Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
PetNie Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.05.2006 18:23 Viestin aihe: Kanalintujen pesän merkitseminen/suojaaminen? |
|
|
Kumpikohan on parempi merkitä muutaman metrin säteellä hajustetulla lippusiimalla vai jättää merkitsemättä? Jos merkitsee, hyviä puolia on ainakin ketun, supin ja kissan suurempi varovaisuus mennä siiman sisään. Huonona puolena näen sen että silloin närhet ja muut nuohaajat näkevät lippusiiman ja se herättää niiden kiinnostuksen. En tiedä häiritseekö lippusiima hautovaa lintua.
Mites muut ajattelee onko kanalinnun pesä parempi merkitä/suojata vai jättää merkitsemättä ja heitelkää perusteluja.
Itse just löysin pyynpesän(8 munaa) ihan polun vierestä jonka merkitsin uskoen häiritseväni ainakin kettuja ja supeja. Aika näyttää onnistuinko tarkoituksessani. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kytösavu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.05.2006 18:32 Viestin aihe: |
|
|
Viime keväänä suojasin 10 munan teerenpesän ja sieltä ainakin pääsivät kuoriutumaan maailmaan. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.05.2006 20:46 Viestin aihe: |
|
|
Itse uskon, että pesien merkintä auttaa pesintätulokseen ainakin hakkuilla. Joku kirjoitti jossakin (olisiko ollut Metsästäjä-lehti), että hajusaippuan palat merkintänauhan alapuolella varmistaisivat vielä pesintätulosta, varsinkin maapedot karttavat voimakkaita hajuja? Voihan se pitääkin paikkansa.
Nauhat varmasti kannattaa vetää hiukan laajempaan rinkiin pesän lähelle, jotta pesää ei suoraan voi paikantaa nauhojen keskeltä. Tälläisen vinkin olen jostakin myös kuullut. Näitä noudattaen olen löytyneet pesät merkinnyt ja pyyn pesistä ovat poikueet kuoriutuneet. _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kkssu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.05.2006 20:47 Viestin aihe: |
|
|
Viimme kesänä oli jossaki lehessä artikkeli saksanseisoja miehestä, joka etti pesiä ja pesän löytyessä kiersi pesän ympäri muistaakseni kuitenki usiamman kymmenen metrin säteellä ja vuoleskeli saippuaa samalla maastoon. Perusteluna oli, että saippua kompensoi voimakkaampana linnun hajua. mutta saippua oli kuitenki niin kaukana, ettei lintu alakas vieroksuun sitä. En tiiä kuitenkaa mikä oli toiminnan tulos ja oliko siitä haittaa tai hyötyä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
AnDDiL Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 22.05.2006 21:33 Viestin aihe: |
|
|
siinä elokuvassa metsojen tulevaisuus tai joku sellanen näytetää ku ne talkoo voimin suojaa metsojen pesiä. saksanseisojalla etsitään ja sit suojataan lippusiimalla ja laitetaan saippuaa tehostamaan lippusiimaa _________________ Metsästys ei ole harrastus, vaan elämäntapa!! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
eräweikko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.05.2006 14:56 Viestin aihe: |
|
|
Klikatkaa www.metsoparlamentti.fi. Siellä neuvotaan pesien suojaus.
Oleellista on, että lankarinki on riittävän iso, jotta varislinnut eivät pysty paikantamaan pesää.
Suojaus pitää voida tehdä niin, ettei hautova lintu lähde pesästä. Silloin suojaaja on riittävän etäällä (jos lintu hautoo).
Munien kuoriutumisen jälkeen (esim. kesäkuun lopussa) langat ja muut vermeet kerätään pois. Samalla tarkistetaan, mitä pesässä on tapahtunut. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
PetNie Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.06.2006 16:13 Viestin aihe: |
|
|
No nyt oli kyseisen pyynesän poikaset kuoriutuneet. Yhdeksästä munasta kahdeksan poikasta oli kuoriutunut, joten ainakin haudontavaiheen aika onnistui. Oliko sitten pesänsuojauksen ansiota vai jonkun muun mutta poikaset ainakin pääsi maailmaan. Taidampa suojata tästälähin kaikki löytämäni kanalinnunpesät. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MtJ Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.06.2006 20:43 Viestin aihe: |
|
|
Hieno juttu, että pesintä onnistui! Ja koska tutkitusti pesien merkinnästä on apua, sitähän kannattaa hyvinkin jatkaa. Hyvä homma! _________________ Jos parturi ajaa parran vain niiltä, jotka eivät itse aja partaansa, ajaako hän silloin oman partansa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|