Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
overkill Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Hel 2009 Viestejä: 1489
|
Lähetetty: 18.08.2020 10:00 Viestin aihe: metsästysveneen tuunaus |
|
|
Eli ostokynnys on nyt ylitetty ja tuli laitettua oma vene lähinnä merellä tapahtuvaan hylje/sorsa hommaan ja nyt luonnollisesti kaikki pikku virittely ja tuunailu on pyörinyt aika lailla mielessä. Itsellä on hyvin rajallinen kokemus omistaveneistä jos jätetään 4m soutupaatit pois niin mitä kaikkea noihin kannattaisi laitella ja mikä on turhaa? Itsellä mielessä on pyörinyt korkeammat kaiteet mihin saa viriteltyä navet sorsa hommiin. Apumoottori kunnollisella kivisuojalla on ainakin tällä hetkellä pakko saada jahtualueiden kivikkoisuuden vuoksi jotta rantautuminen hiukan helpottuu ulko luodoille ja saarille. Mutta miten valot kun pimeässä sorsa hommissa operoidaan riittääkö pelkkä otsalamppu vai olisiko paattiin hyvä saada omat valot? Tosiaan tähän asti on menty kaverien kalastus paateilla ja niiden varustelut on ollut sitä hommaa silmällä pitäen tehty mutta itselle tuo kalastus on sivuroolissa ja varustelu tehdään nyt metsästystä ajatelle. Mutta antakaahan vinkkejä mitä ja miten tuunataan? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 18.08.2020 10:10 Viestin aihe: |
|
|
Tuohon valopuoleen en ole vielä toimertunut tekemään ihan optimaalista ratkaisua.
Otsalamppuhan on aika itsemurhakeksintö, jos koittaa pimeässä ajaa sen voimalla . Veneen etuosa hohtaa niin kirkkaana, ettei nää mitään.
Itse olen reimannut mökkirannasta reitin kriittiset paikat ulos heijastimellisilla reimareilla. Patin hainevässä on ihan keulassa valaisin ja ratin vieressä hyvin käsillä tuohon kytkin. Tahtotilana on ajaa perstuntumalla pimeässä ulos ilman valoja ja tarvittaessa vilauttaa valoja päälle, jolloin reimarin heijastin ”maadoittaa paikan”.
Mietitkö ”ajovaloja” vai työvaloja esimerkiksi kuvien laskuun tms? Työvalona otsalamppu on aika hyvä ja siinävaiheessa kun on ajanut harhaan, eikä ole hajuakaan missäpäin se reimari pitäisi heijastaa
Haasteen hommaan tuo se, jos oikeasti ajetaan plaanivauhdeilla pimeässä kapeissa väleissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 18.08.2020 10:14 Viestin aihe: |
|
|
Veneen naamioinnista tuolla jotain.
http://forum.eralle.net/viewtopic.php?t=5276&postdays=0&postorder=asc&start=0
Itellä vielä tekemistä vaille valmis, eipä tässä vielä kiire olekaan
Värkit vähiin päin hommattuna, mutta olen vähän tässä arvuutellut mitä naamioverkkoa laitan. Toi kumiverkko painaa aika moureasti per neliö ja sitten on noita ihan hengettömän kevyitä verkkojakin jo haalittuna. Melkein teen kevyestä ja vettäimemättömästä verkosta ja ehkä juuttikangas alle. Juuttikankaan "vesistöominaisuudet" ei varsinaisesti houkuttele. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 18.08.2020 11:19 Viestin aihe: |
|
|
Pimeässä ajamiseen veneellä toimii kunnolla vain rauhallinen vauhti ja valaistu väylä. Hätäapuna todella tehokas hakuvalo mahdollisimman keulaan ja sille pitää olla joko avustaja suuntaamassa tai kauko-ohjaus tavalla tai toisella. Silloin vauhti vieläkin rauhallisemmaksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 18.08.2020 11:24 Viestin aihe: |
|
|
Lasikuituveneeseen tai miksei puiseenkin kannattaa teipata KeelShield suojaksi rantautumisia varten ja jos haluaa kulkea vaaditut valot päällä niin "täysi" varustus l. punainen ja vihreä eteen ja valkoinen taakse häiritsevät kipparia pimeällä paljon vähemmän kuin pienelle veneelle myös sallittu 360 asteen valkoinen.i |
|
Takaisin alkuun |
|
|
overkill Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Hel 2009 Viestejä: 1489
|
Lähetetty: 18.08.2020 12:04 Viestin aihe: |
|
|
Niin noista valoista eli tosiaan kuvien lasku/nosto on varmaan paras ihan otsalamppujen kanssa. Ja tuo itse siirtymät olen ajatellut että mahdollisimman nopeasti syvään veteen tai väylille jota pitkin sitten satamaan johon itsellä tulee käytännössä toinen pääte piste. Niin uskoisin että väylät selviää kohtuudella ihan plotterinkin avulla ja varsinkin jos mennään riittävän syvässä niin silloin myös. Lähinnä nuo lähtemiset ja tulot matalikoille, luodoille tai satamaan mietityttää.
