OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Bore-Snake
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 18.04.2004 15:01    Viestin aihe: Bore-Snake Vastaa lainaamalla viestiä

Löytyykö käyttökokemuksia tai mielipiteitä bore-snake -puhdistusvälineestä?

Ihmetyttää käyttöperiaate, että samaa suttia vedettäisiin ikuisesti piipun läpi.

Aikoinaan sotakouluja käydessä käytti eräs asealan kouluttaja aseen puhdistusta opettaessaan termiä "lastuava työkalu", tarkoittaen sillä silla-/tms suttia joka on kerran likaisen piipun läpi kulkenut.
Meinas että alkaa pian kuluttamaan piippua.

Kai tuo kärmes on jotenkin puhdistettavissa, mutta niinköhän se onnistuu riittävän hyvin...

Sillä periaatteella olen sen jälkeen aseita puhdistanut ettei moista pääsisi tapahtumaan.

Mielelläni kuulisin esim Hemin tai Handen tai muiden asiasta oikeasti mahdollisesti TIETÄVIEN mielipiteitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sauernisti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 404
Paikkakunta: Lounais-Suomi

LähetäLähetetty: 18.04.2004 22:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näppäriä ovat. Piippu puhtaaksi 10 sekunnsisa Cool Eipä mulla oo ku positiivista sanottavaa, paitsi hinta... yli 30 euroa tuntuu aika kovalta hinnalta Rolling Eyes Mutta mukavuudesta täytyy maksaa Wink

Boresnaket voi pestä pesukoneessa. en sitte kyllä tiiä mitä kone siitä sanoo... voi olla ettei sillä muuta enää puhtaaks saakkaan Laughing
_________________
Piú avanti da sempre
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wicked-Willie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 204
Paikkakunta: Ryttylä

LähetäLähetetty: 19.04.2004 06:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Osku85 kirjoitti:
Boresnaket voi pestä pesukoneessa. en sitte kyllä tiiä mitä kone siitä sanoo... voi olla ettei sillä muuta enää puhtaaks saakkaan Laughing

Miksipä ei saisi muutakin puhdistettua? Pestäänhän sitä pesukoneessa muutakin öljyistä kamaa, ei tosin kovin aktiivisesti (ainakaan meillä).

Itse suosin kyllä edelleenkin puhdistuspuikkoa m/SA. Menee mukavan pieneen tilaan, voi tehdä sopivan pituisen, varaosia saatavissa helposti ja edullisesti ja sopii sekä kiväärille että haulikolle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
sauernisti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 404
Paikkakunta: Lounais-Suomi

LähetäLähetetty: 19.04.2004 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wicked-Willie: Joskus Discussin aikaan oli juttua vaan hylsyjen pesemisestä pesukoneessa, ja kokeilleet totesivat pesukoneen menneen muuhun tarkoitukseen pilalle. Ajattelin vain, että jos kerran hylsysistä, niin miksei myös kankaasta, joka on täynnä samoja aineita Question
_________________
Piú avanti da sempre
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nihis
Vieras





LähetäLähetetty: 19.04.2004 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni on 12-kaliiberiselle haulikolle tuo kärmes. Hyvä peli on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
+ Menee pieneen tilaan ja kulkee mukana
+ nopea putsata asetta purkamatta (itselataavat, yms.)
+ puhdistaa kohtuullisen hyvin
- hinta
- jättää ulimenokartion ja piipun kulmaan likaisen kohdan (riippuu hieman piipustakin?)
Takaisin alkuun
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 20.04.2004 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lähinnä hain kysymyksellä sitä, että onko tuo tamppooni hyvä laite koska se kuljettaa samaa moskaa piipun läpi kerta toisensa jälkeen kuluttaen piippua. Ellei sitä saa huolellisesti puhdistettua jokaisen vedon jälkeen, jolloin taas kätevyysajattelun saa unohtaa.

Toki ainakin 90% ammutuista laukauksista ammutaan likaisesta piipusta, (harva putsaa joka laukauksen jälkeen...) että tottahan piippu siinäkin hiertyy.

Useammin aseet kuitenkin hinkataan pilalle väärillä menetelmillä ja vehkeillä kuin ammutaan väljiksi. Näin mattimeikäläisen toimesta siis, ahkerat harrastajat erikseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Anttiman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 2647

LähetäLähetetty: 20.04.2004 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Boresnakessa on niin paljon pinta-alaa, että se ei samalla tavalla likaannu kuin tiukka puhdistuslappu. Itse olen käyttäny käärmestä sekä haulikossa, että 223 rem kiväärissä. Ideana on ollut puhdistaa aseet aina ammunnan jälkeen käärmeellä ja aina välillä tehdä perusteellisempi puhdistus perinteisillä välineillä. Arvelisin, että piippun pilaaminen puhdistamalla onnistuu parhaiten kun piippu puhdistetaan suusta päin ja hinkataan piipunsuun kruunaus pilalle puhdistuspuikolla. Kasa-ammuntakivääreissä puhdistusrituaalit taitavat sitten olla oma lukunsa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 20.04.2004 16:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo tuohan se on varmaan yleisin tapa pilata piippu "puhdistamalla".

