Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 14.10.2010 08:12 Viestin aihe: Maasturi vaihtoon: MB G vai jotakin muuta? |
|
|
Neljä vuotta hyvin palvellut Suburban siis lähti ja nyt on tarkoitus etsiä uusi maasturi, hieman väljemmällä budjetilla ja henkilöautoksi rekisteröitynä niin että C-kortittomat kaverit ja vaimo saavat metsäreissuilla ajovuoroja.
Mielessä on ensisijaisesti ollut MB Geländewagen, W463 eli sähkölukollinen vähän uudempi malli ja nimenomaan bensiinimoottorilla. Kuluttaa jonkin verran muttei aiheuta ongelmia joita ORC:n lisätankki ei korjaisi. Hankintahinta vain hieman hirvittää vaikka jälleenmyyntihinta onkin joskus vaihtaessa tunnetusti erinomainen. Saksassa puolestaan ML55 AMG:t alkavat olla houkuttelevasti 10t€ pinnassa mutta malli ei ole erityisen maastokelpoinen. Hummer H1 olisi hauska muttei käytännöllinen.
Nyt kiinnostaisi kuulla mitä muita vaihtoehtoja voisi harkita? Puolet painoarvosta menee maantieominaisuuksille kun siirtymät täältä etelästä ovat helposti lähemmäs tuhannen kilometrin pinnassa suuntaansa (kahdesti Lapissa ja kerran Kainuussa jo tänä syksynä), puolet taas umpeenkasvaneiden vain kartalla olemassaolevien 'teiden' ajamista läpi, sisältäen täysin pettäneitä ja mutaisia tienpohjia. Satunnaisia hirvien ym. vetoja maastoliikenneluvin umpimetsästä on myös tullut tehtyä, mihin nelitonninen ameriikanihme pystyi hyvin ellei maasto upottanut. Nyt painoarvoa olisi uppoamiskertoimen vähentämisellä.
Toivomuslistaa...
o Tilaa n. 33-35" rengastukselle (vakio / maltillisesti korotettu)
o Lukot tasauspyörästöissä
o Noin 300hp (tai mielellään enemmän )
o 5-7 paikkainen + tavaratilaa
o Max. reilut 2000kg painoa
o Vuosimalli '00 tai uudempi |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 14.10.2010 08:28 Viestin aihe: Re: Maasturi vaihtoon: MB G vai jotakin muuta? |
|
|
hq kirjoitti: |
o Noin 300hp (tai mielellään enemmän )
|
Toi rajoittaa valikoimaa jonkun verran paljon. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 14.10.2010 08:59 Viestin aihe: |
|
|
Jos kyseessä on oikea hankinta, eikä visio kivasta pelistä, niin kyllä rahalla rakentajia löytyy.
Muuten ei taida em. speksit täyttyä. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 14.10.2010 09:08 Viestin aihe: |
|
|
Lähtökohtaisesti olet oikealla tiellä Muutama ajatus pohdittavaksi
Alle 2000kg + 300hv + 5 tai yli henkilöitä on haasteellinen kokonaisuus. Normikokoiset maasturit ovat harvoin noin tehokkailla koneilla, varmasti jossain jenkkilahnoissa voisi teho/koko täyttyä, mutta paino ja näppäryys mene ohi niinkuin jo tiedät Pätkämallin GE300 vois mennä toleransseihin (vajaa 200hv vai mitä)...mutta pitkänä ja 500 myllyllä menee varmaan 2500-2800kg haarukkaan? Land rover/range Rover linjasta voisi löytyä tehokkaita ja mukavia toleransseihin meneviä, mutta ilman oikeita lukkoja ja luotettavuuden ja kestävyyden kanssa on vähän niin ja näin.
Samoin puolet maastoa ja puolet maantietä on jälleen kompromissi jollain tapaa. Kun laitat ne 35" kumet niin maantieajo-ominaisuudet ei ainakaan parane korkeiden renkaan runkojen ja korotusjousien jälkeen. Mutta jos on asennetta niin ehkä sen kestää Ja monista vaihtoehdoista G ei taatusti ole pahin ajettava maantiellä. 35" menee vielä kohtuudella (esim. 2" korotusjouset ja vähän"trimmausta") ja voimansiirto kestää kohtuudella. 33" on ehkä pieni pehmeään maastoon ainakin pitkän mallin alle. Ja karkeahan sen pitää sitten olla => rengasmelua.
Onko polttoaineen kulutuksella millainen merkitys? Pätkä G ja pieni bensakone = 11-13litraa, ISO bensa = 15-17? Ja kun vakiosta kasvattaa rengaskoon 33" saa lisätä + 2litraa ja 35" vielä 1-2l päälle. Näin suuret linjat Toki massalla, kaasujalalla ja renkaan ominaisuuksilla on vielä oma merkityksensä.
