OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

ampuma kielto KAIKKIIN keräilyperust. hankittaviin aseisiin
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Anska
Banned


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1038

LähetäLähetetty: 17.03.2006 09:07    Viestin aihe: ampuma kielto KAIKKIIN keräilyperust. hankittaviin aseisiin Vastaa lainaamalla viestiä

"Hei,

Onko sillä suunnalla suomea tullut poliisilaitokselta tiedotetta,
että ensi syksynä asetettaisiin ampuma kielto KAIKKIIN
keräily perusteella hankittaviin aseisiin.
Yksi keräilijä tuttava soitteli ("salainen kaupunki") kaupungista ja kertoi saaneensa kirjeen
omalta poliisilaitokselta jossa oli kerrottu että asiasta otetaan
myohemmin syksyllä yhteytta kun asia valmistuu AAHY :ssä"

Sain tälläisen e-mailin postiini tänä aamuna, lainasin siitä tälläisen osion(lähde pysyy salaisena), kysyäkseni muilta asiaa.

Onko kukaan muu kuulut asiasta mitään tai saanut tälläistä tiedotetta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
SUZUKI1000
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2006
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 17.03.2006 09:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tästähän on jo keskusteltu ainakin kahdella eri palstalla asekeräilypuolella....eli ensiaskel aseetonta Suomea kohti....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anska
Banned


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1038

LähetäLähetetty: 17.03.2006 13:10    Viestin aihe: ampumakielto Vastaa lainaamalla viestiä

En minä ainakaan ole ennen kuullut, että jonkun kaupungin poliisilaitokselta olisi lähetetty asekeräilijälle ennakkoilmoitusta paperilla kirjeenä, että ensi syksynä asetettaisiin ampuma kielto KAIKKIIN
keräily perusteella hankittaviin aseisiin, kun asia valmistuu AAHY:ssä.

Keräilijä olen minäkin, enkä ole saanut kaupunkini Poliisilta tälläistä kirjettä, se hän tässä ihmettääkin, onko joku muukin saanut sellaisen?

Olen kyllä muuten yrittänyt lukea muillakin palstoilla olevat ampumakieltoa koskevat artikkelit.

Erillisiä kieltoja on ollut sarjatuliaseissa ja taskuaseissa minullakin, mutta olen saanut niihin aina jollakin tavalla poikkeusluvan, jotta olen voinut ampua niillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Wicked-Willie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 204
Paikkakunta: Ryttylä

LähetäLähetetty: 17.03.2006 20:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kyllä tuollainen preivi tuli viikolla postin mukana. Mieluummin olisi voinut tulla vaikka öljylasku! Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
Trapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2004
Viestejä: 962

LähetäLähetetty: 17.03.2006 20:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis mitä? Ei voi olla totta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SUZUKI1000
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2006
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 17.03.2006 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt olisi kiva tietää, miten käy jo hankittujen keräilyaseiden, voidaanko niille panna "jälkikäteen" ampumakielto...?
No tietysti voidaan, mutta onko se tarkoituksenakin, että ampumakielto tulee koskemaan niitäkin...??
Itse en ole mitään tiedonantoa koko asiasta saanut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Trapper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Maa 2004
Viestejä: 962

LähetäLähetetty: 17.03.2006 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minäkin olen (tähän asti) kuvitellut olevani varsin hyvin informoitu näistä keräilypuolen asioista, vaan enpä näköjään olekkaan.

Tarvii alkaa nyt ottaa selvää, ettäkö mikä juttu tämä oikein on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
admin
Site Admin


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 1375

LähetäLähetetty: 17.03.2006 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

SUZUKI1000 kirjoitti:
Nyt olisi kiva tietää, miten käy jo hankittujen keräilyaseiden, voidaanko niille panna "jälkikäteen" ampumakielto...?
No tietysti voidaan, mutta onko se tarkoituksenakin, että ampumakielto tulee koskemaan niitäkin...??
Itse en ole mitään tiedonantoa koko asiasta saanut.


Muotoillaanpa näin, että ASE-lehti selvittää jo asiaa eli kysymys on lähetetty AAHY:lle. Voi olla, että kyseessä on myös yksittäisen virkamiehen ajattelematon tulkinta viitaten tiettyyn foorumillakin mainittuun kirjeeseen.

