Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Vamet 212 Vieras
|
Lähetetty: 12.08.2004 09:39 Viestin aihe: Valmet 212 purkaminen |
|
|
Miten tukki irroitetaan vanhasta 212 Vametista? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Valmet 212 Vieras
|
Lähetetty: 12.08.2004 09:46 Viestin aihe: Valmet 212 purkaminen |
|
|
Siis VALMET 212 perän irroittaminen on kysymyksessä. Onko tietoa, miten tukki irtoaa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 12.08.2004 10:36 Viestin aihe: |
|
|
Muistaakseni näin:
-perälevy irti jolloin näet tukin sisällä olevan kolon (jos perälevy on liimattu kiinni homma vähän vaikeutuu)
-kolon pohjalla näkyy todennäköisesti urakantaruuvi
-etsi riittävän pitkä meisseli ja kierrä ruuvi auki
-tukki lähtee irti taaksepäin vetämällä
Jos jotain hajoaa tai ohje ei toimi, niin kannan vastuuta ohjeista kuten suomalainen poliitikko eli en ota mitään vastuuta mistään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 12.08.2004 11:01 Viestin aihe: |
|
|
Ei ole 212 volmetissa peräruuvia. Avaa pystyruuvi liipaisimen takaa ja laatikon alta edestä ne pienet jolloin laatikko jakaantuu kahteen osaan ja perä lähtee irti. Takaisin laitto vaatii näppäryyttä ja osajärjestyksen oivaltamista sitten... Varmistimen ja liipaisinkoneiston välinen linkki on se hankalin, meni kohdalleen vain varmistin jommassa kummassa asennossa, mutta en millään muista kummassa... ja hiukan hankala se on silti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tikka m17 Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Maa 2004 Viestejä: 311
|
Lähetetty: 12.08.2004 13:55 Viestin aihe: |
|
|
Arma Fennicasta löytyy tarkat ohjeet Valmet 212 haulikon laukaisukoneiston ja tukin asennukseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
nakkiboso Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 15 Huh 2004 Viestejä: 84 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Lähetetty: 13.08.2004 13:32 Viestin aihe: |
|
|
Liian usein mulle tuodaan Valmetti huoltoon tuplalaukausten takia. 99% tapauksista on niitä, joissa omistaja on itse purkanut aseen, mutta kasannut väärin. Jos varmistimen siirrin ei ole oikeassa hahlossaan, niin ase ampuu tuplia.
Jos et omaa kärsivällisyyttä ja näppäryyttä, niin vie sepälle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 08.09.2004 13:27 Viestin aihe: |
|
|
Itse hankin 212 halvalla tuon tuplalaukaus -ominaisuuden vuoksi.( ed. omistaja ei viitsinyt perehtyä asiaan, vaan halusi päästä tussarista eroon)
Sainkin kasattua pyssyn oikein ja se ei enää laukaissut tuplia. Mutta mutta, nyt siinä on vikana se että se ei laukea kuin kerran. Joko yläpiippu tai alapiippu ensin.
Kuivalukaukset tulevat peräkkäin oikein hienosti, mutta kovilla jää toinen pati tulematta. Tilanteesta on selvitty nopeilla latausliikkeillä tai kertaosumilla
Eli mikä mättää? Plen epäillyt jonkin osan kuluneisuutta / täräyksen aiheuttamaa osien liikkumista. Purin koko laukaisukoneiston, mutta en päältäpäin löytänyt mitään kuluneita osia ja kokoomisen jälkeen sama vika oli vielä tallella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ap Vieras
|
Lähetetty: 08.09.2004 17:55 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni silloin kun haulikon laukasunkoneisto ei pelaa puhistuksella ja oikealla takaisin asentamisella, niin voi olla parempi että kannatetaan aseseppiä ja viijään ase sinne tutkittavaksi.
Ei sillä etteikö taitoa löyvy kysyjältä, mutta pitää olla myös tietoa miten se koneisto toimii kokonaisuutena "korjauksen" (esim. jonkin viilanpyyhkäsyn ) jälkeenkin .
Kuka ottaa vastuun, jos koneisto laukasee toisen piipun 5 -30 sek. viiveellä(voi joltakin lähtiä henki), kun sitä on korjattu nettineuvoilla?
Mielestäni 2 piippusen haulikon laukasukoneisto, on yksi niistä mekaanisista järjestelmistä, joissa yhden osan vähäinen muuttaminen voi vaikuttaa pikälle muittenkin koneistonosien toimintaan.
Että semmosta |
|
Takaisin alkuun |
|
|
toljanteri Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 09 Huh 2004 Viestejä: 48
|
Lähetetty: 09.09.2004 12:26 Viestin aihe: |
|
|
Purkaminen onnistuu näkyvissä olevien ruuvien avaamisella aseen päältä ja alta. Liipasinkaaren toisessa päässä on kierre, ja kaari kierretään irti. Sitten lukko vedetään ulos tukista.
Varmistimen tappi tulee mennä sille kuuluvaan hahloon kasatessa... Arma Fennikasta asiaa kannattaa tosiaan tarkastella. Varmistimen eteen työntäminen kasatessa auttaa onnistumista. Voi tosin vaatia muutaman kerran kokeilun... Meni kasaamisen opettelussa talvinen pakkasviikko, mutta nyt onnistuu vaikka silmät sidottuna
Monta toimivaa laitetta olen purkanut ja lopulta kasaan saanut (paitsi venäläisen herätyskellon, jonka purin salaa äidiltäni 6 vuotiaana) ja samalla on tullut ruuvinkantoja pilattua.
Leathermannissa on muuten sopivalla päällä oleva meisselin terä näihin aseiden kapeisiin ruuvin koloihin. _________________ Tonttujen tonttu |
|
Takaisin alkuun |
|
|
nakkiboso Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 15 Huh 2004 Viestejä: 84 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Lähetetty: 09.09.2004 12:26 Viestin aihe: |
|
|
Muistaakseni toi vika saattaa ilmetä kahdessa tapauksessa. 1. Silloin ku varmistimen vipu menee paikalleen asetettaessa varmistimen siirtimen etupuolelle täysin. Eli työntää varmistimen pois mutta liikaa. 2. Silloin ku piipunvalitsimen jousi pääsee lauk.koneiston asennuksessa pois paikaltaan.
Häiriö ei ole kuluma eikä viilausvika vaan perinteinen kasaamisvika. En ole ikinä tarvinnut vaihtaa muita osia 212 malleihin, kuin piipunvalitsimen jousipeltiä sen katketessa.
Jos et osaa, vie ihmeellä sepälle, äläkä ala ulisemaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jari i Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Huh 2004 Viestejä: 151 Paikkakunta: pohjois-savo
|
Lähetetty: 10.09.2004 15:27 Viestin aihe: |
|
|
Kaivelin kaappeja ja löysin Haulikko VALMET 212 ja 220 alkuperäisen räjäytyskuvan varaosaluetteloineen. Jos jollakin on mielenkiintoa/tarvetta kuvalle niin voin luopua siitä vaikka postikulujen hinnalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|