Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Linnustajat Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.07.2010 23:20 Viestin aihe: Koirarodun valinta |
|
|
Iltaa kaikille. Miten porukka on valinnut juuri sen oman roturyhmän ja yleensäkin koirarodun?
Tietysti käytön mukaan, mutta miksi juuri se tietty rotu? Roturyhmien sisällä, kun on jo niin suuria eroja ja eri roturyhmien koirat kelpaavat saman riistan metsästykseen joissakin tapauksissa.
Itsella on jo reilun vuodenpäivät tehnyt mieli laittaa oma koira metsästyskumppaniksi, mutta kun rotuja on niin paljon ja sen "oman rodun" valinta tuntuu niin vaikealta.
Toki metsästysmaastoilla ja sillä kuinka paljon riistaa alueella on vaikuttaa valintaan, itse asustelen keskipohjanmaalla.
Itsellä metsästys keskittyy lähinnä lintuihin. Lintukoirien kohdalla valinta on vaikea. Vaihtoehtoja on monia; pystykorva, seisoja, spanieli vaiko noutaja? Itse metsästän kyyhkysiä, sorsia ja metsäkanalintuja. Myös sattumajänikset kuuluvat metsästettäviin.
Lukenut paljon kirjoja ja käynyt joissakin kokeissa, mutta valinta ei tunnu helpolta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tukivarsi Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Elo 2007 Viestejä: 445 Paikkakunta: K-S/Pohjois-Häme
|
Lähetetty: 13.07.2010 07:32 Viestin aihe: |
|
|
Eikö se nyt ole noiden kriteerien perusteella helppoa? Mikä noista noutaa kyyhkyt ja sorsat, seisoo kanalinnut ja jänisjahtikin onnistuu jossain määrin. Pienpedollekkin kait hurjana jos sellainen jossain vaiheessa kiinnostaa lintumiestä. Itsellä oli aikanaan samoja mietteitä ja seisojaan olisin päätynyt. Jos pääpaino kanalinnuissa niin olisin ottanut pystykorvan, on seisoja hieman huono täällä ethelän pusikhoissa.
Tästä ei ollut varmaan mitään hyötyä mutta kerroinpa nyt vain..
Ja jos omistat Range Roverin tms niin ehdottomasti seisoja, sitten termarista nuotiolla kahvia . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kinttu Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Lok 2007 Viestejä: 822 Paikkakunta: pohjois pohjanmaa
|
Lähetetty: 13.07.2010 08:14 Viestin aihe: |
|
|
Mainitsemillasi roduilla on varsin erinlaiset luonteen piirteet. Millainen luonne ja pyynti muoto itseäsi miellyttää? Kaikilla varmasti onnistuu lintujen ja muunkin riistan pyynti. Kouluttajasta pitkälti kiinni. _________________ jokaiselle tulee joskus NOUTAJA |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MK05 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.07.2010 08:49 Viestin aihe: |
|
|
Sun varmaan kannattais lukasta tuommoinen kirja;
http://www.bookplus.fi/kirjat/lintukoirat_mets%C3%A4styksess%C3%A4-4346345
On mielestäni juuri tuohon sinun tilanteeseesi tehty kirja. Kokeneiden alan harrastajien kirjoituksista koottu ja komeasti kuvitettu. Kannattaa lukasta, saatat saada siitä lopullisen varmuuden omaan valintaan. _________________ Hullu saa olla muttei tyhymä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mainari Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.07.2010 21:50 Viestin aihe: |
|
|
Omalla kohdalla täytyy sanoa että rotu on valinnut minut eikä päinvastoin. Yleensä sellainen onkin se paras rotu+isäntä liitto. _________________ Luonto ei armahda kulkijaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hevi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.07.2010 06:48 Viestin aihe: |
|
|
Lintu-ja sorsajahtiin käy vallan mainiosti itälaikka jolla voi jos tarve vaatii metsästää suurempaakin riistaa, vaikka en olekkaan minkään rodun kannattaja sen verran tuosta rodusta kokemusta, on monen riistalajin koira.
