Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
tonu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.11.2009 16:43 Viestin aihe: Kauriista ruokaa?? |
|
|
Elikkä nyt ois hakusessa kauriista reseptejä ku sellanen tuli eilen ammuttua |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hillitön kurvi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.11.2009 16:48 Viestin aihe: |
|
|
Tein palvia takakinkuista ja oli aivan erinomaista. Pitää verrata velipojan peuraan kun se tulee palvaamosta. Tuntui yhtäkkiä että joulukinkkukaan ei ole niin hyvää ollut.
Paistit on vielä pakkasessa eli odotan kanssasi reseptejä... _________________ Jos ei voimalla niin väkisin! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
metsä-mies Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 19.11.2009 17:12 Viestin aihe: |
|
|
paisti pannulle, uuniin ja suuhun |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Marko J Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 19.11.2009 21:54 Viestin aihe: |
|
|
Googlettamalla varmaan löytää, ja jos toinen kotimainen kieli on hanskassa niin ruotsinpuolelta noita reseptejä löytää aika paljon.
Hakusanoiksi rådjur (=kauris) tai hjort (=peura) recept. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 20.11.2009 00:27 Viestin aihe: |
|
|
Samat ohjeet käy kuin peurallekin tai muulle metsänriistalle kun muistaa vähän suhteuttaa valmistusaikoja lihapalan koon mukaan.
Kokeile tehdä esim. samoin kuin poronkäristystä, tuskin petyt. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
pataässä Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.11.2009 19:12 Viestin aihe: |
|
|
Hei,
kaikkihan alkaa raaka-aineesta eli lihan käsittelystä. Riiputa riittävä aika eli itse pitäisin lämpötilasta riippuen n. 0-+6c 3-5 päivää riippumassa. Kun olet eritellyt paistit ja fileet yms. onkin edessä kysymys mitä osaa olet laittamassa ruuaksi. Yleisesti itse olen laittanut ensiksi lihan marinadiin n. 1 vrk ajaksi.Marinadin olen tehnyt; 1/2 pulloa punaviiniä, 1 laakerin lehti palasteltuna, kokonaisia maustepippureita n. 6 kpl/kg , rosmariinia ja merisuolaa maun mukaan. Tuo seos lihan kanssa tiiviiseen pussiin ja käännellään n. 4 kertaa vuorokaudessa. Kun liha on marinoitunut niin kylkipalat tulevat grillissä erinomaisiksi, paistit ja fileet savipataan uuniin hautumaan useammaksi tunniksi (2-4h). Nautitaan uunipussissa haudutettujen puikulaperunoiden ,porkkanoiden, kokonaisten sipuleiden ja lantunpalojen kera. Niistä tulee mutten upean makusia kun lisää vain suolaa ja muutaman voinokareen pussiin. Uunissa n.200c 1-1,5 tuntia.
Kastikkeeksi voi halutessaan käyttää savipadasta tulleen perusliemen lisättynä suppilovahveroilla ja saostaa vehnäjauholla sekä tilkalla kermaa.
Lisukkeeksi sokeroitu puolukka tai karpalohillo sekä vaasan ruispalat paahdettuna leivänpaahtimessa. Kyytipojaksi paras kypsä punaviini tempranillo tai shiraz rypäleestä mitä on varaa hankkia. Viinejä esim. www.viiniagentit.com ja sieltä esim. Alta Gama Reserva 2000, Damana tai Tabula.....Nuo maistuvat ainakin minulle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Aris60 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 24.11.2009 20:59 Viestin aihe: |
|
|
Kauris on aika pieni elukka kuitenkin. Kahdelle hengelle sisäfileistä saa todella maukkaan päivällisen kun paistaa fileet kuumalla valurautapannulla ja maustaa suolalla, ripauksella valkosipulisuolaa ja reilusti myllystä mustapippuri. 120-150 asteiseen uuniin noin 10 minuutiksi halutusta kypsyysasteesta riippuen. Lohkoperunat uunissa - pyöritetään pikuisessa tipassa öljyä ja mausta paprikajauheella, mustapippurilla ja aromisuolalla. 225 astetta ja noin 45-50minuuttia. (jos fileet pistät samaan uuniin niin 5min riittää). Lisäkkeeksi puolukka tai cassishyytelö. Jos viitsit vielä keittää porkkanoita ja parsakaalia niin aina vain paranee.