Seuraavana hankintana onkin plotteri ja mitä olen itseä noista sivistänyt niin valintaa tuntuu olevan liiankin kanssa. Mutta ajatus on että sellainen joka tallentaa sisäänsä pohjan muotoja kun käytännössä samoilla paikoillahan monesti tulee käytyä niin jo heti seuraavalla ajo kerralla helpottuu homma kun kartassa näkyy muutakin kuin sitä tasaista 1-2m aluetta... Viistokaiku ja 9" näyttö on pyörinyt mielessä. Nyt olen mennyt vain UP ohjelman ja puhelin varassa millä ei kyllä väyliltä poiketa. Mutta nytkin aika sumussa lauantai aamuna Säppi löytyi vaikka 500m ennen saarta ei vielä koko saarta näkynyt kun tuli käytyä perhettä ulkoilutamassa. Mutta tosiaan oikea plotteri on saatava seuraavana.
Tuosta naamioinnista on sellainen visio että veneen kulmiin vapaputket joihin 50x50 puut pyöristettynä pystyyn ja yläreunaan 28x50 rimaa tai vastaavaa ruuveilla kiinni. Helppo ja halpa kokeilla eikä ruostu Ja myöhemmin kunhan tulee kokemuksia niin voipi miettiä jykevämpää jostain muuta materiaalista.
Tuosta keelshieldistä en ole kuullutkaan mutta kuinka tärkeä tuollainen on alumiini paatin kanssa? Niin veneenä on vanhempi Magnumi Busteri kun kriteerinä oli +6m pituus ja alumiini rakenne kun aloin venetta etsimään. Aikaisemmat kokemukset kavereiden veneistä oli 5m lasikuitu paateista joiden kelin kesto on tullut kyllä todettua. Ja tällä vähäisellä kokemuksella tuo Busteri kyllä on juuri sitä mitä hain. Vähän jopa tylsä ajettava kun tuntuu että kestää aaltoa paljon enemmän kuin mitä minulla on tarvetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 18.08.2020 13:07 Viestin aihe: |
|
|
Onko jollakulla muuten tietoa näistä halvemman pään GPS:llä varustetuista kaikuluotaimista. Noissahan ei ole sitä kallista karttapohjaa, mutta saako noihin tallenneltua reittejä? Vai mikä tuohon olisi kustannustehokas tapa. Ei malttaisi oikein mitään karttaplotteria laittaa.
Merilinnustuksessa nimittäin sattunut viimeaikoina useamminkin (ilmastomuutoksen myötä?), että aamupimeässä keli on hyvä, mutta kun pitäisi ulkoluodolta lähteä takaisinpäin, niin aamusta on noussut niin ankara sumu, että sen hälvenemistä on ollut pakko odottaa.