Jos todella haluat sen G wagonin liikkuvan niin sitten ostat 350GD:n (90-91vm eli EI VÄHÄPÄÄSTÖINEN, ostohinta jossain 10000€ + verot) ja käytät sitä pohjanmaalla Herlevin pajalla niin saat sen takaisin omien toiveiden mukaan 300-500hv ja 600-800NM (ehkäpä 5000-8000€ köyhempänä toki). Selkeäasti myös ekologisempi vaihtoehto kun vie vähemmän polttoainetta mitä 500bensa Ja antaa selkään 500GE:lle milloin tahansa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 14.10.2010 09:14 Viestin aihe: |
|
|
RiUDE kirjoitti: | Jos kyseessä on oikea hankinta, eikä visio kivasta pelistä, niin kyllä rahalla rakentajia löytyy.
Muuten ei taida em. speksit täyttyä. |
Hankinta-aikomus per heti on vakava kuin sydänkohtaus. Valmis ratkaisu (miinus Xtremen maastoalusta ja renkaat) on G bensakasilla, tarvittaessa herrojen BRAckmann/BUSchmann tai Aufrecht/Melcher (von Großaspach ) suosiollisella avustuksella mutta olisi kiva löytää vaihtoehto joka ei räjäytä säästöpossua ihan yhtä kosmisesti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 14.10.2010 09:25 Viestin aihe: |
|
|
Sijoita rakentelurahat mielummin norsunkaatoon!
Autossa ne lämmittää hetken kuten kusi housuissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ceskari Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Hei 2007 Viestejä: 646 Paikkakunta: Tampere
|
Lähetetty: 14.10.2010 09:31 Viestin aihe: |
|
|
Ihan mielenkiintoista. Itse ajattelin tuossa hiljan käytettyä Lada Nivaa. Perhehallitus torppasi päästöjen takia. Nivan hyviä puolia ovat maasto-ominaisuudet metsäteillä, monipuoliset nelivedon käsivipstaakit, pieni absoluuttinen arvonalennus vuosittain, halvat varaosat jne.
Haittapuolia varmaan ettei maanteillä viitsi juuri ajella ja turvalaitteiden puute.
No sama se, ML-Mersuni (vm. 2003, 270 CDI) sai hyvin jatkoaikaa ja olen sillä kyllä päässyt koko lailla minne olen halunnutkin. _________________ --- Internet tekee kaikista asiantuntijoita... --- |
|
Takaisin alkuun |
|
|
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 14.10.2010 09:33 Viestin aihe: |
|
|
Osta Suzukin Jimny! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ettan Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2004 Viestejä: 510
|
Lähetetty: 14.10.2010 09:52 Viestin aihe: |
|
|
Ellei MB ole itsesarvo, niin Land Cruiser J100 tai J200 malleista
löytyy kyllä tehoja ( jopa 381hp ), varusteita ja maasto-ominaisuuksia
riittämiin. Siirtymät riistamaillekaan eivät muodostu kärsimykseksi. _________________ Ettan
user number 10 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 14.10.2010 09:54 Viestin aihe: |
|
|
petri r kirjoitti: | Jos todella haluat sen G wagonin liikkuvan niin sitten ostat 350GD:n (90-91vm eli EI VÄHÄPÄÄSTÖINEN, ostohinta jossain 10000€ + verot) ja käytät sitä pohjanmaalla Herlevin pajalla niin saat sen takaisin omien toiveiden mukaan 300-500hv ja 600-800NM (ehkäpä 5000-8000€ köyhempänä toki). |
Luotettavuus on aika suurella painoarvolla myös, ei oikein tee mieli tilata hinausta GPS-koordinaateilla. Virittelyistä rajamailla on Kleemannin ahdinsarja viisilitraiseen, mistä ei taas ole enää iso hyppäys homman laittamiseen todella risaiseksi G55K:n kautta. G-mersujen tekniikkaa on viime viikkoina tullut tutkittua jonkin verran ja saatu hyviä asiantuntijaneuvojakin, mutta automallilla on omat lunnaansa erityisesti kun ei haluaisi dieseliä eikä varsinkaan pommin maineessa olevaa <'03 G400 CDI:tä mutta kuitenkin kohtalaisen tuoreen mallin.
Rovereista en oikein perusta, huonojen kokemusten jälkeen, ja näyttäisi vähän siltä ettei 5.7l bensamoottorista Land Cruiseria Suomesta saa (?) joten lisää vaihtoehtoja on haussa.
