Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9138
|
Lähetetty: 08.04.2011 14:59 Viestin aihe: |
|
|
mage kirjoitti: | Kovin harvassa on vaan järkihintaiset maasturit. Edelleen jos pidetään vaatimuksena kolme tasauspyörästölukkoa (kytkettävää), yli 30cm maavaraa, vinssi (mielummin kaksi). Taitaa olla G-mersu lähimpänä maasturia mitä kaupasta saa ja toisena land cruiser. Eipä taida noissakaan löytyä etu lukkoa? Kuitenkin "normi" metsästäjälle riittää hienosti city maasturi tai neliveto farkku.
Itsellä Tuscon ja vain tavaratilan koko hivenen häiritsee, mutta tuollakin tulee toimeen. Etenemiskykyä on normi jahtihommiin riittävästi.
Jos suomen verotus olisi jotain muuta niin sitten harkitsisin noita pitkäkoppaisia (4-5 henk) lava-autoja (esim. Hilux double cap). |
Land Rover Discovery 3:sta löytyy 24 cm maavaraa, mutta Toyota Land Cruiser jää 22 senttiin. Maastossa Land Cruiser kyllä menee mukavasti, joskus ajettiin Lapissa niin pitkälle, että alkoi hirvittää, kun ei ollut vinssiä matkassa. Tuossa Santa Fe:ssa on 20 cm ja Tucson on 18 cm. Uudessa MB G 320 on 21 cm ja MB GL on 20-31 cm. Tuolta voi vertailla mittoja. http://www.ajovalo.net/maasturien_mitat.htm
Santa Fe:ssa on ns. sähköinen lukko eli jarruttaa nopeammin pyörivää pyörää, joka ei varmaan vastaa kunnon tasauspyörästn lukkoa, mutta on tyhjää parempi. Tavaratila on tuossa Santa Fe:ssakin näytti aika pieneltä jos vertaa esim. MB E-mallin tiloihin.
Hirvihommissa ja riistanhoitotöissä tuollainen lavavehje on aika optimi, mutta pitkäkoppaisena tosiaan hintava ja verottaja rankaisee käytössäkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
perisofeus Kanta-asiakas
Liittynyt: 25 Lok 2006 Viestejä: 6147 Paikkakunta: Rovaniemi
|
Lähetetty: 08.04.2011 16:17 Viestin aihe: |
|
|
Subaru Foresterin maavara on 215 + jatkuva neliveto. _________________ Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
mage Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Tam 2005 Viestejä: 695
|
Lähetetty: 08.04.2011 17:39 Viestin aihe: |
|
|
perisofeus kirjoitti: | Subaru Foresterin maavara on 215 + jatkuva neliveto. |
Ja ainakin vuoden 2010 on erittäin mukava ajaa, mutta automaatti vie kaiken hengen koneesta. Pehmosessa hiekassa menee ainakin ihan kivasti. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tomi-s Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2008 Viestejä: 348
|
Lähetetty: 08.04.2011 18:54 Viestin aihe: |
|
|
Tossa olis kiikarissa pätkä Pajero 2.5 t gen 1,millaisia kokemuksia arvon voorumilaisilla ko autosta. _________________ ja niin maan perusteelisesti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
japet Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 13 Maa 2009 Viestejä: 71 Paikkakunta: yka
|
Lähetetty: 08.04.2011 20:05 Viestin aihe: |
|
|
Itellä käyttö ja jahti autona -98 pitkä pajero 2.8tdic koneella. Eipä pahemmin moittimista härvelistä. Renkaina Hankook dynapro rt03 koossa 32x11.5 r15. Pääsee pikkusen huonommallakin tiellä ja todella hiljaiset asfaltilla. Tykänny kyllä oon autosta. Huonommillakin on tullu ajettua ja tuo mitsu taitaa olla sieltä halvimmasta päästä nelivetoja. _________________ "Leipä on lujassa kun se on kivessä" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lahtis Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Hei 2007 Viestejä: 2519 Paikkakunta: Hamina
|
Lähetetty: 08.04.2011 20:21 Viestin aihe: |
|
|
tomi-s kirjoitti: | Tossa olis kiikarissa pätkä Pajero 2.5 t gen 1,millaisia kokemuksia arvon voorumilaisilla ko autosta. | Onko kansiremppaa tehty? Loota noissa taitaa olla toinen heikko paikka.
