OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Miksi Perustuslakiovaliokunta nukkui HE 106/2009 käsittelyn?
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
sasu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2006
Viestejä: 3487

LähetäLähetetty: 21.02.2011 08:05    Viestin aihe: Miksi Perustuslakiovaliokunta nukkui HE 106/2009 käsittelyn? Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/109457-tayskaannos-laissa-%E2%80%9Dyksityiset-parkkisakot-ovat-laittomia%E2%80%9D
Lainaus:
Perustuslakivaliokunta pitää perustuslain vastaisena pysäköinnin yksityistä valvontaa. Valiokunta antoi mietintönsä aiheesta eilen perjantaina.
...
Nyt lakiehdotus on kaatumassa siihen, että viranomaistehtäviä tai niihin rinnastettavia tehtäviä ei saa luovuttaa yksityiselle henkilölle ilman, että laki käsitellään perustuslain kaavan mukaisesti poikkeuslakina.

Valiokunnan mietinnössä todetaan, että valvontamaksu olisi sakkoon verrattava rangaistus. Sakkorangaistuksia ja muita "hallinnollisia seuraamuksia" saavat antaa vain viranomaiset.


http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/pevl_57_2010_p.shtml
Lainaus:
Perustuslakivaliokunnan lausunto 57/2010 vp
...
Yksityisessä pysäköinninvalvonnassa on kysymys eduskunnan säätämiin lakeihin perustuvien säännösten tai niiden perusteella annettujen määräysten noudattamisen valvonnasta ja niiden rikkomisesta johtuvien seuraamusten määräämisestä. Toimintaan liittyy hallituksen esityksen perusteluidenkin mukaan (s. 39) perustuslain 124 §:ssä tarkoitetun julkisen hallintotehtävän piirteitä ja käytännössä toiminta rinnastuu monin tavoin julkiseen pysäköinninvalvontaan.

Lakiehdotusta on arvioitava perustuslain 124 §:n kannalta, jonka mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla, jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi eikä vaaranna oikeusturvaa tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan kuitenkin antaa vain viranomaiselle. Tarkoituksenmukaisuusvaatimus perustuslain 124 §:ssä on oikeudellinen edellytys, jonka täyttyminen jää tapauskohtaisesti arvioitavaksi. Tällöin on otettava huomioon muun muassa hallintotehtävän luonne (Ks. PeVL 48/2010 vp , s. 4/I).

Merkittävä julkisen vallankäyttö

Perustuslain 124 §:ssä kielletään merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältävien tehtävien antaminen muulle kuin viranomaiselle. Perustuslakiuudistuksen esitöiden mukaan merkittävänä julkisen vallan käyttämisenä on pidettävä esimerkiksi itsenäiseen harkintaan perustuvaa oikeutta käyttää voimakeinoja tai puuttua muuten merkittävällä tavalla yksilön perusoikeuksiin (HE 1/1998 vp , s. 179/II, ks. myös PeVL 28/2001 vp , s. 5-6). Esitöissä ei arvioida hallinnollisten seuraamusten antamista merkittävän julkisen vallan käytön kannalta. Valiokunta on kuitenkin katsonut, että hallinnollisen seuraamuksen määräämiseen sisältyy merkittävää julkisen vallan käyttöä (PeVL 32/2005 vp , s. 2/II, PeVL 55/2005 vp , s. 2/I, ks. myös kurinpitorangaistuksen määräämisen ja uhkasakon osalta PeVL 18/2007 vp , s. 7/I, perintä (PeVL 45/2006 vp , s. 2/II). Hallinnollisten seuraamusten määräämistä on myös oikeuskirjallisuudessa pidetty riidattomasti perustuslain 124 §:ssä tarkoitettuna merkittävänä julkisen vallan käyttönä. [Ks. Keravuori-Rusanen, Marietta: Yksityinen julkisen vallan käyttäjänä. Valtiosääntöoikeudellinen tutkimus julkisen hallintotehtävän antamisesta muulle kuin viranomaiselle. Helsinki 2008, s. 453.] Yksityinen pysäköinninvalvonta voidaan toteuttaa ehdotetulla tavalla vain perustuslainsäätämisjärjestyksessä.

