Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2015 13:08 Viestin aihe: |
|
|
Se on tuo koiran kanssa jahtaus sitä samanlaista aina. Voisko siihen keksiä jotain uutta lähestymiskulmaa? Tai jotakin?
Yksipiippuisella jahtiin? Kiväärillä? Jotain muuta? _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
|
Lähetetty: 14.01.2015 13:21 Viestin aihe: |
|
|
heiluri kirjoitti: | Toisaalta on mukava lukea juttuja joissa innosta punaposkinen jousimies ampuu elämänsä ensimmäisellä jousijahtireissulla jäniksen tai kauriin,toisilla napsahtaa. |
Kannattaa uskoa ihan kaikki lukemansa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TA Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2015 13:25 Viestin aihe: |
|
|
Asiasta mitään tietämättä kysyn tyhmän kysymyksen:
Voisiko sen koiran jättää kotiin ja metsäsätää jänistä ilman? Voisiko siinä olla mitään mieltä?
Sen verran omaa lehmää ojassa, että mulla ei ole koiraa metsästykseen enkä ole jänistä koskaan metsästänyt (vähäinen metsästyskokemukseni rajoittuu yhden syksyn kanalinnustukseen) mutta ajatus hieman kiinnostaisi. Eli miten ja millaisissa olosuhteissa jänistä voisi metsästää ilman koiraa? Haulikolla vai kiväärillä? _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JSP Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Syy 2009 Viestejä: 8022 Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
|
Lähetetty: 14.01.2015 14:25 Viestin aihe: |
|
|
En ole jäniksiä koiralla pyytänyt, mutta puuduttaa jo pelkkä ajatus siitä että haulikon kans passataan 100% varmoja paikkoja. Ota joku pieni kivääri matkaan niin on hieman jännitystä ja samalla saat hyvät lihat kun ei ole reikiä täynnä. Niin tekisin itse |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TA Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2015 14:50 Viestin aihe: |
|
|
JSP kirjoitti: | En ole jäniksiä koiralla pyytänyt, mutta puuduttaa jo pelkkä ajatus siitä että haulikon kans passataan 100% varmoja paikkoja. Ota joku pieni kivääri matkaan niin on hieman jännitystä ja samalla saat hyvät lihat kun ei ole reikiä täynnä. Niin tekisin itse |
Teetkö niin itse tai oletko joskus tehnyt niin?
Ja miten tekisit (tai olet tehnyt?) sen kiväärin kanssa. Jälkiä seuraamalla vai kyttäämällä jossain ja milloin, aamulla/päivällä/illalla? _________________ Eksyvä ei tietä kysy |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Finnbatt Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2015 18:12 Viestin aihe: |
|
|
Mää olen pari kertaa yrittänyt kytätä pellon reunassa rusakkoa kiväärin kanssa. Tuloksetta. Mutta mettäjänön jäljestäminen haulikon kanssa. Se on mukavaa hommaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
PepeK Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2015 19:11 Viestin aihe: |
|
|
JSP kirjoitti: | En ole jäniksiä koiralla pyytänyt, mutta puuduttaa jo pelkkä ajatus siitä että haulikon kans passataan 100% varmoja paikkoja. Ota joku pieni kivääri matkaan niin on hieman jännitystä ja samalla saat hyvät lihat kun ei ole reikiä täynnä. Niin tekisin itse | Talvijänistä paksun lumen aikaan kun ajokin edestä pyytää niin ne satavarmat paikat ei olekkaan niin satavarmoja. Lumisessa taimikossa kun jänis saattaa mennä hyvältä haulikkohollilta siten että minkäänlaista havaintoa et siitä saa muuten kuin että koira menee paikalta haukun kanssa ohi. Talvinen jäniskin osaa sopeuttaa kulkuaan kelien mukaan, tämän päivää ajossa ollut jänis ei mm. juossut ajojäljellä ollenkaan vaan teki koko ajan uutta jälkeä. Ja isolla alalla sakeassa taimikossa kun vielä liikkui niin haukku ei kuulunut kuin silloin tällöin, tutkasta vain näki jotta ajo kulkee, mutta ei siellä missä itse olin. Helppo oli koiran sikäli ajaa, ei muuta kuin haukkui ja seurasi jälkeä. Nimen omaan seurasi, kun laukatessa koira olisi rypenyt syvällä lumessa. Hitaasti kiiruhtamalla koira pääsi menemään pinnalti.
Olihan se yksi AT:kin josta saatiin kirkas pummi. Siitä onneksi koira kiinni ja kotia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
BR-FOX Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2015 19:46 Viestin aihe: |
|
|
Hyvähenkinen porukka kasaan ja ns klapjakti pystyyn...Nopeatempoista,paikat vaihtuu nopsaan sopii puutarha/suurpaali terroristiruskoiden kurittamiseen....Toimii hyvin pienillä rikkonaisilla alueilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ollari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.01.2015 19:53 Viestin aihe: |
|
|
Koita jousta, Mtj. Mutta harjoittele ennen jahtiin menoa enemmän kuin heiluri, ainakin sen verran että tiedät miltä matkalta on toivoa osua.
