Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
S.K
|
Lähetetty: 18.09.2007 23:16 Viestin aihe: Ammutteko metsoa? |
|
|
Pieni gallup, eli kuinka moni on rauhoittanut metson omalta osaltaan.
Itse ammuin viimeksi metson 10 vuotta sitten ja tänä vuonna kun lintuja nähtävästi on poikkeuksellisen paljon, päätin luopua toistaiseksi periaatteestani ja koittaa onneani, jos metso sattuu kohdalle.
Viime viikonloppuna se sitten tapahtui. Ilmeisesti kokemattomuuttaan poikametso laski aivan päälle ja siitä se sitten lähti melkein jaloista. Lintu jyvällä ja hetken odotus etten ammu liian lähelle. Siinä odottaessani kuitenkin muutin mieleni katsoessani tuota mahtavaa erämaiden lintua ja päätin antaa metson jatkaa matkaansa. Hetkeäkään en katunut ja hyvän olon tunne valtasi ko. metsästäjän. Voiko jahtipäivä enää paremmin mennä. Jo kokemuksena metson kohtaaminen teki reissusta mahtavan. Reissun vielä kruunasi seuraavana päivänä eräksi päätynyt teeri. Onko muilla vastaavia kokemuksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
runtua Kanta-asiakas
Liittynyt: 12 Syy 2006 Viestejä: 244 Paikkakunta: p-kymenlaakso, e-karjala
|
Lähetetty: 19.09.2007 00:08 Viestin aihe: |
|
|
mä.
metsoja on niin pirun vähän seuran alueilla, ettei niitä viimeisiä viitsi. vaikkakin käyn yhtä homenokkaa morjestamassa silloin tällöin. muuten ei ainakaan vakioreviiriä pitäviä löydy: päivän jos kävelee niin kolme korkeintaan näkee.
aina se yksi samassa mäenrinteessä lymyää, joka toinen kerta haulikkohollille päästää. iso röhnö on, liekö jo kohta kesy...
tai voihan se olla vaihtunutkin vuosien mittaan, ei sitä aivan nimeltä kuitenkaan tunne.
säästetään edes siemenperunat-periaatteella kuitenkin. _________________ eihän tosta paikasta voi ohi ampua! onko sulla taas viskipullo repussa! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Berkele Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2007 00:20 Viestin aihe: |
|
|
Näissä lähimetsissä on näkynyt metsoja huomattavasti enemmän, kuin teeriä. Ovat kuitenkin taas metson rauhoittaneet. Toisaalta kauemmilla lintumailla saisi parikin metsoa ampua tänä vuonna, vaikka siellä en ole herranvuosiin nähnyt vilaustakaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
deadline Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2007 06:49 Viestin aihe: |
|
|
Itellä on iso musta vielä ampumatta, vaikka mehtävuosia alakaa olla parikymmentä. Jos haulikkohollille on päässykki, niin on ollu joko seuran- tai henkilökohtanen kiintiö tiellä. Enpä oo muuten tainnu koskaan ees ampua mustaa kohti.
Tänä syksynä apinan ravisteleminen on kyllä lähellä, koska lintuja on ja seuran kiintiöönkin yksi kuuluu. Sen voi huoletta ottaa jos paikka tulee.
Yhen koppelon oon kerran ruutannu. _________________ "Hän oli mahtava metsämies Herran edessä" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pihkat Vieras
|
Lähetetty: 19.09.2007 07:32 Viestin aihe: |
|
|
Olisihan se joulupöydässä hienojuttu jos metson siihen sais, on vain periaate etten sitä haulikolla ammu, vaan latvaan ja luodilla, koppelo ja naarasteeri ovat kohdallani rauhoitetut.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jaslehto Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 19.09.2007 08:20 Viestin aihe: |
|
|
pihkat kirjoitti: | Olisihan se joulupöydässä hienojuttu jos metson siihen sais, on vain periaate etten sitä haulikolla ammu, vaan latvaan ja luodilla, koppelo ja naarasteeri ovat kohdallani rauhoitetut.. |
Ei kai tohon muuta tarvi sanoo, hyvin sanottu! _________________ You´ll never walk alone
UCL 2005 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jarski Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2007 09:19 Viestin aihe: |
|
|
Tottakai metso ammutaan. Koko päivän v.....aa jos pääsee karkuun. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Väliliha Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 19.09.2007 09:57 Viestin aihe: |
|
|
Tätä kysymystä pohtinut itsekin. Tällä hetkellä metsoja on varsin hyvin ja yhden kukon tiputtaminen ei kantaa vaaranna. Todennäköisesti ammun, jos poikametso lähtee jaloista tai istuu sopivasti puuhun. Tilanteen pitää kuitenkin olla varma; laaki ja vainaa. Tänä syksynä pari tilannetta jo ollut, mutta ei vielä sellaista toivottua. Omaa pohdintaa helpottaa se, että alueella ammuttujen metsojen määrä on vuodesta toiseen ollut lähes nolla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hylsysoppa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2007 10:02 Viestin aihe: |
|
|
Aina paukkuu kun holli on varma ja esteetön ja kiintiössä on vielä tilaa. Metsokanta on ainakin omien seurojen alueella vahvistunut vuosi vuodelta. Koppelot olen jättäny rauhaan. Saa nähdä saako tänä vuonna yhtään. Viime vuonna lykästi 2 metson verran. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kaaleb Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2007 12:18 Viestin aihe: |
|
|
Kaks mustaa on tullu saatua koko uralla. Viime syskynä sain toisen näistä. Sekin hieno seutu missä vielä viime syksynä mettoja lenteli on nyt hakattu pilalle.
Itelle oon määritellyt kiintiön silleen että 1 metsolintu syksyssä piisaa, jos eivät nyt aivan meinaa reppuun lentää. Teeriä sitten voipi enempi pakastaa jos kohdalle sattuu. Riekot olen omalla päätöksellä rauhoittanut, ovat niin vähissä että voisi muutenkin virallisesti rauhoittaa. Yli kymmentä mettälintua en syksyssä meinaa ampua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ankkaman Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2007 13:52 Viestin aihe: |
|
|
Heti pamahtaa kun rasahtaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
juhojus Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2007 14:01 Viestin aihe: |
|
|
yhe mustan olen uralla saanu ja siitäki jo montavuotta että kyllä olis nälkää saada taas, eli kyllä minä ammun.koppelon olen rauhoittanut henkilökohtasesti ja naarasteerenki vakioteerisuollani. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mätäskaira Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 19.09.2007 14:08 Viestin aihe: |
|
|
Koiran haukkuun aina ku vaan mahis. Tänä vuonna tosin tuli alkuviikolla 6metso haukkua joihin näin metson puuhun, joten piti vähän rajottaa Kolme on päätyi eräksi tänävuonna. Tuskin ammun enempää, mutta katsoo nyt. Omaa tuntoa kuitenki kohentaa se, että noiden metsojen ampumapaikoilla on väliä n. 250km. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
bow-shooter Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2007 15:16 Viestin aihe: |
|
|
Eipä niitä meidänkä seuran alueella paljon ole,mutta ammus lähtee kohti kun kohalle tulee! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kuhastaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 19.09.2007 16:41 Viestin aihe: |
|
|
Oman seuran mailla en aio metsoa ampua missään muodossa kuten myöskään akka teeriä..Valtion mailla (sukulaisen tai ehkä joskus jopa oman) pystärin haukkuun, jos metso erehtyy niin silloin haulisuihku lähtee lintua kohti.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|