Taustaksi.

1. Takautuvasti ei voida asettaa mitään uusia asekohtaisia lupaehtoja ilman luvanhaltijan suostumusta.
Viite 1: Hallintolaki 50 §.
Viite 2: AAHY:n lausunto viranomaisille 23.6.2004
Viite 3: Kokemustakin on...

2. Yleinen ampumakielto ei ole lainsäätäjän tahto.

Hallituksen Esitys 183/1997:
Lainaus:
Keräilykokoelmaan kuuluvaa ampuma-asetta koskevaan hallussapitolupaan voitaisiin lain 53 §:n 2 momentin nojalla sisällyttää ehto, jonka mukaan aseella ei saada ampua. Käytännössä mainittu ehto olisi yleensä tarkoituksenmukaista sisällyttää erityisesti sarjatuliaseita koskeviin lupiin.


3. Huhu luultavasti liittyy ns. aselupakäytännön yhtenäistämistyöryhmän työhön ja saattaa olla matkalla värittynyt.

4. JOS tällainen ohje lähtisi liikkeelle niin ohjeen antaja alkaa sivuta turhan läheltä lainsäätäjää. Meillä sen pitäisi olla eduskunta....

Jussi Peltola
päätoimittaja
ASE-lehti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quousque tandem
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Maa 2006
Viestejä: 44

LähetäLähetetty: 17.03.2006 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoinen, tosin liiankin tavallinen ilmiö on tuo perusteeton kieltäminen.

Perustunee vanhaan käsitykseen "Herran pelko on viisauden alku".

Mikäli viranomainen kieltää keräilyaseella ampumisen, tulee hänen pystyä osoittamaan minkälaista nimettyä todistettavaa ja todellista häiriötä tai vaaraa aiheuttaa juuri kyseisellä aseyksilöllä ampuminen.

Mikäli kiellon asettaja ei kykene perustelemaan asettamaansa kieltoa lienee kielto perusteeton ja näinollen lainvastainen, kiellon asettaja voitaneen asettaa syytteeseen.

Meillä täällä Suomessa minkä tahansa esineen omistajan tulee saada käyttää omistamaansa esinettä haluamallaan tavalla mikäli käyttö ei aiheuta muille ihmisille haittaa tai vaaraa.
_________________
Bardegz Vodegur!
Singularis Porcus!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13224

LähetäLähetetty: 18.03.2006 00:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

: Mikäli viranomainen kieltää keräilyaseella ampumisen, tulee hänen pystyä osoittamaan minkälaista nimettyä todistettavaa ja todellista häiriötä tai vaaraa aiheuttaa juuri kyseisellä aseyksilöllä ampuminen.

Ei tarvitse ellei luvansaaja tee valitusta hallinto-oikeuteen. Sitten tarvitsee jos asiasta valitetaan.

: Mikäli kiellon asettaja ei kykene perustelemaan asettamaansa kieltoa lienee kielto perusteeton ja näinollen lainvastainen, kiellon asettaja voitaneen asettaa syytteeseen.

Käytännössä ei näin. Eli jos kielto tulee lupaan hakuvaiheessa ja siitä valitetaan niin virkamiehen kannalta "pahimmassa" tapauksessa lupa-asia vain palautuu lupaviranomaiselle ohjeella "ampumakiellolle ei ole tässä tapauksessa perustetta". Syytettä ei tule misään tapauksessa koska virkamies on vain käyttänyt lain suomaa harkintaoikeutta. -> Virkamies voi halutessaan pistää ampumakiellon jokaiseen keräilyperusteella hankittavaan aseeseen ilman syytteen pelkoa. Espoossa tätä "oikeutta" on myös käytetty laajasti. Syytteitä ei ole jaeltu eikä niille ole ainakaan aselaissa edes perusteita.

: Meillä täällä Suomessa minkä tahansa esineen omistajan tulee saada käyttää omistamaansa esinettä haluamallaan tavalla mikäli käyttö ei aiheuta muille ihmisille haittaa tai vaaraa.

