Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Ricke Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Hei 2006 Viestejä: 1028 Paikkakunta: Sipoo, Uusimaa, Rannikko
|
Lähetetty: 20.12.2014 21:38 Viestin aihe: Sorsapaistia Joulupöytään |
|
|
Hei,
Joulupöytään tulee 4x sinisorsaa.
Ajattelin tehdä ne kokonaisina että näky olisi juhlava.
Hieman vinkkejä kaipaan uunivalmistuksesta, eli ruskistuksen jälkeen oma ajatus oli, että laittaisin uunipussiin ja sen sekaan hieman punaviiniä, paistolientä ja juureksia ja n1½ tunniksi 150c uuniin?
Lähinnä tämä paistoaika kiinnostaa eniten ettei linnut kuivu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
KorniPienpena Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 22.12.2014 14:57 Viestin aihe: Ehkä hieman pidempään |
|
|
Meillekin taitaa tulla sorsapaistia joulupöytään, emännän toivomuksesta.
Hyvä sinulla on tuo perussuunnitelma. Oletan, että linnut on kynitty. Itse olen sulattanut vähän voita ja sivellyt sorsat sillä, ennen 250 asteen uunissa ruskistusta (muutama minuutti). Sitten paistoa foliossa tai paistopussissa pari tuntia 120-150 astetta, välillä tulee tehtyä puulämmityksellä olevalla uunilla, jolloin noi asteet ja paistoaika heittää aika paljon.
Sanoisin, että mikäli teet paistopussissa, niin lihava syyssorsa ei kovin helpolla tule liian kuivaksi. Minun mielestä lintu saa mielummin olla pikkasen kuivahko kun raaka, mutta tämä on tieten makuasia. Nestettä tapaa kertyä pussiin sekä lihasta että siihen laitetuista juureksista tai vihanneksista, mitään ylimääräistä nestettä en ole siihen laittanut, muuten linnut lähinnä kiehuu nesteessä. Ota välillä uunista ulos yksi lintu ja katso kypsymisaste, niin ei tule liian kuivaksi.
Olen myös koittanut valkata nuoret ja vanhat linnut erilleen jo ennen pakastamista, jotta voin paistaa ne erillään, vanhalla linnulla kun paistoaika on pidempi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JSP Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Syy 2009 Viestejä: 8022 Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
|
Lähetetty: 23.12.2014 00:22 Viestin aihe: |
|
|
Itse kun olen teeriä laittanut paistopussissa niin tahtoo mennä liian kuivaksi jos pitää lämpötilan 150 asteessa. Ehkä joku 100-120 vois olla sopiva. Kun tuolla tyylillä laitan niin annan niiden olla niin kauan että lihat irtoaa helposti. Jos sorsa on kynitty niin eihän se silloin läheskään niin helposti kuivu. Ehkä itse tekisin kynityn sorsan niin että jonkin aikaa kovemmassa lämmössä ja sitten pudottaisin sinne reilu 100 asteeseen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|