Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
rahikpa Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 26.07.2007 12:30 Viestin aihe: Riistalintujen kypsennys |
|
|
Olenpa tässä miettinyt että miten tuollaisesta teeri- / sorsapaistista saisi oikein murean pitämällä se silti puolikypsänä. Pariin koulukuntaan olen törmännyt:
a) haudutetaan miedolla lämmöllä vähintään pari tuntia
b) kypsennetään suht kuumassa uunissa max 20 min.
Koulukunta a ei taatusti saa puolikypsää herkkua mutta lihasta tulee kyllä varmasti mureaa. Koulukunta b saa mehukkaan lihan mutta laatu onkin sitten riippuvainen raakakäsittelystä ja ko linnun iästä. Onko riistalinnuilla edes mahdollista onnistua tuossa raakakypsennyksessä niin hyvin ettei tuo läpikypsäksi paistaminen olisi tarpellista? Itse olen mielestäni riiputellut ihan huolella noita lintuja (vähintään 3-4 päivää n. 10 - 22 astetta lämmössä) mutten kyllä silti käytä muuta kuin tuota haudutusmenetelmää.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.07.2007 12:39 Viestin aihe: |
|
|
Irrota täkät ja paista ne pannulla oman mielen mukaiseksi. Koivet, ryhät yms kannattaa hauduttaa ylikypsiksi vaikka jossain padassa kasvisten kanssa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Paatti Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 26.07.2007 12:53 Viestin aihe: Re: Riistalintujen kypsennys |
|
|
rahikpa kirjoitti: | Itse olen mielestäni riiputellut ihan huolella noita lintuja (vähintään 3-4 päivää n. 10 - 22 astetta lämmössä) |
Toi on kyllä melko huoletonta riiputtamista. Yli kymmenen asteen lämmöissä ei paljon kannata riiputtaa. Kyllähän se varmasti mureuttaa, muttei paranna lihan laatua. Esim viikko 4 asteessa on paljon parempi kaikin puolin.
Täkät irroittamalla ja erikseen valmistamalla ne saa mureiksi ja kypsyysasteen pysymään sopivana ihan niinkuin Juha sanoi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jerry Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 05.08.2007 21:20 Viestin aihe: |
|
|
Kannatan nopeaa kypsennystä (B).Pannulla nopea ruskistus filepuolelle. Rinta luineen uuniin kahteensataan asteeseen 20 min. poikalinnut ja 30 min. isommat teerikukot. Ja muut siltä väliltä koosta riippuen eikä yhtään yli ettei turhaan kuivu. Fileet irti vasta kypsennyksen jälkeen niin nesteet pysyy sisällä. Aamen.
Saman kevään lintujen riiputtaminen ei mielestäni ole välttämätöntä. Vanhoja lintuja kyllä pitää (+5- +15 astetta) riiputtaa päivä- pari. Jos on mahdollisuus roikottaa kylmähuoneessa pitempään niin sinne sitten niin kuin Paatti edellä mainitsi. Tai jääkaappiin.
Viimeinen muokkaaja, Jerry pvm 05.08.2007 23:48, muokattu 2 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jarih Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 2086 Paikkakunta: Kirkkonummi
|
Lähetetty: 05.08.2007 21:59 Viestin aihe: |
|
|
Täkät, pienimmät vain pannulla pari minsaa per puoli. Riekolla karvan jopa alle 2 minsaa per puoli. Isommat täkät voi laittaa joko pannu+uuni tai pelkkä uuni. Sisälämpötila jotain 64 celsiusta, ei läpikypsäksi. Folion sisään jälkikypsyminen 5-10 minsaa.
Muut osast a-kohdan tyylisesti. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|