Aselaki ei valitettavasti ole näin liberaali. Aselaki MAHDOLLISTAA ampumakiellon asettamisen ja siitä on pykälät aselaissa ja perustelutkin löytyy.

Aivan eri asia on se mikä on ns. hyvää hallintotapaa ja mitä lainsäätäj on varsinaisesti tarkoittanut tällaisen ampumakieltopykälän luodessaan. "Harmaalla vyöhykkellä" virkamies voi sooloilla ilman syytteen uhkaa vaikka kyllä tukku kansalaisten valituksia virkamiehen päätäksistä toki pitäisi esimiehillekin jotain viestiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7525

LähetäLähetetty: 18.03.2006 03:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kellon ollessa jo näinkin paljon ei pitäisi ottaa kantaa, mutta....

Ei kai se ole hämmästyttävää ettei keräilyaseilla saisi ampua lainkaan? Pikemminkin loogista. Jos aseet hankitaan käytööön, niin niillä voi tietenkin ampua, mutta itsestänikin tuntuu oudolta jos keräilyperusteella voisi mennä soramontulle roiskimaan Lahti-Salorannalla tai mulla vastaavalla virityksellä,kun käyttöaseisiinkin on hankala saada lupia.

Omasta puolesta ihmisten tulee saada hallita vaikka minkälaisia aseita esim. kranaatinheittimistä tykistökaliberin aseisiin saakka, kuin myös erva tarvikkeita. Viranomaiset ovat vain erimieltä... mutta vaikka kuinka vääntelen ja kääntelen mielikuvia, niin en voi käsittää, että keräilyperusteella saadulla luvalla saisi ampua kun ei perusteltuihin käyttöaseisiinkaan tahdosaada lupia.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EAA
Vieras





LähetäLähetetty: 18.03.2006 03:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ei muuten niin sitten nurkan takaa. Ottaa mukaan kiväärin toisen joilla "saa" ampua ja niitä keräilypyssyjä joilla "ei saa" ampua ja paukuttelee siellä kaikessa rauhassa.. jos joku tulee kysymään, nakkaa sen taskupistoolin vaikka auton pakoputken päälle ja jatkaa siitä G17:lla? Kätevää..
Takaisin alkuun
E_h_e
***


Liittynyt: 12 Jou 2004
Viestejä: 2169
Paikkakunta: Maarianhaminasta itään

LähetäLähetetty: 18.03.2006 11:29    Viestin aihe: Lupaehdot lainsäädännön ja niiden perustelujen kannalta Vastaa lainaamalla viestiä

Takautuvia ehtoja siis jo myönnettyjen lupien ottamista uudelleen käsittelyyn ja lupaehtojen lisäämistä niihin jälkikäteen lainsäädäntö ei salli ilman luvanhaltijan suostumusta, koska toimenpide koituisi hänen vahingokseen.

Perustetta ampumakieltojen asettamisesta kaikkiin keräilyaseisiin ei löydy myöskään ampuma-aselaista. Jos näin olisi olisivat käytetyt lain ja sen perustelujen sanamuodot toisenlaiset kuin nyt nyt ovat.

Keräsin alle joitakin asiaa sivuavia lainkohtia, joiden perusteella itse kukanenkin voi muodostaa oman käsityksensä asiasta.

AMPUMA-ASELAKI (9.1.1998/1)

28 § Aseenkäsittelyluvan voimassaoloaika ja lupaehdot

Lupaviranomainen voi sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan ampuma-aseella ei saa ampua tai jonka mukaan lupa oikeuttaa käsittelemään vain lupaan merkittyjä ampuma-aseita, aseen osia, patruunoita ja erityisen vaarallisia ammuksia.

46 § Hankkimisluvan voimassaoloaika ja lupaehdot

Lupaviranomainen voi sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla ampuma-aseella ei saa ampua.

53 § Hallussapitoluvan voimassaoloaika ja lupaehdot

Lupaviranomainen voi sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla ampuma-aseella ei saa ampua.


55 § Rinnakkaisluvan voimassaoloaika ja lupaehdot
….
Lupaviranomainen voi sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla ampuma-aseella ei saa ampua.

