Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 360
|
Lähetetty: 17.02.2025 12:45 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Kyllähän osa voi tuommoisellekin laskea jonkun arvon, ainakin huolettomuudessa:
"Dacia antaa kaikille uusille autoille uuden auton 3 vuoden tai 100 000* km takuun. Takuun aikana autoissa on voimassa Dacia Tiepalvelu. Dacia henkilöautoihin on ostettavissa jatkotakuu jopa viideksi vuodeksi (/ 100.000km*). Jatkotakuu on autokohtainen ja siirtyy siten auton mukana uudelle omistajalle vaihdoksen yhteydessä. Jatkotakuu on saatavilla ainoastaan uuden auton oston yhteydessä. Duster / 4.-5. vuosi 699 €" |
Kyllä. Ei varmaan tarvitsisi miettiä ostaako samalla rahalla käytetyn "premiumin", joka alkaa olla siinä 150-200tkm paikkeilla uudelleen kasauksen tarpeessa uusilla osilla. Tietenkin jos siinä autossa suurin piirtein asutaan ja ajetaan pitkiä matkoja ja kilometrejä tulee paljon tai tykkää muuten vaan fiinimmästä tunnelmasta kabiinissa, niin ehkä sitten.
Taitaa Mazdalla olla nykyään jopa 6 vuoden takuu. Löytyneekö kuitenkaan mallistosta yhtään korkean maavaran autoa kuten dacia. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21014 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 17.02.2025 12:56 Viestin aihe: |
|
|
Kyllähän ihmiset arvottaa eri asioita. Silloin kun pähkäilin Dusterin ja Vitaran välillä ja hommasin Vitaran. Niin joku tais ilmineerata, ettei vois ajaa autolla, jossa on ”noin muovisen oloinen kojelauta ja sisustus”. Itellä ei moisella mitään merkitystä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Hautaterva Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2012 Viestejä: 715
|
Lähetetty: 17.02.2025 14:48 Viestin aihe: |
|
|
Onko Dusteri miten luotettava ollut teknisesti? En osaa sanoa muuta kuin mitä katsastustilastot sanoo ja siellä ei ole kovin mairittelevaa dataa. Katsastustilastot nyt ei kaikkea kerro mutta kai ne vähän suuntaa antaa.
Siellähän ei tiedetä mitä voimalinjan vikoja tai muita tielle jättäviä vikoja on autoissa ollut ja sorsii autoja joissa on alustassa, jarruissa ym katsastuskohteissa vikoja. Myös huolimattomuus omistajassa aiheuttaa katsastusvikoja renkaiden ja valojen takia.
Renaultin tekniikka ei myöskään taida olla ihan luotettavimman maineessa, mutta en tiedä onko maine nykyään tilanteen tasalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7839
|
Lähetetty: 17.02.2025 15:24 Viestin aihe: |
|
|
Hautaterva kirjoitti: | Onko Dusteri miten luotettava ollut teknisesti? En osaa sanoa muuta kuin mitä katsastustilastot sanoo ja siellä ei ole kovin mairittelevaa dataa. Katsastustilastot nyt ei kaikkea kerro mutta kai ne vähän suuntaa antaa. |
Noh...
RaakaRane kirjoitti: | Minun dusterin korjaus ja huoltohistoria oli tarkkaan tiedossa. 260tkm oli vaihdettu yks alustan osista 1kpl raidetangon pää, taka-akseliin puslat ja vakaaja tanko.
Minun omistuksess puslat A 4,9eurx2 ja vakaaja tanko taka-akseliin oli luokkaa 10-15eur.
Olettaisin että dusterilla ajetaan myös hieman huonommillakin teillä kun jollain
citymaastureilla. Paremmin siinä kestää alusta kun Tesloissa  |
Nyt kuitenkin täytyis ymmärtää se, että autotehtaalla auto kasataan eri alihankkijoilta tulleista kalikoista. Jos tänä vuonna ei päästy tulostavoitteeseen, hankitaan ens vuoden malliin tää tai tuo osa halvemmalta alihankkijalta. Jolloinka ens vuoden vuosimallia katsastuskonttorit kiittää lukuisten jälkitarkastusten takia. Joissakin tapauksissa ymmärretään hylätä ne huonoimmat alihankkijat ja kasataan auto kunnon osista. Jolloinka siitä tulee kallis ja "luotettavampi".
