Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
GoPro Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Syy 2015 Viestejä: 136
|
Lähetetty: 24.01.2022 12:29 Viestin aihe: Kajakki |
|
|
Avomallisista kanooteista on ollu puhetta mutten yhtää ketjua löytäny kajakeista? Kaikki kokemukset ja vinkit kiinnostaa, tarkotus olis pääasias joella surffailla retkeilytarkotuksessa, ei mitään pitkiä matkoja, ehkä pientä kalastusta. Ei mihinkään sorsastushommiin tarvi soveltuu. Ehkä tärkein kriteeli on kuljetettavuus, onko näitö alle 4mm pitkiä että sopii pakun perään vai pyöriikö lyhyet helposti vedessä?
Yks mikä kiinnostaa minkämoisia on nuo kumiset pumpattqvat kajakit? Hyvin kelluu ja lyhyitä on ja mukana kulkee, kestääkö ja onko kokemuksia? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 24.01.2022 12:46 Viestin aihe: |
|
|
Siis tuommoista enemmänkin kiikkerää-kaakkeraa umpikajakkia? Löytyy niitä 4m mittaisia ja joitain allekin, ne ovat yleensä pakon edessä vähän leveämpiä tai kantavat kuormaa todella heikosti.
Vähän isomman SOT-laudan hankin itselleni kalastuskäyttöön, pidemmän matkan melominen sen kanssa käy äkkiä työstä mutta toisaalta kalastaminen onnistuu ongelmitta eikä juuri huoleta että sen kanssa menisi nurin. Päällä seisominenkin sujuu melko helpolla. Lyhyehköä ilmatäyttteistä pack-raftia tuli kokeiltua, senkin kanssa eteneminen käy työstä, suoraan kulkeminen riippuu täysin melojasta, tuulen mukana mennään todella herkästi ja istumatilaan kertyy hiljalleen vettä. Pidempi kajakkimallinen ja aukkopeitteellä varustettu saattaisi parantaa osaa ongelmista mutta tuskin kaikkia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mehtäinssi Kanta-asiakas
Liittynyt: 30 Tam 2019 Viestejä: 379
|
Lähetetty: 24.01.2022 14:07 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on aika kauan ollut Advanced Elements -kajakkeja. Yhden hengen ja kahden hengen. Yhden hengen kajakkiin ei mahdu oikein mitään mukaan otettavaa. Molemmat kulkevat suoraan ja kevyesti mutta ei toki kovien kajakkien/kanoottien lailla. Mutta tukevia ovat eli ihan helposti ei joudu kylpyyn näiden kanssa.
Kova kajakki ei ole oikein hyvä muuhun kuin melomiseen. Kalastushommatkin ovat siinä ja siinä kiikkeryyden vuoksi. Avokanootti eli inkkari on erämiehen vesikulkuneuvo. Niitä löytyy muutama yhden hengen malli tuossa neljän metrin pituusluokassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2394
|
Lähetetty: 24.01.2022 14:59 Viestin aihe: |
|
|
Kajakissa on muutama juttu, mistä pitää lähteä liikkeelle.
1. Materiaali. Polyeteeni on huoleton, siksi sellaisen otin itselleni. Lasikuitua oikeat melojat pitää parempana (veden vastus, paino, jäykkyys), mutta polyeteenistäkin tehdään laadukkaita.
2. Pohjan muoto poikkisuunnassa. U-pohja tuntuu vakaalta, mutta ei kestä kallistaa eli on kovassa kelissä vaikea. V-pohja on aluksi kiikkerä, mutta hallittavuudeltaan parempi. Itselläni on loiva V-pohja.
3. Pohjan muoto pituussuunnassa, puhuvat rockerista. Suora pohja on nopea, mutta kääntyy hitaammin. Käyrä pohja on ketterämpi, sopii joelle paremmin.
4. Rungon tilavuus. Pieni ei kestä kuormaa eli sopii päiväretkille. Suuri tilavuus kestää kuormaa. Toisaalta tyhjänä kevyellä melojalla voi uida liian pinnassa. Itselläni on n. 280 litrainen runko, pituus n. 460 cm. Sillä meloo juniori-ikäinen poikani ja minä (80 kg) päiväretkiä.