61 § Patruunoiden hankkiminen ja hallussapito

Lupaviranomainen voi kuitenkin sisällyttää lupaan ehdon, jonka mukaan lupa ei oikeuta hankkimaan ja pitämään hallussa keräilykokoelmaan kuuluvaan tai muistoesineenä säilytettävään aseeseen
soveltuvia patruunoita.

67 § Lupien peruuttaminen
Ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten hankkimiseen tai hallussapitoon oikeuttava lupa on peruutettava, jos:

3) luvanhaltija on rikkonut lupaehtoja tai muuten osoittanut piittaamattomuutta ampuma-aseita, aseen osia, patruunoita tai erityisen vaarallisia ammuksia koskevien säännösten noudattamisessa;


87 § Ampuma-aseen ja aseen osan lainaaminen

Jos ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttavaan lupaan on sisällytetty ehto, jonka mukaan aseella ei saa ampua, lainaksiantajan on ilmoitettava siitä lainaajalle. Lainaajan on noudatettava ehtoa.

107 § Säilyttämiseen ja kuljettamiseen sekä lupiin, ennakkosuostumuksiin ja suostumukseen liittyvät ehdot

Poliisi voi asettaa ampuma-aseiden, aseen osien, patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten säilyttämiselle ja kuljettamiselle yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tarpeellisia ehtoja.
Lupaviranomainen ja ennakkosuostumuksen tai suostumuksen antava viranomainen voi sisällyttää tämän lain nojalla annettaviin lupiin, ennakkosuostumuksiin ja suostumukseen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tarpeellisia ehtoja.

119 § Tarkemmat säännökset

Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä

4) lupatodistusten, ennakkosuostumusten, suostumuksen, asekeräilijälle annettavan hyväksynnän ja Euroopan ampuma-asepassin sisällöstä;

Sisäasiainministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä:

4) tässä laissa tarkoitetuista hyväksyttävistä ampuma-aseiden käyttötarkoituksista ja näissä käyttötarkoituksissa käytettäviksi soveltuvista ampuma-aseista, aseen osista, patruunoista ja erityisen vaarallisista ammuksista;

6) tämän lain nojalla annettavista yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tarpeellisista ehdoista.


121 § Aikaisemman lain nojalla annetut luvat

Aikaisemman lain nojalla annetut ampuma-aseisiin, aseen osiin ja patruunoihin liittyvät luvat jäävät lupaehtoineen voimaan.

AMPUMA-ASEASETUS (27.2.1998/145)

18 § Aseenkäsittelylupaa koskeva todistus

Lupatodistuksessa on mainittava:

3) mahdolliset lupaehdot.

43 § Hankkimisluvan hakeminen

Hankkimislupaa haetaan kirjallisesti. Hakemuksessa on mainittava:

Lupaviranomainen voi vaatia hakijaa esittämään muitakin luvan antamisen edellytyksiä koskevia selvityksiä.

44 § Hankkimislupaa koskeva todistus

Hankkimislupaa koskevassa todistuksessa on mainittava:

4) mahdolliset lupaehdot.

49 § Hallussapitolupaa koskeva todistus

Hallussapitolupaa koskevassa todistuksessa on mainittava:

6) mahdolliset lupaehdot.


50 § Rinnakkaisluvan hakeminen

Rinnakkaislupaa haetaan kirjallisesti. Hakemuksessa on mainittava:

Lupaviranomainen voi vaatia hakijaa esittämään muitakin luvan antamisen edellytyksiä koskevia selvityksiä.

51 § Rinnakkaislupaa koskeva todistus

Rinnakkaislupaa koskevassa todistuksessa on mainittava:

4) mahdolliset lupaehdot.

52 § Asekeräilijälle annettavan hyväksynnän hakeminen

Asekeräilijälle annettavaa hyväksyntää haetaan kirjallisesti. Hakemuksessa on mainittava:

Hyväksynnän antava viranomainen voi vaatia hakijaa esittämään muitakin hyväksynnän antamisen edellytyksiä koskevia selvityksiä.


53 § Asekeräilijälle annettua hyväksyntää koskeva todistus

Asekeräilijälle annettua hyväksyntää koskevassa todistuksessa on mainittava:

5) mahdolliset hyväksynnälle asetetut ehdot.