Pysäköinninvalvonnan antaminen muulle kuin viranomaiselle edellyttäisi toiminnan rajaamista siten, ettei kyse ole 124 §:n mukaisesta merkittävän julkisen vallan käytöstä, turvaamalla voimakkaampi julkisyhteisön kontrolli ja säätämällä muun muassa oikeusturvakeinoista. Lisäksi sääntelyn on täytettävä perustuslain 124 §:stä johdetut vaatimukset toimivaltuuksien täsmällisestä sääntelystä, sääntelyn yleisestä tarkkuudesta ja muusta asianmukaisuudesta sekä asianomaisten henkilöiden sopivuudesta ja pätevyydestä. Olennaista on myös toimivaltuuksien sellainen rajaus, että viranomaiskoneiston ulkopuolisen osuus jää viranomaisten toiminnan suhteen avustavaksi ja täydentäväksi (esim. PeVL 20/2002 vp , s. 2-3).

Mitenkäs sitten HE 106/2009 sitoo aselupien jatkumisen viiden vuoden välein siihen, että lunvanhaltija saa "valtuutetulta" ampuma-asekouluttajalta todistuksen harrastuksestaan? Eikö aselupien menetys ole huomattavasti suurempi hallinnollinen seuraamus kuin muutaman kympin pysäköintivirhemaksu?

Onko Perustuslakivaliokunta nukkunut HE 106/2009 käsittelyssä? Jos niin miksi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 35433

LähetäLähetetty: 21.02.2011 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pyäköintivirhemaksujen perintää yksityistettäessä valtio menettäisi tuloja kun taas ampuma-aseluparuljanssi tuo niitä,siinä syy...rahassa ja poliittisessa "ilmapiirissä" koskien aselupauudistusta.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 21.02.2011 12:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heiluri taisi olla osittain huti tuo kommenttisi. Pysäköintivirhemaksun saa kunta niillä alueilla, jossa se on kunnallisesti järjestetty, vaikka sen antaisikin poliisi. Jos taas pysäköintivirhemaksu määrätään esim. maastoon pysäköinnin perustella kunnan valvonta-alueen ulkopuolella on saaja valtio. Eli tuolla pysäköintivirhemaksulla ei ole mitään merkitystä käytännössä valtion rahanhankinnan kannalta.

Ja en ainakaan minä ole kuullut yksityisten tulevan missään nykyisille kuntien tai valtion järjestämän pysäköinninvalvonnan tilalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
TRK
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Mar 2006
Viestejä: 978
Paikkakunta: Vehkalahti

LähetäLähetetty: 21.02.2011 14:29    Viestin aihe: Re: Miksi Perustuslakiovaliokunta nukkui HE 106/2009 käsitte Vastaa lainaamalla viestiä

sasu kirjoitti:
Mitenkäs sitten HE 106/2009 sitoo aselupien jatkumisen viiden vuoden välein siihen, että lunvanhaltija saa "valtuutetulta" ampuma-asekouluttajalta todistuksen harrastuksestaan? Eikö aselupien menetys ole huomattavasti suurempi hallinnollinen seuraamus kuin muutaman kympin pysäköintivirhemaksu?


Kyynisempi minäni arvioi, että kyseessä on poliittinen populismi; PeVL:n jäsenet ovat arvioineet, että yksityinen pysäköinninvalvonta koetaan varsin laajalti vastenmieliseksi. Vaaleihin on aikaa vain vähän ja tämä on valtamediassa yleisesti uutisoitu aihe -> myönteinen lausunto olisi taas "satanut persujen laariin". Aselakiesityksen taas luultavasti koettiin vaikuttavan pienempiin ihmisjoukkoihin (ja vaaleihin oli enemmän aikaa).

Raadollinen minäni arvioi, että PeVL:n jäsenet eivät itsekään usko pystyvänsä kepittämään parkkinatsifirmojen sinnikkyyttä vaan maksamaan joutuvat, jos pysäköivät yksityisalueelle asetettujen kylttien vastaisesti. Ilmeisesti kukaan ei myös asu taloyhtiössä, jossa parkkinatsifirmojen avulla on saatu roti touhuun ja villi pysäköinti kuriin.

Raadollinen minäni myös arvelee, että mitä aseluvien saantiin/säilyttämiseen tulee, arvoisat kansanedustajat lienevät tunteneet itsensä omalla alueellaan siinä määrin tavan tallaajaa tasa-arvoisemmiksi, että kyllä sieltä laitokselta luvan saa, jos haluaa. Kyllähän se komisarjus toki ymmärtää, kun käy juttelemassa. Valtuustokaverikin vielä. Siis "ei koske kansanedustajia".