/Antti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sämpy Kanta-asiakas
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 6384 Paikkakunta: Uleåborg
|
Lähetetty: 08.04.2011 20:50 Viestin aihe: |
|
|
perisofeus kirjoitti: | Subaru Foresterin maavara on 215 + jatkuva neliveto. |
No ei se kuitenkaan ole verrannollinen maastureihin joissa on ensimmäisenä tirskahtamassa kiveen on jotain muuta kuin pakoputki tai öljypohja. _________________ "Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tomi-s Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2008 Viestejä: 348
|
Lähetetty: 08.04.2011 20:50 Viestin aihe: |
|
|
Kansi on teht, naperoon on vaihdettu 91;sestä kone.Mites toi takaluukku osasto lyhkäsessä (takapenkeillä varustettu malli)koira ESS ei taida mahtuu takapaksiin. _________________ ja niin maan perusteelisesti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
t3R0 Kanta-asiakas
Liittynyt: 02 Maa 2006 Viestejä: 1610 Paikkakunta: K-S
|
Lähetetty: 09.04.2011 21:17 Viestin aihe: |
|
|
tomi-s kirjoitti: | Tossa olis kiikarissa pätkä Pajero 2.5 t gen 1,millaisia kokemuksia arvon voorumilaisilla ko autosta. |
Onko siinä "isompi" laatikko?
Pikkulaatikossa keppi on semmonen tasapaksu, isommassa(=kestävämmässä) paksuuntuu juurta kohti huomattavasti.
Ja pohjasta löytyy vain öljyproppu isommassa, pikkusessa on "öljypohja".
Lukkojahan siinä ei oo, muutako takana kitka jossei ole modailtu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vt ***
Liittynyt: 22 Syy 2005 Viestejä: 333
|
Lähetetty: 09.04.2011 21:30 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: |
Land Rover Discovery 3:sta löytyy 24 cm maavaraa, mutta Toyota Land Cruiser jää 22 senttiin. Maastossa Land Cruiser kyllä menee mukavasti, joskus ajettiin Lapissa niin pitkälle, että alkoi hirvittää, kun ei ollut vinssiä matkassa. Tuossa Santa Fe:ssa on 20 cm ja Tucson on 18 cm. Uudessa MB G 320 on 21 cm ja MB GL on 20-31 cm. Tuolta voi vertailla mittoja. http://www.ajovalo.net/maasturien_mitat.htm
Santa Fe:ssa on ns. sähköinen lukko eli jarruttaa nopeammin pyörivää pyörää, joka ei varmaan vastaa kunnon tasauspyörästn lukkoa, mutta on tyhjää parempi. Tavaratila on tuossa Santa Fe:ssakin näytti aika pieneltä jos vertaa esim. MB E-mallin tiloihin.
Hirvihommissa ja riistanhoitotöissä tuollainen lavavehje on aika optimi, mutta pitkäkoppaisena tosiaan hintava ja verottaja rankaisee käytössäkin. |
Noista linkin mitoista ei kannata kauhean suuria johtopäätöksiä vetää... Osa mitoista on suoraan virheellisiä ja osasta hyvin yleisesti ilmajousituksellisista autoista on otettu rautajousisen maavara pelkästään. Sitten taas sellaisista, joissa harvemmin on ilajouset, on annettu sellaisenkin version mitat. Maavaroja katsellessa pitää myös muistaa, että jos edes toinen akseli on jäykkä, niin maavara riippuu vaan perämurikan koosta (isompi yleensä parempi) ja renkaiden koosta. Käytännön maavara voikin olla sitten ihan toinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 9138
|
Lähetetty: 10.04.2011 05:33 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Noista linkin mitoista ei kannata kauhean suuria johtopäätöksiä vetää... Osa mitoista on suoraan virheellisiä........... |
Varmaan tuollaiseen taulukkoon mahtuu paljon virheitäkin, mutta ne voi aina oikaista jos on parempaa tietoa
Se, mikä minulle pisti silmään tuosta taulukosta oli se, että rautajousilla varustetuissa autoissa maavarat ovat yllättävän lähellä toisiaan. Rengaskoosta tulee tietysti rajoitus suoraan maksimi maavaralle. Eli jos maavaraa haluaa, niin pitäisi isontaa regaskokoa ja/tai mennä ilmajousitukseen.