Hallituksen esitys (183/1997) Eduskunnalle ampuma-aselaiksi ja laiksi poliisilain 23 §:n sekä laiksi poliisin henkilörekistereistä annetun lain 19 ja 20 §:n muuttamisesta

3. Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset
3.1. Tavoitteet ja keinot niiden saavuttamiseksi

Ampuma-aseiden pitäminen asekokoelmassa niiden historiallisen tai aseteknisen arvon vuoksi olisi esityksen mukaan hyväksyttävä peruste aseen hankkimiseen. Erityisesti asekokoelmaan kuuluvien aseiden säilytysvarmuuteen olisi kuitenkin kiinnitettävä nykyistä suurempaa huomiota. Hyväksyttävänä olisi myös pidettävä aseen käyttämistä merkinantoon. Tämä on perusteltua lähinnä meripelastuskäytössä. Asetta voitaisiin lisäksi joissakin tapauksissa käyttää eräissä näytöksissä, kuvauksissa ja muissa vastaavissa esityksissä.

3.2. Keskeiset ehdotukset
3.2.1. Yleistä

Asedirektiivin säännökset ja Schengenin yleissopimuksen määräykset kielletyistä ampuma-aseista otettaisiin huomioon ottamalla käyttöön erityisen vaarallisen ampuma-aseen käsite. Luvan erityisen vaarallisiin ampuma-aseisiin voisi saada vain täsmällisesti määriteltyihin käyttötarkoituksiin tai erityisestä syystä. Käytännössä luvan edellä tarkoitettuihin aseisiin voisi saada lähinnä vain asekeräilyyn. Tällöinkin luvan antaminen erityisen vaaralliseen ampuma-aseeseen olisi poikkeuksellista.

3.2.6. Hankkiminen, yksityinen valmistaminen ja muuntaminen sekä hallussapito

Asedirektiivin 2 artiklan 2 kohdan soveltamisalaa koskeva säännös edellyttää epäsuorasti, että asekeräilystä annetaan täsmälliset säännökset. Ampuma-aseista ja ampumatarpeista annetussa laissa ja ampuma-aseista ja ampumatarpeista annetussa asetuksessa ei ole lainkaan asekeräilyä koskevia säännöksiä. Ehdotuksen mukaan lupa ampuma-aseen tai aseen osien hankkimiseen museossa tai kokoelmassa pitämistä varten voitaisiin antaa vain lääninhallituksen hyväksymälle asekeräilijälle. Vaikka lääninhallitus hyväksyisikin asekeräilijän, luvan keräilyaseen hankkimiseen ja hallussapitoon antaisi viranomainen, jolle tehtävä muutenkin kuuluu, eli poliisilaitos tai lääninhallitus. Ennen luvan antamista olisi poliisin tarkastettava aseiden ja aseen osien säilytystilat.

3.2.12. Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset

Lisäksi kaikki lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten aikana annetut luvat jäisivät mahdollisine lupaehtoineen voimaan.


YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1. Lakiehdotusten perustelut
1.1. Ampuma-aselaki

46 §. Hankkimisluvan voimassaoloaika ja lupaehdot.

Keräilykokoelmaan kuuluva ampuma-ase soveltuu yleensä käytettäväksi myös muissa käyttötarkoituksissa. Osa keräilykokoelmaan kuuluvista ampuma-aseista on kuitenkin tyypiltään sellaisia, ettei niillä ampumista voida pääsääntöisesti pitää hyväksyttävänä. Keräilyaseella ampuminen ei pääsääntöisesti ole myöskään asekeräilyn perusajatuksen mukaista. Momentin nojalla lupaan voitaisiin sisällyttää ehto, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla aseella ei saa ampua. Erityisesti sarjatuliasetta koskevaan hankkimislupaan tulisikin pääsääntöisesti sisällyttää aseella ampumisen kieltävä ehto. Tämän tyyppisillä aseilla ampuminen aiheuttaa yleensä lähiympäristössä turvattomuuden ja hämmennyksen tunnetta.
Koska kyse kuitenkin olisi vain lupaehdosta, ampuminen voitaisiin erityistapauksissa, kuten perinneammuntakilpailujen ja -näytösten yhteydessä, sallia asetetusta lupaehdosta huolimatta. Ampumiseen olisi kuitenkin saatava kussakin tapauksessa edeltäkäsin lupaviranomaisen lupa.
Keräilykokoelmaan kuuluvia ampuma-aseita koskeviin lupiin voitaisiin lain 61 §:n nojalla sisällyttää ehto, jonka mukaan lupa ei oikeutta hankkimaan aseeseen sopivia patruunoita.

