Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 18.11.2015 16:54 Viestin aihe: VHF & Auto: Kahva edellä kaatotilanteeseen |
|
|
VHF & Auto: Kahva edellä kaatotilanteeseen
Varmaan tästäkin löytyy infoa täältä, mutta avataan nyt ihan oma topikkinsa. Ainakin omalla kohdalla tuon Zodiakin käsikapulan kanssa on se ongelma, että kun hyppäät autoon, et käytännössä kuule enää mitään keskusteluja.
Sama ongelmahan oli aikoinaan LAA-neidin aikoihin. Tuolloin aika monellakin oli autossa erilliset LA—vehkeet ja antenni katolla.
Toki riippuu jahdista, mutta kaikkihan tietää, että ”nopeissa tilanteissa” kunnon jahtiin kuuluu keskeisenä osana Jyväskylän suurajomainen siirtyily autolla soraa lennättäen tilanteen kuumimpaan polttopisteeseen. Tuolloin on melkoisena händikappinä, jos et kuule VHF:stä viimeisimpiä tilannetietoja.
Onko jollakulla ratkaisu moiseen ”kuuluvuusongelmaan autossa”; Ilmeisesti autoonkin löytyy VHF vehkeitä, hinnat ovat tosin jossain 300e hujakoilla. Onko tuo ainoa/paras ratkaisu, vaiko joku muu? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Weatherby Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Hei 2009 Viestejä: 1587 Paikkakunta: Länsi-uusimaa
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Metsnugis Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Tou 2004 Viestejä: 806 Paikkakunta: Merikarvia
|
Lähetetty: 18.11.2015 18:02 Viestin aihe: |
|
|
Ultrapointin seuranta maksaa 27€/vuosi. Ei tarvitse odottaa kenenkään ohjeita vaan voi kaahata suoraan toiminnan ytimeen. Myös turha passissa seisoskelu jää vähemmälle, koska paikalta voi liueta heti kun aj... siis seuranta kääntyy väärään suuntaan.
Suosittelen.
On toki auto-vhf:ssä puolensa kuten naapuriporukoiden kuuntelu ja viestiliikenteen hämmentäminen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5989
|
Lähetetty: 18.11.2015 19:16 Viestin aihe: |
|
|
Zodiacin Easy Hunt on ollut murheenkryyninä parilla meidänkin porukan jäsenellä (ne keltaiset vermeet). Niissä on hyvä antenni (Riistan testi) vaan silti kuuluvuus ja lähetys ollut sanalla sanoen surkeeta. Pari viikkoo sitten pistin toiseen niistä sen taikapiuhan. Ylläri, miten raju parannus siitä tuli. Olisko siinä muovirunko, että maataso parantui niin helekasti kuin on totuttu taikapiuhalla (alurunkoisiin). Eos.
Vaan autoon ei auta maatasopiuha tai muutkaan taiat. Se auto on vähä kuin faradayn häkki eikä siellä sisällä olevaan antenniin tule signaalia kuin ulkona olevaan. Eli lisä-vhf ja vaikka röxtöxistä ulkoinen, auton kattoon tuleva makneettianteeeennni. Vaan ollos tarka, että röxtöxistä tulee puhelimeesi sopiva antenniliitin... Itsellä ei tullut.. ei tullut korvaava liitinkään... onneksi löytyi paikallisesta puljusta ja työkalut omasta takaa... kuuluvuus on totta tosiaan parempi kuin vhf:n omalla tehoantennilla ja taikapiuhalla...
Ja puhun ny lafan4:sta, jota parempaa ei vielä ole vastaan tullut - se Genzo ei pärjää... kokemuksella... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
CrB Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Lok 2005 Viestejä: 1880
|
Lähetetty: 18.11.2015 20:08 Viestin aihe: |
|
|
Antenni katolle- viritelmällä pärjää varsin hyvin, vaatisi toki kakkoskapulan, koskapa liittimen kiertely ei kiireessä ketään kuitenkaan kiinnosta, elikkä lähes samaan hintaan saa autokoneen ja osalla kanavista sillä pääsee hamityyliin "nauttimaan täysbreikistä suurella teholla". (25W), kuten alan mainosjulkaisussa aikoinaan lineaarivahvistinta mainostettiin.
