OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lintuaseet..,
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kso
Vieras





LähetäLähetetty: 08.01.2008 00:13    Viestin aihe: Lintuaseet.., Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoista kirjoittelua lintuaseista. Itsekin olen askarrellut ja pohdiskellut jo vuosia moisen pulman ympärillä. Oikein kun hurahdin tuohon höyryyn, niin hommasin vähitellen linnustusta silmällä pitäen yleisimmät tai tavanomaisimmat lintuväljyydet itselleni. Aloitin 243:sesta (harrastin nimittäin nuorempana ampumahiihtoa ja siihen se oikeastaan tuli). Sitten "pilkkuseiska", - seuraavaksi 22ppc, 6mm ppc, 22Horn., 6mm BR ja sitten 6,5x55 ja 270W. Kolme-nolla-kasi ja 30-06:n minulla oli jo ennestään, joita olin lintuun kokeillut. Suuremmilla hirviväljilläni en ole lintuun ryhtynyt.

Ns. lintukalipereilla olen ampunut sekä radalla että metsässä, niin tehdas- kuin itseladatuillakin patruunoilla. Kokeilut ovat olleet mielenkiintoisia ja osin jopa antoisia. Yhtä lailla noituutta kuin suksen voitelu, ainakin sille joka sitä ei osaa. Ja minä sitä en ainakaan vielä ole oppinut, - kumpaakaan.
Rata- ja kasa-ammunta ovatkin jo jäämässä. Se kun näyttää olevan pitkäjännitteisempien ja kärsivällisempien hommaa. Metsästys kyllä vielä kiinnostaa ja sen vuoksi aion kokeiluja, sekä ammunnan harjoittelua jatkaa.

Olen jo yli kuusikymppinen ja tähän ikään on monta kokemusta mahtunut, vaikka ei yhdelle syksylle läheskään niin monta kuin näissä jutuissa parhaille. En ole niistä mitään tilastoa tehnyt, enkä muutakaan rätinkiä pitänyt. Selkäytimestäni olen lintuasevalintani tehnyt. Nyt menen metsään 6,5x55 haulikkorihlan, tai 270Win. luodikon, sekä parhaan aseeni.., - pystykorvan kanssa.

Kaks,- kakkosilla ja 6 millisillä olen saanut harmillisen monta pahasti hajonnutta lintua ( sekä 30-06:llani ensimmäisen ja viimeisen), enkä ole varma montako on jäänyt raanaan (kun aiemmin ei ollut tuota "parasta asettani"). Mutta sain myös ehyitä yksilöitä ja hyviä pudotuksia. Tosin 30-06:ssa oli ehkä liian nopea lataus ja lyhyehkö luoti..??

"Ruottinmauser" ja 270 Win., ovat toimineet hyvin, siellä missä niillä on voinut metsästää. Mieleeni on jäänyt vai pari tapausta, joissa olisi ollut toivomisen varaa. Ammuin teerikukkoa rihlakollani männyn latvaan reilun sadan metrin päästä luullen osuneeni. Kukko kuitenkin lensi terveen näköisenä suunnilleen näissä jutuissa mainittujen pisimpien ampumamatkojen mittaisen aukon yli. Vaikka olisi tippunutkin, en sitä varmasti olisi löytänyt..!! Siis ohi, vaikka yksi vaalea höyhen leijailikin männyn kylkeä myötäille viereiselle mättäälle !!

Toinen tapaus oli metsästyskaverini sijoittumisen ansiosta onnellisempi. Ammuin niin ikään teerikukkoa, - nyt koivun oksalle rihlakolla n. 60-70 metrin päähän, ollessamme aamulennoilla kytiksellä harjun kahta puolta. Teeri lähti, - mutta olin varma osumasta. Otin VHF:llä yhteyden kaveriin, joka oli mäen toisella puolella ja kysyin näkikö hän linnun. Kyllä näin ! - kuului puhelimesta, lensi vielä parisataa metriä ja putosi tuonne ojitetulle suolle.
Lintu löytyi hengettömänä. Suolistettaessa havaitsimme kukon saaneen ns. sydänosuman. Siis pala sydämestä oli suolten seassa..?? Nyljettäessä selvisi, ettei osuma ollut käynyt yhteenkään luuhun tai rankaan !! Yksi siisteimmistä eräksi saamistani linnuista, - ei mitään hukkaan.
Mutta jos ei keveria, niin..? Lentosuunta kun oli teerellä muuttunut lähes suorakulman suorakulman verran mäen takana.!! Kaikki muut tapaukset ovat löytyneet joko puun juurelta tai välittömästä läheisyydestä, eikä pahoja hajoamisiakaan tule mieleeni..!!

Summa summarum. - Suo siellä, vetelä täällä -.

Uskon, että jos jaksaa vaikkapa vain lukea kaikki nämäkin jutut, jotka tässä foorumin osassa on kerrottu lintuaseista,- on melkoinen "tietäjä" oman aseensa hankinnassa.
Kaks,- kakkosesta 30-06:een löytyy varmasti jokaiselle sopiva ja käyttökelpoinen lintuase, kunhan huolellisesti perehtyy siihen, missä ja miten aikoo metsästää. On lisäksi onnekas tilanne, jos pystyy kokeilemaan useita väljyyksiä, sekä asemerkkejä omien mieltymyksiensä (no esim. rekyylin peko tms..!)selville saamiseksi.

