OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

tilleri ja kumppanit

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 31.01.2007 22:10    Viestin aihe: tilleri ja kumppanit Vastaa lainaamalla viestiä

Miteköhän on? Hoyt recommends että sama tilleri yles ja ales. Seuraavassa lauseessa toteaa että käännä lapojen säätö boltseja aina samanverta. Säädänkö tasatillerille ja oletan, että säädöt on liikkeessa laitettu pieleen? (mitä ne kyllä hyllyn osalta olikin...) Kun toisen lavan vetää pohjaan on toinen vielä puoltoista kierrosta auki jotta on tasa tilleri. Tasalla jousi kuiten ampuu kauniiten (ei tärinää ja turinaa.)
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 31.01.2007 22:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen aina tyytynyt tasatilleriin ja hyvin on pelittänyt. Tosin taidot on sellaiset, että erot tillerin säädöissä saattaisivat jäädä huomaamatta Very Happy . Varmaan paremmat ampujat voivat saada parempiakin tuloksia aikaiseksi säätämällä tilleriä hieman kompensoimaan sitä, että nuoli ei ole (yleensä) jänteen keskikohdassa ja samalla voivat etsiä sitä parasta iskun suuntaa (nock travel).

Jos ampuu tasatillerillä hyvin, niin sillä sitten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 31.01.2007 22:51    Viestin aihe: no Vastaa lainaamalla viestiä

Mie olen hieman pilikun viilaaja. Haluttaa saada hiljainen ja miellyttävä. Camin valinta ei tosin ole osoittautunut välttämättä tuollaiseksi jälkimmäiseksi. Lipesi tilleri pieleen niin huomasin, että jouseen tuli värinöitä jonkin verran. Kumpaan puoleen sitä sai aavistus jäädä enemmälti jos on jäädäkseen?
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 31.01.2007 23:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä alkaa eväät loppumaan kesken, mutta... Minun käsitykseni on, että ylälavassa voi hieman suurempi tilleri olla eduksi (jos on). Tietysti lähtökohtana pitää olla muuten timmissä oleva jousi. Hoyt:n säätöön on jotain Archery Talkista napattua juttua täällä: http://pjm.fi/?page_id=30 .

Näitä tämän tason säätöjuttuja kannattaisi ehkä kysellä SJAL:n foorumilla. Tuurilla saattaa vaikka Haaviston Jari vastata ja saa sitten oikeaa tietoa jousen säätämisestä. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juimi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2005
Viestejä: 202
Paikkakunta: Käpykylä

LähetäLähetetty: 01.02.2007 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alkuperäinen AT thread, kannattaa lueskella keskustelua, mikäli jää jotain ohjeistuksesta askarruttamaan. Mielestäni erittäin hyvät ohjeet!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 01.02.2007 12:20    Viestin aihe: pakko Vastaa lainaamalla viestiä

Pakko myöntää tuossa oli aika hyvin asiaa. Nyt vaan miettiin että miksi näin.
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 04.02.2007 12:58    Viestin aihe: olenko oikeassa Vastaa lainaamalla viestiä

No eipäs sitä apua mistään tahtonut herua. Osaakohan joku sanoa olenko oikeilla jäljillä. Taljajousihan on mekanismi, jossa on ainakin kaksi "tarkkaa pistettä" toisin sanoen kahdessa kohdassa tilanne on tunnettu. Tuossa CAM&puolikas systeemissä täytyy säätää kahteen kohtaan täydelle vedolle ja "stand by" settiin. Ensimmäisen oikeaa ajoitusta ilmineeraa vedon "pysäytin" eli niiden on topattava vaijereihin yhtä aikaisesti. Tästä on aivan varmasti se hyöty, että stoppi on "kuin seinään kiskaisis" Eli loppu tulee vastaan selkeänä eikä joustavana. Ilmeisesti tämä takaa myös se, että camit on lähtötilanteessa samassa kulmassa. Jälkimmäinen katsotaan sitten niiden referenssi pisteiden suhteen kuten manuaalissakin kerrottiin. Tämä siksi, että nokin paikka laukauksen lopussa on oikea. Kun molemmat on kohdallaan, saataneen siis ainakin teoriassa optimaalisin rata nokille. Kun nämä on kohdallaan, ainakin minulla tulee akseliväli täsmälleen tone chartin arvoksi ja kampe on aikas hiljainen. Kun säädöt ei olleet justiinsa, se aiheutti sulatonta nuolta ampuessa nuolen voimakasta kääntymistä pystysuunnassa, mitä ei nokin paikalla tai hyllyn säädöillä saanut kuriin.

Itse säätäminen oli pienen miettimisen paikka. Buss kaapeli osoittautui sellaiseksi,joka lähinnä välittää lapojen voimaa cameille. Control kaapeli puolestaan vaikuttaa niiden keskinäisiin suhteisiin. Näillä kahdella pelaten siis ilmeisesti laitetaan sykronointi eli se loppuasento ja ajoitus eli se alkuasento kuntoon. Bussin kiristäminen/löysääminen muuttaa nopeasti ajoitusta sekä synkronointia, ja sillä hain ajoituksen kohdalleen. Vastapainona synkki meni ihan pieleen. Vaan ohjauskaapelia rullaamalla sain sen kuosiin, mutta koska ohjauskin hieman vaikuttaa ajoitukseen meni se puolestaan hieman pieleen. Tuota kissa hiiri leikkiä kun aikansa pelaa niin lopulta molemmat saa kohdalleen, vieläpä yhtä aikaa. Jänteen kiristely ei tuntunut vaikuttavan kumpaankaan, vaikka silläkin ominaisuuksiin tuntuu olevan raisu vaikutus. Itse säädin jänteen silleen jotta molemmat jänteet oli keskellä referenssi merkkiä, vaikka minusta tuntuukin ettei sillä ole niin suurta merkitystä vaikka ne hieman sivussa onkin.
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 04.02.2007 19:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tossa varmaan järkeä on... . Minulla on sellainen käsitys, että AT:ssa oleva ohje on nimenomaan siitä lähtoisin, että ajoitusmerkkejä pelkästään käyttäen ei hommaa oikein saa toimimaan. Minä en hommaa aivan noin monimutkaisena pitänyt, vedin ohjeen mukaan ensin akselivälin lähes kohdalleen ja sitten säädin ajoituksen ja jänteen säädöllä oikeaan vetopituuteen tuli loppu akselivälistä paikallleen.

Jänne kyllä kannattaa säätää, kuten ohjeessa on, oikeaan mittaan vetopituuden avulla. Tune chartista löytyy vetopituus sillä modulin asennolla, jolla muutkin säädöt tehdään ja jänne säädetään sen mukaan. Sitten modulilla omaan mittaan sopivaksi.

Minulla ei ole varmaa käsitystä, mikä on optimaalinen 'nock travel'. Suora tietysti, mutta vaakasuorassa, loivasti laskeva vai loivasti nouseva? Onko tämä vielä riippuvainen hyllyn toimintatavasta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com