Silti tuon mainitsemani kouluttajan sanat ovat jääneet kummittelemaan mieleeni. Ja ei kai siinä ole eroa kulkeeko sama "hiontatahnamäärä" piipun läpi lyhyessä (1-5cm) vai metrisessä sutissa. Näin heinäntekojärjellä ajateltuna.
Se ei vain näytä niin pahalta kun on levittäytynyt pitkälle matkalle. Itse asiassa voi olla juuri sen takia petollinen, kun tavaraa saa olla jo paljon ennenku se alkaa näyttää silmään !&%¤#.

Saattaa mennä jo jonkun mielestä saivartelun puolelle, mutta kaikkea sitä ehtii ajatella kun hieman joutokäyntiä reissujen välillä... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 20.04.2004 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole ikinä kuullut kenenkään väittävän, että piipun voi pilata työntelemällä likaista puhdistuslappua piipun läpi. Näin maalaisjärjellä en ymmärrä miksi ruudin palamisjäänteistä likainen puhdistuslappu aiheuttaisi piipun kulumista paitsi jos sen jättää sinne piippuun muhimaan pitkäksi aikaa. Eihän messinkiharjakaan kohtuullisessa määrin käytettynä pilaa piippua. Taitaa olla näitä "tornijuttuja". Minä en aio ainakaan aseitani turhaan paapoa. Minun aseeni ovat ostettu käyttöä varten ja rahalla saa aina uusia.
Takaisin alkuun
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 20.04.2004 16:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Minä en aio ainakaan aseitani turhaan paapoa. Minun aseeni ovat ostettu käyttöä varten ja rahalla saa aina uusia.


Samaa mieltä. Kyllä se piippu tungetaan puhtaaksi ja vähän jynssätäänkin (paitti ei piipunsuusta). Aseet on käyttöpelejä ja kun piippu on kulunut, ostetaan uusi piippu tai koko ase.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
jetset
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1485
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 20.04.2004 18:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harva sitä lopuillaan ampuu piipun "loppuun".
Tarvitaan useampia tuhansia, ellei sitten kymmeniä tuhansia laukauksia ennenkuin voidaan väittää piipun olevan loppu.

Eri homma lienee kilpa-ampujat yms huipputarkkuuteen pyrkivät hemmot.

Omalla solttukiväärillä on ammuttu jo varmaankin 15000 lks ja vielä sillä hyvin sattuu.
_________________
Laavulla nukkuu parhaiten
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 20.04.2004 18:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En kyllä ymmärrä, mikä tuossa palaneessa ruutimassassa olisi niin kovaa, että pystyisi edes teoriassa vahingoittamaan piippua mekaanisesti hiomalla, kun sitä vedetään läpi tekstiilisellä Borella. Sitä paitsi niinkuin tuossa ylhäällä jo mainittiinkin niin siirtyyhän tuota samaa tavaraa piipussa (hioen sitä pilalle?) joka laukauksella heti toisesta laukauksesta alkaen ja silloin se on puristuneena vieläpä suhteellisen tiukkaan kahden metallin väliin.

Itse laitan pistoolini piippuun Forrestia, annan vaikuttaa ja vedän kerran-kaksi Boresnaken läpi, sitten puhdistan vielä patruunapesän erikseen. Saa nähdä kauanko tuo Boren messinkiharja kestää pesemättä, kun siihen tahtoo aina jäädä tuota Forrestia, vaikka suurimmat pyyhinkin pois.
Takaisin alkuun
eräs
Vieras





LähetäLähetetty: 21.04.2004 17:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anttiman kirjoitti:
Itse olen käyttäny käärmestä sekä haulikossa, että 223 rem kiväärissä.


Jos ei ole vielä tullut mieleen, niin 5.5 millinen kärme on aikas ohut. Eli siis varovaisuutta sen kanssa; kuulin tapauksen jossa HK93n piippuun oli katkennut ja poissaaminen ei ollut helppoa...
Takaisin alkuun
Hannes
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1194

LähetäLähetetty: 21.04.2004 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Melko samansuuntaisia ajatuksia tuntuu muillakin olevan kuin meikäläisellä.

Teoriassa on niin monta kysymysmerkkiä ja omituista kohtaa että saattaapa hyvinkin olla taas vain yhden "tietäjän" suuri viisaus jolla ei ole käytännössä mitään merkitystä.

Onko alan (puoli-)ammattilaisilla ajatuksia aiheesta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lippis
Vieras





LähetäLähetetty: 28.04.2004 17:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen sitä mieltä että tuollainen snake on varmaan hyvä pikahuoltoon ja kenttäolosuhteissa tapahtuvaan kevyeen puhdistukseen. Kotosalla voi sitten käyttää oikeita puhdistuspuikkoja ja puhdistuspuikon ohjaimia.

Maltillisesti käytettynä ei tuosta varmaan haittakaan ole kunhan pitää huolen että käärmeeseen ei pääse hiekkaa tms. kovaa materiaalia.

Yhtenä vikana tuossa käärmeessä on se, että käärmeellä ei paljon työnnetä jumittuneita hylsyjä pois patruunapesästä tai mitään vähänkään kovempaa estettä piipusta pois. Eli se ei korvaa puhdistuspuikkoa, korkeintaan vähän avittaa puhdistuksessa.

Itsellä on 30-kaliperinen käärme kotona mutta ei ole tullut vielä kokeiltua kun puikollakin on pärjännyt. Ei tuosta varmaan mitään isompaa haittakaan ole jos puhtaana pitää ja maltilla käyttää.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com