5. Kaikkein aliarvostetuin asia eli mela. Satsaa siihen suhteessa enemmän kuin kajakkiin. Melaa kannattelet käsissä koko ajan ja sen painolla on merkitystä jaksamiseen. Hifistelijä miettii myös painonjakaumaa eli onko paino putkessa vai lavoissa. Lisäksi lavan muodolla on vaikutusta melan tehoon. Kuitenkaan mitään ylitehokasta kilpamelaa ei pidä hankkia, sillä ei jaksa pitkään meloa.
Näistä pitää haarukoida omaan käyttöön sopiva kompromissi.
Kalastukseen en normaalia kajakkia pidä mielekkäänä. Kalastuskajakki saattaa sopia siihen, en ole kokeillut. Avokajakin ongelma on märkyys, roiskeita ja valumavesiä tulee syliin. Umpikajakissa pysyy kuivana, kun käyttää aukkopeitettä (eikä kaadu).
Mökkirannassa tms. paikassa kannattaa aina kun mahdollista, puljata kajakilla eli tempuilla, kaataa se ja harjoitella poistumista kaatuneesta kajakista. Samoin kiivetä kaatuneeseen kajakkiin ja sen tyhjentämistä. Saa tuntumaa siihen, mitä oikeasti voi tapahtua, yleensä vaikeammissa olosuhteissa kuin mökkirannassa.
Itsellä jonkilainen takaraivossa kytevä ajatus on hankkia tavallista suippoperäistä soutuvenettä kevyempi ja nopeampi vene. Kuntosoutuveneitä on markkinoilla, mutta hinnat tolkuttomia. Ehkä eläkkeellä (jos sinne saakka joskus pääsee) voisi tehdä sellaisen puusta? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JSP Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Syy 2009 Viestejä: 8022 Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
|
Lähetetty: 24.01.2022 22:39 Viestin aihe: |
|
|
Miten olis packraft?
https://www.melomo.fi/packraftit/
Ostettiin porukalla kolme tuollaista microraft extra long mallia. Nuilla on reissattu jo monessa paikassa. Kevyt meloa. Hyvin pystyi tekeen reissun niin että kaveri oli naisen kanssa kanootilla ja mulla packraft kevyesti meloen pystyi samassa vauhdissa. Tosi helppo täyttää ja tyhjentää. Joessa tosi tukevan oloinen ja inarilla oli myös turvallisen oloinen laitos. Tuonne ei vesi oikeastaan pääse kun on tuo suoja. Sen voi kyllä ottaa pois jos ei tarvi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 24.01.2022 23:22 Viestin aihe: |
|
|
Jos tarkoitus on vain meloa pidempiä retkiä eikä säilytys tai kuljetus/siirtyminen ole sen suurempi ongelma niin en kyllä edes harkitsisi mitään muuta kuin "kovaa" retkikajakkia. Koottava/taiteltava saattaisi toimia melomiseen hieman täytettävää paremmin mutta kyllä nuo ovat melko huonoja kompromisseja melomisen suhteen siinä missä useat SOT:kin. Ne voivat toimia jos tarkoituskaan ei ole tehdä niin pitkiä meloen, säilytys/kuljetus ongelma tai käyttö on muutakin kuin pelkästään melomista, esim. kalastus.
Kalastus-SOT:llakin taittaa pidempiä matkoja jos siihen hommaa poljettavan propulsion tai sähkömoottorin ... mutta hintaakin tulee hitusen. Esim. tuon feelfreen lureen saa poljettavan potkurin n. 1000 eurolla mutta samalla menettää mahdollisuuden pitää kaikua sille suunnitellussa laatikossa ja onhan se polkusysteemi siinä kalastaessa tielläkin. Mutta se olisi aivan yliveto jos muutamaa kilometriä pidempiä matkoja haluaa taittaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2394
|
Lähetetty: 24.01.2022 23:32 Viestin aihe: |
|
|
Jos kuljetettavuus arveluttaa, henkilöauton katolla 25 kiloinen kajakki kulkee vaivattomasti. Paku on tietysti työläämpi, kun katto on korkealla. Mutta peräkärryssä kajakin saa kuljetettua helposti.