Idealistinen minäni haluaisi uskoa, että lausunnot perustuvat PeVL:n jäsenten vilpittömiin arvioihin kyseisten seikkojen perusteellisen harkinnan jälkeen kansan etuja ajatellen, ovathan he toki kansanedustajia. Ei siis poliittisten irtopisteiden keräämiseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 21.02.2011 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin kiva kuin olisikin olla populistisesti samaa mieltä, niin ratkaisevana erona on se, ettei:
a) ampumakouluttaja määrää sanktiota "sakkoa", vaan
b) sen määrää jos määrää viranomainen.
c) Mutta mikään ei myöskään estä menemästä toiselle ampumakouluttajalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 13224

LähetäLähetetty: 22.02.2011 00:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toinen ampujakouluttaja ei voi kirjoittaa todistusta jos ampuja ei ole käynyt hänen ratavuorollaan. Oman seuran despootti voi jättää lausunnon kokonaan kirjoittamatta ja siitä ei ole valitusoiketta eikä kukaan muukaan sitä todistusta voi jälkikäteen alkaa kirjoittelemaan.

Minun mielestä ylinopeussakotuksen voisi yksityistää perustamalleni Suomen Sakotus Oy:lle jonka mottona on "Asiakkaamme saavat valittaa mutta jokainen maksaa. Aina."

"Vain rikolliset vastustavat tehokasta ylinopeusvalvontaa. Yhtiömme satelliittivalvonta pystyy sakottamaan myös viranomaisten turhat hälytysajot joista aiheutuu suuria riskejä kansalaisille ja merkittävät CO2 -päästöt."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 22.02.2011 02:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä ole sitäkään huomioitu, jos seuran ainoa ampujakouluttaja yllättäen sairastuu vakavasti tai kuolee. Saa sitten ne joiden lupa on katkolla kuopata pyssynsä samaan monttuun...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 22.02.2011 07:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lakitekstissä ei missään ole sanottu, että todistusta varten on käytävä nimenomaan kouluttajan valvomilla ratavuoroilla tms. Kouluttajan kuoleman huomioiminen ja siihen varautuminen kuuluu tietenkin ampumaseuralle tms, ei lakiin Rolling Eyes

Laki ei ole hyvä, mutta kannattaa silti lukea se....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras 1*
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2004
Viestejä: 3275

LähetäLähetetty: 22.02.2011 07:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tärkeämpää lukemista taitaisi olla salassapidetty asetusteksti, josta kai pitäisi selvitä miten tämän lakitekeleen käytännössä olisi tarkoitus toimia.

Eräs mielipide aiheesta:

Lainaus:
Mitäpä luulette että tämän uuden aselain vaatimuksien suhteen tulee käymään, esim p-testin järjestäminen ja ampuma-asekouluttajien koulutus jotka lankeavat poliisilaitosten niskaan.

Muutamia tuttuja poliiseja olen haastattanut ja kaikilla tuntuu olevan samat ajatukset "!&%¤# laki jota ei olisi tarvittu sotkemaan asioita + viemään resursseja oikeilta töiltä"

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194667391836/artikkeli/kadonneiden+aseiden+maaraa+ei+tieda+kukaan.html
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 22.02.2011 07:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asetus (tai ohje) eivät mene lain yli, mutta on todella kummallista, ettei asetusehdotusta vieläkään ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimetön Turvallisuuslähde
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Mar 2010
Viestejä: 37

LähetäLähetetty: 01.04.2011 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisi "jännää" nähdä miten kävisi jos esim. ajokorttien myöntämisessä/peruuttamisessa poliisi alkaisi toimia yhtä villisti kuin aseasioissa:

-Ilmoitettaisiin että käyttämättömät tallissa lojuvat autot menetetään valtiolle jos niitä ei käytetä. (=Turhia)
-Myös omistuoikeus menetettäisiin esim. peruutetun ajokortin vuoksi ja auto takavaroitaisiin.
-Ajokortteja ei myönnettäisi ilman tarkoitusperää ("Ajelu ei ole hyväksyttävää")
-Toisen samanlaisen auton omistaminen pitäisi perustella.
-Jokaisella piirillä olisi omat perusteensa ajokortin myöntämiseen/myöntämättä jättämiseen
....

