoitti: | Onnea uuden aseen omistajalle!!
Ratakäynnin jälkeen kannattaa ottaa ase osiksi ja puhdistaa piippu sekä koneistosta roskat ja mahdolliset möhnät pois. Viimeiseksi sipaisu hyvää öljyä esim. CLP ja vain liikkuviin osiin. Ase rupeaa keräämään likaa jos öljyä on paljon. Tukki on myös herkkä aseöljyn vaikutuksille , joten kannattaa välttää öljyn joutumista tukille. Öljyä siis tarvitsee vain tipan.!! Jahdin jälkeen aseen annetaan lämmeetä säilytys lämpöiseksi, jottei ala hikoilemaan kosteutta ja muutenkin pyyhitään rätillä läpi. Tietysti jos on ammuttu niin samat toimenpiteet kuin ratakäynnin jälikeen. Parempi ottaa rutiiniksi niin säilyy ase paremmin uuden veroisena.
Kyllä se ase siitä ampumalla notkistuu ihan käytön myötä, joten varsinaista "sisäänajoa" ei mielestäni ole tarpeen tehdä.. makuasia. |
Kiitoksia Okei eli oikeilla jälillä olen ollut puhdistus hommissa. Kyllä se reissujen jälkeen aina pitää omastakin mielestä vähintään snake läpi vetää. Näinhän se on että notkistuu mutta tuskin haittaa on jos muutaman patin ampuu ja antaa pyssyn jäähtyy ja sitten taas ampuu? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15808
|
Lähetetty: 01.08.2012 22:12 Viestin aihe: |
|
|
Öljyä kannattaa tarkkailla ja jos se näyttää kermalikööriltä niin sitten vaihto on tarpeen. CLP:llä täälläkin mennään eikä se tunnu keräävän vettä mutta katoaa ampuessa (leviää tasaisesti ympäri koneistoa muodostaen suojaavan pinnan, sanoisi myyntimies...).
Franchia en sinällään tunne mutta lienee Benellin kopio, pyörähtävällä lukolla. Benellissä on lukon lukitus piippuun herkkä paikka, jos piipussa olevaan lukituskoloon kertyy likaa tai palamatonta ruutia ei lukko välttämättä lukitu kunnolla, jää vähän vajaaksi ja ampuessa kuuluu vain klik. Eli sitten kun pyssyä puhdistaa niin tuo kannattaa raaputella puhtaaksi. Ja vältellä paukkuja joista jää palamatonta ruutia. Piipun lukitusmutterin tietoota kannattaa pitää myös vahvassa rasvassa, kun piippua irroittelee niin osien pinnoitteet kuluvat ja tuonnekin vesi jää helposti seisomaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tvälläri Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2004 Viestejä: 3423 Paikkakunta: Mikämikämaa
|
Lähetetty: 01.08.2012 22:29 Viestin aihe: |
|
|
Noitten öljyjen suhteen sellainen vinkki että WD 40, stä voin kyllä suositella inertiavehkeeseen aseöljyksi. Ei tahmaa, kerää möhnää pelaa niin helteellä kun paukkupakkasella. Se muodostaa suojaavan kalvon. On edullista verrattuna aseöljyihin _________________ "Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dinit Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 06 Mar 2008 Viestejä: 102
|
Lähetetty: 02.08.2012 08:33 Viestin aihe: |
|
|
Onkos kyseisessä aseessa lukon palautusjousi perän sisällä putkessa vai makasiinin ympärillä. Mikäli se on perän sisällä, vuosien kuluessa voi jousen putkeen valua öljyä ja lukon liikkeessä voi olla pakkasella ongelmia.
Taisin itse poistaa sinolilla putkeen valuneen moskan n. 7v aseen ostosta, kun pakkasella näki kiekkopaukulla, kuinka hitaasti lukko liikkuu (Benelli Centro). Tästä hitaudesta huolimatta pyy pääsi hengestään ja uusi paukku pesittyi. Joten tämäkään ongelma ei ole vakava, mutta kannattaa pitää mielessä.
