OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hyvä maastoauto?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 87, 88, 89  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10221
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 12.02.2011 00:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:
Lahtis kirjoitti:
jölli kirjoitti:
Lahtis kirjoitti:
hek-a kirjoitti:
Onko grand vitarasta kokemuksia? Onko siinä lukkoja?

Maavara huono ja ei hyvä etenemään lumisella tiellä. Kaveri nyhti takavetoisella huonorenkaisella hiatsella yhden zugizugin irti kun luiskahti urasta sivuun ja oli heti pohjasta kiinni. Arvatkaa onko kaveri hehkuttanut kun hiatsella on autettu nelikkomaasturi liikkeelle. Laughing

Lukoista en ole varma. Sivuilla lukee että on 4lock, mutta sain sen käsityksen että tarkoittaa vain keskitasauspyörästön lukkoa. Eli veikkaisin ettei ole etu- ja takaperän lukkoja

/Antti
Shocked oiskohan suikan kuskissakin jotain vikaa? hiasse ny pesee mikä vaa jos hiasemiehiltä kysyy.

Oli tarkoitus tuoda esiin että maavara kehno ja pahimmillaan riittää kun tipahdat ajourista pois. Rolling Eyes Mahtaa harmittaa ajaa nelivetomaasturilla ja jäädä jumiin kun tiput ajourasta pois ja jäät pohjasta kiinni. Twisted Evil Suziki, vain hyvin auratuille metsäteille....

/Antti


GV:n maavara on se sama 20 senttiä, mikä monella muullakin kitymaasturilla. Muihin kityihin verrattuna siinä on kuitenkin se etu, että ko. kikottimen voimansiirto taka-akselille on toteutettu keskitasauspyörästön kautta (ja myös hidas nelikko löytyy) ja sekä etu- että takaylitykset ovat melkoisen pienet. Lukkoja ei tietenkään ole kuin keskitasauspyörästössä. Epäilen helpolla kiinni jäämisen johtuvan joko kuskin taidottomuudesta tai onnettomista renkaista - joilla on muuten yllättävän suuri merkitys etenemiseen loppupelissä.


Jep, kyllä se Vitura on kitumaasturiluokassa kova sana. Hakkaa Crv:t ja Rav:it.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Chillie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 3325

LähetäLähetetty: 12.02.2011 00:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kai sentään.. Voisko se kuskista johtua.. Wink
Aikonaan nauratti kun yhellä voorumilla ei meinannu eräs kaveri pokkereilla mehtään uskaltaa...
Riitti päiväilyä kun oltiin pojan kanssa käyty kitkoilla siellä hieman ajelemassa.. (lyhyt vitara)

S
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6330
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 12.02.2011 00:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis tuo homma voi edes teoriassa olla mahdollista jos Hiace on ollut vanhaa kapeaa mallia ja painoja kyytissä tai kettingit. Jos ura on ajettu uudemmilla, voisi asia selittyä sillä että raideväli on ollut väärä Vitaralle, mutta kaatuu siihen mahdottomuuteen, että leveällä takapotku Hiacella ei kyllä lumesta toisia autoja vedellä. Kierällä tielläkin olematon vastus estää ko. auton etenemisen.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vt
***


Liittynyt: 22 Syy 2005
Viestejä: 333

LähetäLähetetty: 12.02.2011 00:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
vt kirjoitti:
Oiskohan Jeep Commander 3,0 CRD Limited hyvä maastoauto?


Tää nyt on vain mun mielipide, mutta toi QuadraDrive II voimansiirrolla ei ole ainoastaan hyvä, se on paras.

Tuo mersun 3 l CRD on huoletttomin ja lujin moottori, millä maastoauton voi saada. Ja voimaa löytyy mukavasti jo vakiona.

QuadraDrivenä tuo on aito 100% neliveto, joka etenee. Jos haluaa täydellistä maastokykyä, on tuotakin toki syytä hieman korottaa ja pyöräkokoa kasvattaa.

