Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3583 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 03.11.2020 18:57 Viestin aihe: |
|
|
Niin kyllähän näissä valoissa on varsin kelvollisia n. 80-150e luokassakin. Vaatii vaan vähän tutkimusta mikä sitten on hyvän mallinen keilaltaan. Ja sen tapaistahan vekev tekeekin. Se lähialueen liiallinen kirkkaus on yleensä suurin harmi näissä. Noista luokkaa viiskymppiä valoista ei mulla ole kuin yhdestä kokemusta, enkä paljoa perusta. Toisaalta on älytömän kalliitakin, jotka ei mielestäni tarjoa mitään lisää, vrt vaikka tuohon genesikseen,,, ainakin vahvasti luulen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 03.11.2020 19:09 Viestin aihe: |
|
|
Muksulle tärkein on et se on levee keila, jotta penkat valaistuu josta se ylläri voi tulla, samallahan se kyl tietäkin valaisee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3583 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 03.11.2020 19:11 Viestin aihe: |
|
|
Siinä mielessä kaks erillist olisi paras kun voi suuntailla. Noista vaan en tiedä milladia nykyään on mitä kehtais suositella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 03.11.2020 19:11 Viestin aihe: |
|
|
Heidän äidillä on joku n,70€ tarjous lamppu ja kuulemma iso ero, en oo nähny, mut ilmeisesti apuja on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5430 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 03.11.2020 19:21 Viestin aihe: |
|
|
Joo, luuserien valot nuo Genesikset on.
Niissä vain on budjettiluokassa valon sävy miellyttävä (ehkä markkinoiden paras ledeistä), keila on optimaalinen siihen, että näkee riittävän leveästi ja riittävän kauas, mihin tarvitsee. Eivät siis ole ne maailman pisimmälle näyttävät tai tehokkaimmat. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Supe Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Tou 2014 Viestejä: 4812
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3887
|
Lähetetty: 03.11.2020 20:49 Viestin aihe: |
|
|
jkvi kirjoitti: | Eihän se mikään komea ole tuollainen palkki. Mutta halvempi kuin 2 kpl NBB:tä.
|
Eikä edes hävetä, vaikka sullakin on käytössä tarvittaessa nuo erilliset kaukovaloumpiot? Niihin kun laittaa Xenonit, niin hinta on 49:95€ max ja ei ole vielä mitään edes tarvinnut tehdä. Kyllä meinaan toimii. Vuodesta 2003 aloitin tuunaamisen laittamalla heti Xenon sarjan, jos vain on kaukovalot omilla umpioilla. Tai siis oikeestaan , polttimoilla. Kaikki muut valokuviot on silkkaa paeskaa, mutta erilliset saa loistavaan lysiiniin. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5430 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 03.11.2020 20:53 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Eikä edes hävetä, vaikka sullakin on käytössä tarvittaessa nuo erilliset kaukovaloumpiot? Niihin kun laittaa Xenonit, niin hinta on 49:95€ max ja ei ole vielä mitään edes tarvinnut tehdä. Kyllä meinaan toimii. Vuodesta 2003 aloitin tuunaamisen laittamalla heti Xenon sarjan, jos vain on kaukovalot omilla umpioilla. Tai siis oikeestaan , polttimoilla. Kaikki muut valokuviot on silkkaa paeskaa, mutta erilliset saa loistavaan lysiiniin. |
Ehei, ei hävetä.
