OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

tulevaisuuden näkymiä
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
latvalaturi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 454

LähetäLähetetty: 21.12.2006 11:58    Viestin aihe: tulevaisuuden näkymiä Vastaa lainaamalla viestiä

Miten mahtaa hirvenmetsästyksen käydä kun suuri ikäluokka ei jaksa enää käydä jahdissa?
Suuri osa porukasta on nyt 50-60:stä ukkoa, joiden mielestä hirvet jää ampumatta kun heistä aika jättää.

Olen sitä mieltä, että hirvet tulee ammuttua pienemmälläkin porukalla.
Ei metsään tarvita kymmeniä miehiä per seura.
6 asiansa osaavaa miestä ja pari koiraa metsään niin homma hoituu.
No joinain vuosina jahti kestää joulukuulle asti, mutta toisaalta se onkin ainakin omasta mielestä pelkästään hyvä asia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2005
Viestejä: 2042

LähetäLähetetty: 21.12.2006 12:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suomi suojellaan susia täyteen niin hirvenmetsästys ja koiraharrastus
voidaan lopettaa raakana ja raukkamaisena harrastuksena.
Sitäpaitsi hirvi kuuluu suden persijeen, näin olen kuullut itseäni viisaammilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuulapää78
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2006
Viestejä: 1065
Paikkakunta: Kuru

LähetäLähetetty: 21.12.2006 13:37    Viestin aihe: Re: tulevaisuuden näkymiä Vastaa lainaamalla viestiä

latvalaturi kirjoitti:
Miten mahtaa hirvenmetsästyksen käydä kun suuri ikäluokka ei jaksa enää käydä jahdissa?
Suuri osa porukasta on nyt 50-60:stä ukkoa, joiden mielestä hirvet jää ampumatta kun heistä aika jättää.

Olen sitä mieltä, että hirvet tulee ammuttua pienemmälläkin porukalla.
Ei metsään tarvita kymmeniä miehiä per seura.
6 asiansa osaavaa miestä ja pari koiraa metsään niin homma hoituu.
No joinain vuosina jahti kestää joulukuulle asti, mutta toisaalta se onkin ainakin omasta mielestä pelkästään hyvä asia.


Tarkoittaako tuo että haluat rajoittaa innokkaiden metsätäjien jahtiin pääsyn? Jaettaisiko lihatkin vain muutaman miehen kesken? Ei mun pakastimeeni ainakaan mahdu enempää lihaa enkä kyllä vuodessa ehtisi enempää syömäänkään. Mitä tuohon ikäluokkaan tulee niin siihen on helppo ratkaisu: vähemmän kateellisia ihmisiä, niin ehkä uudetkin miehet pääsevät seuraan. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
latvalaturi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 454

LähetäLähetetty: 21.12.2006 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei en halua rajoittaa enkä pienentää hirviporukoita.
Uusia metsästäjiä ei vain ole tulossa vanhenevien tilalle näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.
Eikä niissä suuren ikäluokan metsästäjissä mitään varsinaista vikaa ole.
Aivan käypäsiä miehiä, ikä ei ole vika.
Lihaa voi lahjoittaa, myydä tai syödä, se on oma valinta. Lihan kanssa ei ole mitään vaikeuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kaber
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Maa 2006
Viestejä: 66

LähetäLähetetty: 21.12.2006 14:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei näillä sivuistoilla kirjoittelevat nuoremmat metsästäjät tunnu pitävän hirvenmetsästystä metsästyksenä lainkaan ja heidän mielestään kaikki hirvenmetsästäjät ovat p......:stä. Miksi he siten pyrkisivätkään hirvijahtiin. Muuttuisivat vielä samanlaisiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuulapää78
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2006
Viestejä: 1065
Paikkakunta: Kuru

LähetäLähetetty: 21.12.2006 14:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No teineillähän on kapinahenkeä ja kaikennäköisiä angsteja, se kuuluu ihmisen kehitykseen. Kyllä hekin varmasti pitäisivät hirvenmetsästyksestä jos siihen mahdollisuus suotaisiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
HIRVIKUISKAAJA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2006
Viestejä: 261
Paikkakunta: ROVANIEMI

LähetäLähetetty: 21.12.2006 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on onneksi omassa porukassa kolmasosa alle kolmekymppisiä ja tommosia viistoistakesäisiä on tullu nyt parinavuonna lisää kokoajan. Että tuntuu ainakin meidän seurassa nuoria kiinnostavan hirven pyynti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 21.12.2006 20:11    Viestin aihe: Re: tulevaisuuden näkymiä Vastaa lainaamalla viestiä

latvalaturi kirjoitti:
Miten mahtaa hirvenmetsästyksen käydä kun suuri ikäluokka ei jaksa enää käydä jahdissa?
Suuri osa porukasta on nyt 50-60:stä ukkoa, joiden mielestä hirvet jää ampumatta kun heistä aika jättää.

Olen sitä mieltä, että hirvet tulee ammuttua pienemmälläkin porukalla.
Ei metsään tarvita kymmeniä miehiä per seura.
6 asiansa osaavaa miestä ja pari koiraa metsään niin homma hoituu.
No joinain vuosina jahti kestää joulukuulle asti, mutta toisaalta se onkin ainakin omasta mielestä pelkästään hyvä asia.


