Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
perah Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.07.2007 21:49 Viestin aihe: oravaniuha |
|
|
Onko kellään aitoa vanhaa suomalaista maasepän tekemää mustaruuti oravaniuhaa/'peuraväljää'?
Jos on, oletteko ampuneet ja millä tuloksella?
_________________ Haapaa se vain on! -sano hirvimies kun takalaittoman ampu... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Trapper Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 29.08.2007 11:51 Viestin aihe: |
|
|
On ja on ammuttu. Nallilukkoinen 7mm oravaniuha on. Aikas myöhäistä tekoa tosin, tehty vasta 1900-luvun alkukymmenellä (historia tiedossa). Aseen on valmistanut käyttäjä itse, tosin piippu on kyllä tehty tietenkin ihan maasepän pajassa. Eipä siihen aikaan moni enää tehnyt suustaruokittavia itse, tai niitä edes ostanut, kyllä hylsyllinen patruuna jo oli tehnyt joltisenkin läpimurron jopa näillä raukoilla rajoilla. Mutta köyhässä torpassa on kaikki ollut kotiin päin...
Olen sillä joskus ammuskellut SAL:n Vetterli-sarjaa omaksi ilokseni (siis ei kilpailuissa), tulostaso parhaimmillaan luokkaa 70 pistettä. Parempaankin pystyisi, kun uuden luodinvalupihdin tekisi/teettäisi/löytäisi. Kuula kun ei tule enään vanhalla muotilla ihan täydelliseksi.
Ase on tietenkin "kuivana ampuvaa" mallia, eli ei mitään rasvalappuja tms. ulkomaailman hömpötyksiä, vaan ihan perinteinen tappuralla ja syljellä voideltu malli...
Veikkaisin että kun oikein virittelisi kuulat ja lataukset kondikseen, niin voisi tuommoista 80 pisteen päälle menevää tulosta saada.
Hieno ja hyvä kuntoinen ase ja mukana on vielä kaikki alkuperäiset värkitkin; ruutisarvi, luoti/nallikukkaro, luotipihdit ja ruutimitta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|