Vaan voisin kuvitella että ei se palo entiselleen syty, ainakaan pitkäksi aikaa.
Sitten voi antaa koiran ajaa ja käydä itse pilkille samaan aikaan. Jos vaan jahtimailta joku vesistö löytyy. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.01.2015 09:13 Viestin aihe: |
|
|
Ei se harjoittelun puutteeseen ole kaatunut eikä liian pitkiin matkoihin,on vain sen verran peitteistä tuo risukko että aina osuu eteen joku karahka,kohtuullisen haasteellista ampua liikkuva pieni maali jousella noissa pöheiköissä.
Sama juttu kauriilla,aina sen verran risua ja heinää välissä ettei ole tarvinnut laukaista.
Haulikolahan nuo olisivat olleet helppoja.
Jousella metsästäminen tuo kummasti haastetta,kun ei ammu kopista rehukasalle. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
wildmind Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Maa 2004 Viestejä: 1553 Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka
|
Lähetetty: 15.01.2015 09:21 Viestin aihe: Re: Jänisjahti puuduttaa |
|
|
Siirry postimerkkeilyyn...
MtJ kirjoitti: | Nyt kun on pitkän linjan jänismiehenä jahdannut jo sen 25 vuotta jänistä, niin on alkanut jänisjahti jotenkin hyydyttää ja puuduttaa. Siitä ei saa niinkun irti sitä jännitystä ja kiinnostusta samalla lailla, kuin nuorempana.
Ajokoiran löysäät irti, se hakee sen 5min- X tuntia, ottaa jäniksen ylös, ajaa sitä, jänis tulee passiin ennemmin tai myöhemmin, sitten laitat uudelle jäljelle ja taas saman toisto. Iltasella sitten nyljet elukat, laittelet niistä jonkun ruuan ja seuraavana päivänä sama alusta. Vielä kun tiedät, että kun ajokoiran löysäät metsään, sieltä tulee se ajo, joka kerran, jos et ehdi koppasemaan kiinni sitä ennen. Kertaakaan ei ole tyhjää päivää ollut tänäkään syksynä.
Se saman toisto alkaa siinä kyllästyttämään, samat tien risteykset ja samat jutut jahdissa. Aina se rusakko juoksee sen tietyn tien läpi ja tietyn risteyksen kautta, kun koira ottaa sen tietyn pellon reunasta. Aina sama putki kädessä, josta haulit matkaan, aina sama oottelu ennen ajon lähtöä.
Mitenkä on, millä olette saaneet torjuttua sitä jänisajon tylsyyttä, jonka se väkisin tuo eteen vuosikymmenten jahdin jälkeen? Pitääkö sitä jahtiin hakea intoa joltain muulta alueelta, vaihtaa kettuun vai johonkin toiseen riistaan kokonaan? Vai mikä siihen auttaisi, jahdin "fakkiutumiseen"? |
_________________ Usu peritus hariolo veracior |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pussihousuelvis Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
vejunen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.01.2015 13:08 Viestin aihe: |
|
|
Itse haen koko ajan sekä kalastuksessa, että metsällä uusia haasteita ja sillä homma pysyy mielenkiintoisena. Haulikko vaihtui ensin pienoiskivääriin pyiden ja sorsien osalta ja sitten tuli taljajousi. Kyllä jänis jahti muuttaa luonnettaan, ku jousen ottaa mukaan. Tarkemmin joutuu hakemaan passipaikkaa. Eikä se silti ylivoimaisen vaikeaa ole. Tiellä en juurikaan passaile.
Jos itseäni alkaa talja puuduttamaan, niin sitten pitää hommata se vaistojousi, mutta ei ole vielä liian helppoa ollut, juoksuun on vielä jänis ampumatta, pari kertaa ohi tullut ammuttua liikkuvaan.
Taljalla oppii ampumaan 0-20 m matkoille istuvan jäniksen kuukauden harjoittelun jälkeen, ei tarvi edes päivittäin ampua, kunhan on jousi suunnilleen säädöissä ja perusasiat kunnossa. Tässä on kohta hyvää harjoitteluaikaa reilu puoli vuotta, sitten vaan "huomenta" jänikselle...
Samalla reissulla voi pillitellä vaikka pyitä ja odottaa milloin koira saa jänön ylös. Ei paljoa toinen metsästys häiriinny toisesta, kun jousella päästelee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Pussihousuelvis Kanta-asiakas
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tikkamies ***
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1703 Paikkakunta: Etelä-Suomi
|
Lähetetty: 23.01.2015 13:42 Viestin aihe: |
|
|
Itse olen ratkaissut asian sillä tavalla että laitaa sellaisen koiran että ajaa ja hakee myös petoelukoita. Edelliseltä ja nykyiseltäkin ajokoiralta on ammuttu supeja,jäniksiä,rusakoita,kettuja,mäyriä ja jokunen näätää. Ei tylsää päivää ollu jahdissa.....
Ja tähän kylkee vielä peuraa ajava mäyräkoira niin tuntuu ihan mukavalta päästä yksin jahtiin.... _________________ Eräelämä on oikeaa elämää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|