Normi polttimoilla nuo ruiserin omat pitkät aukeaa melko jäätävissäkin olosuhteissa. Kun ne hehkulankapolttimot tekee lämpöä. Ja silloinkin sitä valoa tarvitsee. Jos noihin vaihtaa ksenoninjälkivarusteet, muuttuu umpio kylmäksi ja se vähäinenkin valo on sitten hävitetty. Tietoinen valinta, että Cruiser toimii kelissä kuin kelissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2232 Paikkakunta: Oulu
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
euroshopperi Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Elo 2008 Viestejä: 3887
|
Lähetetty: 03.11.2020 21:11 Viestin aihe: |
|
|
4300 K Xenon polttimo, eikä edes pysäyttävä valvoja puutu törkeään valotehoon. Ei sinne mitään 6000 K polttimoita pidä laittaa, kun tuo 4300 K on tehokkain. _________________ http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Takkutikka Kanta-asiakas
Liittynyt: 31 Lok 2017 Viestejä: 1243
|
Lähetetty: 03.11.2020 21:19 Viestin aihe: |
|
|
Halppis pilipali-merkeillä ongelmana ei ole valoteho, vaan se hajavalo. Led-valot ovat kehittyneet hurjasti muutaman vuoden aikana: linsseillä tuotettu valokuvio on tarkkareunainen, eikä hajasäteitä karkaa kovin paljoa sinne minne ei ole tarkoitettu. Itsellä toistaiseksi molemmissa autoissa Hellan 3003:t 100w polttimoilla höystettynä. Alkaa pikkuhiljaa aika ajamaan ohitse x-mallisesta valokuviosta. Toisaalta näkeehän noilla ihan kelvollisesti, ettei vaikuta laittaa +200€ siihen että valoteho hiukan paranee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Hei 2006 Viestejä: 2232 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 03.11.2020 21:54 Viestin aihe: |
|
|
Takkutikka kirjoitti: | Halppis pilipali-merkeillä ongelmana ei ole valoteho, vaan se hajavalo. Led-valot ovat kehittyneet hurjasti muutaman vuoden aikana: linsseillä tuotettu valokuvio on tarkkareunainen, eikä hajasäteitä karkaa kovin paljoa sinne minne ei ole tarkoitettu. Itsellä toistaiseksi molemmissa autoissa Hellan 3003:t 100w polttimoilla höystettynä. Alkaa pikkuhiljaa aika ajamaan ohitse x-mallisesta valokuviosta. Toisaalta näkeehän noilla ihan kelvollisesti, ettei vaikuta laittaa +200€ siihen että valoteho hiukan paranee. |
Kannattaa käydä jussinmäestä katteleen noita testejä. Tuo wave pilipali ei kyllä eroa useista monta kertaa kalliimmista niin mitenkään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 03.11.2020 22:23 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | No tuosta leveästä keilasta ja pitkälle näyttävästä olen kyllä aika paljon erimieltä. On eri asia nähdä kilometriin kuin riittävän kauas ja eri asia riittävän kauas 76t yhdistelmällä kuin henkilöautolla. Kyllä täällä savon räseiköissä ja huonoilla piennaralueilla olen vahvasti sitä mieltä että leveä ja suht matala keila on paras. Sillä kauaskantavalla pisteellä ei ole kuin "hupi" merkitys. Ja puhutaan siitä matkasta mikä on reilusti yli sen matkan mikä oikeasti tarvitaan nähdä liikenteessä. Tossa hiacessa ei niin mahtavat valot ole että vois paljoa sanoa pientareille näkevänsä. Enkä tiedä miten hyvillä autoilla työ ajelette, mutta kyllä näin märkinä syksypimeinä en ole millään auton vakiovaloilla nähnyt riittävän hyvin tien laitamille. Talvella piisaa monikin. Nbb valoa en ole nähnyt livenä. Mutta ammattiautoilijana valto mahdollisesti tietää kummonen dominator hid on. Minun mielestä aika lyömätön hiacen keulaan on tuo. Keila on leveä, ei suotta korkea, tasainen ja sävyltään hyvä. Kyllä pidemmällekin olisi hauska toki nähdä, mutta en tinkisi leveydestä. Tällä näkee kuitenkin reilusti sen minkä hiace tarvii jos jotain edessä on. Ja lähialue ei ole lainkaan liaan kirkas, edes lumikelillä. |
Joo on ollut 3kpl dominatoreita keulassa. Ei huonot, mutta ei olleet minusta aivan NBB tasolla. Mutta noissa vanhemmissa xenoneissa on yleensä aika hyvät kuviot kun ne suuntaa oikeen.
