OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Liukuva moottorivene
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Metsahenkilo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2024
Viestejä: 569

LähetäLähetetty: 14.08.2024 20:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ajaa vaikka polkypyörällä silloin kun ei tarvi repiä venettä. Ei maksa paljoa ja kuntokin kohenee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 17057
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 14.08.2024 21:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Idioottimaisinta on ajaa kymmeniä tuhansia vuodessa sellaisella autolla, jonka ominaisuudet määrittää muutamat sadat kilometrit...


Hmm ajan työmatkaa vuodessa 2270km ja vuodessa mittariin tulee kaikkiaan noin 15000km....... Miten määrittelee auton ominaisuuksineen tähän yhtälöön...... Laughing

Uskon veneasiasi olevan aika hyvällä tolalla tällähetkellä..... Tuolla pääsee alkuun ja makuun jo kovin, se hetki kun vääntää kahvan taa ja vene alkaa liukumaan peilityynen järven pintaa parra hulmutessa tuulessa.

Pidän todennäköisenä että kehityskaari menee niin että moottori vaihtuu isompaan vielä(jossei jo ed. Omistaja ole niin tehnyt) ja hetken kuluttua olet miettimässä sitä numeroa isompaa 5m+ venettä.

Ihan vaan tuli mieleen....
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 15026

LähetäLähetetty: 15.08.2024 11:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
Idioottimaisinta on ajaa kymmeniä tuhansia vuodessa sellaisella autolla, jonka ominaisuudet määrittää muutamat sadat kilometrit...


Hmm ajan työmatkaa vuodessa 2270km ja vuodessa mittariin tulee kaikkiaan noin 15000km....... Miten määrittelee auton ominaisuuksineen tähän yhtälöön...... Laughing

Uskon veneasiasi olevan aika hyvällä tolalla tällähetkellä..... Tuolla pääsee alkuun ja makuun jo kovin, se hetki kun vääntää kahvan taa ja vene alkaa liukumaan peilityynen järven pintaa parra hulmutessa tuulessa.

Pidän todennäköisenä että kehityskaari menee niin että moottori vaihtuu isompaan vielä(jossei jo ed. Omistaja ole niin tehnyt) ja hetken kuluttua olet miettimässä sitä numeroa isompaa 5m+ venettä.

Ihan vaan tuli mieleen....


Mulla on varustehankinnoissa vähän sellainen taipumus, että pyrin menemään niissä niin sanotusti kohtuus edellä. Eli tässä veneasiassakin olen asettanut rajat sen suhteen, että millaista käyttö tulee olemaan ja millaiset ominaisuudet veneessä puoltavat juuri tätä käyttöä.

Jos olisi hommaamassa venettä vain tälle omalle järvelle ja tähän omaan rantaan, olisi kyseessä hieman pienempi vene, jossa olisi pienempi moottori. Eli sellainen noin nelimetrinen ja 10-15 hp mosa. Sillä pärjäisi tässä aivan mainiosti ja saisi kuskattua sen mitä tässä järvellä tarvitsee kuskata.

Jos asuisin meren tai isomman sisäveden rannassa, jossa vene sitten olisi laiturissa kauden tms. niin todennäköisesti hommaisin isomman veneen. SIlloin se trailaaminen olisi joka tapauksessa sellaista mitä se nyt monella on, eli ajetaan vene keväällä kohteeseen ja syksyllä se ajetaan sieltä pois.

Nyt tässä hommassa vaikuttaa vahvasti se, että veneen pitää olla vielä asiallisesti käsiteltävissä rantautumisissa ja sen kiskaiseminen maalle ei saa vaatia liikoja. Samaten se pitää saada kohtuudella trailerille yksin huonommissakin rannoissa, kun hetikään joka paikassa sellaisia kunnon veneluiskia ei ole.

Tuota moottoriasiaa olen miettinyt moneltakin eri kantilta. Esimerkiksi yksi kaverini moitti tässä vastikään, että hänen veneensä kuljettamiseen kuormassa ei riitä edes 50 hp mosa, kun se liukuunlähtö on niin raskasta. Eli jyrkkä V-pohja ja painava vene, niin menee liian raskaaksi. Sitten taas loivemmalla V-pohjalla varustetut veneet nousevat liukuun vähemmällä. Eli veneen valinnalla voi vaikuttaa jo paljon siihen, että mitä vaaditaan mosalta.