Tuo perämurikka on tietysti selvä asia, mutta mikä maavaran suhteen tekee isommasta paremman? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
tomi-s Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2008 Viestejä: 348
|
Lähetetty: 10.04.2011 09:11 Viestin aihe: |
|
|
t3R0 kirjoitti: | tomi-s kirjoitti: | Tossa olis kiikarissa pätkä Pajero 2.5 t gen 1,millaisia kokemuksia arvon voorumilaisilla ko autosta. |
Onko siinä "isompi" laatikko?
Pikkulaatikossa keppi on semmonen tasapaksu, isommassa(=kestävämmässä) paksuuntuu juurta kohti huomattavasti.
Ja pohjasta löytyy vain öljyproppu isommassa, pikkusessa on "öljypohja".
Lukkojahan siinä ei oo, muutako takana kitka jossei ole modailtu. |
Hoikka keppi näyttäis olevan kuvan perusteella alusta loppuun. _________________ ja niin maan perusteelisesti |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Lonely Rider Kanta-asiakas
Liittynyt: 27 Lok 2009 Viestejä: 2758 Paikkakunta: Häme
|
Lähetetty: 10.04.2011 12:47 Viestin aihe: |
|
|
No nyt on jimnyssä bfg mud terrainit alla. Mahtavat renkaat! Kurakoissa ja lumessa vähän testaillut ja tuntuu että nelivetoa ei tarvi kytkeä ollenkaan niin herkästi päälle kuin normi kitkarenkailla (jäällähän ne mutiaiset ei tietenkään pidä). Naapurin limaisella peltotielläkin eteni komeasti kakistelematta (auto kyllä vähän likaantui ). Yllättävän hyvät ajaa myös maantiellä, vaikka tuohan ne vähän sellaista maasturimaisuutta ajo-ominaisuuksiin
Onko Wikellä tai jollain kokemusta paljonko noihin kannattaa laittaa painetta? Kumisuutari oli laittanut 2,5 mutta se taitaa olla liikaa noin kevyeen autoon? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vt ***
Liittynyt: 22 Syy 2005 Viestejä: 333
|
Lähetetty: 10.04.2011 13:51 Viestin aihe: |
|
|
Elan kirjoitti: | Lainaus: | Noista linkin mitoista ei kannata kauhean suuria johtopäätöksiä vetää... Osa mitoista on suoraan virheellisiä........... |
Varmaan tuollaiseen taulukkoon mahtuu paljon virheitäkin, mutta ne voi aina oikaista jos on parempaa tietoa
Se, mikä minulle pisti silmään tuosta taulukosta oli se, että rautajousilla varustetuissa autoissa maavarat ovat yllättävän lähellä toisiaan. Rengaskoosta tulee tietysti rajoitus suoraan maksimi maavaralle. Eli jos maavaraa haluaa, niin pitäisi isontaa regaskokoa ja/tai mennä ilmajousitukseen.
Tuo perämurikka on tietysti selvä asia, mutta mikä maavaran suhteen tekee isommasta paremman? |
Ainakin heti itselle tutuista autoista pisti silmään, että Jeep Commanderin ja Grand Cherokeen jättökulmat ovat samat. Luvut on Commanderille oikein, mutta GC:ssä jättökulma pitäisi olla isompi, koska korien pituusero on kokonaisuudessaan myös takaylityksen eroa.
Land-Rover Discovery 3:n ylityskulma taitaa olla 10 astetta pielessä... Lähestymiskulma on tuossa aivan liian pieni ainakin ilmajousiseen autoon, kun taas jättökulma on ilmajousisen version.
Kirjoitin epäselvästi. Eihän se iso perämurikka ole hyvä maavaran kannalta, mutta keston kannalta on ja se on maastureissa mielestäni tärkeä ominaisuus. Voimansiirtoa kun voi joutua maastossa kuormittamaan kovastikin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Maantiekiitäjä Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Syy 2008 Viestejä: 2543 Paikkakunta: Karu-Karjala
|
Lähetetty: 10.04.2011 14:25 Viestin aihe: |
|
|
Itellä kans 2,8 pajero vuodelta -98 ja lukkoja tuo kyllä kaipaisi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|