Uskon myös vankasti siihen, mitä muistaakseni Juha Jormanainen kirjoitti Erä-lehdessä liittyen aseiden väljyyksiin ja tehoihin, nimittäin;

- Viisi tärkeintä hyvän riistalaukauksen edellytystä ovat; 1. Osuma eläimeen, 2. Osuma eläimeen ja 3. Osuma eläimeen. Sitten tulevat luoti ja viimeksi kaliperi.

Lopuksi heitän tähän oman aforismini, - jottei vaan keskustelu loppuisi. Nimittäin 308:si on hyvä kaliperi lähes kaikkeen. Paras se ei ole mihinkään...!!!

Ps. Minulla on 308:si ja tulee olemaan, ellei vallesmanni vie !
Takaisin alkuun
pystykorvamies
Vieras





LähetäLähetetty: 08.01.2008 00:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy sanoa että tämä pappa kirjotti täyttä asiaa 100%
Takaisin alkuun
Mippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 1384
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 08.01.2008 00:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiaa ja kiihottamatta ainoaa oikeaa ismiä.... Razz
_________________
Eihän sitä kukhan jaksa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 08.01.2008 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä, ansiokas on kirjoitus.

Tällä palstalla minäkin lopullisen kaliberivalintani tein uutta kivääriä hankkiessa. Ja ruottinmauserihan se. Ei oo vielä ainakaa tarvinu katua.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 08.01.2008 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Höh! Sad
Ai että kaikki kaliiperit ja aseet hyviä...
Mistäs me nyt sitten enää täällä keskustellaan ja väitellään?
Pelkistä luodeista?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erästäjä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2004
Viestejä: 170
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 08.01.2008 12:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä kirjoitus. Mulla on Tikka 270W ja olen tykännyt. Minä ammun sillä kyllä hirvetkin, kun mulla ei karkeempaakaan kaliiberia ole tullut hankittua. Mukava puoli on se, että sakolaisella tehdaslatauksilla kun lintupaukku on kohillaan 150 metrissä, niin raskaampi hirvipaukku on kohillaan 75 metrissä. Menee samalla kiikarin asetuksilla molemmat. Kiikarin vaihdoin 1,5-6 *42 Kahlesiin, kun hirvelle mun mielestä 3-9 oli joskus liian suuri. Linnulle sais olla 9-kertanen... On mulla myös Tikka-07 rihla, jossa 5.7 kivääripuoli. Se on kevyt ja mukava lintuase sekin.

Hirvet ja linnut on kuolleet siihen mihin on pitänytkin. Osuma lienee tärkeämpi kuin kaliiberi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
marttikitunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2007
Viestejä: 125

LähetäLähetetty: 09.01.2008 07:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Käyttääkös porukka vielä paljonkin sellasta kalibeeriä kun 7x33?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
joop
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Maa 2004
Viestejä: 576
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 09.01.2008 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä ainakin mie vielä käytän 7x33:sta lintumettällä, ja muutenkin silloin tällöin. Käsittääkseni muitakin on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.01.2008 19:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla ei muuta luodikkoa olekaan!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
marttikitunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2007
Viestejä: 125

LähetäLähetetty: 09.01.2008 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuinka kauaksi tuon 7x33 luoti lentään ammuttaessa huti, eli onko mitenkä sopiva tänne keski-suomeen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 09.01.2008 22:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinhän tuo eräässä eräalan julkaisussa peräti myyttiseksi kaliberiksi kehuttiin, että eipä tuo ole kummakaan jos alkaa kiinnostus herätä...

Ja kieltämättä vähän heräs itelläki Smile

Noo, kyllä tuolla swedukalla pärijää..
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
IRONMAN
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2006
Viestejä: 140

LähetäLähetetty: 10.01.2008 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaarilla on 7x33 Tikka vai olikohan se Sako, kuitenkin hankittu joskus sotien jälkeen. Kieltämättä mielenkiintoisen näköinen patruuna se 7x33. Jospa joskus pääsisi kokeilemaan, minkälainen ko. ase olisi ampua..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7044

LähetäLähetetty: 10.01.2008 13:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poksahtaahan se, ilman rekyyliä ja isompaa ääntä. Hyvä peli pikkukivääriksi. Jos panosten saanti ei olisi niin tuskallista niin ilman muuta olisi kaapissa.

Ite aloitin tosissaan rihlametästyksen 6,5 millisellä, sitten siirryin 6,5 milliseen ja noissa pysytään. Olen kyllä 308:n mukana kantanut mutta vähän tuolla on tullut ammuskeltua.

Seuraavaksi hankintalistalla 7x64.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
olba84
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Syy 2005
Viestejä: 1700
Paikkakunta: Etelä-Savo

LähetäLähetetty: 10.01.2008 14:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
Poksahtaahan se, ilman rekyyliä ja isompaa ääntä. Hyvä peli pikkukivääriksi. Jos panosten saanti ei olisi niin tuskallista niin ilman muuta olisi kaapissa.

Ite aloitin tosissaan rihlametästyksen 6,5 millisellä, sitten siirryin 6,5 milliseen ja noissa pysytään. Olen kyllä 308:n mukana kantanut mutta vähän tuolla on tullut ammuskeltua.

Seuraavaksi hankintalistalla 7x64.


Aikasmoinen harppaus... Laughing

Oli pakko kuitata...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jukehh
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Hei 2007
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 15.01.2008 11:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

benelli m2 vaan on paras xD
_________________
benelli m2 12/76
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com