53 §. Hallussapitoluvan voimassaoloaika ja lupaehdot

2 mom. Kuten hankkimislupaan ja yksityiseen valmistamislupaan myös hallussapitolupaan olisi mahdollista sisällyttää ehto, jonka mukaan keräilykokoelmaan kuuluvalla ampuma-aseella ei saa ampua. Perustelujen osalta voidaan viitata hankkimislupaa koskeviin perusteluihin.

107 §. Säilyttämiseen ja kuljettamiseen sekä lupiin, ennakkosuostumuksiin ja suostumukseen liittyvät ehdot.

Ehdot voisivat myös koskea rajoituksia ampua ase-elinkeinonharjoittajan hallussa olevilla aseilla.

Momentin nojalla asetettavat ehdot voisivat siten olla hyvin monenlaisia. Niiden tulisi kuitenkin aina olla yleisen järjestyksen ja turvallisuuden kannalta perusteltavissa, eikä niiden asettamisella saisi aiheuttaa tarpeettomasti haittaa luvanhaltijalle.

121 §. Aikaisemman lain nojalla annetut luvat.

Luvansaaja, joka on saanut ampuma-asetta, aseen osaa tai patruunoita koskevan luvan ennen ehdotetun lain voimaantuloa, on saattanut sijoittaa huomattavia summia rahaa edellä mainittujen esineiden hankkimiseen. Syynä on voinut olla asealalla harjoitettava elinkeinotoiminta, työ tai ammatti taikka harrastustoiminta. Jos ehdotukseen sisältyvillä säännöksillä puututtaisiin näiden lupien voimassaoloaikaan, puututtaisiin samalla hallitusmuodon II luvussa säädettyihin yksilön perusoikeuksiin. Lakiehdotuksella puututtaisiin tällöin edellä mainittujen esineiden vapaaseen käyttöoikeuteen ja mahdollisesti myös asianomaisen luovutuskompetenssiin omaisuuteensa suhteen. Ottaen erityisesti huomioon hallitusmuodon 12 §:ssä turvattu omaisuuden suoja esityksessä ehdotetaan, että aiemman lain nojalla annetut luvat jäisivät mahdollisine lupaehtoineen voimaan. Näin ollen aikaisemman lain nojalla annettu lupa jäisi voimaan, vaikkei samansisältöistä lupaa olisikaan uuden lain voimassa ollessa mahdollista saada.

Hallituksen esitys (110/2000) Eduskunnalle laiksi ampuma-aselain muuttamisesta

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1. Lakiehdotusten perustelut

61 §. Patruunoiden hankkiminen ja hallussapito.

Käytännössä on esiintynyt tarvetta asettaa patruunoiden hankkimista rajoittava ehto myös sellaiseen hallussapitolupaan, joka on annettu muistoesineenä säilytettävään ampuma-aseeseen. Tällaisella aseella ei yleensä ole tarvetta ampua, vaan ensisijaista on aseen pysyminen perheen ja suvun hallussa, koska aseeseen liittyy vahvoja tunnesiteitä ja -arvoja. Ehdon asettaminen voisi myös tavallaan alentaa kynnystä antaa lupa, mikä olisi joissakin tapauksissa tarkoituksenmukaista. Tämän vuoksi pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että patruunoiden hankkimista ja hallussapitoa rajoittava ehto voitaisiin asettaa myös muistoesineperusteella annettavaan hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttavaan lupaan.