Varustuksen ja matkustusmukavuuden puolesta huippuluokkaa. Hinta on kohtuullinen verrattaessa esim. Landcruiser ta Land Rover.


No kun kukaan ei edes haukkunut tätä, niin tuli tuollainen hommattua.

Mielenkiintoista nähdä, miten hyvä on etenemään verrattuna Land Rover Discovery 3:n ja 4:n, kun samoissa paikoissa pääsen kokeilemaan, missä noilla olen ajanut. Lantikoissa kyllä etuna ilmajousitus, mutta toisaalta ei kaikkia kolmea lukkoa.

Lähinnä lumessa oikeesti saa kunnolla kokeiltua kun ei kyllä raaski tuollaisia autoja näillä tuloilla viedä kovin pahoihin paikkoihin metsässä. Sitä varten minulla on sitten -92 Cherokee, mikä toimittaa metsästysauton virkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10221
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 12.02.2011 01:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vt kirjoitti:
Peto kirjoitti:
vt kirjoitti:
Oiskohan Jeep Commander 3,0 CRD Limited hyvä maastoauto?


Tää nyt on vain mun mielipide, mutta toi QuadraDrive II voimansiirrolla ei ole ainoastaan hyvä, se on paras.

Tuo mersun 3 l CRD on huoletttomin ja lujin moottori, millä maastoauton voi saada. Ja voimaa löytyy mukavasti jo vakiona.

QuadraDrivenä tuo on aito 100% neliveto, joka etenee. Jos haluaa täydellistä maastokykyä, on tuotakin toki syytä hieman korottaa ja pyöräkokoa kasvattaa.

Varustuksen ja matkustusmukavuuden puolesta huippuluokkaa. Hinta on kohtuullinen verrattaessa esim. Landcruiser ta Land Rover.


No kun kukaan ei edes haukkunut tätä, niin tuli tuollainen hommattua.

Mielenkiintoista nähdä, miten hyvä on etenemään verrattuna Land Rover Discovery 3:n ja 4:n, kun samoissa paikoissa pääsen kokeilemaan, missä noilla olen ajanut. Lantikoissa kyllä etuna ilmajousitus, mutta toisaalta ei kaikkia kolmea lukkoa.

Lähinnä lumessa oikeesti saa kunnolla kokeiltua kun ei kyllä raaski tuollaisia autoja näillä tuloilla viedä kovin pahoihin paikkoihin metsässä. Sitä varten minulla on sitten -92 Cherokee, mikä toimittaa metsästysauton virkaa.


No nyt oon kade, otetaanpa sille. Very Happy Pistäs joutessas raporttia kokemuksista.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3568
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 12.02.2011 08:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Siis tuo homma voi edes teoriassa olla mahdollista jos Hiace on ollut vanhaa kapeaa mallia ja painoja kyytissä tai kettingit. Jos ura on ajettu uudemmilla, voisi asia selittyä sillä että raideväli on ollut väärä Vitaralle, mutta kaatuu siihen mahdottomuuteen, että leveällä takapotku Hiacella ei kyllä lumesta toisia autoja vedellä. Kierällä tielläkin olematon vastus estää ko. auton etenemisen.

Meinaatko kapeemmalla sitä missä on motti penkin alla eli 95 ja alle? Se oli kyllä paljon parempi menee. Onko tietoa onko sen ja uudemman perässä jotain eroo? Tuntus että vanhan kitka otti paremmin. Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mikko81
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2006
Viestejä: 3285
Paikkakunta: Heinola

LähetäLähetetty: 12.02.2011 10:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siis tuo takapotku haisulihan jää kiinni jo märälle nurmikolle saati sit et pitäis lumista tietä ajaa ja vielä kaikenkukkuraks hinata jotain...Höpö höpö, nyt on joku nähny unia.... Mr. Green
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jölli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2006
Viestejä: 1435
Paikkakunta: kymenlaakso