Täytyy koiramiehenä sanoa, että tuo kuulostaa ihan hyvältä ja ainakin meiläpäin vielä varsin todennäköiseltä tilanteelta kun katsotaan vaikka 20vuoden päähän. Mietiskelin vaan, että pitänee kyllä kutsua kavereitakin tähän koiramiesporukkaan, että saadaan kuusikaan miestä kasaan.

Täällä jo viikoilla päästiin kokeilemaan tuollaista jahtia parilla passimiehellä koiramiesten kesken ja tulosta olisi tullut ainakin samaan tahtiin kuin viikonloppuisin isommallakin porukalla, mikäli viikolla vain olisi saanut ampua aikuisiakin. Jahti oli paljon mielekkäämpää kuin viikonloppuisin, kun koko ajan ei tarvinnut kuunnella puhelimesta komentelua että mitä minun ja koirani pitäisi tehdä.

Sielä jo joku mainitsi että mitäs lihojen kanssa? No kyllä ainakin meiläpäin hirvenlihalle ostajia löytyy, eli eihän niitä kaikkia ole omaan pakkaseen survoa.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuulapää78
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2006
Viestejä: 1065
Paikkakunta: Kuru

LähetäLähetetty: 21.12.2006 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun mielestäni perseestä tuollainen kaupallinen metsästys, että ammutaan elukoita ja myydään raadot. Eikö ahneudella ole mitään rajaa? Minä metsästän sen verran mitä minä ja perheeni kykenemme syömään enkä yhtään enempää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 21.12.2006 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuulapää78 kirjoitti:
Minun mielestäni perseestä tuollainen kaupallinen metsästys, että ammutaan elukoita ja myydään raadot. Eikö ahneudella ole mitään rajaa? Minä metsästän sen verran mitä minä ja perheeni kykenemme syömään enkä yhtään enempää.


Millään tavalla ei nyt ole kyse ahneudesta, vaan siitä että näiltäkin alueilta on joka vuosi sitä hirvikantaa harvennettava että hirvien aiheuttamat kolari- ja metsävahingot pysyisivät kurissa. Sitten jos metsästäjiä on esim 6kpl ja hirvilupia parhaillaan 10-13kpl, niin kyllä se aika pahalta tuntuisi monttuunkaan noita elukoita työntää, joten miksi ei myödä ja laittaa rahoja esim. lahtivajan kunnostukseen jne?

Ei vaan enää nykymaailmassa taida toimia tuo ajattelumalli, ainakaan sorkkaeläinten kohdalla, että ammutaan se mitä perhe tarvitsee. Tosiaankin noita hirvivahinkojahan tällä metsästyksellä pääsääntöisesti pyritään pitämään kurissa, joten ei maanomistajille tai hirvikolarissa kuolleen omaisille saattaisi kelvata selitykseksi ylitiheästä hirvikannasta se, että "kun ei meillä mene kuin vasa talvessa, kun on tuota jänistäki..".

Hirvijahti alkaa valitettavasti hiljalleen hiipua pois käsitteen "metsästys" alta, alkaa hommaan tulla lupien lisääntymisen myötä lahtaamisen maku ja metsästys alkaa maistua työltä.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7512

LähetäLähetetty: 21.12.2006 21:56    Viestin aihe: Re: tulevaisuuden näkymiä Vastaa lainaamalla viestiä

latvalaturi kirjoitti:
Miten mahtaa hirvenmetsästyksen käydä kun suuri ikäluokka ei jaksa enää käydä jahdissa?
Suuri osa porukasta on nyt 50-60:stä ukkoa, joiden mielestä hirvet jää ampumatta kun heistä aika jättää.

Olen sitä mieltä, että hirvet tulee ammuttua pienemmälläkin porukalla.
Ei metsään tarvita kymmeniä miehiä per seura.
6 asiansa osaavaa miestä ja pari koiraa metsään niin homma hoituu.
No joinain vuosina jahti kestää joulukuulle asti, mutta toisaalta se onkin ainakin omasta mielestä pelkästään hyvä asia.


Skenaarion toinen puoli on se, ettei ole sitten niitä maitakaan millä metsästää. Perikuntia ei välttämättä kiinnosta vuokrata maita metsästykseen ja pieni porukka voi joutua kaivamaan lompsaa tosi syvältä saadakseen edes sen tuhat hehtaaria vuokrattua.

Suuri osa ikääntyneistä hirvimiehistä on juuri niitä metsästäviä maanomistajajäseniä ja jälkikasvu saattaa asua kokonaan muualla. Kylillä asuvat eivät ilkeä olla vuokraamatta, mutta cityihmiselle valinta voi olla eettinen tai puhtaasti kiinnostuksen puute.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuulapää78
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2006
Viestejä: 1065
Paikkakunta: Kuru

LähetäLähetetty: 21.12.2006 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juunas kirjoitti:
kuulapää78 kirjoitti:
Minun mielestäni perseestä tuollainen kaupallinen metsästys, että ammutaan elukoita ja myydään raadot. Eikö ahneudella ole mitään rajaa? Minä metsästän sen verran mitä minä ja perheeni kykenemme syömään enkä yhtään enempää.