2.2. Siirtymäsäännökset

Aikaisemman lain nojalla annetut luvat, ennakkosuostumukset ja asekeräilijälle annetut hyväksynnät. Henkilö, joka on saanut ampuma-asetta, aseen osaa, patruunoita tai erityisen vaarallisia ammuksia koskevan luvan taikka ennakkosuostumuksen tai asekeräilijälle annetun hyväksynnän ennen ehdotetun lain voimaantuloa, on saattanut sijoittaa huomattavia summia rahaa edellä mainittujen esineiden hankkimiseen tai niiden hankkimista valmisteleviin toimiin. Sama koskee luonnollisia henkilöitä ja yhteisöjä, jotka ovat saaneet ase-elinkeinoluvan. Jos ehdotukseen sisältyvillä säännöksillä puututtaisiin näiden voimassaoloaikaan, puututtaisiin samalla Suomen perustuslain II luvussa säädettyihin yksilön perusoikeuksiin. Lakiehdotuksella puututtaisiin tällöin edellä mainittujen esineiden vapaaseen käyttöoikeuteen ja mahdollisesti myös asianomaisen luovutuskompetenssiin omaisuutensa suhteen. Ottaen erityisesti huomioon Suomen perustuslain 15 §:ssä turvatun omaisuuden suojan esityksessä ehdotetaan, että aiempien lakien nojalla annetut luvat, ennakkosuostumukset ja asekeräilijälle annetut hyväksynnät jäisivät mahdollisine ehtoineen voimaan.


HALLINTOLAKI (6.6.2003/434)

8 luku Päätöksessä olevan virheen korjaaminen

50 § Asiavirheen korjaaminen

Jos päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen taikka ilmeisen väärään lain soveltamiseen taikka päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe, viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen.
Päätös voidaan korjata asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.

Hallituksen esitys (72/2002) Eduskunnalle hallintolaiksi ja laiksi hallintolainkäyttölain muuttamisesta

Päätöksessä olevan virheen korjaaminen

Viranomaisen itseoikaisumahdollisuutta ehdotetaan osin laajennettavaksi ja täsmennettäväksi. Lisäksi oikaisusäännökset sopeutettaisiin paremmin massahallinnossa annettujen päätösten korjaamiseen.
Muutoksenhakujen vähentämiseksi asiavirheen korjaaminen (50 §) laajennettaisiin koskemaan päätöksen sisältövirheiden ohella menettelyssä tapahtuneita virheitä. Toinen keskeinen uudistus olisi päätöksen korjaamisen edellytyksenä olevan asianosaisen suostumuksen rajoittaminen tilanteisiin, joissa päätös korjataan asianosaisen vahingoksi. Suostumuksesta voitaisiin tällöinkin poiketa, jos virhe on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.
Asianosaisen menettelyn huomioon ottaminen sallittaisiin vastaavasti kirjoitusvirheen korjaamisessa silloin, kun korjaaminen johtaa asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen (51 §).
Korjaamisasian vireilletulosta ja käsittelystä (52 §) sekä korjaamismenettelystä (53 §) säädettäisiin nykyistä täsmällisemmin. Korjaamista koskevan aloitteen tekemiselle tai vaatimuksen esittämiselle ehdotetaan säädettäväksi viiden vuoden määräaika. Lisäksi laissa selkeytettäisiin korjaamisasian käsittelyä koskevia käytännön kysymyksiä. Menettelyä täydennettäisiin säännöksellä viranomaisen oikeudesta määrätä päätöksen täytäntöönpano keskeytettäväksi korjaamisasian käsittelyn ajaksi.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT
1. Lakiehdotusten perustelut
1.1. Hallintolaki

8 luku. Päätöksessä olevan virheen korjaaminen
Lain 8 luvussa säädettäisiin päätöksessä olevan virheen korjaamisen edellytyksistä sekä korjaamisasian vireilletulosta ja sen käsittelyssä noudatettavasta menettelystä.