Joskus on joutunut jo mennessä paikantamaan itsensä pimeässä koirapaikannusvehkeillä ja näillä kivisillä vesillä toi ei oo ihan pro meininki. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 18.08.2020 14:09 Viestin aihe: |
|
|
Alumiinivene ei kyllä tuollaista suojaa kaipaa, ellei sitten harmita että mahdolliseen pohjamaaliin saattaa tulla naarmuja.
Merellä pärjää kyllä pimeässäkin kohtuullisesti kunhan häikäisevät valot saa minimoitua ja sää on edes kohtuullinen ja malttaa pitää nopeuden rauhallisena. Suunnan pitäminen pelkään plotterin avulla onnistuu korkeintaan välttävästi, kompassi on parempi olla lisäksi ihan senkin vuoksi ettei ole täysin ku***sa jos elektroniikka pettää varsinkin kun suunniteltu käyttökin on tuollaista.
GPS:n sisältävä kaiku ... Eli tarkoitat tuollaista karttaplotteri+kaiku yhdistelmälaitetta? Varsin kohtuuhintaisia ovat nykyään, mutta sen karttamateriaalin tarvit kyllä lisäksi jos haluat että siitä on iloa. Omaan 14 jalkaiseen veneprojektiin ostin 7" Lowrancen Elite Tin viistokaiulla ja nyt hommasin kalastuskäyttöön kajakin lisäksi ja tulee siihenkin karttaplotteri+kaiku laitettua, tod.näk. 5" Lowrancen Hook. Poistuvan mallin saattaa löytää juuri nyt vielä jostain n. 300 euroon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 18.08.2020 15:19 Viestin aihe: |
|
|
Vähän OT:ta, mutta tietääkö joku saako vaikka B-Barkkiin tai UC:hen talletettua reitin.
Siis vaikka niin, että ajan reitin ”suvikelissä” paatilla mökkirannasta pelipaikoille koirazydeemit päällä ja talletan tuon reitin pysyvästi ohjelmaan?
Jo tuollaisella pystyisi ajamaan kohtuullisesti prötkötellen esimerkiksi sumussa kotisatamaan.
Itse olen joskus soutanut luodolta linnustushommista käynnistysnarun katkettua pirunmoisessa sumussa koiratutkavehkeiden avulla. Kokemus sekin ja ilman noita olisi ollut toivoton taski. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
overkill Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Hel 2009 Viestejä: 1489
|
Lähetetty: 19.08.2020 07:58 Viestin aihe: |
|
|
Miten veneen ankkurointi eli millaiset ankkurit veneeseen? Tällekin kevättä yksi ankkuri meillä jäi pohjaan kun jäi jonkin kiven koloon niin että sitä ei yksinkertaisesti saanyt nousemaan pois eli pitäisi olla sellainen että vene pysyisi mahdollisimman hyvin paikoillaan mutta ei juuttuisi kivikkko pohjaan kiinni. Ja muutenkin miten olette ankkurit laskeneet ja köydet laittaneet tilanteessa jossa pitää ulkoluodon kylkeen rantautua ja venettä ei teknisesti pysty mitenkään vetämäään kalliolle suojaan ja välillä tulli/aallokko pyörittää venettä todella hankalasti vaikka suojan puolelle toki yritys onkin rantautua. Yleensähän veneen saan niin että tuuli painaa venettä ulos luodolta ja riittää yksi keula köysi veneestä luodolle ja antaa sen verran löysiä että vene pysyy irti luodosta mutta on niitäkin kertoja kun vene väkisin vain haluaa siirtyä johonkin missä alkaa tulla kontaktia johonkin. Ja varsinkin ajatuksena olisi passittaa osaksi suoraan veneestä luodon reunassa niin olisi hyvä saada vene kahdella ankkurilla kiinni. Hylje hommissa teknisesti keli on yleensä hyvä mutta sorsalla tilanne voi olla ihan jotain muuta. Niin ja näillä alueilla missä operoin rannat sekä pohja on käytännössä vain ja ainostaan kiveä kooltaan sorasta siirtolohkaireihin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
overkill Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Hel 2009 Viestejä: 1489
|
Lähetetty: 19.08.2020 08:12 Viestin aihe: |
|
|
Niin ja tuohon Lahtisen kysymykseen eli saako reittiä merkittyä B-barkiin tai ultracomiin niin B-barkin osalta en osaa sanoa mutta ultracomiin ei teknisesti saa vanhaa jälkeä ihan suoraan ainakaan minun mielestäni. Mutta uudessa NEXT ohjelmassa on vallan mainio piirtotyökalu jolla sai helposti puhelimesta piirrettyä reittiä/viivaa kartalle. Eli jos ajaa reitin ja tämän jälkeen piirtää käsin reitin päälle viivan niin pitäisi onnistua. Itse tein jo omille paikoille reitin juuri niin että piirtelin rauhassa reitin satamasta perille jota pitkin kohtuullisen helppo suuunnata. Nyt oman veneen kautta lähtöpaikka muutttui uuteen paikkaan aikaisemmasta niin helpottaa näin aluksi liikkumista. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 19.08.2020 08:44 Viestin aihe: |
|
|
Ok, kiitos infosta.
