Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5429 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 28.01.2021 23:04 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Myös kotiin tullessa vartin päästä vanteen lämpö löysyttää mukavasti jääkikkareet katajakepin saaliiksi |
-5 astetta ja kylmempi niin vanne on sen verran kylmä, ettei jää enää sula. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 28.01.2021 23:40 Viestin aihe: |
|
|
M3 kirjoitti: | Ikuinen ongelma. Joissakin autoissa ns alustan ilmavirtaukset on tehty niin että se ohjaa lunta esim takavanteille. Joku volvon sarja oli joskus jossa oli sellaiset muoviset läpät taka-akselilla jotka muutti ilma virtaa ja ne pysyivät puhtaampana.
Yleensä vanteiden vaihdoilla ei voi asiaa auttaa sillä se on vaan hyväksyttävä. Mieleeni tuli että voisiko vanteiden vahaus tai esim silikonilla suihkuttaminen auttaa. Tietenkin jos sellaiset "halppis" vanteet jotka on jyrsitty sisäpuolelta urille/loville niin sinne se lumi kertyy herkemmin kuin sellaisille joissa on materiaali tasapintaan.
Ja mielummin joku 5 puolainen vanne kuin joku tiheä puolainen vanne. |
En tiedä ohjaileeko joissain autoissa ilmavirtaukset lunta vanteisiin, mutta itse en ainakaan ole ikinä sellaista autoa omistanut. Mutta nuo kysyjän mainitsemat metsäteillä möyrimiset saa kyllä vanteet täyteen lunta. Ei siis puhuta mistään huurteesta pinnalla, vaan aivan umpeen pakkautuneet vanteet. Tähän ei minusta vanteen valinnalla ole mitään merkitystä, mutta isommista reijissä ja sileistä pinnoista on helpompi pukkia enimmät pois. Ja tietysti vanteella on parempi mahdollisuus puhdistua itsestään kovemmalle laukalle siirryttäessä, jos vanteessa on vähemmän koloja, epätasaisuuksia ja sokkeloita joihin tarttua. Asiaa auttaa myös, jos vanteen ja jarrusatulan väliin jää sen verran rakoa, että siitä sopii myös tökkimään enimmät pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
M3 Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Lok 2006 Viestejä: 1868
|
Lähetetty: 28.01.2021 23:56 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | M3 kirjoitti: | Ikuinen ongelma. Joissakin autoissa ns alustan ilmavirtaukset on tehty niin että se ohjaa lunta esim takavanteille. Joku volvon sarja oli joskus jossa oli sellaiset muoviset läpät taka-akselilla jotka muutti ilma virtaa ja ne pysyivät puhtaampana.
Yleensä vanteiden vaihdoilla ei voi asiaa auttaa sillä se on vaan hyväksyttävä. Mieleeni tuli että voisiko vanteiden vahaus tai esim silikonilla suihkuttaminen auttaa. Tietenkin jos sellaiset "halppis" vanteet jotka on jyrsitty sisäpuolelta urille/loville niin sinne se lumi kertyy herkemmin kuin sellaisille joissa on materiaali tasapintaan.