50 §. Asiavirheen korjaaminen


Lakiehdotuksessa on kuitenkin katsottu tarpeelliseksi säilyttää asianosaisen suostumusta koskeva edellytys niissä tilanteissa, joissa päätös korjataan asianosaiselle haitalliseen suuntaan. Tätä pääsääntöä sovellettaessa ei voida tehdä eroa sen suhteen, onko kysymys menettelyvirheen vai päätöksen sisältöä koskevan asiavirheen korjaamisesta. Merkitystä ei myöskään olisi päätöksen kohteena olevien asianosaisten lukumäärällä. Näin ollen korjattaessa useita asianosaisia koskevaa päätöstä haitalliseen suuntaan suostumus tarvittaisiin jokaiselta asianosaiselta erikseen.
Ehdotuksen mukaan suostumusta ei kuitenkaan tarvittaisi tilanteissa, joissa asianosainen on itse omalla menettelyllään aikaansaanut päätöksen virheellisyyden. Tällä viitataan lähinnä niihin tilanteisiin, joissa on kysymys asianosaisen vilpillisestä menettelystä tai vakavasta laiminlyönnistä. Säännös ei kuitenkaan ehdottomasti edellyttäisi asianosaisen menettelyltä tahallisuutta, vaan korjaamisen perusteena voisi olla myös asianosaisen erehdykseen tai huolimattomuuteen perustuva virheellisten tietojen antaminen. Korjaamismenettelyyn ryhtyminen riippuisi viime kädessä viranomaisen harkinnasta.


SUOMEN PERUSTUSLAKI (11.6.1999/731)

2 § Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate

Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.
Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.

15 § Omaisuuden suoja

Jokaisen omaisuus on turvattu.
Omaisuuden pakkolunastuksesta yleiseen tarpeeseen täyttä korvausta vastaan säädetään lailla.

Lisätietoja: Finlex
_________________
Errare humanum est
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SUZUKI1000
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2006
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 18.03.2006 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
Kellon ollessa jo näinkin paljon ei pitäisi ottaa kantaa, mutta....

Ei kai se ole hämmästyttävää ettei keräilyaseilla saisi ampua lainkaan? Pikemminkin loogista. Jos aseet hankitaan käytööön, niin niillä voi tietenkin ampua, mutta itsestänikin tuntuu oudolta jos keräilyperusteella voisi mennä soramontulle roiskimaan Lahti-Salorannalla tai mulla vastaavalla virityksellä,kun käyttöaseisiinkin on hankala saada lupia.

Omasta puolesta ihmisten tulee saada hallita vaikka minkälaisia aseita esim. kranaatinheittimistä tykistökaliberin aseisiin saakka, kuin myös erva tarvikkeita. Viranomaiset ovat vain erimieltä... mutta vaikka kuinka vääntelen ja kääntelen mielikuvia, niin en voi käsittää, että keräilyperusteella saadulla luvalla saisi ampua kun ei perusteltuihin käyttöaseisiinkaan tahdosaada lupia.

Niinpä niin, kuten jo toisaallakin ihmettelin tätä käsitystä, ettei keräilyaseilla harrasteta ampumista jne...
Mielestäni yksi osa asekeräilyä on oppia tuntemaan harvinaisetkin aseet "perin pohjin", ja mitenkäs muuten perehdyt aseen toimintaan...hienouksiin, ellet pääse sillä ampumaan.
Asekeräily ei todellakaan ole pelkkää aseiden kiillottelua kaapissa, ehkä jotkut sitä tekee, mutta asekeräilyä voi harrastaa suppeammassa ja laajemmassa mielessä...
Tätä ampumakieltoasiaa pohdittaessa on syytä muistaa myöskin asekeräilijähyväksynnän kriteerit; joihin kuuluu mm. asetekninen asiantuntemus....mielestäni tämänkin alueen kehittäminen vaatii omakohtaista ampumakokemusta omistamillaan keräilyaseilla.
Mitä tähän soramontulla roiskimiseen tulee, en usko asekeräilijöiden sitä harrastavan, on liian paljon menetettävää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anska
Banned


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1038

LähetäLähetetty: 18.03.2006 14:53    Viestin aihe: kirje Vastaa lainaamalla viestiä

Sain e-mailin liitetiedostona skannatun kirjeen asiasta, niin että eräänlainen kirje on todella olemassa, mutta lupaa käyttää sitä missään foorumissa en saanut.

Viimeinen muokkaaja, Anska pvm 18.03.2006 16:29, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com