Eli hyvinkin RaakaRanen tapauksessa saattaa olla se, että hänen auto on tehty paremmista kilkkeistä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peto Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 10548 Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.
|
Lähetetty: 17.02.2025 15:50 Viestin aihe: |
|
|
Kuulin muuten tuohon liittyen, että esim. Suzuki Vitaroissa on hyvinkin erilaatuisia osia. Tuotanto ajankohdasta riippuen. _________________ Vaikka muu häviää, niin metsästys jää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 360
|
Lähetetty: 17.02.2025 17:20 Viestin aihe: |
|
|
Daciassa taitaa edelleen olla rellun ja nissanin kanssa pitkälle sama tekniikka. Sellainen käsitys on, että dieselit ennen ureaa ja tietyt bensakoneet olisi luotettavia, mutta oliko joku 1.2 ltr bensaturbo vähemmän luotettavan maineessa. Katsastustilastoissa ilmenevät viat taitaa koskea raidetangonpäitä tms. alustan osia, jotka on halpoja korjauksia ja monesti kestävämpiä löytyy tilalle. Näyttää ainakin edellisen mallisarjan Dusterit säilyttävän arvonsa melko hyvin, kun tuohan oli uutenakin vielä ns. halpa auto. Ei kyllä kolho ja muovinen olemus haittaisi yhtään jos tuon tyyppistä citymaasturia olisi ostamassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21014 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 17.02.2025 17:42 Viestin aihe: |
|
|
Peto kirjoitti: | Kuulin muuten tuohon liittyen, että esim. Suzuki Vitaroissa on hyvinkin erilaatuisia osia. Tuotanto ajankohdasta riippuen. |
Vitaralla meen perheessä ajettu nyt 200tkm ja Avensiksella reilu 300tkm.
Suzukistakin alkaa pian näkemään, onko se auto vai ooppeli. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7839
|
Lähetetty: 17.02.2025 18:50 Viestin aihe: |
|
|
Horst kirjoitti: | Daciassa taitaa edelleen olla rellun ja nissanin kanssa pitkälle sama tekniikka. Sellainen käsitys on, että dieselit ennen ureaa ja tietyt bensakoneet olisi luotettavia, mutta oliko joku 1.2 ltr bensaturbo vähemmän luotettavan maineessa. Katsastustilastoissa ilmenevät viat taitaa koskea raidetangonpäitä tms. alustan osia, jotka on halpoja korjauksia ja monesti kestävämpiä löytyy tilalle. |
Koneista en tiä eikä kiinnosta. Nissanin neliveto siinä on joka taas, siis nissanin 4-veto, on yllättäen suzukilta lainattu.
Moogin osia käyttelin silloin kun oli noita autoja joihin piti alustan osia vaihella. Joku Galaxyn 30 tkm raidetangonpää (alkuperäinen osa jos wetteriä uskoo) vaihtui 200 tkm kestäväksi Moogin pääksi.
Jarrupaloista en ole koskaan tinkinyt. Aina ostanut pehmeimmät mitä sillä kertaa saa. Ei mene levyt ja palat kuluu siihen tahtiin että ku niitä vaihtaa kerran vuoteen niin satulatkin saa samalla huoltoa ja niihin ei tarvi investoida sen auton elinaikana. Eli parin kympin osilla säästyy parin sadan rempalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 360
|
Lähetetty: 17.02.2025 19:25 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Horst kirjoitti: | Daciassa taitaa edelleen olla rellun ja nissanin kanssa pitkälle sama tekniikka. Sellainen käsitys on, että dieselit ennen ureaa ja tietyt bensakoneet olisi luotettavia, mutta oliko joku 1.2 ltr bensaturbo vähemmän luotettavan maineessa. Katsastustilastoissa ilmenevät viat taitaa koskea raidetangonpäitä tms. alustan osia, jotka on halpoja korjauksia ja monesti kestävämpiä löytyy tilalle. |
Koneista en tiä eikä kiinnosta. Nissanin neliveto siinä on joka taas, siis nissanin 4-veto, on yllättäen suzukilta lainattu.