Kovin pitkä matka ei tarvitse olla, niin jo oppii arvostamaan edes kohtuullisia melontaominaisuuksia. Kevyessäkin tuulessa ja aallokossa nämä jutut korostuu.
Itse tutkisin vaihtoehtoja n. 4,5-5 metrisen retkikajakin kuljettamiseen ennemmin kuin hankkisin jonkun pullean ammeen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JSP Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Syy 2009 Viestejä: 8022 Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
|
Lähetetty: 25.01.2022 09:01 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: | Jos tarkoitus on vain meloa pidempiä retkiä eikä säilytys tai kuljetus/siirtyminen ole sen suurempi ongelma niin en kyllä edes harkitsisi mitään muuta kuin "kovaa" retkikajakkia. Koottava/taiteltava saattaisi toimia melomiseen hieman täytettävää paremmin mutta kyllä nuo ovat melko huonoja kompromisseja melomisen suhteen siinä missä useat SOT:kin. Ne voivat toimia jos tarkoituskaan ei ole tehdä niin pitkiä meloen, säilytys/kuljetus ongelma tai käyttö on muutakin kuin pelkästään melomista, esim. kalastus.
Kalastus-SOT:llakin taittaa pidempiä matkoja jos siihen hommaa poljettavan propulsion tai sähkömoottorin ... mutta hintaakin tulee hitusen. Esim. tuon feelfreen lureen saa poljettavan potkurin n. 1000 eurolla mutta samalla menettää mahdollisuuden pitää kaikua sille suunnitellussa laatikossa ja onhan se polkusysteemi siinä kalastaessa tielläkin. Mutta se olisi aivan yliveto jos muutamaa kilometriä pidempiä matkoja haluaa taittaa. |
"tarkotus olis pääasias joella surffailla retkeilytarkotuksessa, ei mitään pitkiä matkoja, ehkä pientä kalastusta."
Varmaan tuollainen päällä istuttava kajakki poljettavilla evillä soveltuu erinomaisesti koskeen. Vaikka olisi se perämoottori.. Jos koskeen ei tarvi mennä niin varmaan silloin tuollainen kajakki voisi olla hyvä moneen hommaan. Itsekkin monesti harkinnut kalastus käyttöön vaan packrafi veti pidemmän korren koska sitä voi kantaa rinkassa pitkiäkin matkoja.
Onko sinulla kokemusta tuollaisesta packraftista? Saattaa tulla yllätyksenä kuinka hyvin sellaisella etenee ja koskeen ne ovat todella hyviä. Me ollaan tosiaan inarilla tehty reissuja tuollaisella. Kanoottimelomisesta on jo vuosien kokemus ja ei nuilla kovin iso ero ole matkanopeusessa. Tietysti kanoottikaksikolla hieman ehkä nopeampaa menee jos molemmat osaa meloa hyvin. Packraft ei paina mitään ja perä on melko virtaviivainen ja melotaan kaksilapaisella melalla. Niihin saa liimattua peräeviä vaan en ole itse kaivannut kun on jo tarpeeksi suuntavakaa. Ei nuilla eteneminen ole mitään raskasta puurtamista vaan todella helposti saa pidettyä kohtalaisen retkinopeuden.
Ilmakajakeista ei itsellä kokemusta. Ne kasattavat on melkoisia palapelejä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sigamees Kanta-asiakas
Liittynyt: 09 Mar 2008 Viestejä: 11256
|
Lähetetty: 25.01.2022 09:29 Viestin aihe: |
|
|
Entäs Inkkarit?
Ite olen vähän moista katsellut, jahtimailla on pari saarta johon on 100-200m vesimatkaa, jossa voisi joskus koiran kanssa käydä. Kesällä ehkä joku virvelireissu pikkulammille. Keveys ja kuljetettavuus olisi tuossa hommassa plussaa. _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Tou 2021 Viestejä: 2394
|
Lähetetty: 25.01.2022 09:38 Viestin aihe: |
|
|
Kaiknihan nuo ovat hyviä, kunhan sopivat siihen tarkoitukseen, mihin niitä käyttää. Eli pitää määritellä omat tarpeet huolellisesti.
Inkkarilla voi jo kalastaakin, mutta veneellä liikkuvalla on myös mahdollisuus kalastaa rannoilta heittelemällä. Pääsee paikkoihin, johon jalan liikkuvana ei pääse.
