Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Vieras
|
Lähetetty: 01.12.2004 11:46 Viestin aihe: Suujarru vs. komppi |
|
|
Aloittelijan kysymys: milloin piipun reiät ovat kompensaattori ja koska suujarru? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 01.12.2004 13:36 Viestin aihe: |
|
|
Kompiksi sanotaan suujarrua, joka on tehty kompensoimaan piipun ylöspäin nousemista esim. pistooleissa. Suujarrulla ymmärretään yleensä rekyylin vähentämistä ja silloin reijät on tehty yleensä sivuille, mutta joskus tasaisestikin piipun päähän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Vieras
|
Lähetetty: 01.12.2004 13:42 Viestin aihe: |
|
|
Kyseessä on sama asia. Komppi eli kompensaattori tulee englanninkielen sanasta compensator. Suomenkielinen vastine tälle on suujarru. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
stgarak Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Tou 2004 Viestejä: 754 Paikkakunta: Uusimaa
|
Lähetetty: 01.12.2004 19:56 Viestin aihe: |
|
|
Eiköhän kyseessä ole kuitenkin kaksi eri asiaa.
Kompensaattorissa on reiät ylöspäin, joista puhaltava ruutikaasu painaa piippua alas ja näin ollen kompensoi piipun nousua.
Suujarruissa taas on jonkinlainen luodin kulkusuuntaan nähden poikittainen rakenne, joka toimii ikään kuin purjeena johon osuessaan ruutikaasut työntävät asetta eteenpäin rekyyliä vastaan. Niissäkin on sivuille avoin rakenne, jonka helposti sekoittaa kompensaattorin reikiin.
Asiaa sekoittaa myös se että termejä käytetään yleisesti ristiin miten sattuu, ja toisaalta monissa "suulaitteissa" molemmat toiminnot on enemmän tai vähemmän yhdistetty, kuten kuvassa näkyvässä AK-74:n härvelissä.
Takimmaisena on laajenemiskammio, jossa kaasut jonkin verran hidastuvat ja jonka etuseinä toisaalta toimii myös osaksi suujarrumaisesti. Kammiossa on komppireikiä jotka vähentävät piipun nousua (ja toispuoleinen sivureikä sivulle kampeamista lähinnä sarjatulella). Etumaisena nähdään lautasmainen rakenne joka toimii suujarrun "purjeena" ja sen ja paisuntakammion välissä oleva avoin rakenne liekinsammuttimena joka hajauttaa suuliekkiä. Lisäksi paisuntakammion etuseinämässä näkyvät "sahamaiset" raot joista puhaltava ruutikaasu pyrkii ohjaamaan aseesta purkautuvia ruutikaasuja poispäin ampujasta ja näin vähentämään tähän kohdistuvaa pamausta ja painetta. Melko monipuolinen vehje siis. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
App Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Maa 2004 Viestejä: 806
|
Lähetetty: 05.12.2004 18:00 Viestin aihe: |
|
|
Se suujarrun englanninkielinen vastine on kylläkin muzzle brake ja komppi on sitten se compensator |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sekasikiö Vieras
|
Lähetetty: 05.12.2004 19:36 Viestin aihe: |
|
|
Suujarru vähentää rekyyliä ja siten myös piipun nousua ruutikaasujen törmätessä aseeseen kiinnitettyyn esteeseen, jonka keskellä on reikä luotia varten.
Kompensaattori vähentää (tai poistaa kokonaan) piipun nousua ohjaamalla osan ruutikaasusta puhaltamaan ylöspäin.
Näiden yhdistelmä onkin sitten nimeltään hybridi.
Asian sivusta: Voitteko kuvitella InnoINTin palkinneen 3000 eurolla sellaisen idean, että RK:n kaasumännän suojaputken reikien vinolla porauksella saataisiin ohjattua kaasut puhaltamaan taaksepäin rekyyliä vähentäen. Homma on nimittäin aivan tosi.
t: Sökösekiö |
|
Takaisin alkuun |
|
|
App Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Maa 2004 Viestejä: 806
|
Lähetetty: 05.12.2004 22:13 Viestin aihe: |
|
|
Liekkö paljon vaikutusta kun nyt kuitenkin kaasumännän suojaputki on aika ohutta tavaraa? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sekasikiö Vieras
|
Lähetetty: 08.12.2004 02:38 Viestin aihe: |
|
|
Sanos App muuta. Tuossa vaiheessa kaasun painekin on jo niin minimaalinen, ja iso osa rekyylistä jo välittynyt ampujan olkapäähän, että vaikutus jäänee tasolle, jonka vain insinööri voi laskea muttei kukaan käytännössä todeta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|