Seuraava koira minulla on itälaikanarttu, metsässä liikkuessa aina tapahtuu kun koiralle kelpaa kaikenlainen riista karhusta havulintuun. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
MK05 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.07.2010 08:21 Viestin aihe: |
|
|
_________________ Hullu saa olla muttei tyhymä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.07.2010 09:39 Viestin aihe: |
|
|
Nää laika miehet on aina niin hauskoja _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 14.07.2010 09:53 Viestin aihe: |
|
|
Älkääs ny niitä kaikkia laikamiehiä mollatko; onhan täällä ollut ihan asiallisiakin immeisiä jotka ovat kertoneet laikoistaan!
Ellen mä olis saanut liiallista rokotusta noiden parin ylilyöjän osalta, niin olisin hyvinkin voinut harkita laikaa seuraavaksi kaveriksi.
Ainakin sen tekivät että mun talouteen ei laikaa tule!
Tekivät/tekevät tällä foorumilla niin paljon haittaa oikeille laikamiehille ja rodulle, että sillä voi olla pitkäaikaisia seurauksia rodulle.
Muutamaan olen tutustunut ja mitään pahaa sanottavaa rodusta ei ole, mutta voisi olla "vinkeä" kasvatettava pystäriin tottuneelle. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antonov Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.07.2010 11:07 Viestin aihe: |
|
|
Nykyisillä säännöstely luvilla saalislinnut pitää ottaa harkinnan ja pitkitetyn nautinnon kautta. Mikäs sen parempaa kuin kuunnella pystykorvan haukkua kanalinnulle ja hiipiä haukulle. Välillä voi ottaa pelkän visuaalisen nautinnon kautta ja tyytyä valokuvaamiseen tai videointiin. Parhaista haukuista pudotus silloin tällöin. Niiden muistikuvien varassa on mukava odotella seuraavaa syksyä. Muut rodut ovat itselle näitä "muutama siivenisku ja pamaus-rotuja". Tuossa pari "fiilistely"-metsohaukkua viimesyksyltä:
http://www.youtube.com/watch?v=ScsdqbXNO-Y&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=qcioZdmniVk
Moniriistaista havittelevalle pystykorva on parhaimpia vaihtoehtoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.07.2010 11:17 Viestin aihe: |
|
|
Antonovin kannattaisi kulkea muunkinlaisten koirien mukana, niin huomaisit että niissä on paljon muutakin kuin pomppu-pudotus. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
heiluri Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.07.2010 11:18 Viestin aihe: |
|
|
Minulla ei omaa rekkua ole,mutta oma valintani olisi/tulee olemaan lappari.
Tässä tapauksessa rotu on isännän valinnut,kerta kaikkiaan loistavia luonteita ja joukossa melkoisia persoonallisuuksia...siis nämä metsästyslinjaiset.
Vahvoja ja kestäviä työkoiria joilta ei luonto ja kunto lopu kesken,ihan retkussa olen,myönnetään _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vilperi ***
Liittynyt: 22 Elo 2005 Viestejä: 10580 Paikkakunta: Espoo/Kangasala
|
Lähetetty: 14.07.2010 11:27 Viestin aihe: |
|
|
Tiedä Antonovin koiruudesta, mutta jos noissa tilanteissa olisi ollut sen paukun paikka ja koiruus olis huomannu, että ukko sählää muiden vehkeiden kanssa eikä edes yritä pudottaa saalista, niin kotona ei olis kyllä viikkoon oltu kavereita!!
Jos on liikuttu ilman asetta, niin tilanne on taas toinen!
Tuon punaturkin osaamista ja "älykkyyttä" ei kannata aliarvioida.
Ja mitä on foorumillakin kohtuullisen runsaasti esitelty pohjiksien toimintaa, niin taitaa ero olla vain värissä ja koossa; samantyyppinen luonteeltaan kuin punaturkkinen serkkunsa. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Antonov Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.07.2010 14:36 Viestin aihe: |
|
|
Juha kirjoitti: | Antonovin kannattaisi kulkea muunkinlaisten koirien mukana, niin huomaisit että niissä on paljon muutakin kuin pomppu-pudotus. |
Kohtuullisen laajasti olen saanut seurata erirotuisten koirien toimintaa metsässä. Kyllähän se koirametsästyksen suola tulee sieltä toimivan koiran seuraamisesta ja lajityypillisestä toiminnasta riistatilanteissa. Rodusta riippumatta. Itse olen mieltynyt suomenpystykorvaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Juha Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.07.2010 14:57 Viestin aihe: |
|
|
Näinhän se on. |
|
Takaisin alkuun |