LähetäLähetetty: 12.02.2011 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mulla on grand vitara -99 ja kyllä metsästysmaastoajot sillä suorittaa komiasti! offroad sitten erikseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Hei 2007
Viestejä: 2519
Paikkakunta: Hamina

LähetäLähetetty: 12.02.2011 11:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Siis tuo homma voi edes teoriassa olla mahdollista jos Hiace on ollut vanhaa kapeaa mallia ja painoja kyytissä tai kettingit. Jos ura on ajettu uudemmilla, voisi asia selittyä sillä että raideväli on ollut väärä Vitaralle, mutta kaatuu siihen mahdottomuuteen, että leveällä takapotku Hiacella ei kyllä lumesta toisia autoja vedellä. Kierällä tielläkin olematon vastus estää ko. auton etenemisen.

Ei siihen muuta vaadita kuin että putoaa urista pois. Huonosti talven mittaan lingottu metsätie niin uriin on talven mittaan tamppaantunut kohtuu paksulti kovaa lunta. Vähän jos rengas ajautuu raiteesta sivuun niin humpsahtaa heti 15cm syvemmälle. Ylösvetänyt hiatse pysyi raiteessa ja on painotettu perästä lumisilla teillä ajoa varten. Kyllä hiatsellakin huonoihin paikkoihin pääsee, mutta siinä missä landcruisermies vain ajaa läpi niin hiatsella saa parhaimmillaan tehdä tunnin lumitöitä pahassa mäessä. Laughing Tai jos pääsee niin ei pääsekkään pois. Nimim "muutamaan" otteeseen hiacea penkasta työntäneenä. Kertaakaan ei ole hinaamaan soitettu nelikko/traktori jättänyt ihmettelemättä, että miten tuo on tänne saatu. Mutta jos totta puhutaan, niin hiacea huonompaa maastoautoa ei olekaan.

/Antti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
scotti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tam 2009
Viestejä: 107
Paikkakunta: YLIVIESKA

LähetäLähetetty: 12.02.2011 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

remari1 kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Jep, ei niistä kappeista ole kyllä mittän taikaa, jos vaan voima riittää pyörittään levveempiäki.
itellä hilussa (ln65) alla 235/85/16 traction trackit nastoilla ja voin sanoo ettei levee renkaisilla vakiomaastureilla (hj61,pajero) ole ollu mitään asiaa samoille hangen syvyyksille.ja samoja uria ei pääse kun eihän noista rattaista jää ku kaks syvää piirua hankeen Smile taika on siinä et renkaat on tosi korkeet ja hilussa akselit oikella puolella eli siellä jousien alapuolella.ihan huippu renkaat.ei voi kuin suositella.perä-aholta noita saa jos jota kuta kiinnostaa... http://www.peraaho.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=211&category_id=27&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=29

ittellä 235/85/16 insa saharat.
toi voimanpuute tosiaan suosii lumella kapeita/korkeita renkaita...
hötyssä menee kyllä mihin vaan.
keväämmällä kovalla lumella turha ookata umpiselle mettäautotielle.
loppuu tehot.
onko kokemuksia tehovehkeillä noista kapee/korkee kummeista...
siinähän voi olla oiva lumimonsteri.
miksi ois pakko tehdä lumikolan levystä jälkee jos pistolapion leveyskin riittää...


Viimeinen muokkaaja, scotti pvm 12.02.2011 14:02, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6330
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 12.02.2011 13:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gerberos kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:
Siis tuo homma voi edes teoriassa olla mahdollista jos Hiace on ollut vanhaa kapeaa mallia ja painoja kyytissä tai kettingit. Jos ura on ajettu uudemmilla, voisi asia selittyä sillä että raideväli on ollut väärä Vitaralle, mutta kaatuu siihen mahdottomuuteen, että leveällä takapotku Hiacella ei kyllä lumesta toisia autoja vedellä. Kierällä tielläkin olematon vastus estää ko. auton etenemisen.