Jos maasto-ominaisuuksista tinkisi niin mallivalikoima laajentuisi samantien todella paljon, mutta kun nyt ei ole haussa päivittäinen käyttöauto vaan metsästyskauden ja pahimpien lumikelien kulkine niin siihen ei varsinaisesti ole halua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ettan Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Maa 2004 Viestejä: 510
|
Lähetetty: 14.10.2010 10:02 Viestin aihe: |
|
|
Siinähän se tojota mönkii:
http://www.youtube.com/watch?v=z1wLF-ZOE2g
Täytyy vielä vähän säästää, että saa tällaisen. Nyt täytyy tyytyä vielä
citymaasturi "Pradoon" (J120) _________________ Ettan
user number 10 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 14.10.2010 10:20 Viestin aihe: |
|
|
hq kirjoitti: | RiUDE kirjoitti: | Jos kyseessä on oikea hankinta, eikä visio kivasta pelistä, niin kyllä rahalla rakentajia löytyy.
Muuten ei taida em. speksit täyttyä. |
Hankinta-aikomus per heti on vakava kuin sydänkohtaus. Valmis ratkaisu (miinus Xtremen maastoalusta ja renkaat) on G bensakasilla, tarvittaessa herrojen BRAckmann/BUSchmann tai Aufrecht/Melcher (von Großaspach ) suosiollisella avustuksella mutta olisi kiva löytää vaihtoehto joka ei räjäytä säästöpossua ihan yhtä kosmisesti. |
Niin, oikeasti G-mersun "rakentelussa" kompromissikäyttöön ei ole kovin paljoa hommia, alkuperäinen desing on aika hyvä. En tiedä mitä "valmis ratkaisu" tarkoittaa tai maksaa, mielenkiintoista olisi tietää mitä pitää tehdä/vaihtaa? Suomessa on myös ihan tasokasta "offroad rakentamista" mm. Offivaruste pääkaupunkiseudulla. Siellä se vanha herra, Pauli, on rakennellut ja ajellut kilpaakin G-mersuilla.
Äkkiseltään tulisi mieleen jotain seuraavaa:
Orkkisauton hankintahinta oman maun mukaan +
Vinssi ja asennus 1500?
Korotusalusta 1000? (jarruletkujen pituus?)
Panssarointi ja puskurit 500-1000?
Renkaat 1000? (+ ehkä vanteiden hankinta)
Vähän työvaloja, lisävaloja, liinoja, maastotunkki, kääntöpyörä jne 500€
Mitä olen itse tutkinut noita saksalaisia "offroadrakentajia" niin usein siellä painottuu sellainen "nopeus-maastoajokilpailu", jolloin myös ratkaisut ovat siihen soveltuvia (mm. aika tanakat alustat). Toinen tyylisuunta on sitten se "Bling Bling" tyyli...ompahan ainakin hienon näköistä, ehkä vähän parempia ominaisuuksia mitä vakiossa
Kompromissijahtiautossa (esim. G-wagon) on ehkä syytä olla:
- pehmeä/mukava/pitkäjoustoinen alusta, mutta ei yhtään liian korkea (kunhan vaan valitut renkaat mahtuu pyörimään, 2" riittänee G:ssä pienen trimmauksen kanssa)
- isohkot karkeat renkaat (max kuitenkin 35/12.5), teräsvyöt mielummin kuin rättirenkaat...ehkä vielä aluvanteella niin pyörivä massa pysyy alhaisena
- tukevammat ohjauksen osat tai riittävä panssarointi (myös tankin panssarin tukevoittaminen G-mesessä). Alkuperäinen etupanssari ei ole myöskään kovin hyvä.
- puskurissa vähän tukevuuttaa/ulottuvuutta, että saa ajettua "risukon läpi"
- jakolaatikko/laatikko suojassa, tasainen pohja ettei takerru kantoihin ja riukuihin
- riittävästi valoa joka suuntaan niin näkee kivet, kannot ja näkee touhuta esim. suolistuksessa
- syylärin edessä voi olla vähän tiheempää verkkoa risujen ja riukujen varalle
- luonnollisesti kaikissa panssaroinneissa ja muutoksissa tulisi suosia kevyitä yksinkertaisia rakenteita (muovi, alumiini)
- jos vielä oikeen Hard coreksi menee niin helmojen vaihto palkkeihin (ei mene läjään pienissä kantokosketuksissa), mutta noin uuteen sitä voi miettiä kahdesti...
- automaatti olisi mukava niin voi ajaa tarpeeksi "hiljaa" maastossa, välitys menee aina huonommaksi mitä isompaa rengasta laittaa (toki tomaattimalli painaa 50kg? enemmän mitä manuaali)
- bensamallissa pitää tiedostaa sitten se, että kun kahlaa syvien ojien/jokien yli niin flekti heittää vettä konehuoneseen => saattapi kipinä karata ja meno loppua vähäksi aikaa. Dieselimalleissa tämä olisi helpompi...tai sitten vaikka pakkokatkaisia, jolla saa flektin pois kahlauksien ajaksi...