Toinen Benelli kahdeksankymmentäluvulta on tehnyt joskus samaa, mutta siinä puhdistusväli taisi olla n. 15v
Sama vaivahan on myös taittuvapiippuisissa - mikäli koneistoon valuu öljyä, pakkasessa toiminta lakkaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Korpijermu Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Hei 2012 Viestejä: 333 Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 02.08.2012 12:18 Viestin aihe: |
|
|
Osmosaali kirjoitti: | . Vaseliini kerää likaa ja palaa kiinni. |
Riippuu mitä vaseliinia käyttää. Töistä saa allamainittua mielinmäärin eikä pala kiinni. Tätä olen sipaissut ohuen kerroksen niin haulikon kuin kiväärin niihin liikkuviin osiin joissa metalli hankaa metallia vasten. Likaahan se vähän toki kerää, mutta silloin tällöin puhdistus ja uudet rasvat kehiin. Näinhän sitä toimitaan öljyilläkin.
http://www.le-voiteluhuolto.com/homepage-le/almasol-1250.htm
Värikin on kivan punaista
Edit: Siis vaseliini vain käsin veivattaviin vehkeisiin. Esim kiväärin lukon sulkuolkien taakse, O/U haulikon saranatappiin jne jne. Moottoripyssyjä en omista enkä näihin ehkä menisi rasvaa laittelemaan vaan jotain ohutta öljyä. _________________ On vaarojen välissä suojaisa kehto...
Viimeinen muokkaaja, Korpijermu pvm 07.08.2012 13:02, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Osmosaali Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2012 Viestejä: 1713 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Lähetetty: 02.08.2012 18:23 Viestin aihe: |
|
|
Itse miellän vaseliinin liian "tönköksi" tavaraksi nopeiden osien voiteluun.
Ja kylmässä tilanne vaan pahenee. Voin olla väärässäkin.. kait lähinnä jokaisen oma mieltymys mitä käyttää kunhan pelaa ja paukkuu. _________________ MIKÄ? MISSÄ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sabatti Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Mar 2006 Viestejä: 425 Paikkakunta: Isokyrö
|
Lähetetty: 02.08.2012 20:14 Viestin aihe: |
|
|
Supistajan kierteissä olen käyttänyt vuosikausia MOLYCOTE nimistä ainetta (käytetään työmaalla sorvin/jyrsimen palojen kiinnitys ruuveissa) eipä pala supistajat kiinni.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hunterman Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Hel 2005 Viestejä: 388 Paikkakunta: oulu
|
Lähetetty: 06.08.2012 13:53 Viestin aihe: |
|
|
wd 40:llä mennään..ase muovitukkinen gamo joten ei huolta ilman kosteuksista..wd 40 piippuun ja tuppo peräään ja siin se on.. _________________ aina roiskuu kun rapataan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
J Orava Aseseppä
Liittynyt: 05 Elo 2004 Viestejä: 113
|
Lähetetty: 07.08.2012 09:14 Viestin aihe: |
|
|
Se on hyvä että työmme jatkuvuudesta "jaksetaan huolehtia " |
|
Takaisin alkuun |
|
|
late2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 16 Elo 2004 Viestejä: 15808
|
Lähetetty: 07.08.2012 12:38 Viestin aihe: |
|
|
J Orava kirjoitti: | Se on hyvä että työmme jatkuvuudesta "jaksetaan huolehtia " | Viittaatko tällä tuohon WD 40:iin vai johonkin aiempaan. Mun mielestä WD 40 ja vastaavat litkut on hyviä puhdistukseen mutten jättäisi liikkuvia osia tai "säänsuojausta" noiden varaan.
Tämän topicin innoittamana katselin oman haulikon tilaa kriittisesti ja ehkä se olisi aika putsata, perjantainahan sitä taas tarvitaan tositoimissa. Se jäi tänä keväänä kisakauden alussa tekemättä kun ostin M2:n piipun kisapiipuksi, ajattelin että kai se tehtaalla on puhdistettu... tapaan ampua muutamia koelaukauksia perusteellisen huollon jälkeen, rata oli jo kiinni ja kun omalla pihalla ammuskelu on täällä huonossa huudossa niin jätin sitten puhdistamatta. Viime vuonna tuli kauden aloituskisassa joitakin klikkejä, silloin olin putsannut pyssyn (ja vanhan piipun) mutta ilmeisesti olin vain siirrellyt möhnää paikasta toiseen. Tuon jälkeen putsasin lukituskolon kunnolla ja sen jälkeen on paukkunut, niin kuin pyssy on 20 vuotta jo paukkunut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Section6 Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Kes 2005 Viestejä: 330 Paikkakunta: Kuopio
|
Lähetetty: 07.08.2012 21:40 Viestin aihe: Re: puoliautomaatin huolto inertia toiminen |
|
|
jon kirjoitti: | Onko mitään merkitystä sisään ammunnalla? Toki 32g latauksia tuli valmistajalta ohjeeksi ampua 2-3 laatikko.. |
Ei ehkä aseelle, mutta ampujalle on. Ammu pari kierrosta metsästyshaulikkoa ja pari metsästystrappiä niin saat uudelle aseellesi tuntumaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|