Meinaatko kapeemmalla sitä missä on motti penkin alla eli 95 ja alle? Se oli kyllä paljon parempi menee. Onko tietoa onko sen ja uudemman perässä jotain eroo? Tuntus että vanhan kitka otti paremmin. Confused


Ei kaikissa vanhoissa ole kitkalukkoa ollenkaan, ainakaan 80-luvun vehkeissä. Kyllä noissa uudemmissa kummatkin pyörät potkii lumessa, se vaan muuten on niin huonosti toteutettu että siksi ei kulje. Renkaat kulmissa ja motti keulalla, veto takaa. Kaikki mahdolliset virheet etenemiskyvyn kannalta.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
remari1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1561
Paikkakunta: nivala

LähetäLähetetty: 12.02.2011 18:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lonely Rider kirjoitti:
Mä olen vähän katellut traction trackeja sillä silmällä kesää varten. Kuinkahan kauheat ne on ajaa tiellä?

ainakin talvella aikalailla vonkuu 80-100km/h nopeuksissa ja urasella tiellä ajaminen on suht mielenkiintosta.miksei noilla nyt kesälläki ajelis.ei noista mitään huippu maantierenkaita saa tekemälläkään Smile ite en tartte ku talvella karkeita kumeja ni kesäksi tulee sit sellaset maantien nielijät.toki koossa 235/85/16 jotta ei nyt heti jää mahasta kiinni ja laskee mukavasti kiekkoja koneesta maantiellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
remari1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1561
Paikkakunta: nivala

LähetäLähetetty: 12.02.2011 19:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

scotti kirjoitti:
remari1 kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Jep, ei niistä kappeista ole kyllä mittän taikaa, jos vaan voima riittää pyörittään levveempiäki.
itellä hilussa (ln65) alla 235/85/16 traction trackit nastoilla ja voin sanoo ettei levee renkaisilla vakiomaastureilla (hj61,pajero) ole ollu mitään asiaa samoille hangen syvyyksille.ja samoja uria ei pääse kun eihän noista rattaista jää ku kaks syvää piirua hankeen Smile taika on siinä et renkaat on tosi korkeet ja hilussa akselit oikella puolella eli siellä jousien alapuolella.ihan huippu renkaat.ei voi kuin suositella.perä-aholta noita saa jos jota kuta kiinnostaa... http://www.peraaho.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=211&category_id=27&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=29

ittellä 235/85/16 insa saharat.
toi voimanpuute tosiaan suosii lumella kapeita/korkeita renkaita...
hötyssä menee kyllä mihin vaan.
keväämmällä kovalla lumella turha ookata umpiselle mettäautotielle.
loppuu tehot.
onko kokemuksia tehovehkeillä noista kapee/korkee kummeista...
siinähän voi olla oiva lumimonsteri.
miksi ois pakko tehdä lumikolan levystä jälkee jos pistolapion leveyskin riittää...
itellä oli kans 61:ssä samat renkaat alla ja kyllähän niilläki pääsi mutta tuo traction track on vielä jonkun verran kapeempi ja korkiampi vaikka koko on sama.pikkasen ruuvattu hj61:nen traction trackeillä ja siihen soa ni veikkaisin et siinä ois aika hyvä lumessa menijä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
vt
***


Liittynyt: 22 Syy 2005
Viestejä: 333

LähetäLähetetty: 12.02.2011 20:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
vt kirjoitti:
Peto kirjoitti:
vt kirjoitti:
Oiskohan Jeep Commander 3,0 CRD Limited hyvä maastoauto?


Tää nyt on vain mun mielipide, mutta toi QuadraDrive II voimansiirrolla ei ole ainoastaan hyvä, se on paras.

Tuo mersun 3 l CRD on huoletttomin ja lujin moottori, millä maastoauton voi saada. Ja voimaa löytyy mukavasti jo vakiona.