Kauankohan tämmöistä katseltaisiin esim. oikeusoppineiden toimesta. Rolling Eyes
_________________
"Nimettömältä Turvallisuuslähteeltä saatujen tietojen mukaan..." (STT:n uutiset)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Chillie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 3325

LähetäLähetetty: 01.04.2011 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No kun se auto ei tapa.. Aseet tappaa..
Maanteillä tapahtui vuonna 2009 kaikkiaan 3 306 poliisin tietoon tullutta henkilövahinko-
onnettomuutta. Onnettomuuksissa kuoli 206 ja loukkaantui 4 338 henkilöä.
Verrattaessa vuoden 2009 tilannetta vuosien 2005–2008 keskiarvoon on henkilövahinkoihin
johtaneiden onnettomuuksien lukumäärä vähentynyt 7 % ja liikenneonnettomuuksissa
kuolleiden lukumäärä 21 %. Koko valtakunnan tieliikennekuolemista
74 % tapahtui maanteillä, henkilövahinko-onnettomuuksistakin hieman yli puolet.


S
_________________
http://avatarfarm.com/avatarimages/cats/catsniper.gif
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimetön Turvallisuuslähde
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Mar 2010
Viestejä: 37

LähetäLähetetty: 01.04.2011 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Koko maassa on Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tilastojen mukaan 2,9 miljoonaa autoa, joista henkilöautoja on yli 2,5 miljoonaa."

Lähde: http://yle.fi/alueet/oulu/2010/07/autojen_maara_lisaantyy_1844953.html

2.900.000 autoa/3300 onnettomuutta = 0,0011 onnettomuutta per auto.

Jotta päästäisiin samalle tasolle:

1.600.000 asetta/0,0011 onnettomuutta per ase = 1760kpl

Kannattaisikohan tuo autoilu ottaa erityistarkkailun ja alkaa hankaloittaa saatavuutta "kansallisen turvallisuuden nimissä" Very Happy
_________________
"Nimettömältä Turvallisuuslähteeltä saatujen tietojen mukaan..." (STT:n uutiset)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 01.04.2011 13:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo ampumakouluttajajuttu hiertää vähän itseäkin, koska siinä oikeasti annetaan viranomaisvaltaa yksittäiselle ihmiselle. Ja jos joku käyttää tätä suotua valtaa väärin on sanktiotkin sitten sen mukaiset, teit sitten tahattomasti tai tahallaan. Ja on sata varma että tällanen tapaus tuomitaan ja vielä näyttävästi. Vaikka itse valtiovirkamiehet pääsevät vastaavissa tilanteissa sormenheristyksellä ja ryhmä HYI!:llä. Siinä seurauksena loppuu ampumakouluttajat suurimmalta osalta Suomessa.

Kuka uskaltaa enää sitten oikeasti kirjoitella nimiä harrastustodistuksiin. veikkaan että varmuuden vuoksi nimeä ei laiteta ellei ole varma. Ihminen suojelee itseään ja töppäyksessä lähtee ko. kouluttajankin aseet että heilahtaa. Olen kuullut juttuja jossa virkamiekunnassa ja ilmeisesti jonkun ampumaseuran toimesta hihitellään että Ampumakouluttajahomma on mahdollisuus ja rahaa virtaa kassaan kun ihmiset liittyy seuroihin jossa ampumakouluttaja on -> rahankiilto siintää silmissä. Eräässä asenäytössä eräs naispuolinen konsta on todennut seuraavaa keskusteltaessa aiheesta: "Sehän on ihan oikein että ihmisten pitää liittyä yhdistyksiin että voi harrastaa. Eikös näin ole Golffissaki." Kerroppa siinä sitte perustuslaillisesta yhdistymisvapaudesta. Fakta kuitenki on että yhistyksillä on täsy vapaus ottaa jäsenensä pärstäkertoimella. Sopiva porukka kun pitää sua ei toivottuna niin et harrasta missään "virallisesti" ja luvat lähtee. Toki siinä vaiheessahan ei oo enää mitään menetettävää ja jos haluaa järjestymättömästi ammuskella niin kamat ostetaan illalla Shellin takapihalla Sunnyn takaluukusta
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimetön Turvallisuuslähde
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 26 Mar 2010
Viestejä: 37

LähetäLähetetty: 01.04.2011 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja kukaan ampumaseuran puheenjohtaja/asekouluttaja ei koskaan-missään-ikinä käyttäisi tätä saamaansa mandaattia lyömäaseena esim. kunnallispolitiikassa etenkään hiukan pienemmillä paikkakunnilla? Shocked
_________________
"Nimettömältä Turvallisuuslähteeltä saatujen tietojen mukaan..." (STT:n uutiset)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com