Omassa käytössäni olen laskenut, että kaksi miestä ja kaksi koiraa on se perus ja näiden päälle sitten kuormaa sen kolmannen aikuisen verran. Eli jos vene lähtee liukuun kohtuudella neljän ukon kuormalla, niin se riittää. Eli liukukynnyksen ylittäminen on tässä se kynnyskysymys. Toisilla veneillä se kynnys ylittyy helpommin kuin toisilla. Itse vierastan ehkäpä eniten sitä, että se mosan paino hyppää 40 kg, jos tehoja pitää nostaa 30 -> 40 hp luokkaan. Eli jos sen kokoinen mosa pitää olla, niin sitten pitää olla vene, jossa sen saa ottaa 60 hp tehoisena, jolloin taas ollaan tekemisissä sellaisen mosan kanssa, jossa on koneeseen suunnitellut tehot.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 15026

LähetäLähetetty: 15.08.2024 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta autosta (menee offtopiciksi) sen verran, että se pääasiallinen käyttö on se, minkä perusteella auto pitää mielestäni hankkia. Eli olipa kyse työajosta tai hupiajosta, niin se pääasiallinen käyttö on se, minkä tulisi olla keskiössä. Toiselle tämä voi olla harrastusajoa, toiselle työajoa, mutta jokaisella on yleensä jokin piirre ajoprofiilissa, joka korostuu. Se voi olla vaikka lasten kuljettamista harrastuksissa.

Mielestäni on parempi, että se pääasiallinen käyttö on sujuvinta mahdollista. Sitten se vähäinen käyttö on taas sellaista, jonka kanssa pitää vain pärjätä tai vaihtoehtoisesti hommaa sitten sitä varten toisen vehkeen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 15026

LähetäLähetetty: 15.08.2024 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On muuten tuolla merellä ihan tyypillistä (tai ei ehkä se kaikkein tavallisin tilanne, mutta tämä ei ole outoa), että näillä ihmisillä on isompia veneitä ja niiden perässä on sitten hinauksessa joku soutuvene tai jolla tms. jolla sitten suhaillaan paikallisesti kohteessa. Meilläkin oli toissa vuonna tällainen viritys, kun oltiin motissa kivellä pari päivää myrskyn takia. Tällöin viritys johtui siitä, että käytössä ollut vene jäi pieneksi kolmella miehellä, joten osa tavaroista huilasi soutuveneessä.

Mutta tällainen use case ei taas oikein istu omaani, eli en näe kätevänä hinata matkassani kahta venettä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 15026

LähetäLähetetty: 15.08.2024 12:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä esimerkki sellaisesta maltillisesta moottorikoosta veneen kokoon nähden on mielestäni Kuha -veneet. Meillä on taas tässä järvellä sellainen 700 malli hoitokalastuksessa ja se kyllä liikkuu tyhjissä siirtymissä ihan ok sillä 15 hp nelarillakin mikä siinä on kahvaohjattavana. Eli venehän on iso ja avoin lotja, mutta sen pohjan muoto on sellainen, että se ei vaadi mitään älyttömiä konetehoja.

Juuri tämä Kuha 700 on nyt sitten sellainen, jonka merikelpoisuudesta minulla ei ole mitään käsitystä, mutta sen verran sen kanssa olen tässä järvellä pelannut, että "rantakäsiteltävyydeltään" se on suorastaan karmea. Eli se on hoitokalastusvene rysähommiin ja sillä hyvä. Vaatii sen pari ihmistä, että sitä voi käsitellä, eli ajetaan rysälle ja vedetään se rysä veneen päältä yli ja lapetaan kalat kyytiin rysän perästä. Tämä on samalla hyvä esimerkki siitä, että vene voi olla hyvä johonkin, mutta omaan käyttööni tuo on aivan liian suuri lotja. Rantaan vetämiseenkin tarvitaan muutama ukko tai mönkijä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsahenkilo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2024
Viestejä: 569

LähetäLähetetty: 15.08.2024 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Tuosta autosta (menee offtopiciksi) sen verran, että se pääasiallinen käyttö on se, minkä perusteella auto pitää mielestäni hankkia. Eli olipa kyse työajosta tai hupiajosta, niin se pääasiallinen käyttö on se, minkä tulisi olla keskiössä. Toiselle tämä voi olla harrastusajoa, toiselle työajoa, mutta jokaisella on yleensä jokin piirre ajoprofiilissa, joka korostuu. Se voi olla vaikka lasten kuljettamista harrastuksissa.

Mielestäni on parempi, että se pääasiallinen käyttö on sujuvinta mahdollista. Sitten se vähäinen käyttö on taas sellaista, jonka kanssa pitää vain pärjätä tai vaihtoehtoisesti hommaa sitten sitä varten toisen vehkeen.


Monestihan tälläinen ei ole mitenkään käytännöllisesti katsoen taikka taloudellisesti järkevää. Tällänen järjestely ehkä puoltaa kahden aikuisen perheitä joissa ”naisväki” ajaa pienellä sähkökipolla ja isäntäväellä sitten vähän ökympi auto jolla hoidetaan harastuskäyttö ja liikutetaan koko perhettä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 16, 17, 18
Sivu 18 Yht. 18

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com