Anytone on 2. kauttaan autossa, 25W lähete toki kuuluu, mutta käsikapulalla lähetetty vastaus 40km päästä ei välttämättä kuulu autokoneeseen. Omat jahtimaat on n. 10km leveät, siinä tuolla pärjää kohtalaisesti. _________________ Liikettä niveliin
Viimeinen muokkaaja, CrB pvm 19.11.2015 18:28, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
dxman ***
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7525
|
Lähetetty: 18.11.2015 22:57 Viestin aihe: |
|
|
Sama käsikapula autossa ja taskussa lienee pois laskuista ellei ole äärimmäisen nuuka ja siksi jaksaa ruuvata kapulan antennia irti ja magneettijalka-antennia tilalle useampaa kertaa päivässä. Huomattavaa myös,että jatkuvassa ruuvaamisessa piilee itse antenniliittimen tuhoutumisen vaara. Adapterit on yleensä varsin heikkolaatuisia.
Toisekseen audioteho saattaa olla heikko käsikapulan kaiuttimesta,meluisan auton liikkuessa tai kanssametsästäjien möykätessä takapenkillä.
Teoriassa toki akullinen kapula autossa saattaa olla immuuni virtajohdon kautta mahdollisesti tuleville häiriöille...kun sitä ei ole. Myöskin asennuksen helppous voi olla etu. Nykyautoista kun ei oikein etsimälläkään löydä samalla tapaa helppoa asennuspaikkaa autokoneelle kuin LAA:n kulta-aikoina. Siispä autokoneelle, jossa kaiutin edessä, voi olla helpompi löytää asennuspaikka kuin ylä- tai alakaiutin malleissa.
Autokoneessa ei välttämättä riitä tupakansyssärin nalli isolla teholla (sitähän on pakko vähintään kokeilla) eli johdotuksen vetoon (ne häiriöt virtajohdon kautta). Myöskin magneettijalka-antennin johto tuppaa hänkslättämään helpossa vedossa takapenkkiläisiä. Magneettijalan ominaisuuksiin kuuluu myös se,että ilman huolellisuutta onnistuu helposti naarmuttamaan katon maalipintaa. Mitä isompi jalka ja pidempi antenni,niin sitä parempi. Muistiharjoituksena autotalliin ajaessa kuuluu kops ja kolinaa jos on dementian alkua.
Autokoneissakin on eroja käytettävyydeltään. Ihan nappulaviidakon ja monivalitamenuhelvetin tiimoilta. Mikään ei ole niin vittumainen kuin pieni säätönamiska kun sormet on kontassa tai monivalintamenu kun ohjekirja on kotona. Myöskin kesäolosuhteissa asennettu kone jossa mikkijohto riittää juuri ja juuri saattaa talven tullen osoittautua vääräksi asennuspaikaksi. Johto ei suostu suoristumaan juurikaan,vaan joko operaattori kumartuu koneen lähelle tai voimalla tempaisee johtoliittimet paskkaksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 31.10.2018 15:10 Viestin aihe: |
|
|
Nostetaas tätä, kun jahti kumminkin menee aina enemmän ja enemmän ”autopainotteiseksi”.
Nimittäin omalla pätkäantennitaskukapulalla ei tosiaan kuulu, mitä porukka sopii, kun olet itse jo hypännyt autoon ja lähtenyt kiitämään viimeisimmän ohjeistuksen mukaista paikkaa kohti.
Tuossa juteltiin, että osa tosiaan on rakennellut noita auto-settejä vanhasta Jahti-vhfstä ja autoantennista. Tuo voisi tosiaan olla ihan hyvä ratkaisu, jos päivittäisi nykyisen taskukapulan uuteen ja tekisi siitä autokapulan. Melkein se sitten huutaisi jonkinmoista autolaturia ja myös yllämainitut ongelmat olisivat varmaan tosiasia.
Onko jollakulla hyviä ratkaisuja, jos päätyy varsinaiseen autokoneeseen, että miten olisi parasta tehdä plug&pray tyyppinen viritys autoon, jossa systeemin voisi installoida viikonlopuksi ja kytkeä irti jahdin jälkeen:
- Magneettinatenni
- Virtasyöttö tupakkasytkästä
- VHF-pömpeli johonkin ja jotenkin kiinni?