Joku tuollainen olisi monasti ihan riittävä omiin tarpeisiin, jos ajelee vaikka kävelyvauhtia umpisumussa kotiappäin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 19.08.2020 09:27 Viestin aihe: |
|
|
overkill kirjoitti: | Miten veneen ankkurointi eli millaiset ankkurit veneeseen? Tällekin kevättä yksi ankkuri meillä jäi pohjaan kun jäi jonkin kiven koloon niin että sitä ei yksinkertaisesti saanyt nousemaan pois eli pitäisi olla sellainen että vene pysyisi mahdollisimman hyvin paikoillaan mutta ei juuttuisi kivikkko pohjaan kiinni. |
Ankkurointiin on parikin niksi, ensin ankkuriin ensimmäisenä kiinni pätkä suhteessa melko painavaa ketjua, toiseksi ankkureiden pohjassa on usein 2. kiinnityspiste apuköydelle. Ketjun tarkoitus on kohdistaa ankkuriin kohdistuvaa vetoa enemmän pohjan suuntaiseksi, apuköydellä koloon jääneen ankkurin irroittamista pääsee yrittämään vetämällä toisesta suunnasta. Perämoottoriveneiden kokoluokan ankkureiden kanssa harvemmin on suurempia ongelmia.
Lisäksi ankkurin tyypillä on vaikutusta miten toimivat eri pohjilla, mutta tuollainen kivikko on kyllä haastava. Aina joskus voi ankkuri jäädä pohjaan ja se on yksi syistä miksi ankkuriköyden on parempi olla uppoava, ankkuriin jäänyt köysi ei jää kellumaan pinnalle "ansaksi".
Itse olen aina katsonut paikan missä veneen saa vedettyä tai kiinnitettyä sopivasti tuetuksi rantaan mutta noin ongelmallisilla paikoilla ei ole juuri tullut liikuttua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 19.08.2020 09:45 Viestin aihe: |
|
|
RS Busterikokoa olen joskus vetänyt keulaa luodolle ja tuohon alle ”tiilipinkan alla käytettävä minilava” jonka päälle keula vedetään, ettei keula hiero kivikkoon. Jos on maininkia/aaltoa niin ei oikeen hyvä tapa, vene hieroo joka tapauksessa jostain ennenpitkää.
Ja peräankkuriin on tosiaan se popkoonaru jossa koho , että ankkuria pääsee vetämään tarvittaessa myös persauksista. Ja Brucetyyppiset ankkurit kannattaa unohtaa, ainakin itellä jääneet noista toimista huolimatta lopullisesti pohjaan kivikoissa.
Tuohon passiparkkiin olen miettinyt myös ankkurihommaa, mutta en ole vielä toteuttanut. Mahdollisesti normi sakara-ankkuri päävetosuuntaan ja sitten joku ”puntti” paatin toiseen päähän pitämään vene oikeassa asennossa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|