Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
vesku58 Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Syy 2005 Viestejä: 348 Paikkakunta: Fyysisesti Rauman keskusta, emotionaalisesti Etelä-Seinäjoki
|
Lähetetty: 12.01.2007 12:22 Viestin aihe: Sankkireiän kuluminen |
|
|
Olen kuullut että piilukon sankkireikä kuluu ammuttaessa väljemmäksi. Ruudin palojätteet sitä kuulemma kuluttavat siinä virtaillessaan. Millaisia laukausmääriä tarvitaan ennenkuin tällainen efekti näkyy ja tuntuu?
Ongelman ratkaisuksi on ehdotettu sepitystä. Aseseppä poraa sankkireiän kohtaan isomman reiän ja siihen paikkaan tulee kierteillä olevat "uudet reiän reunat" (öööh, oli sillä jokin oikea nimikin, mutta en sitä muista). Ymmärsinköhän väärin vai ovatko ne messinkiä? Kuluuhan se uusikin reikä, mutta kun se on kierteillä olevassa 'holkissa' niin se on helppo vaihtaa ja uusi sankkireikä on taas tiukka kuin paarman *****.
Onko käytännön kokemuksia tällaisista sankkirei'istä jotka ovat "vaihdettavassa holkissa"? Kyllä kai tällaisen sepityksen voi myöhemminkin tehdä, sitten kun kulumisen merkkejä alkaa jo näkyä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
nokinenä Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Tam 2005 Viestejä: 174 Paikkakunta: kehäkolmosen sisällä olosuhteiden pakosta
|
Lähetetty: 15.01.2007 12:09 Viestin aihe: |
|
|
paha homma
yksi vaarallisimmista.
laineri voi lentää ulos ja vierestä katselijalle voi käydä huonosti.
tuon homman kanssa ei kannata leikkiä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vesku58 Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Syy 2005 Viestejä: 348 Paikkakunta: Fyysisesti Rauman keskusta, emotionaalisesti Etelä-Seinäjoki
|
Lähetetty: 15.01.2007 14:24 Viestin aihe: |
|
|
Jaa että vaarallinen? Ei kai se kuitenkaan ammuttaessa hevillä lentoon lähde jos se kunnolla on kierteissään? Voi se varmaan kiertyä auki vähitellen jos ei huomaa sitä tarkkailla, mutta kiristämisen pitäisi olla helppoa?
Vai onko muita ongelmia? Pääseekö palamiskaasut kulkemaan kierteiden kautta ja heikentämään kiinnitystä piippuun tämän kautta? Vai eikö messinki kestä palavaa ruutia?
Luulenpa että sellainen ei kuitenkaan ole nyt ajankohtainen. Eiköhän sellaisen homman sitten voi teettää myöhemminkin jos sankkireikä tuntuu kasvavan. Ne kierteet kuitenkin tulevat aika kauas reiästä joten ei kai pieni kuluminen niiden tekemistä voi estää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
nokinenä Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Tam 2005 Viestejä: 174 Paikkakunta: kehäkolmosen sisällä olosuhteiden pakosta
|
Lähetetty: 16.01.2007 12:01 Viestin aihe: |
|
|
Taidampa tässä hieman sohaista ampiaispesää mutta käyhän se.
Kun tuollaisen lainerin sinne laitat,laitatutat, niin ase tulisi käydä koestuttamassa Riihimäellä, koska olet tehnyt muutoksen, korjauksen, paineen alaisiin osiin.
Messigin lujuus ei varmaan riitä, lisäksi kun se tuppaa kuumentuessaan pehmenemään.
eli kuten jo edellisessä mainitsin.
Tarkka homma että ei tule vahinkoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vesku58 Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Syy 2005 Viestejä: 348 Paikkakunta: Fyysisesti Rauman keskusta, emotionaalisesti Etelä-Seinäjoki
|
Lähetetty: 16.01.2007 12:23 Viestin aihe: |
|
|
Niin juu, "muutos paineen alaisessa osassa", tuotapa en tullut ajatelleeksi. Eipä taida kannattaa tuollaista muutosta tehdä jos ei pakko ole.
Taitaapa jäädä laitatuttamatta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
finlander Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2004 Viestejä: 1842
|
Lähetetty: 24.02.2007 19:11 Viestin aihe: |
|
|
Olisiko mahdoton homma tarvittaessa lyhentää piippua peräpäästä, uusi reikä ja kierteet? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vesku58 Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Syy 2005 Viestejä: 348 Paikkakunta: Fyysisesti Rauman keskusta, emotionaalisesti Etelä-Seinäjoki
|
Lähetetty: 27.02.2007 09:38 Viestin aihe: |
|
|
finlander kirjoitti: | Olisiko mahdoton homma tarvittaessa lyhentää piippua peräpäästä, uusi reikä ja kierteet? |
Minulle liian hurja ajatus. Uudelle piipulle ei ole järkeä tuollaista tehdä.
Muka fiksuna ideana minulla oli varautua ennakolta sankkireiän kulumiseen, mutta se ei taida kannattaa koska tulee muita ongelmia. Kun kuluu niin sitten kuluu. Sellaista se elämä nyt vain on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
finlander Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2004 Viestejä: 1842
|
Lähetetty: 27.02.2007 22:58 Viestin aihe: |
|
|
Niin siis tuolla "tarvittaessa" tarkoitin että jos sankkireikä kuluu pilalle niin sitten tuo em. operaatio. Tosin miksei voisi tehdä kierteitä ja siihen teräksinen ikäänkuin nallinänni kuten mustaruutirevolvereissa on? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vesku58 Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Syy 2005 Viestejä: 348 Paikkakunta: Fyysisesti Rauman keskusta, emotionaalisesti Etelä-Seinäjoki
|
Lähetetty: 28.02.2007 09:29 Viestin aihe: |
|
|
finlander kirjoitti: | Tosin miksei voisi tehdä kierteitä ja siihen teräksinen ikäänkuin nallinänni kuten mustaruutirevolvereissa on? |
Joo, no sekin olisi muutos aseen paineenalaisessa osassa, eli edellyttäisi uuden koeponnistuksen jos kaikkia taiteen sääntöjä halutaan noudattaa viimeisen päälle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Flintlock
Liittynyt: 20 Huh 2007 Viestejä: 2
|
Lähetetty: 20.04.2007 23:48 Viestin aihe: |
|
|
Sankkireikä kuluu melko vähän ja sen palamiseen vaikuttaa paljon käytetty ruudin määrä ja tietysti kaliperi millä ammutaan. Yleensä kilpa-aseisiin sankkireikä holkitetaan heti ja näin saadaan nopeampi syttyminen. Holkkia kutsutaan laineriksi ja näitä saa tilattua Amerikasta Amerikanpiilukoihin ja Espanja-Italia valmisteisiin Lähdeniemeltä Tampereelta. Amerikkkalaiset valmisteet ovat parhaita ja mukaan tulee pora ja kierretappi ja kokoja on kolmenlaista kierrettä. Porattaessa reikää, täytyy peräruuvi poistaa ettei käy niin että peräruuvia ei saa koskaan auki, vaan lukittuu sokaksi.
Sankkireijän korkeus on yleensä vakio aseissa liian alhaalla ja näin syttyminen on hidasta. Reikä tulisi olla samalla korkeudella kun pannun yläreuna ja reijästä näkyisi puolet. Peräruuviin voi joutua viilaamaan jouhean uran kohti laineria ja näin nopea syttyminen on taattu.
Alkuperäisissä aseissa on viilattu tuo kolo hyvinkin usein. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|