Ja mielummin joku 5 puolainen vanne kuin joku tiheä puolainen vanne. |
En tiedä ohjaileeko joissain autoissa ilmavirtaukset lunta vanteisiin, mutta itse en ainakaan ole ikinä sellaista autoa omistanut. Mutta nuo kysyjän mainitsemat metsäteillä möyrimiset saa kyllä vanteet täyteen lunta. Ei siis puhuta mistään huurteesta pinnalla, vaan aivan umpeen pakkautuneet vanteet. Tähän ei minusta vanteen valinnalla ole mitään merkitystä, mutta isommista reijissä ja sileistä pinnoista on helpompi pukkia enimmät pois. Ja tietysti vanteella on parempi mahdollisuus puhdistua itsestään kovemmalle laukalle siirryttäessä, jos vanteessa on vähemmän koloja, epätasaisuuksia ja sokkeloita joihin tarttua. Asiaa auttaa myös, jos vanteen ja jarrusatulan väliin jää sen verran rakoa, että siitä sopii myös tökkimään enimmät pois. |
Joskus olin töissä sellaisessa paikassa jossa oli suuret lämpimät hallit ja meillä oli "asiakkaina" takseja jotka toivat autoja sulamaan yöksi juuri tuon takia kun vanteet olivat jäässä. Kuskien mukaan se puuterimainen pölylumi kertyi ihan kaupunki ajossa vanteisiin alustan ilmavirtausten takia. Ja monella oli juuri pahempi takavanteissa. Sama ilmiö kuin ajat hiekkatiellä paljon niin vanteen sisällä saattaa olla sellainen hiekkapöly koko vanteen ympyrän matkalla. Lumi vaan kertyy paremmin kuin hiekka. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tönöttäjä Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Elo 2011 Viestejä: 2882 Paikkakunta: K-S
|
Lähetetty: 29.01.2021 06:19 Viestin aihe: |
|
|
Jarrut yleensä aiheuttaa säteilylämpöä ja se tiivistää pulverin jääksi mutta ite oon pitänyt ihan tiskiharjaa takahudlarissa ja sillä saa melko hyvin putsattua aluvanteiden viddumaisetkin raot.. Halpa kun ottaa kotoo jo parhaat päivät nähneen version ,eikä vie hirveesti tilaa..
_________________ https://www.youtube.com/watch?v=A5RgSgQ6BUU |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35432
|
Lähetetty: 29.01.2021 06:48 Viestin aihe: |
|
|
Minulla on ollut yhtä lukuunottamatta kaikissa autoissani talvirenkaat peltivanteilla (ja on jatkossakin), niissä ei lumiongelmaa juurikaan ole, aluja sai kopistella tuon tuosta. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 29.01.2021 08:27 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | vekev kirjoitti: | Painaa jarrua jonkun aikaa niin vanteet kuumenee. |
Saa melko kauan seisoa jarrulla -10 - -30 asteen keleissä. | Kovaa raakaa käyttöö vaan. sen verran kuumaksi saanu ettei vanteisiin uskalla koskee. Mut tollaset jarrut lukkoon irrottaa joskus lumet. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hemuli Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Maa 2004 Viestejä: 342 Paikkakunta: Itä-Uusimaa
|
Lähetetty: 29.01.2021 10:16 Viestin aihe: |
|
|
Ite on pohtinu tuota niin, että nykyiset todella leveät ja tasaiset vanteet yhdistettynä siihän, että monessa autossa jarruilla koitetaan "matkia" lokkojen toimintaa saa tuon lumen kertymään tuonne vanteisiin.
Muutama aste pakkasta, ajo syvässä lumessa ja jarrujen ym. toiminta niin siinähän se on soppa valmis. Jarrut varmaan just sen verran lämmittää tuolla vanteen sisällä, että lumi tarttuu.
Ite putsailen noita lumia pois ennenkuin lähden ajamaan tielle. Onneksi lumiharja mahtuu tuonne vanteen puolien väliin. Oma kiesi ainakin ihan mestari keräämään lunta tonne vanteisiin ihan vakoivanteilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 29.01.2021 10:26 Viestin aihe: |
|
|
hemuli kirjoitti: | Ite on pohtinu tuota niin, että nykyiset todella leveät ja tasaiset vanteet yhdistettynä siihän, että monessa autossa jarruilla koitetaan "matkia" lokkojen toimintaa saa tuon lumen kertymään tuonne vanteisiin.
Muutama aste pakkasta, ajo syvässä lumessa ja jarrujen ym. toiminta niin siinähän se on soppa valmis. Jarrut varmaan just sen verran lämmittää tuolla vanteen sisällä, että lumi tarttuu.
|
Taitaa tosiaan olla aika vakiosysteemi tuo noissa uudemmissa kitumaastureissa, että tuo "lukko" tehdään noilla jarruilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|