Ja onko joku kone tällä hetkellä markkinoilla "rahalle vastinetta" mielessä hyvä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 31.10.2018 15:28 Viestin aihe: |
|
|
Onko kenelläkään kokemusta "pamppuantennista" autokäytössä?
Olisi vähän robustimman kokoinen ja pysyisi ehkä halukkaammin paikallaan katolla. Vaan piisaako kuuluvuus "seuratason" hirvihommissa...
Ja voiko itse asiassa tuommoiseen magneettijalkaan väntää semmoisen VHF-antennin, kun sattuu kaapista löytymään? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 31.10.2018 15:50 Viestin aihe: |
|
|
Ja vielä yksi kysymys
Mites olette noiden "oikeiden autovehkeiden" sähkönsyöttöä rakennelleet?
Voiko tuota tupakansytkäriä edes hyödyntää, vai pitäisikö syöttö vetää suoraan akulta? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
havu Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 3242
|
Lähetetty: 31.10.2018 20:21 Viestin aihe: |
|
|
https://www.brodit.com/brodit.html?pn=home
Niin siis itellä on Lafa 5 ja pojilla 5+:t ja jos toinen on pois rivistä, niin magneetti-antenni Subben katolle ja yksi Lafa Broditillä autoon. Laturina Lafan oma autolaturi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 31.10.2018 21:16 Viestin aihe: |
|
|
Joo, pitää vakavasti harkita, laittaako vanhan Zodiakin ”eläkkeelle” autokoneeksi ja hommaa uuden VHF:n liivintaskuun. Se homma kun varmasti jossain vaiheessa tulee eteen.
Katselin tuossa auton tupakansytkälaturin pistoketta Suzukissa, max 120W/10A näyttäs lukevan. Tiedä sitten, paljonko tuollainen varsinainen auto-VHF kuluttaa. Ja kai yhtenä ongelmana voi olla nuo sytkätöpselin kautta tulevat häiriöt. Tuommoista asennusta ei kai oikein suositella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
äRPee Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 2634
|
Lähetetty: 31.10.2018 22:41 Viestin aihe: |
|
|
Suurempi ongelma kuin virran kulutus on polttoaineen kulutus Auto-vhffän kokonaispainoa lisäävässä suhteessa, ellei se Auto-vhf nyt vallan nykysonnipruitt-tasoinen ole, silloinhan sillä jo pitsan lämmittää ja kahvit plöräyttää vaikka pannulla... Jaksaako suitsa enää vetää? Eniten saattaa olla merkitystä löytyykö töpselistä sähkö aina, vai virta päällä, vai löytyykö "radio-asentoa"; auton oma töpselisähkö noille vehkeille on ihan yhtä hyvää tai huonoa kuin pihtienjaleikkureidenkin kanssa itse kötöstelemällä vedetty. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 01.11.2018 08:39 Viestin aihe: |
|
|
havu kirjoitti: | https://www.brodit.com/brodit.html?pn=home
Niin siis itellä on Lafa 5 ja pojilla 5+:t ja jos toinen on pois rivistä, niin magneetti-antenni Subben katolle ja yksi Lafa Broditillä autoon. Laturina Lafan oma autolaturi. |
Ite asiassa pohdin tuota yön pimeinä tunteina. Jos tota jälkikasvua ottaa mukaan hirvijahtiin tutustumaan, niin tasku-VHF:hän tässä kannattaa laittaa, eikä mikään varsinainen autokone. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
veetee Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Maa 2004 Viestejä: 5989
|
Lähetetty: 01.11.2018 16:17 Viestin aihe: |
|
|
Mulla keskikonsolin mukitelineeseen on tehty solumuovipatjasta kotelo, johon käsi-vhf solahtaa. Antennikaapeli takaoven välistä katolle ja monofoni pysyy vaihdekepin pussin poimussa. Yksinkertaista ja toimivaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtinen ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 20483 Paikkakunta: Suur-Satakunta
|
Lähetetty: 08.07.2019 11:40 Viestin aihe: |
|
|
Joku tuota jossain toisessa topikissa kyseli, moisen ratkaisun laitoin sitten loppupeleissä.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|