Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
pekkis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.09.2012 19:13 Viestin aihe: |
|
|
Sinkitys.
Älkää hyvät ihmiset laittako rautoja tulille. Pilalla saman tien. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Harmaakarhu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 01.09.2012 19:35 Viestin aihe: |
|
|
kiitos tiedosta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vantti Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 20.09.2012 16:00 Viestin aihe: |
|
|
olisko sinkkimaali hyvä idea jos sillä maalais raudat? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JOM Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 23.09.2012 09:34 Viestin aihe: |
|
|
Harmaakarhu kirjoitti: | kertokaa millä olis hyvä käsitellä uudet pyyntiraudat? estämään ruostetta. ja kaikki ohjeet onb terve tulleita. 16 rautaa odottaa minkkiä ja näätää. |
On joku kuulemma käsitellyt rautansa rypsiöljyllä tahi kalanmaksaöljyllä. Suojaa ruosteelta eikä haju karkoita elukoita pois. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Turkis-Markus
|
Lähetetty: 23.09.2012 13:57 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen maalannut rautani mustalla ruosteenesto suhumaalilla. Tämä vuonna ajattelin maalata ne pensselillä niin että ei mene maalia niin paljon hukkaan. Haju haihtuu kun antaa rautojen kunnolla kuivua. Kuiva maali ei haise elukoille. Itsekin aikanaan laitoin monet raudat mitenkään käsittelemättä metsään ja pönttömallista riippuen ne menivät märän aikaan vuodessa pyyntikelvottomaan kuntoon. Sitten irrottelin ruosteet uittamalla umpiruosteisia rautoja AIV-hapossa (suosittelen kuitenkin sitruunahappoa). Tämän jälkeen maalasin raudat ja sen jälkeen ei ole tarvinnut rautojen kanssa noitua niitä laittaessa.
Tuossapas kuvia minun uusista rautakoteloista joita nyt vkloppuna värkkäilin. Tein muutaman tavallisen rautakotelon ja sitten nuita telkänpönttömalleja, kun sattui löytymään sopiva ja valmiiksi ontto kelo jota hieman modifioin moottorisahalla. Itse suosin tuollaista tavallista pönttömallia jonka laitan suoraan kuusen kylkeen. Ainakin itselläni nämä telkänpönttömallit alkavat kevätpuoleen pyytämään oravia. Johtuneeko se sitten siitä, että orava herkemmin hyppää tuollaiseen pönttöön ja laukaisee raudat. Muistaakseni tuollaiseen tavalliseen putkeen ei ole koskaan mennyt oravia. Toisaalta voihan nämä telkänpönttömallitkin laittaa vaaka-asentoon jos mieli tekee.
Uploaded with ImageShack.us |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Turkis-Markus
|
Lähetetty: 23.09.2012 14:10 Viestin aihe: |
|
|
Seuraava projekti olisi tehdä itse noita pyyntirautoja. Täälläkin on joskus ollut keskustelua noista hetitappavien rautojen tekemisestä. Nimenomaan olisi mielessä sellainen rautamalli jonka voi laittaa minkälaiseen pönttöön tahansa ilman että mikään osa raudasta joutuu olemaan ulkoilmassa. Suunnittelin viime yönä unettomina tunteina sellaista astinlaudalla toimivaa rautaa joka olisi näädän vinkkelistä katsottuna pöntössä suhteellisen huomaamaton. Jousia en kehtaisi ruveta itse tekemään joten kysynkin sattuuko joku tietämään mistä saisi edullisesti ns. pienemmän erän tällaisia vääntöjousia? Tarkoita jousilla nimenomaan sellaisia kuin pyörän tarakassakin on mutta luonnollisesti paljon vahvempia. Jousifirmoihin olen lähettänyt sähköpostia mutta ilmeisesti sen verran sekavia olen niiltäkin kysellyt että yhtään vastausta en ole saanut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Turkis-Markus
|
Lähetetty: 23.09.2012 15:38 Viestin aihe: |
|
|
Näitä kuvia kun on niin mukava katsella niin laitetaampa vielä kuva käyttämästäni rautojen suojaputkesta näädän vinkkelistä katsottuna. Tässä pönttömallissa rautojen sangat on käännetty yläasentoon joten raudat ovat kokonaisuudessaan pöntön sisällä. Kuvan suojaputkesta puuttuu kansilevy joka on umpinainen, jottei sulakelillä vesi pääse valumaan rautoihin.
