Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
sammeli Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 532 Paikkakunta: Koillismaalla
|
Lähetetty: 08.07.2004 16:28 Viestin aihe: Miltä näyttää kanalintujen kannat, onko poikueita näkynyt? |
|
|
Viime päivinä ollut lehdissä ym. juttua myyräkantojen romahtamisesta ja siitä johtuen pöllöjen ja haukkojen pesintöjen romahtamisesta. Niinkuin tiedetään, edellis vuosien vahvojen myyrä kantojen ansiosta pienpetojen ja petolintujen määrä on runsastunut ja nyt kun niiden pääasiallinen ravinto, myyrät, ovat vähissä siirtyvät pedot käyttämään ruuakseen korvaavaa ravintoa tärkeänä osana mm. kanalintuja.
Eli onko havaintoa mahdollisista kanalintukantojen muutoksesta puoleen tai toiseen?. Miten on poikueita näkynyt ja minkä kokoisia ne ovat olleet?. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mika_22 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.07.2004 13:18 Viestin aihe: |
|
|
Juu.Eli tuntuisi ainakin muutamia poikueita meilläpäin selvinneen.Metso/Teeri ja ovat nyt jo sen kokosia että pyrähtelevät jo jonkin matkaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hietala Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 09.07.2004 22:56 Viestin aihe: |
|
|
Maanantaina kävin metsäreissun jonka aikana näin kaksi teeripoikuetta. Molemmissa kuusi hyvin kehittynyttä poikasta, lensivät pirteesti.
Kokemuksesta tiedän sanoa ettei yksittäiset havainnot kerro kannasta mitään. Ammoin kun kuljin kesät maastossa töikseni, jonkinlaisen perstuntuman sai kannan tilasta. Parista, kolmesta reissusta ei voi vetää johtopäätöksiä. Luonteenlaadusta riippuen mielipiteet värittyvät. Läänikohtaiset riistakolmiolaskennat antavat hyvän kuvan, joskin paikallisia eroja on paljon!!! _________________ Laiskuuttaan tingan häviää |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaataja Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 23.07.2004 09:00 Viestin aihe: |
|
|
Liikun ammatikseni maastossa ja poikueita näkyy paikoitellen varsin mukavasti. Nyttemmin olen havainnut, että poikueiden koko ei ole aina järin suuri.
Voi olla että kaikki poikaset eivät karkkoa siivilleen kun kuljen ohi, mutta toisaalta mietityttää tämä yletön sääskien määrä kuluneena kesänä. Kun vain ei olisi verottanut poikasmäärää... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 23.07.2004 09:33 Viestin aihe: |
|
|
Mitenkäs ne sääsket vähentäisivät poikasten määrää?! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kairankiertäjä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 23.07.2004 09:59 Viestin aihe: |
|
|
Nyt kun niitä hyttysiä jälleen jonninverran on, on samalla noitten muittenkin öttiäisten määrä kasvannu sammaan tahtiin. Sehä tarkottaa vain, että linnun poikasellaki sitä apetta ollu tänä suvena. Eipä tuola hyttysmäärällä taija muuta merkitystä olla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 23.07.2004 14:55 Viestin aihe: |
|
|
Tuliko ne kovat sateet miten pahaan aikaan |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 24.08.2004 20:44 Viestin aihe: |
|
|
Vähän on tullut nyt käytyä katselemassa itse metsässä,mutta metsäautotiellä ajellessani olen pari isohkoa metsopoikuetta (5-6 poikasta) nähnyt.Ja ilokseni molemmissa näkyi olevan ainakin kaksi poikametson alkua ihan hyvin kehittyneinä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Super-Tare Vieras
|
Lähetetty: 24.08.2004 22:15 Viestin aihe: |
|
|
Alustavien riistakolmiolaskentojen tulosten mukaan kannat ovat taantuneet lähes koko maassa. Mitä nyt itsekin olen metsissä liikkunut, niin ei ole poikueita eteen sattunut. Tämä siis Savon suunnalla. Riistakolmiolaskentojen tuloksia http://www.rktl.fi/riista/seuranta/metsakanalinnut.html |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 25.08.2004 00:03 Viestin aihe: |
|
|
Ammatiksi asti on tänä suvena metissä kulkenu, poikueita on pohjos-savon ja oulunläänin eteläosassa pirun hyvin verrattuna viimeseen 10 vuoteen! Poikueet ei ole aina kovin isoja, mettopoikueíssa keskimäärin 3-5 lintua, teeripoikueet on ollu järkiään 6-9 lintua...
Mut näyttäs lintutilanne ihan hyvältä, vähän ihmetten noita kolmiolaskenta tuloksia?! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
saku sammakko Vieras
|
Lähetetty: 27.08.2004 20:58 Viestin aihe: kanalintukannat |
|
|
minä taas olen kuullut että sielä savon suunnassa on lintuja edellisvuosia enemmän.en tiedä pitääkö paikkansa,mutta sinne me metsästyskaverini kanssa suuntaamme erästämään.toivottavasti edes näemme joyain. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
joopas Vieras
|
Lähetetty: 29.08.2004 21:57 Viestin aihe: |
|
|
Lapissa ainakin kevätpuolella lintujen määrä oli tienvarsilla suurin mitä koskaan olen nähnyt, siis alueilla missä kuljen ja pyydän. Ja suurin osa linnuista oli koppeloita.
Tietysti siirtyivät kesemmällä pesimään, mutta kyllä noita raskaita lintuja vieläkin tapailee satunnaisesti samoilla paikoilla.
Ainakin omien mestojeni kanta näyttää hyvältä, joskin poikasten määrästä ei tietoa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
koilliskaira ***
|
Lähetetty: 30.08.2004 19:37 Viestin aihe: |
|
|
niin. nyt viisastuneena kun olen yli viikon metässä rypenyt. lintuja huonosti! jos linnun tapaa..niitä on joko 1 tai 2. yhden poikueen olen tavannut. 6 teertä. jos lähtee 2 lintua niin yleensä emo ja 1 poikanen. yksinäisiä koppeloita ja akkateeriä näkyy jonkin verran. mutta ilman poikasia. raavaita metsoja ja ukkoteeriä on näkynyt muutama. ei ole pesintä onnistunut. paikallisia eroja tietystikin on. mutta ainakin pohjoissallan tilanne näyttää huonolta poikuuksian osalta. etelä sallassa on näkynyt lintuja..kuulemma. ite en vaan ole tavannut niitä niin massiivisesti! _________________ Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vituxmän Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.08.2004 20:39 Viestin aihe: |
|
|
Eipä hirveesti ole lintuja meilläpäin ( Paltamo/Puolanka). Muutaman poikueen olen löytänyt, toisessa oli kolme ja toisessa kaksi lintua. Molemmat siis teeripoikueita. Pyitä oli kivasti, mutta tämä meidän lähiympärsitö nyt on sellasta maastoa että tässä pyyt viihtyy. Ei vaan ole luvallisia metsästysmaita, marjoja ja sieniä kattelessa on tullu liikuttua se vähä mitä on kerenny. Sieniä kyllä on ja mistä löytää vettä+mustikkaa, niin siinä on melko pommivarmasti myös lintuja ..
Koirakin on hökälehtiny jaloissa mukana ettei ressukalla ihan unohdu kaikki metsän hajut |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vituxmän Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.08.2004 20:41 Viestin aihe: |
|
|
Nii ja se unohtu sanoa että pelkkiä akkalintuja on ollu paikoitellen, ihan kuin olisi poikueet hävinneet ( toki mutua..) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|