Moogin osia käyttelin silloin kun oli noita autoja joihin piti alustan osia vaihella. Joku Galaxyn 30 tkm raidetangonpää (alkuperäinen osa jos wetteriä uskoo) vaihtui 200 tkm kestäväksi Moogin pääksi.
Jarrupaloista en ole koskaan tinkinyt. Aina ostanut pehmeimmät mitä sillä kertaa saa. Ei mene levyt ja palat kuluu siihen tahtiin että ku niitä vaihtaa kerran vuoteen niin satulatkin saa samalla huoltoa ja niihin ei tarvi investoida sen auton elinaikana. Eli parin kympin osilla säästyy parin sadan rempalta. |
Neliveto on kyllä samalta valmistajalta kuin mitä käytetään Suzuki sx4:ssa, mutta ei lainattu Suzukilta, vaan se on GKN:lta. Kyseessä on siis vastaavanlainen voimansiirtovalmistaja kuin Borg Warner, jonka valmistamia haldex nelivetoja käyttää niin Volvo, Vag, GM jne. autotehdas. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21014 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 17.02.2025 19:40 Viestin aihe: |
|
|
Itellä tulee tyypillisesti palttiarallaa 500km joka viikonloppuun. Viikolla ei niinkään. Ja jokaisesta edelläajavasta ei oo pakottavaa tarvetta päästä ohi. Ja reissuun tulee lähdettyä kelistä huolimatta. Ja "jonkunmoinen neliveto ja maavara" pitää olla. Ja manuaalilaatikko .
Ei tossa mitään ubermukavaa ajokkia ole kaivannut.
Jotenkin mielessä käynyt, että pärjäisikö sitä ihan Daciallakin. Itteä kiinnostaisi esimerkiksi semmoinen homma, että onko Bigsterissäkin "lyhyt ykkönen", mikä ainakin joskus oli Dusterissa. Noin niinkuin vaikka trailerin nostoon vähän huonommasta luiskasta jne. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Wikke Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Elo 2004 Viestejä: 9640
|
Lähetetty: 17.02.2025 19:48 Viestin aihe: |
|
|
Horst kirjoitti: | Daciassa taitaa edelleen olla rellun ja nissanin kanssa pitkälle sama tekniikka. Sellainen käsitys on, että dieselit ennen ureaa ja tietyt bensakoneet olisi |
Olen ymmärtänyt että nuo II sarjan: https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=199 TCe padat ainakin suh`t ongelmattomia olleet. Vai onko ketään kuullut niitä isommiksi murheen kryyneiksi yhtään minkään kinnerin keulilla?
Horst kirjoitti: | ilmenevät viat taitaa koskea raidetangonpäitä tms. alustan osia, jotka on halpoja korjauksia ja monesti kestävämpiä löytyy tilalle. |
Tuntuu että nämä ongelmat vaivaavat nykyään enemmän ja vähemmän kaikkia ajokkeja.
Horst kirjoitti: | Näyttää ainakin edellisen mallisarjan Dusterit säilyttävän arvonsa melko hyvin, kun tuohan oli uutenakin vielä ns. halpa auto. |
Mikäli kuikuilee vähän nettiautoa, niin käsittämättömän hyvin!
Horst kirjoitti: | kyllä kolho ja muovinen olemus haittaisi yhtään jos tuon tyyppistä citymaasturia olisi ostamassa. |
No se "kolhous" ei taida nykyisä niinkään haitata, ja "muovisuus" on käyttöesineelle, vaikkapa toisinaan sotkuisessa käytössä kuten esimerkiksi erästely on vain bonusta.