Käytettäessä 160 kokoluokan conibear tyyppisiä rautoja (itselläni duke) on pöntön sisämitat leveys 21 cm ja korkeus 25 cm. Tämähän syntyy kun tekee 25 cm leveitä elementtejä kahdesta rinnakkain asetetusta laudasta ja seinäelementit nostetaan lattiaelementin päälle. Suojaputkien pituus on makuasia. Pitkään pönttöön on helppo laittaa jäisiäkin syöttejä ilman että tarvitsee pelätä ottaako raudat lauetessaan syöttiin. Lyhyt on taasen kevyt ja helpompi kiinnittää puuhun.
Tällaisia pönttöjä olen kiinnittänyt kuormaliinalla suoraan kuusen kylkiin vaakatasoon tai kaatuneiden puiden päälle eli pään korkeudelle. Tällöin koirat eivät pääse käsiksi rautoihin. Näätä pääsee kyllä sisään ilman nousupuitakin mikäli on mennäkseen, joskaan ei nousupuusta haittaakaan ole. Koko komeus tietenkin maastoutetaan kuusenoksilla. Roskalintujen meno estetään laittamalla pöntön suuaukolle havuja jotka estävät tehokkaasti roskalintujen pääsyn rautoihin. Voila!
Uploaded with ImageShack.us |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 26.09.2012 15:49 Viestin aihe: |
|
|
hyvät kuvat ja kertomus |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2012 18:31 Viestin aihe: |
|
|
Lisää hölömöjä kysymyksiä Milläs niistä raudoista kannattaa se rasva poistaa? Ihan normi tärpätillä? Se vaatinee vähän tuulettelua ennen ku vie niitä elukoiden eteen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tapmar Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.10.2012 20:02 Viestin aihe: |
|
|
Turkis-Markus kirjoitti: | Jousia en kehtaisi ruveta itse tekemään joten kysynkin sattuuko joku tietämään mistä saisi edullisesti ns. pienemmän erän tällaisia vääntöjousia? |
Joskus tällä foorumilla taisi ollut juttua, että Jurvan Jousesta oli joku saanut tilattua jousia pienerinä.
http://www.jurvanjousi.com/ _________________ http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pekkis Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.10.2012 06:10 Viestin aihe: |
|
|
tapmar kirjoitti: | Turkis-Markus kirjoitti: | Jousia en kehtaisi ruveta itse tekemään joten kysynkin sattuuko joku tietämään mistä saisi edullisesti ns. pienemmän erän tällaisia vääntöjousia? |
Joskus tällä foorumilla taisi ollut juttua, että Jurvan Jousesta oli joku saanut tilattua jousia pienerinä.
http://www.jurvanjousi.com/ |
Juu saa sieltä vaikka yhden jousen teetettyä. Hintaa vaan on runsaammin. Käytännössä kannattaa teettää esim 100 jousta. Silloin hinta/jousi on hyvin kohtuullinen.
Joskus vuosia sitten tarvittiin työmaalle protojousia. Hinnoittelu meni suunnilleen sillai että yksi jousi teetettynä maksaisi jotain 100e, 100 jousta maksaisi jotain 150e. Eli pienerissä valtaosa hinnasta menee "tällin" tekoon.
Ja tosiaan tuo Jurvan Jousi on jousipaja. Eli niillä ei ole omia malleja vaan tekevät asiakkaan kuvien mukaan.
Valmiita jousia löytyy mm. tuolta http://www.lesjoforsab.com/teknisk-information/standard_stock_springs_catalogue_13_-_finnish_id1106.pdf
ja tuolta http://www.meconetcomponents.net/e/meconet/main.html?locale=fi_FI |
|
Takaisin alkuun |
|
|
"RosteriSako" Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2008 Viestejä: 1178 Paikkakunta: siellä sun täällä
|
Lähetetty: 07.11.2012 21:09 Viestin aihe: |
|
|
tuolta jurvan jousesta tullut tilattua jalkanaru aihioita. aina mitä enemmän ottaa niin parempi hinta. kannattaa vaikka kerätä pieni porukka kasaan niin saa samalla rahalla tuplaten jopa triplaten tavaraa. _________________ saahan sitä epäillä vaan yritähän todistaa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
Lähetetty: 19.01.2013 15:47 Viestin aihe: |
|
|
mitäs on porukalla raudoista tullu talven aikana? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
baikal 27 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.01.2013 16:06 Viestin aihe: |
|
|
Viime yönä oli lumikko piipahtanut loukussa. Vedelly lohenrippeitä, laukassu raudat ja vaihtanu maisemaa. Näin sen saman otuksen eilen kiertelämässä loukun lähellä joten olen melko varma että lumikko oli tuon tempun tehnyt |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|