Kastikkeeksi bernais-, cassis-, tai punaviinikastike. Juomaksi tummahko hiukan makea olut. Aika pahasti pitää tämän jälkeen mokailla ja häjyillä jos emantä ei ole kiltti koko iltaa.
Toinen käyttökelpoinen resepti.
Kaurislihapullat
Jauhelihaa
Kermaa
Pari munan keltuaista
Tinjamia, suolaa ja pippuria
(jos jauhelihaa on niukasti niin pikkuisen korppujauhoja sekaan).
Paista aika varovaisesti, kuivuvat helposti.
Lisukkeeksi perunoita ja porkkanoita (maa-artisokka sopii myös hyvin jos viitsit niitä rapsutella puhtaaksi). Samat kastikkeet kuin edellä.
Tämä on hyvää ja pikkuisen työläs mun max vartin kokkaukselle.
http://www.alltommat.se/recept/marinad-till-r%C3%A5djur-1800 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Hylsysoppa Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 25.12.2009 19:28 Viestin aihe: |
|
|
Joulupöydässä oli kauriinkylkeä mintulla, valkosipulilla ja sipuleilla höystettynä sekä voita ja oliiviöljyä.
kylki vietti uunissa monta tuntia kunnes sai nyppäsemällä luut irti ja lihat jäi pataan...van että oli hyveä ja murakkata! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tonu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.02.2010 10:09 Viestin aihe: |
|
|
Sanokaas mitä voisin tehdä kauriin lapa paloista otin tossa eilen sulamaan? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
m.mestari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.02.2010 10:18 Viestin aihe: |
|
|
tonu kirjoitti: | Sanokaas mitä voisin tehdä kauriin lapa paloista otin tossa eilen sulamaan? |
Teeppä vaikka palapaistia... ... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tonu Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.02.2010 10:41 Viestin aihe: |
|
|
ok.lapoja ei ole viellä pilkottu vaan ovat kokonaisina.eli onko muita vaihtoehtoja? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
-martti- Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 16.02.2010 12:05 Viestin aihe: |
|
|
Peuran lavat olen valmistanut kokonaisina leivinuunissa. Mausteita maun mukaan, lapa paistopussiin ja yöksi mietoon +100c uuniin. lihat hautuu mureiksi ja luun voi ottaa nykäisemällä pois. Ääntä kohti vaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtari16 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.02.2010 20:05 Viestin aihe: |
|
|
Laita lapa kokonaisena. Paistopussiin nestettä/punaviiniä niin, että lapa peittyy osittain. Anna olla useampi tunti uunissa (4-6h). Itse pidin uunin n. 200:lla. Lopussa lämpötilaa voi nostaa, jotta saa nätin "grillaantuneen" pinnan.
Aikaisemmin olen jauhanut lavat jauhelihaksi niin kauriista kuin peuroistakin, mutta en enää. Tulee herkkua, kun laittaa kokonaisena uuniin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
m.mestari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.02.2010 08:03 Viestin aihe: |
|
|
Lahtari16 kirjoitti: | Laita lapa kokonaisena. Paistopussiin nestettä/punaviiniä niin, että lapa peittyy osittain. Anna olla useampi tunti uunissa (4-6h). Itse pidin uunin n. 200:lla. Lopussa lämpötilaa voi nostaa, jotta saa nätin "grillaantuneen" pinnan.
Aikaisemmin olen jauhanut lavat jauhelihaksi niin kauriista kuin peuroistakin, mutta en enää. Tulee herkkua, kun laittaa kokonaisena uuniin. |
Lopussa yleensä "lämpöä" lasketaan ei nosteta.... ... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtari16 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 17.02.2010 11:41 Viestin aihe: |
|
|
Yleensä...mutta avasinkin salaisuuden tapaan ,jolla saadaa myös visuaalisesti herkullista kauriin lapaa
Kyllä keittämälläkin kypsää tulee... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|