QuadraDrivenä tuo on aito 100% neliveto, joka etenee. Jos haluaa täydellistä maastokykyä, on tuotakin toki syytä hieman korottaa ja pyöräkokoa kasvattaa.

Varustuksen ja matkustusmukavuuden puolesta huippuluokkaa. Hinta on kohtuullinen verrattaessa esim. Landcruiser ta Land Rover.


No kun kukaan ei edes haukkunut tätä, niin tuli tuollainen hommattua.

Mielenkiintoista nähdä, miten hyvä on etenemään verrattuna Land Rover Discovery 3:n ja 4:n, kun samoissa paikoissa pääsen kokeilemaan, missä noilla olen ajanut. Lantikoissa kyllä etuna ilmajousitus, mutta toisaalta ei kaikkia kolmea lukkoa.

Lähinnä lumessa oikeesti saa kunnolla kokeiltua kun ei kyllä raaski tuollaisia autoja näillä tuloilla viedä kovin pahoihin paikkoihin metsässä. Sitä varten minulla on sitten -92 Cherokee, mikä toimittaa metsästysauton virkaa.


No nyt oon kade, otetaanpa sille. Very Happy Pistäs joutessas raporttia kokemuksista.


Otetaanpa taas Smile

Tänään tuli ekan kerran kokeiltua autoa tuolla hangessa. Lähdettiin vaihtamaan muistikorttia riistakameraan ja sinne meno sujui hyvin. Sellainen joskus lingottu ura peltojen reunoja sinne peurojen ruokintapaikalle menee ja sinne ei nyt ole ajettu kuin traktorilla. Se oikeastaan yllätti, kuinka helposti Commander nousi takaisin traktorin urille sitten, kun niiltä oli pudonnut. Siinä kyllä auttaa nuo 100% asti lukkiutuvat lukot.

Jäätiin sitten kyllä kiinnikin, kun isäni hyppäsi puikkoihin ja alkoi autoa kääntämään sellaisessa paikassa, missä on autoja käännetty sillointällöin pitkin talvea, mutta ei ole lingottu. Siinä sitten etupyörät putosivat niiden kovettuneiden kohtien taakse ja siinä sitten oli auto kiinni kaikista mahdollisista alustan ja pohjan osista. Tässä kohti selvästi oli haittaa tuosta 2,3 tonnin omapainosta. Talja piti hakea...

Sittenpä ajelin Disco 4:n takana takaisin ja kyllä minusta Jeeppi meni sujuvammin ne kohdat, missä uralta putosi. ihan vaan siitä syystä, että siinä saa kaikki luistonestot pois renkaiden pyörimistä jarruttamasta. Vääntöähän tuossa koneessa on ihan mukavasti, joten millä tahansa kierroksilla tapahtuu, kun kaasua painaa. Toki automaatti sitä vielä helpottaa. Tietty siinä edellä menneessä LR:ssä sitä vääntöä on vielä enemmän, mutta siinä elektroniikka haluaa aina puuttua pyörän sutimiseen ja rajoittaa sitten moottorin vääntöäkin.

Tuollaisia ensikokemuksia nyt kertyi. Ihan hyvin tuntuu menevän ainakin noissa olosuhteissa tuollaiseksi uudehkoksi vakiomaasturiksi ja ihan tavallisilla nastarenkailla.

Hyvähän tuo on tiellä ajaa ja aika hiljainenkin. Siinä ei kyllä pärjää tuolle mainitulle Land Roverille, eikä kyllä edellisellekään mallille siitä. Mutta se onkin sen ilmajousituksen ansiota. Niistä taas en ole rautajousista ajanutkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
duster
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hel 2005
Viestejä: 641

LähetäLähetetty: 12.02.2011 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



Tuommonen tuli hommattua jahtiautoksi. Huoltoauto ja alla pyörii Hakkapeliitta 10:t.
_________________
Gsp
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 53, 54, 55 ... 87, 88, 89  Seuraava
Sivu 54 Yht. 89

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com