- snorkkelia ei tarvi kun meno ehtii loppua em. syistä bensakoneissa. Toki voi katsoa, että ilmanottotorvi ei ole ihan edessä ja alhaalla...monesti keula-aalto käy aika ylhäällä vaikka sinällään vettä ei ole kovin paljoa.... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 14.10.2010 10:30 Viestin aihe: Re: Maasturi vaihtoon: MB G vai jotakin muuta? |
|
|
Mersu on tietääkseni niitä harvoja autoja, joita voi sanoa oikeiksi maastoautoiksi. On etu- taka- ja tasauspyörästön lukot, eli kaikki nakit pyörivät tarvittaessa yhtä aikaa. Ja kierrejouset niin ei keikuta niin pahasti. Siihen 3 litran turbodiesel. Maastossa ajamiseen tarvitaan lupa, poislukien omat maat. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
petri r Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Huh 2004 Viestejä: 1512 Paikkakunta: Oulu
|
Lähetetty: 14.10.2010 10:34 Viestin aihe: |
|
|
Luotettavuus vs. nykyaikainen/mukava/hienoudet....tämä on hankala asia. Oma käsitys on sellainen, että uudehkoissa malleissa on selvästi enemmän mahdollisuuksia jäädä välille, kun kaikkea ohjataan/tutkitaan/analysoidaan/säädetään kymmenillä antureilla ja aivolaatikoilla. Siksi olen omaankin G:hen ajatellut vaihtaa dieselin joskus kun aika jättää bensasta.
Mersun OM603-OM606 eli 3l suora kutos diesel...lienekkö varmempaa konetta olemassa? Tosiaan maltillisesti turbotettuna ja kunnossa olevana (esim. 250hv/500Nm) kestää varmasti ja jos on vielä mekaanisella pumpulla varustettu niin kone käy vaikka auto olis upotettuna suohon konepeltiä myöten (tieten se ilmanotto pitää olla veden yläpuolella). Toki se 3,5l TD on huono kone epäonnistuneen poraus-iskunpituus valinnan osalta (esim. 350GD), mutta sehän on päällepäin sama kone eli motin vaihto "bolt on" + isompi turbo + pumppu + laatikon vahvistus niin meno jatkuu ja pitkään.
Ruosteen kukkaa tieten löytyy korista noin 90-luvun vehkeistä...mutta rungot ja tekniikka on yleensä erinomaisessa kunnossa ja kestävää kuten tiedätkin. Ehkä jahtiautoon tulee niitä kuhmuja ja naarmuja aika äkkiä niin haitanneeko muutama ruosteen kukka takavalon nurkassa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 14.10.2010 10:46 Viestin aihe: Re: Maasturi vaihtoon: MB G vai jotakin muuta? |
|
|
LG1 kirjoitti: | hq kirjoitti: |
o Noin 300hp (tai mielellään enemmän )
|
Toi rajoittaa valikoimaa jonkun verran paljon. |
Tehoa saa kyllä mihin tahansa autoon riittävästi mutta tämä on mielestäni melko mahdoton ehto, jos etsitään ihan oikeaa autoa:
o Max. reilut 2000kg painoa
Omien kokemusteni pohjalta voin lämpimästi suositella Touaregia. Tosin tavaratila on hyvinkin rajallinen mutta omat kamat mahtuvat mainiosti. Jos on koiralle häkki, voi Touaregin unohtaa ja siirtyä johonkin möhköjenkkiin. Tosin yksikään niistä ei paina alle 2000 kg.
Saksasta saa uudehkoja Touaregeja melko mukavaan hintaan. Vaatimuksiisi sopii V10. Ilmajousitus, tasauspyörästön lukot ja taka-akselinlukko löytyy, kuten myös alennusvaihteisto. Touareg on erittäin maastokelpoinen oikealla rengastuksella ja maantiellä käyttäytyy aivan kuin normaali henkilöauto, mikä on ainakin itselleni ehdoton vaatimus jahtiviikonloppujen kilometrimäärien vuoksi. Itselläni on 3.0 V6 TDI, joka on riittänyt omiin tarpeisiin. Tehoa on 240hv ja vääntöä 550Nm. Ohjelmalla 300hv ja 700Nm. V10:stä löytyy vakiona yli 300hv ja vääntöä 750Nm.
Ilmajousitus on tosiaan ihan ehdoton varustus! Maastossa maavara on riittävä ja maantiellä tarpeeksi pieni, jotta meno olisi mukavaa. Jos bensakonetta etsit, jäänee Touareg valikoimasta pois. Tosin en oikein ymmärrä tuon koko- ja painoluokan auton hankkimista bensakoneella? _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
|