Tässäkin pitää muistaa taas ettei pidä mennä ääripäihin. Eli ei mitää thrower tyylisiä valoja kannata hakea, joissa mahdollisimman tiukka spotti ilman hajavaloa. Toki jos pystyy, niin yksi pistevalo keskelle ja kaksi leveämpää laidoille noilla pyöreillä valoilla pelatessa, niin saa aika optimaalisen kuvion haettua. Tahtoo vaan mennä henkilöautoissa referenssit yli. Tarkoitin sitä että osa painottaa liikaa sitä hajavaloa. Pitää muistaa kohtuus kaikessa. Jos juostaan liikaa sen leveän keilan perässä, niin valoa tulee halpiksissa monesti liikaa lähelle ja liian vähän kauas. Ei pidä juosta myöskään niiden pistevalojen perässä liikaa, mutta siihen olen itse törmännyt harvemmin. Keilan pitää olla hyvä yhdistelmä jossa tehoja piisaa riittävän kauas ja hajavaloa tulee tarpeeksi penkoille. Jos sitä penkkojen valoa aletaan suin päin lisäämään heiton kustannuksella, niin päädytään herkästi tilanteeseen jossa sen alle jäävän hirven näkee todella komeassa valossa juuri ennen kuin tulee tuulilasista sisään. Eli ei ääripäitä. Auton omat valot näyttää joka tapauksessa lähelle ja yleensä aika leveälle. Eli siihen ei tarvita lisää valotehoa yhtä paljon, jotta saadaan jo hyvä tilanne. Lisää valotehoa tarvitaan enemmän sinne kauas minne omat valot ei näytä ollenkaan, jotta homma pysyy tasapainossa ja valoteho on tasainen läheltä kauas. Toki keilan pitää olla riittävän leveä siellä kaukanakin, jotta näkee pientareet. Mutta ei taas ole merkitystä näkeekö 50m edestä komeasti sinne metsään, kun ei siltä matkalta ehdi mitään tekemään maantienopeuksissa. Keilan leveydeksi riittää tie + pientareet ja sen verran marginaalia että leveämmät pientareet saa hyödynnettyä silloin kun niitä on. Itse painotan sitä kauas heittävää valoa enemmän kuin lähivaloa, koska tosiaan ne omat valot tuo jo oman tehonsa lähelle ja laajalle. Siihen vähän lisää ja kauas enemmän potkua, niin valoteho on tasainen koko matkalta eikä ylikirkas lähialue häiritse kauas näkemistä. Noita älyttömyyksiä näkee toisinaan noissa halpis paneleissa, etenkin vanhemmissa, jotka ovat minusta ennemmin työvaloja kuin lisäpitkiä. Näyttää komealta kun valoa on kuin metsäkoneessa, mutta näkyvyys ei todellisuudessa parantunut juurikaan.
Ja noita valoja on erilaisia. Minulla on auton omat valot aivan onnettomat ja lisää tehoa tarvitaan myös lähelle melko paljon. Perheen toisessa autossa taas valotehoa on todella hyvin ja laajalle, mutta niillä ei näe kovin kauas. Niissä pitää painottaa enemmän heittoa. Siksi kehotin menemään sinne pimeälle tielle ja miettimään ajatuksen kanssa niitä valoja että mihin sitä tehoa tässä tapauksessa tarvitaan ja kuinka paljon. Sen jälkeen voi vähän vertailla eri mallien kuvioita, että mikä toisi parhaan hyödyn siihen omaan koslaan. Sama valo ei ole paras mahdollinen jokaisessa autossa.
Eikä niiden valojen tarvitse olla välttämättä kalliit että saa hyötyä. Toki ammattiautoissa ja tuolla hiljaisemman liikenteen alueilla on hyvä olla kunnolla potkua, kun siellä niitä voi hyödyntää. Napsii katkaisijalla valoja vähemmäksi jossain 4 tiellä, kun autoja lappaa vastaan yhtenään eikä kunnon valoja voi kun vilauttaa satunnaisesti. Jättäisin silti suurimman osan niistä halvimmista valoista kauppaan. Satasella saa jo asiallisia, kun on valinnassa tarkkana. Kalliimmista taas saa varmemmin hyviä, jopa aivan huippuja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3107
|
Lähetetty: 03.11.2020 22:25 Viestin aihe: |
|
|
Pohjola kirjoitti: | Äläppä huoli... no minä ilmeisesti en sitte tiedä pohjosen liikenteestä mitään. -77 rekkakortti taskuun.
Jos ny kuites sanon et täällä matalalle asennetut valot voi jättää kytkemättä. Syksystä tienvarsi heinä ja talvesta lumi penkka tekee vaan täydellisen varjon sivulle eikä sitä gerborossinki kaipaamaa sivujen näkemistä ole.... |
Siksipä minä katolle asentamista tai ylipäätään mahdollisimman korkealle asentamista suosittelen. Samoin tiehen jää häiritseviä varjoja, kun baana ei ole aivan tasaista. Pieni ylämäki, jopa aivan olematon, niin alhaalla olevat valot valaisee vain taivaan. Katolta alaviistoon osoittavilla näkee sen loivan nyppylän taakse. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tuoma SS Kanta-asiakas
Liittynyt: 19 Lok 2004 Viestejä: 366 Paikkakunta: Etelä-Karjala
|
Lähetetty: 04.11.2020 09:12 Viestin aihe: |
|
|
Tälle suositus ja tselläni on ollut käytössä vuoden päivät. Hankintakriteereinä juurikin että näyttää tarpeeksi leveälle, mutta myös riittävän pitkälle, eikä ole tolkuttoman kallis. Omissa pusikoissa en ole ainakaan tarvinnut pitemmälle näyttävää, mutta jossain pohjanmaan lakeuksilla voi tilanne olla toinen. Vertauksena vaikkapa että riittääkö 45-70 vai pitääkö olla 300win mag, maastot kun Suomessa vaihtelee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|