Muistettakoon että tämä II:nen on aivan eri auto kuin se ensimmäinen sukupolvi. Ja nykyinen III: eri kuin edeltäjänsä. Aika näyttää mitä se sitten on. Niin hyvässä kuin pahassa. Nuo 3 mukiset mosat ehkä eniten arvelluttaa...  _________________ Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperörumppi  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7839
|
Lähetetty: 17.02.2025 20:20 Viestin aihe: |
|
|
Horst kirjoitti: |
Neliveto on kyllä samalta valmistajalta kuin mitä käytetään Suzuki sx4:ssa, mutta ei lainattu Suzukilta, vaan se on GKN:lta. Kyseessä on siis vastaavanlainen voimansiirtovalmistaja kuin Borg Warner, jonka valmistamia haldex nelivetoja käyttää niin Volvo, Vag, GM jne. autotehdas. |
Kts lisäinfosta, eli sukua suzukille. Noh tä artikkeli...olen lukenut ja testiporukka toi erot esille niinku pitikin, mutta ihminen kattoo minuutin videon, ei lue taustoja. Miksi tä testi on edes tehty koska lähtökohdat ei olleet millään tavalla vertailukelpoisia ?
https://tekniikanmaailma.fi/talviauto-2025-nelivedot-kitkaeromaessa-toinen-lahti-ylos-ja-toinen-alas-video
Ylipäätään tämä dusterhysteria alkaa saamaan koomisiakin piirteitä. Alkaa olla planeetan paras 4-veto, paitti rengasmelu. Ajanutkin olen ja en toiste kaipaa ratin taakse. Esmes naapurin nissan, 2l td ja samalla lailla toimiva neliveto. Eikä jäätävää rengasmelua. Vm. 2013. Ostaako naapurilta vai dusterin, no naapurilta.
Ostin 9 vuotta sitten matalaksi moititun sedanin. Neljällä ystävällä/metästyskaverilla oli duster hankittuna. Muutamana ensi vuonna neljästä ystävästä neljä, joilla oli duster, tulivat kauppaamaan mulle omaansa "tällä pääset huonoja teitä ku on nuin matala maavara". Kiitos ei. Jokainen noista neljästä ajaa vieläkin samaisella dusterilla ku eivät vain pääse niistä eroon. Lisäksi minun ei tarvi murehtia moottorin särkymistä seuraavaan 500 000 kilometriin.
Kun ite tarvin 4-vetoa niin se on japanista ja ei ole suzuki, vaan siinä lähtee vaihelaatikosta kiinteä kardaani kohti peräpalloa.
Tosiasia vain on se, että meidän kairoissa menen matalalla takatuupparilla sinne minne se on laillista aseenkuljetus huomioiden ku kaikki dusterimiehetkin menevät. Lopun matkaa jaksan kävellä, jos se 500metristä on kiinni. Eli ei kiitos wannabe 4-vedoille, varsinkaan sekuvainpäätettyalkaavalmistamaan, vaan tuommosen ku ostaa niin koukkupaino alkaa kolmosella. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 360
|
Lähetetty: 17.02.2025 20:47 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä tuo Dacian ja Nissaninkin käyttämä nelivetosysteemi on varmaan parhaasta päästä mitä nykyään näihin citymaastureihin on saatavilla. Sivistyneempiäkin autoja on olemassa, mutta ei uusia tuossa hintaluokassa vastaavilla ominaisuuksilla. Ymmärrän hyvin, että on haluttu auto. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7839
|
Lähetetty: 17.02.2025 21:08 Viestin aihe: |
|
|
Horst kirjoitti: | Kyllä tuo Dacian ja Nissaninkin käyttämä nelivetosysteemi on varmaan parhaasta päästä mitä nykyään näihin citymaastureihin on saatavilla. Sivistyneempiäkin autoja on olemassa, mutta ei uusia tuossa hintaluokassa vastaavilla ominaisuuksilla. |
Ukolla on sx4 ja hivenen tuolla joutunu kurmauttamaan sorkkapyynnissä. Joskus tuo sx4 + peräkärri oli soraliejussa kiinni, ja jouduin polkasemaan. Niinku oikeilla maastureilla. Äkkiä piti antaa periksi ku tuntui että joku paikka särkyy. Kärrissä oli mönkijä jolla sitte tuo letka nypättiin irti. Meinas ruveta hymyilyttämään. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 21014 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 17.02.2025 21:24 Viestin aihe: |
|
|
Seuraavaks varmaan todetaan, että 80-luvun DX korollalla tosta olis menty yli niin että heilahtaa, luu ulkona ikkunasta ja filtteritön North State huulessa  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|