Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
miketa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.01.2014 17:48 Viestin aihe: Päällekkäispiipuisen haulikon piippujen lyhennys |
|
|
No yritetään vielä täältä kysyä neuvoa. Mulla on halpa italialainen haulikko, joka on kiinteillä supistuksilla. Tekisi mieli sellaista spanielipyyntiin sopivaa pyssyä eli ampumamatkat on 10-25 metriä pääsääntöisesti. Saisi olla nopea ammuttava ja mahdollisimman kompaktin mittainen. Ajattelin hilpaista piiput 24 tuumaiseksi (ovat nyt 28"). Perän olen jo vuosia sitten muokannut rälläkällä sopivaksi ja pyssy tulee jäämään mulle eli jälleenmyyntiarvolla ei ole väliä. Muutenkin enemmän käyttöarvoa kuin rahallista arvoa.
Nyt kysyisin että mitä ko. piipunkatkaisu vaikuttaa ampumiseen, ampumamatkoihin ja käytettävyyteen? Onko sylinteripiipuille saatavissa hyvin käyvää tehdaspaukkua esim 35 metriin? Lähinnä kiinnostaisi kokemuksiin perustuvat mielipiteet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 17063 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 01.01.2014 17:54 Viestin aihe: |
|
|
Kaksi asiaa tuli mieleen.
Ensinnä 24" päällekkäinen on todella levoton ammuttava. Toisekseen 25m on lähempänä käyttömatkaa. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 01.01.2014 17:59 Viestin aihe: |
|
|
Kaksi asiaa tuli mieleen.
Ensinnä 24" päällekkäinen on todella levoton ammuttava. Toisekseen 25m on lähempänä käyttömatkaa. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KJJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.01.2014 19:08 Viestin aihe: |
|
|
aseseppä oikea katkasukohta ettei mee täysin pilalle (tein itse säästin)
kannattas ensin testata eri patruunoilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mikko81 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.01.2014 19:45 Viestin aihe: |
|
|
KJJ kirjoitti: | aseseppä oikea katkasukohta ettei mee täysin pilalle (tein itse säästin)
kannattas ensin testata eri patruunoilla. |
Mikähän mahtaa olla "oikea" katkaisu kohta? Ei kai tuosa ole mitään ihmeellistä kun et katkase liian lyhyeks. Lähitaistelu pyssyhän tuosta tulee, eli tuo valmetin 25m lienee kokolailla maksimi matka edellyttäen että löydät käypäsen paukun. Mulla oli aikanaan baikkali josta katkaisin piippua juurikin tuohon 24". Pikkasen sellanen vispilähän se oli ammuttavuudeltaan, jokusen kerran metillä sitä mukana pidin ja radalla mutta siihen se sit jäikin, tätä nykyä lienee jo sulatettu ratakiskoksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 01.01.2014 20:02 Viestin aihe: |
|
|
Kjj on niitä miehiä jolle ase on pyhä esine ja vain aseseppä voi siihen kajota... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
miketa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.01.2014 22:17 Viestin aihe: |
|
|
Oon kolmeen vuoteen ampunut 0 laukausta tuolla, ei varmaan vähennä laukausten määrää vaikka kokeilisi katkaista. Toinen käyttötarkoitus olis täyteisten ampuminen. Eniten epäilyttää että miten hankala ammuttava siitä tulee.
Itse lataamalla sylinteripiipuillekkin saa aika hyviä paukkuja vähän kauemmaksikin. Täytynee sitten käydä kaverilla lataamassa jos tarvetta on pidemmälle ampumamatkalla.
No rohkea rotan syö, täytynee kokeilla niin sitten on viisaampi. Sen verran on päällekkäisestä 24 tuumaisesta tietoa, että serkun miehellä on sellainen 412s ja kyllä se ainakin pystyy sillä pyytämään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 02.01.2014 00:18 Viestin aihe: |
|
|
Itselataamalla saa kyllä myös lähes sylinteriä vastaavan hajotuksen.
Spreaderi vaan haulien sekaan ja vauhtia. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KJJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.01.2014 06:44 Viestin aihe: |
|
|
ajattelin tuota supistusta onko se koko matkalta supistuva vai pätkä piipun suussa ja siihenhän saa vaikka supparit jos vie asesepälle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
miketa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.01.2014 07:56 Viestin aihe: |
|
|
Jep, tuo lataamalla sopivan hajotuksen saaminen on tiedossa. Ainoa syy katkaisuun ei ole siinä vaan halu saada näppärä, lyhyt ja nopeasti ammuttava ja suunnattava haulikko (vrt. lehtokurpan lento ja sen seuraaminen haulikolla).
Supistajat ovat piipun suulla, noin 5-7 cm piipun päästä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Bertoni Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.01.2014 09:22 Viestin aihe: |
|
|
Onko piippujen lyhentäminen pääasia vai supistusten avartaminen? Jos piiput eivät ole kovakromatut pelkkä piippujen avartaminen lienee helppo homma verrattuna lyhentämiseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Eräpeikko Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Maa 2008 Viestejä: 3312 Paikkakunta: Vekkulan puukirkon takana.
|
Lähetetty: 02.01.2014 09:38 Viestin aihe: |
|
|
Varottasin että pilallehan se ase siitä menee. Arvo tippuu nollaan ja ammuttavuus ja osumistarkkuus menee piloille. Jos on kakspiipunen, piippujen osumapisteet menee tod.näk. erilleen. Ja perusteluna että alan lehdissä kun on kertomuksia näistä "reppuhaulikoista", näin käy useimmiten. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Solifer Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.01.2014 11:35 Viestin aihe: |
|
|
Väittäisin että sylinteripiipuille ei löydy patruunaa joka tarjoaisi hyvää peittoa 35 metriin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 02.01.2014 12:06 Viestin aihe: |
|
|
Löytyy ja tehdaspatruunaakin. TSS. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
miketa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 02.01.2014 12:34 Viestin aihe: |
|
|
Bertoni kirjoitti: | Onko piippujen lyhentäminen pääasia vai supistusten avartaminen? Jos piiput eivät ole kovakromatut pelkkä piippujen avartaminen lienee helppo homma verrattuna lyhentämiseen. |
On kovakromiPINNOITETUT piiput. Sekään ei ole ongelma. Piippujen lyhentäminen on ajatuksena, tarkoitus saada ylösajotilanteisiin nopea pyssy.
Tss on tuttu juttu, sillä kyllä saa tiukkaa settiä. Samoin teräksellä. Beretalla oon testaillu sylinterisupparilla, löytyy tehdastekoista lyijykutiakin joka käy ihan mukavasti 30 m. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|