Joskus oli markkinoilla keksintö nimeltä venootti eli soudettava kajakki. Taitaa jonkun autotallifirman tuotteita vieläkin olla markkinoilla. Ei ole tuosta kokemusta, mutta idea on kiinnostava. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 35432
|
Lähetetty: 25.01.2022 10:08 Viestin aihe: |
|
|
Venootti on käytännössä vene. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 25.01.2022 10:09 Viestin aihe: |
|
|
JSP kirjoitti: | Varmaan tuollainen päällä istuttava kajakki poljettavilla evillä soveltuu erinomaisesti koskeen. Vaikka olisi se perämoottori.. Jos koskeen ei tarvi mennä niin varmaan silloin tuollainen kajakki voisi olla hyvä moneen hommaan. Itsekkin monesti harkinnut kalastus käyttöön vaan packrafi veti pidemmän korren koska sitä voi kantaa rinkassa pitkiäkin matkoja.
Onko sinulla kokemusta tuollaisesta packraftista? Saattaa tulla yllätyksenä kuinka hyvin sellaisella etenee ja koskeen ne ovat todella hyviä. Me ollaan tosiaan inarilla tehty reissuja tuollaisella. Kanoottimelomisesta on jo vuosien kokemus ja ei nuilla kovin iso ero ole matkanopeusessa. |
Jooh ei tosiaan ole evillä tai potkurilla koskeen asiaa, ne saa kyllä tietääkseni kaikista irti mutten tuolla omalla SOT:llakaan lähtisi rauhallista nivaa kummallisempaan koskeen - Vastavirtaan ei välttämättä menisi sellainenkaan. Mutta vähän isompia alueita järvillä tai merellä kalastellessa jalkavoimat toimivat ylivoimaisesti käsivoimia paremmin, Hobiea tuli evillä kokeiltua kun tilaisuus oli ja liikkuuhan sellainen iso SOT jalkavoimilla aivan eri tavalla ja keveydellä.
Vähänkin jos aikoo kalastaa, muuten kuin siirtyen rannalta toiselle, niin kaipaa kyllä retkikajakkia enemmän vakautta heti. Sitä tuollainen packraft, ilmatäytteinen tai SOT tarjoaa mutta vääjäämättä siinä tekee taas kompromissin tai useamman muissa ominaisuuksissa. Tuo jokikäyttökin suosii aika erilaisia ratkaisuja jos mennään nopeampaa virtaa ja koskia alas kuin rauhallisempaa virtaa ylä- ja alavirtaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 25.01.2022 10:24 Viestin aihe: |
|
|
JSP kirjoitti: | Onko sinulla kokemusta tuollaisesta packraftista? Saattaa tulla yllätyksenä kuinka hyvin sellaisella etenee ja koskeen ne ovat todella hyviä. Me ollaan tosiaan inarilla tehty reissuja tuollaisella. Kanoottimelomisesta on jo vuosien kokemus ja ei nuilla kovin iso ero ole matkanopeusessa. Tietysti kanoottikaksikolla hieman ehkä nopeampaa menee jos molemmat osaa meloa hyvin. |
Ei sellaisesta, vastaavasta kyllä. Itselle eivät ole mielekkäitä kun sellaiselle sopivalle käytölle nostan mieluummin kelluntarenkaan selkään ja kalastelen moisesta. Vastaavasta ja muista ilmatäytteisistä oma kokemus on että liikkuvat kyllä kevyesti, mutta suuntaa täytyy pitää melomalla ja ovat tuulelle turhan herkkiä, ts. "rekaavat" aivan liian herkästi tuulen mukana mikä häiritsee kalastaessa.
Saavutettavaa nopeutta sanelee kuitenkin pääasiassa vesilinjapituus ja siihen tarvittavaa työtä runkomuoto, paino, märkäpinta-ala ja pohjan pinta. Tuollainen pitkä SOT kuin itselläni saavuttaa kyllä kohtalaisen nopeuden mutta sen pitäminen alkaa käydä työstä. Pitkä retki/merikajakilla huomaa sitten miten järkyttävän paljon kevyemmin se kulkee. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|