Millään tavalla ei nyt ole kyse ahneudesta, vaan siitä että näiltäkin alueilta on joka vuosi sitä hirvikantaa harvennettava että hirvien aiheuttamat kolari- ja metsävahingot pysyisivät kurissa. Sitten jos metsästäjiä on esim 6kpl ja hirvilupia parhaillaan 10-13kpl, niin kyllä se aika pahalta tuntuisi monttuunkaan noita elukoita työntää, joten miksi ei myödä ja laittaa rahoja esim. lahtivajan kunnostukseen jne?

Ei vaan enää nykymaailmassa taida toimia tuo ajattelumalli, ainakaan sorkkaeläinten kohdalla, että ammutaan se mitä perhe tarvitsee. Tosiaankin noita hirvivahinkojahan tällä metsästyksellä pääsääntöisesti pyritään pitämään kurissa, joten ei maanomistajille tai hirvikolarissa kuolleen omaisille saattaisi kelvata selitykseksi ylitiheästä hirvikannasta se, että "kun ei meillä mene kuin vasa talvessa, kun on tuota jänistäki..".

Hirvijahti alkaa valitettavasti hiljalleen hiipua pois käsitteen "metsästys" alta, alkaa hommaan tulla lupien lisääntymisen myötä lahtaamisen maku ja metsästys alkaa maistua työltä.


Eipä tulisi lahtaamisen makua jos kaikki halukkaat pääsisivät hirvä metsästämään, tulisi pikemminkin pulaa lisäluvista että saisi tarpeeksi hirvenlihaa. Eli minun mielestäni uusi veri porukassa on parempi ratkaisu kuin se että pienellä sisäpiirillä ammutaan hirvet jopa kaupallisessa tarkoituksessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Mippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 1384
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 22.12.2006 00:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sama laulu on ollut jo 20v. Kyllä ne nurin saadaan vastakin. Älkää peljätkö Twisted Evil
_________________
Eihän sitä kukhan jaksa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 22.12.2006 00:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuulapää78 kirjoitti:
Juunas kirjoitti:
kuulapää78 kirjoitti:
Minun mielestäni perseestä tuollainen kaupallinen metsästys, että ammutaan elukoita ja myydään raadot. Eikö ahneudella ole mitään rajaa? Minä metsästän sen verran mitä minä ja perheeni kykenemme syömään enkä yhtään enempää.


Millään tavalla ei nyt ole kyse ahneudesta, vaan siitä että näiltäkin alueilta on joka vuosi sitä hirvikantaa harvennettava että hirvien aiheuttamat kolari- ja metsävahingot pysyisivät kurissa. Sitten jos metsästäjiä on esim 6kpl ja hirvilupia parhaillaan 10-13kpl, niin kyllä se aika pahalta tuntuisi monttuunkaan noita elukoita työntää, joten miksi ei myödä ja laittaa rahoja esim. lahtivajan kunnostukseen jne?

Ei vaan enää nykymaailmassa taida toimia tuo ajattelumalli, ainakaan sorkkaeläinten kohdalla, että ammutaan se mitä perhe tarvitsee. Tosiaankin noita hirvivahinkojahan tällä metsästyksellä pääsääntöisesti pyritään pitämään kurissa, joten ei maanomistajille tai hirvikolarissa kuolleen omaisille saattaisi kelvata selitykseksi ylitiheästä hirvikannasta se, että "kun ei meillä mene kuin vasa talvessa, kun on tuota jänistäki..".

Hirvijahti alkaa valitettavasti hiljalleen hiipua pois käsitteen "metsästys" alta, alkaa hommaan tulla lupien lisääntymisen myötä lahtaamisen maku ja metsästys alkaa maistua työltä.


Eipä tulisi lahtaamisen makua jos kaikki halukkaat pääsisivät hirvä metsästämään, tulisi pikemminkin pulaa lisäluvista että saisi tarpeeksi hirvenlihaa. Eli minun mielestäni uusi veri porukassa on parempi ratkaisu kuin se että pienellä sisäpiirillä ammutaan hirvet jopa kaupallisessa tarkoituksessa.


Kuka rajoittaa kenenkään pääsyä hirvijahtiin ja missä on tämmöisiä sisäpiirejä jotka omivat hirvet/niiden metsästyksen?

Tässä nyt puhuttiin siitä, että entäs jos hirvijahtiin halukkaat käyvät niin vanhoiksi, etteivät enää metsälle kykene ja porukka tämän takia supistuisi muutamaan mieheen. Itse en ainakaan ole kenenkään porukkaan tuloa rajoittamassa, sen verran on hiljaista ollut meidän porukan "pelaajamarkkinoilla".
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
latvalaturi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 454

LähetäLähetetty: 22.12.2006 09:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omien havaintojen mukaan pienellä porukalla saadaan jopa varmemmin hirvi. Optimi porukka meidän kuviolla tuntuis olevan tuo 6 metsästäjää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com